Săptămâna aceasta am ales cinci volume care au în centru milionari. Sunt perspective diferite asupra vieții, sunt vieți care se axează pe principii care nu par la îndemâna oricui și care abordează relațiile interumane din unghiuri mai puțin confortabile. Personajele fac parte din categorii de vârstă diverse, pentru că și aceasta este unul dintre motivele pentru care gândirea și percepțiile noastre se schimbă. Să începem!
1. ”Portretul lui Dorian Gray”, de Oscar Wilde
Editura Polirom, 2018
Traducere: Magda Teodorescu
Publicat în 1980 (și revizuit de mai multe ori după publicare), romanul lui Oscar Wilde spune povestea lui Basil Hallward, care pictează la un moment dat portretul tânărului Dorian Gray. Printr-un declic ciudat al sorții, tânărul din tablou îmbătrânește, pe când modelul lui rămâne neschimbat. Martor al trecerii timpului peste ceilalți și peste locuri, Dorian Gray, devenit milionar, ajunge să își permită orice, pare că a învins moartea, dar și toată hidoșenia bătrâneții. Captiv al acestui secret, eroul poveștii lui Oscar Wilde va experimenta viața în moduri aproape de neimaginat. O reflecție extrem de interesantă asupra limitelor vieții și morții atunci când ești la granița nemuririi, dar și o analiză a complexității și suferinței din spatele locuințelor luxoase. După moartea sa, care a survenit în 1900, scriitorul a devenit un etalon al rebeliunii, dar și un martir homosexual, punct de reper peste ani în literatura clasică, dar și cea de gen. Romanul a beneficiat de mai multe ecranizari, șase sau șapte, prima în 1945, iar ultima în 2018, în regia lui Andrew Fisher și Khian Bartlett.
2. ”Viață de vânzare”, de Yukio Mishima
Editura Humanitas Fiction, 2015
Traducere: Andreea Sion
Considerat roman-cult, Viață de vânzare a apărut inițial în foileton în revista Shukan Playboy, în 1968. Volumul îl are în centru pe tânărul Hanio Yamada care într-o zi are o halucinație care îl aduce în pragul sinuciderii. Tentativa eșuează, dar decide să își vândă viața prin intermediul unui anunț, în speranța că pericolul îl va apropia de scopul propus. Spre surprinderea lui, clienții apar imediat, iar Hanio se transformă datorită unor întâmplări fortuite în protagonistul aventuri ieșite din comun, unele la limita fantasticului. Întreaga perspectivă asupra morții și a vieții i se schimbă și se îmbogățește într-un timp record, iar Mishima folosește aici o scriitură alertă și condensată, perfect echilibrată cu peripețiile personajului principal. Situat la limita dintre un thriller existențialist și o parodie despre spioni, romanul a fost adaptat ca dramă de BS TV Tokyo în 2018, cu Aoi Nakamura în rolul Hanio Yamada.
3. ”Gog”, de Giovanni Papini
Editura Polirom, 2012
Traducere: Ileana Zara
Gog este un milionar excentric, dornic să spargă toate barierele, să încerce orice experiență care i-ar putea alunga plictiseala și alege să călătorească prin lume ascultând istoriile cele mai absurde ale celor care vor să primească ajutor financiar din partea lui. Giovanni Papini se folosește de acest antierou pentru a zugrăvi o serie impresionantă de personaje, fie personalități, fie șarlatani mărunți, toți în căutarea unui câștig ușor de obținut. Victimă a unui plictis incurabil, Gog realizează analize minuțioase în fiecare povestire, iar ironia, umorul negrul și subtilă critică a lumii moderne înscriu acest volum printre delicatesele literare despre milionari.
4. ”Marele Gatsby”, de F. Scott Fitzgerald
Editura Humanitas Fiction, 2015
Traducere: Radu Paraschivescu și Mircea Ivănescu
Marele Gatsby (The Great Gatsby), publicată inițial pe 10 aprilie 1925, a avut de-a lungul timpului nu mai puțin de șase ecranizări (prima în 1949, ultima în 2013, în regia lui Baz Luhrmann, avându-i în distribuție pe Leonardo DiCaprio, Carey Mulligan și Joel Edgerton). Jay Gatsby, un simbol al poveştii americane clasice de succes, este în căutarea paradisului pierdut al marii iubiri ratate pentru Daisy Buchanan. Romanul se folosește de milionarul din centrul poveștii pentru a satiriza moravurile vremii, dar și pentru a insera câteva adevăruri din viața scriitorului. Seducția banilor și a faimei nu au cum să nu lase urme, Gatsby devine un singuratic, paradoxal, în ciuda petrecerilor fastuoase pe care le găzduiește în reședința sa. Aproape necunoscut de cei mai mulți dintre cei care participau la evenimente, plătește în final un tribut usturător pentru secretul pe care îl ascunde. Dincolo de poveștile din prim plan, F. Scott Fitzgerald realizează portrete excelente și redă magistral Epoca Jazz-ului, fiind aproape de neegalat la acest capitol în literatură.
5. ”Pata umană”, de Philip Roth
Editura Polirom, 2015
Traducere: Cornelia Bucur
Coleman Silk, a cărui tinerețe și-a petrecut-o într-o familie de negri în anii `40, de care ulterior a vrut să scape, el având avantajul pielii mai deschise la culoare, ajuns venerabil profesor de limbi clasice la un colegiu din New England, a fost expulzat din mediul universitar din cauza unei remarci considerate rasiste. Cum viața personală îi este în cădere liberă, iar finanțele nu sunt o problemă (deși nu este un milionar în adevăratul sens al cuvântului), lasă în plan secund orice alte activități educative și se angajează într-o aventură cu Faunia Farley, cu treizeci și ceva de ani mai tânără, o îngrijitoare la la colegiu. Eliberarea personală și sexuală primează, dar relațiile cu cei din jur încep să se degradeze. Silk se vede în postura de a face o serie de alegeri dificile. Demonii trecutului bat la ușă, iar scriitura lui Philip Roth nu dezamăgește nici de data aceasta, Pata umană primind PEN/Faulkner Award și Prix Medicis Etranger la ceva timp după publicare. De asemenea, romanul a fost ecranizat în 2003 de regizorul Robert Benton, cu Anthony Hopkins, Nicole Kidman, Gary Sinise, Ed Harris și Wentworth Miller în rolurile principale.
(Sursă fotografii: humanitas.ro, polirom.ro, time.com)