Carti Carti de fictiune

“O formă extremă de înec. Lentă, infernală”: Maree înaltă, de Cilla & Rolf Börjlindt

”Maree înaltă”, de Cilla & Rolf Börjlindt
Editura Paralela 45, Pitești, 2019

Traducere din limba engleză de Irina-Marina Borţoi

Sfarsitul verii, 1987.  In Hasslevikarna, micile golfuri de pe insula Nordkoster din largul coastei de vest a Suediei, langa granita cu Norvegia, diferenta dintre flux si reflux este de obicei intre cinci si zece centimetri. Mai putin atunci cand e mareea inalta. Fenomenul care apare cand Soarele, Luna si Pamantul sunt aliniate. Atunci diferenta este de aproape cincizeci de centimetri. Un cap de om are cam douazeci si cinci de centimetri inaltime.” Aceasta mica diferenta de centimetri reprezinta “O metoda diabolica de a ucide o femeie insarcinata goala.”

Este clar, sunt stapanita de o adictie puternica: romanul politist! Bun, puternic, acaparator, frisonant, care incita celulele cenusii, care propune analize sociale, politice, patologii, psihologii, care largeste oizontul asupra umanitatii si asupra deraierilor de la normalul vietii, care pune intrebari si cauta explicatii logice acolo unde logica isi pierde uneori sensul. Si in ultima vreme, romanul politist scandinav castiga teren in fata celor americane, engleze si franceze. Parerea mea 🙂 .

Sunt cu atat mai multumita cu cat am in brate un volum nou, dolofan, neaparat numarand cateva sute de pagini si cred ca arat in acest caz ca o pisica in fata unei oale cu smantana. Tocmai am terminat un astfel de festin cititoricesc si ma ling satisfacuta pe botic de urmele unui deliciu de lectura poltista. Si placerea se va prelungi, pentru ca neaparat ma voi repezi si asupra seriei TV, realizata in 20 de episoade in anii 2016-2018, cu Julia Ragnarsson si Kjell Bergvist in rolurile principale, respectiv Olivia Rönning si  Tom Jelle Stilton pe baza povestii din volumul de fata, “Maree inalta”.

Primele pagini “sfarsitul verii, 1987” continua cu capitolul “vara lui 2011, Stockholm”, dupa care capitolele numerotate… construind si delimitand harta temporala si spatiala a unui “cold case”. O sticlire in memoria mea dependenta 🙂 , serialul TV “Cold Case”, o senzatie de “deja-vu”, dar nimic nu-i nou sub soare si fiecare noua experienta si fiece noua poveste isi are prorpiile sale coordonate originale. Prin urmare am mers mai departe cu lectura, increzatoare in autori.

Olivia Rönning, studenta la Academia de Politie, este fiica unui politist de varf, detectiv inspector-sef in Brigada Nationala de Criminalistica. Care nu mai este in viata.

Tema pentru vacanta  de vara, aleasa de  studenta noastra, este un “cold case”, ‘analiza proprie a anchetei”. Iar Arne Rönning fusese unul dintre  responsabilii cu anncheta din 1987.

Construit prin imbinarea explicativa si logica a mai multor ploturi, avand in miezul tare doua personaje principale, pe Olivia Rönning si pe fostul politist Tom Stilton, acest policier-noir atinge o gama larga de problematici economice- politice si sociale reprezentative timpului si spatiului scnadinav, cu conexiuni care strabat lumea, ajungand pana in Mexic, in Costa Rica sau pana in zonele miniere din Congo, la extractiile de tantalit si la ceea ce astazi se reveleaza cu putere, “violarea fara scrupule a naturii”. O problematica economico-politica de tip “şacal”, manuita prin diverse malversatiuni financiare si psihologice, precum santajul si crima. Si pe deasupra carora pluteste inca misterul umbrei lui Olof Palme si al asasinarii acestuia.

Romanul este strabatut, in paralel si in conexiune cu subiectul principal, acela al misterului mortii femeii necunoscute sub cruda “maree inalta”, de o vasta problematica socio-psihologica, intalnita si la lecturarea altor romane care oglindesc realitatile lumii scandinave.  Una dintre aceste probleme o reprezinta lumea “homeless”, o lume a acelor persoane care depind de organizatiile caritabile si de ajutoarele sociale, o lume din care fac parte si cateva personaje ale acestui roman. Personaje care pentru pastrarea unui cat de cat respect de sine, vand publicatia ‘Situation Stockholm” – o activitate depusa pentru pentru mancare de unii sau pentru droguri de altii. Adesea pierzandu-si viata si ca urmare a unor bande de tineri organizati intru a-i ucide in bataie sau sub alte forme de  teroare, filmndu-si victimele in cursul acestor crime greu de inteles si justificat, filmuletele fiind difuzate pe canale internet specializate cum ar fi site-ul Trashkick si accesate de un numar urias de consumatori.

O alta problema relevanta pentru suburbanul societatii moderne (si nu numai scandinave) o reprezinta serviciile de escorta, viata grea si fara de scapare a prostituatelor, copiii abuzati – si intrebarea “cine e de vina?” care persista in mintea cititorului, dupa fiecare pagina de acest gen. Cumplite sunt referirile la organizarea luptelor intre pusti de 10 ani, lupte in custi cu gratii, “implicand multi bani si pariuri”. “PL.Pustii Luptatori”. Distrugerea copilariei si a vietilor acestor baieti de catre lacomia si perversitatea unei societati neindeajuns de controlate de Lege si de aplicantii acesteia. O lume condusa de puterea banilor.

Si totul “Este o chestiune politica, e vorba de modul in care societatea face uz de resursele pe care le are.” Bineinteles, resursele murdare. In lupta mereu cu Legea si cu slujitorii acesteia. Cu slujitorii legii din ce in ce mai expusi. Cei bine pregatiti si cu constiinta profesionala (si in acest roman avem exemplificati astfel de politisti), condusi adesea de “profesionisti” carieristi, in solda politicului, economicului sau sub propriile patologii paguboase.

In coliba Verei, ucisa violent in bataie, exista un afis dureros de graitor: “Nu oamenii din exterior trebuie lasati sa intre, ci oamenii din interior trebuie dati afara.”

O psihoza poate fi declansata de multe lucruri, oamenii sunt vulnerabili intr-o masura mai mica sau mai mare. Uneori e nevoie doar de o perioada lunga de stress, daca esti extrem de vulnerabil. Munca excesiva sau un eveniment extrem care are loc dintr-odata pot declansa asa ceva.” Aceste cuvinte marcheaza explicativ personajul Tom Stilton, politist de mare valoare, cazut in segmentul homeless, dar avand inca suficiente resurse psihologice pentru o intoarcere si un aport substantial alaturi de tanara Olivia Rönning si politista Mette Olsater de la Brigada Nationala de Criminalistica, in rezolvarea acestui “cold case” peste multi ani.

Un caz care exemplifica faptul ca “Trecutul nu-l poti ucide cu urlete” si ca Adevarul iese la lumina mai devreme sau mai tarziu… chiar si dupa douazeci si sase de ani si isi aduna tesatura si consistenta de pe latitudini si longitudini nebanuite.

O experienta de viata de mare importanta pentru studenta inca, Olivia Rönning, care isi limpezeste propriile probleme, intr-o discutie edificatoare cu unul dintre personajele romanului: “Rareori facem lucuri ca sa ne satisfacem un complex de vinovatie, insa adeseori avem impresia ca asa e. Sau dam vina pe asta, fiindca nu stim cu adevarat de ce facem anumite alegeri, – Si atunci de ce-am vrut sa intru in politie?  – Poate fiindca tatal tau a fost politist, dar nu fiindca a murit cand nu ii erai alaturi. Exista o diferenta. Una sunt mostenirea si mediul , alta e sentimentul de vinovatie. Eu nu cred in treaba cu vinovatia.”

Crima rezolvata dupa douazeci si sase de ani, a avut loc exact in ziua in care s-a nascut Olivia Rönning!

Victima “Mareei inalte” isi recapata dupa douazeci si sase de ani identitatea:  “Adelita Rivera din Mexic”, ale carei ultime clipe de viata au fost acestea:

Marea urca si ramase nemiscata, intunecata si stralucitoare. Sub suprafata apei, femeia inchise ochii. Ultimul lucru pe care-l simti fu o noua lovitura, marunta si blanda, din interiorul pantecului. Apoi i se rupse apa.”

Si pustiul care vazuse la sfarsitul verii lui 1987, din spatele unei dune de nisip, calvarul victimei si care isi anuntase parintii si acestia chemasera Politia, este

Barbatul cu parul albit de soare” personaj care nu putea lipsi din 2011 si din paginile acestui roman, el dovedindu-se o legatura intre un tata si o mama omorati de aceeasi mână.

Actiunea romanului este construita impecabil, alert si logic sustinuta si in permanenta tine vie atentia cititorului, pastrand in cea mai mare masura surpriza devoalarii adevarului ascuns atatia amar de ani. Repet: Un caz care exemplifica faptul ca adevarul iese la lumina mai devreme sau mai tarziu… chiar si dupa douazeci si sase de ani si isi aduna tesatura si consistenta de pe latitudini si longitudini nebanuite. Si sa nu uit, din adancurile umane ale subumaului.

Autorii – si in cazul acestui roman, iubesc muzica si apeleaza in diverse faze ale actiunii la momente in care piese anumite su cantareti anumiti creaza starea potrivita si amintesc pe Bon Iver si pe Gram Parsons, piese care sper sa apara si pe coloana sonora a serie TV, pe care inca nu am vizionat-o.

Cateva cuvinte edificatoare despre autorii acestui prim volum al lor, insa scenaristi de mare succes al multor seriale politiste, intr-un interviu din martie 2015.

Fiti siguri, dragi cititori ai blogului nostru, ca fiecare cuvintel din aceasta recenzie reprezinta un indemn sincer spre lectura si sunt convinsa ca iubitorii genului veti petrece un timp si placut si educativ parcurgand cele 428 de pagini ale volumului “Maree inalta”.

Puteți cumpăra cartea: Editura Paralela 45/Libris.ro/Elefant.ro.

(Sursă fotografii: EdituraParalela45.ro, Amazon.com, Crimefictionlover.com)

Articole similare

Dans la cour (2014)

Delia Marc

End of Watch (2012)

Delia Marc

Predicţii Filme-carti.ro câştigători Oscar 2013: dialog

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult