”Consilierul de încredere”, de David H. Maister, Charles H. Green, Robert M. Galford
Editura Publica, București, 2009
Traducere din limba engleză de Ramona Ivana
Lansată pentru prima dată în anul 2000, The trusted advisor (titlul original), este un manual scris de către trei specialiști în business și consultanță: David H. Maister, expert în managementul firmelor de servicii, cu o experiență de 25 de ani în consultanță strategică și management, Charles H. Green, de asemenea expert în managementul firmelor de prestări servicii, și Robert M. Galford, expert în consultanță și partener al firmei Trusted Advisors Associates alături de colegul Green. Prin urmare, cartea de față poate fi o retrospectivă a situațiilor în care s-au aflat cei trei de-a lungul carierei lor și un set de concluzii la care aceștia au ajuns cu privire la parteneriatul ce ar trebui să existe între client și consultant, la felul în care acesta trebuie creat și apoi, susținut.
Cu o prefață scrisă de Viorel Panaite, partener la Human Invest, o companie ce oferă servicii de formare și consultanță pe ideea leadership is everyone’s business, manualul, așa cum l-am perceput eu, propune dezvoltarea unui parteneriat între client și consultant bazat pe încredere, pornind de la premisa că definiția în sine de încrederii diferă de la un client la altul. Astfel, consultantul trebuie să aibă capacitatea să se adapteze cerințelor și așteptărilor clientului.
Înainte de a continua cu conținutul cărții aș dori să mă opresc asupra traducerii titlului în română. Titlul original conține termenul advisor care reprezintă o persoană care oferă sfaturi și consultanță la nivel profesional, spre deosebire de adviser care pare să fie persoana care oferă sfaturi, fără atribuirea unui aspect profesional (dezbaterile cu privire la diferența dintre cei doi termeni și utilizarea lor în consecință sunt nenumărate). Ținând cont de aceste explicații, eu cred că aș fi tradus altfel titlul cărții, poate Specialistul de încredere, mai ales că exemplele pe care le folosesc autorii, precum și indicațiile oferite, se aplică tuturor relațiilor profesionale, fie că vorbim de relația client – consultant, fie că e vorba de relațiile colegiale sau supervizor – subaltern.
Autorii concentrează ideile lor asupra relației de încredere ce ar trebui construită între doi parteneri de afaceri. Un aspect important al încrederii este abilitatea de concentrare asupra celeilalte persoane. Despre această abilitate, autorii afirmă:
Unii par să se fi născut așa, cu o combinație de curiozitate, calm și încredere în sine imperturbabilă, care le permite să-și îndrepte atenția spre alții cu multă ușurință. […] în cadrul celor mai profunde și mai complete relații ale consilierilor de încredere există câteva legături și o mică diferențiere între chestiunile profesionale și cele personale.
Pornind de la premisa consilierea este o artă, nu o știință, autorii accentuează ideea de individualizare în ceea ce privește abordarea clientului. Fiecare client este unic în așteptări și în stilul de relaționare, prin urmare consilierul trebuie să fie maleabil și să-și ajusteze felul de a lucra conform așteptărilor clientului. De asemenea, precum într-o relație, autorii sfătuiesc ca primul pas să fie realizat de către consilier și ca acțiunile și rezultatele să fie cele care recomandă titlul de specialist al consilierului, și nu vorbele sale. Ceea ce este diferit într-un nou parteneriat trebuie să reprezinte focusul consilierului, câștigarea dreptului de a consilia, afirmarea de către consilier a propriilor gânduri și idei, cererea de ajutor, manifestarea interesului și a aprecierii față de client, reprezintă modalități prin care încrederea clientului poate fi câștigată.
În ciuda faptului că eu sunt o persoană care crede enorm de mult în dezvoltarea personală și profesională prin practică și mentorat, recunosc că această lucrare este un manual binevenit pentru profesioniștii aflați la început de drum, dar și pentru cei seniori care prinși fiind de farmecul experienței, e posibil să scape din vedere aspectele de bază ale unei relații profesionale, aspecte ce țin mai mult de latura umană decât de cea profesională. Nu în ultimul rând, cartea este indicată tuturor persoanelor care își doresc clădirea unei relații de încredere la școală, serviciu, cu elevii, subalternii sau managerii. Iar dacă lectura cărții ne privează de mai mult timp decât putem aloca, atunci indicațiile foarte structurate de la sfârșitul lucrării pot fi folosite pe post de instrucțiuni de utilizare/formare a unei relații!
1 comment