Martie 2020 a însemnat carantină, dar și timp mai mult pentru activități plăcute pe care le-am putut realiza în tihnă, din confortul casei mele: jocuri, citit sau vizionat filme, de exemplu. Am să mă refer la cea din urmă de data aceasta, mai ales că aveam restanțe la documentarele de le HBOGo, așa că am profitat din plin de ocazie. Voi prezenta câteva dintre ele, care au mesaje clare despre ce înseamnă prietenia și empatia, pasiunea pentru lucrurile pe care le consideri importante în viață, dar și dorința de face ceva pozitiv, fie că este vorba despre muzică, scris, cei dragi sau lumea în care trăim.
1. Ice on Fire (2019)
Un documentar extrem de interesant despre încălzirea globală și inversarea acestui fenomen, realizat de HBO și Tree Media, al cărui producător și narator este Leonardo DiCaprio. El reunește filmări din întreaga lume, fie că este vorba despre laboratoare sau zone în care se prelucrează probe, de la cele mai calde, până la cele cu temperaturi extreme. Suntem într-o situație critică, dar putem schimba starea lucrurilor, dacă ne mobilizăm suficient de repede. Sunt oferite scenarii și variante diferite de a extrage carbonul din atmosferă, dar și pentru reducerea emisiilor. Sunt suficiente creativitatea, resursele, viziunea și tehnologia pe care le avem în acest moment pentru a restaura un echilibru? Documentul constituie o resursă prețioasă pentru cei care vor să înțeleagă acest fenomen și, de ce nu, să participe activ la găsirea soluțiilor. Pe lângă toate acestea, peisajele impresionante (Islanda, Groenlanda, Munții Stâncoși, Hawaii de exemplu) mini interviurile cercetătorilor și montajul excelent fac din Ice on fire cel mai bun documentar pe care l-am văzut de multă vreme încoace.
2. Mystify: Michael Hutchence (2019)
Michael Hutchence, solistul legendarei trupe INXS, a simbolizat generații întregi autenticitatea, dedicația, dar și liderul rock, sexy, magnetic. În spatele acestora s-a ascuns mulți ani timidul Michael, victima nesiguranței și a permanenței nevoi de afectivitate. Cu o sensibilitate peste medie, artistul a reușit să ducă trupa pe culmile gloriei, dar și să o păstreze acolo, prin eforturi inimaginabile de multe ori. Viața sa a cumulat multe momente fericite alături de femei frumoase, dar și multe momente de disperare și stres, depresie, cărora nu a reușit să le facă față în cele din urmă. Documentarul are un întreg arsenal de imagini arhivă, filmări personale și povești intime spuse de prietenii și familia artistului, dar și de colaboratori, care zugrăvesc imagini diferite ale lui Michael. O viață plină, neconvențională, care a culminat cu un final tragic. Dincolo de toate rămâne amintirea unui om extraordinar de creativ, care a lăsat o moștenire foarte prețioasă: INXS. (Nota: 9,5/10)
3. Arthur Miller, Writer (2018)
”Orice artist se aruncă în lume să vadă dacă supraviețuiește.”
Documentarul regizat de fiica lui Miller, Rebecca, este construit în jurul unor interviuri neplanificate realizate pe o perioadă îndelungată. Se axează pe intimitatea scriitorului, fără a încărca însă limitele. Structurat pe capitolele majore din viața acestuia, prezintă aspecte inedite din viața părinților și modul în care au ajuns de la simpli imigranți (tatăl, profund incult) să își dezvolte o afacere în New York, decăderea și viața fraților Miller. După o serie de eșecuri, Arthur cunoaște gloria, se căsătorește și ulterior o cunoaște pe celebra Marilyn Monroe, alături de care duce o viață chinuită (fiind și închis) o perioadă destul de scurtă. Viața însă îi va rezerva și o surpriză plăcută alături de Inge, prima femeie membră a Magnum Photographers. Un portret inedit al modului în care viața și munca s-au întrepătruns în viața scriitorului și a evenimentelor care l-au inspirat și pe care puțini le cunosc. Profund american, nu a ilustrat în opere sale originile idiș, însă a avut un respect imens pentru familie și prieteni, mai ales regizorul Elia Kazan. (Nota: 8,5/10)
4. Torn Apart: Separated at Border (2019)
”Nimeni nu pleacă de acasă de prea mult bine.”
Dorința de a avea o viață mai bună, acces la educație, liniște pe străzi sau toleranță este cea care împinge familiile din regiunile defavorizate să treacă granița ilegal către America. Din miile de oameni care fac eforturi supraomenești să ajungă în țara tuturor posibilităților, foarte puțini însă sunt primiți. În 2018, 3000 de familii care au ajuns în SUA au fost despărțite de copii, aceștia fiindu-le luați, de cele mai multe ori, iar ei deportați. Doar 35% primesc azil. Documentarul spune povestea a două familii, mamă-fiică, din Honduras și Guatemala. Una dintre ele fuge de un soț și tată extrem de agresiv, sărăcie și mizerie. Cealaltă fuge de violența de pe străzile orașului, mai ales după moartea unuia dintre părinți, care le lasă fără nicio apărare, căci poliția este absentă. Un documentar care ne atrage atenția asupra implicării, a empatiei pentru situații care nu ne privesc direct, dar ajung să afecteze situația oamenilor nu numai la nivel local, ci și mondial. Copii despărțiți de părinți, acces redus la educație și igienă în statele de proveniența, adică risc de boli și infracționalitate crescut. De aici problemele cresc exponențial. Accentul este mai mare pe emoțional în documentar, ceea ce nu este de neglijat, dar mă așteptam să propună și modalități de implicare. (Nota: 8/10)
5. Dalava (Over the Hills) – 2019
”O călătorie cu tata” – între Brno și Diveyevo este o poveste despre încercarea de reconciliere, despre vârste și generații diferite, despre asumare și încrederea în puterea vindecătoare a timpului. Incursiunea în locuri detehnologizate din Rusia, dorința de regăsire și acceptarea diferențelor sunt temele majore. În mijlocul tărâmului de nicăieri, personajul central speră că își va întregi familia, însă lucrurile refuză să se așeze. Greșelile tinereții și incapacitatea sa de a găsi soluții în trecut și-au lăsat amprenta, iar viața alături de fiul său duce lipsă de afectivitate. O călătorie care ar trebui să micșoreze distanțele, dar care nu face decât să le adâncească. Filmul are probleme serioase la capitolul coerență, iar povestea curge greoi datorită golurilor pe care povestitorul nu reușește să le acopere.