Lansare de carte | Editura Nemira, luni 25 martie, Librăria Humanitas Cișmigiu
Invitați: Dana Ionescu, Adina Dinițoiu, Raul Popescu şi Cristina Bazavan.
Un bibliotecar francez se hotărăște să strângă cat mai multe manuscrise nepublicate. Printre ele, o tânără editoare descoperă o capodoperă scrisă de un anume Henri Pick. Acesta, din câte se află odată demarată investigația, nici n-ar fi citit, nici n-ar fi scris niciodată altceva decât meniuri. Să fi avut el o existență secretă? În căutarea autorului necunoscut, stins din viață, o anchetă literară plină de suspans se transformă pe negândite într-o comedie. Morala? Un roman poate să dea peste cap viața cititorilor lui!
David Foenkinos are un mare avantaj, spunea Dana Ionescu la începutul evenimentului de lansare a volumului recent tradus la Editura Nemira de către Cristina Nan: este un scriitor care se schimbă cu fiecare carte. Astfel nu avem ocazia să ne plictisim citind romanele sale, care dezvăluie o altă abordare odată cu fiecare lucrare. Și dacă o bună perioadă Foenkinos a fost considerat un autor care abordează teme lejere, odată cu Misterul lui Henri Pick, el a dovedit cu totul altceva, marcând cu stil aparte problematici destul de complexe: condiția scriitorului, poziția editorului, dialectica ratării, mizele scrisului și multe altele care sunt de descoperit în ultimul său roman.
Dacă debutul se plasează mai degrabă în aria comediei, oferind cititorului momente reale de desfătare, ulterior acesta este aruncat pe o pantă tragică, David Foenkinos reușind să jongleze magistral atât cu scriitura, cât și cu viețile personajelor pe care le animă gradual în această anchetă literară. Plasat într-un orășel în care toată lumea se cunoaște, a cărei viață abia palpită, descoperirea unui roman de o valoare incontestabilă surescită toată suflarea. Animate de cele mai multe ori de interese meschine, acțiunile fiecărui personaj în parte iau proporțiile unui bâlci de amploare, redat destul de picant de autorul francez
Invitată să împărtășească publicului experiența sa cu David Foenkinos și romanul Misterul lui Henri Pick, Cristina Bazavan a spus că a receptat lucrarea ca pe o comedie, cu acces la lumea editorilor, dar a remarcat și schimbările pe care celebritatea le produce asupra oamenilor atunci când se ivește pe neașteptate. Un roman cu intrigă polițistă care vorbește însă și despre relații într-un mod autentic franțuzesc.
Adina Dinițoiu consideră că avem de-a face cu un roman spumos, amuzant și deși în prima jumătate se axează pe lumea editorială, pe ce înseamnă descoperirea unui roman, ce înseamnă să faci marketing pentru a-l vinde bine, toate excelent adaptate la lumea franceză, după ce trecem de acest prag observăm că avem și o analiză fină a relațiilor umane, a modului în care apariția acestui roman neașteptat de bine scris de către un om insipid care a făcut parte din comunitate, schimbă în mod radical destinele celor rămași în urma sa. În final, ceea ce la început părea amuzant se transformă în tragic, lăsându-de să observăm caracterul tragic al unora dintre modificările prin care trec protagoniștii.
Raul Popescu a început prin a menționa tocmai această latură mai sumbră a romanului lui David Foenkinos. Considerând că Misterul lui Henri Pick este o parabolă despre ceea ce îți dorești cu adevărat în viață: glorie, notorietate sau lucruri simple, care să îți facă viața mai plăcută, Raul tranșează și spune că, până la urmă este vorba despre un roman care vorbește în esență despre ratare, dar și o analiză fină a confuziei create deseori între roman și romanul romanului. În goana după picanterii legate de scriitor, multora le scapă miza romanului în sine.
Ce scriitor vrea să ajungă în biblioteca romanelor respinse de toate editurile? Cine va veni să răsfoiască paginile sale într-o astfel de bibliotecă? Pe undeva, romanul vorbește și despre condiția lui David Foenkinos, cândva refuzat de editori. Menționând o serie de scriitori care au ales căi mai puțin plăcute pentru a gestiona problema respingerii, el amintește și despre cei care au avut răbdarea necesară pentru a fi publicați și apreciați.
Până la urmă, în multe situații, se dovedește că aprecierea editorilor și a publicului este o problemă de trend, care nu trebuie să afecteze esența scriitorului. Dana Ionescu și invitații săi ne-au convins că romanul lui David Foenkinos nu este atât de lejer cât pare la prima vedere și că dincolo de desfătarea propusă de momentele amuzante, Misterul lui Henri Pick are de oferit ceva mai mult. Rămâne ca fiecare să descopere dedesubturile acestei anchete literare pe cont propriu.
David Foenkinos s-a născut pe 28 octombrie 1974 la Paris. A studiat literatura la Sorbona. Pasionat de jazz, a fost o vreme profesor de chitară. Romanul său de debut, intitulat Inversion de l’idiotie: de l’influence de deux Polonais, a fost publicat în 2001 la Editura Gallimard și a câștigat Premiul François Mauriac. Au urmat apoi alte romane, tipărite la edituri prestigioase, recompensate cu numeroase premi: Le potentiel érotique de ma femme (2004), En cas de bonheur (2005), Nos séparations (2010), Le petit garçon qui disait toujours non (2011), Je vais mieux (2012). Cărțile sale se bucură de un real succes în Franța.