Miercuri, 15 Aprilie, Next 2014 și-a deschis din nou porțile pentru publicul curajos, dornic de senzații tari și de creativitate uneori dusă la extrem. Toată lumea știe că scurtmetrajul oferă o libertate mult mai mare în exprimare și că rezultatul este unul de nișă. Dar când creativitatea e dusă la extrem, iar spectatorul eșuează în a înțelege mesajul transmis de către regizor, atunci e nevoie de regizor în persoană pentru a lumina publicul. Iar festivalul a făcut posibil acest lucru, unii dintre regizori fiind prezenți pentru sesiunile de Q&A.
24 de filme se află în competiția internațională din anul acesta, fiecare cu specificul lui și cu nivelul lui de „lămâie”. Albert MADAULA (Barcelona, 1986) se află la primul scurtmetraj și lucrează acum la următorul proiect, primul său lung metraj. Așadar, avem de-a face cu un novice în cinematografie, dar care reușește în filmul LĂMÂIE să realizeze o combinație interesantă de narațiune și mijloace artistice specifice cinemaului. Povestea pare destul de simplă. Aflându-se în baie, Bega și Marco încearcă să se hotărască ce să facă în noaptea de dinaintea zilei de naștere a lui Bega. Plotul se complică din cauza intervențiilor mamei Begăi, precum și a vecinei care dă buzna în intimitatea celor doi, oarecum invitată de către Bega. Ne aflăm în fața unui triunghi amoros sau avem de-a face doar cu o tănără ce nu reușește să decidă care-i sunt interesele și iubirile? Un film alb-negru, cu o cameră ce se îndepărtează sistematic de către personaje pentru a cuprinde într-o singură privire întreg contextul problemei și pentru a accentua neimplicarea acesteia în viața personajelor ce au un destin propriu, implacabil.
Belgia a fost reprezentată de filmul Jung Forever, într-o reprezentație a hitului Forever Young, Alphaville, film regizat de către Jean-Sébastien Lopez în 2014, cu rol de regizor, dar și de actor. Dorința noastră e să nu plecăm din lumea această, să ne bucurăm de ceea ce ea ne oferă dar, din păcate nu avem puterea să trăim veșnic. Filmul pune în antiteză persoana care are în față viața, de care poate profita, dar nu o face deoarece a căzut într-o “pasă Jung”, și o altă persoană, aflată în faza finală a cancerului ce o devorează și nu-i permite să se bucure de viață. În fața morții curajul e mai mare și realizările mai mari decât ale unei persoane ce mai are o viață întreagă de trăit dar care nu profită de ea din cauza conveniențelor și a fricii de a spune/face ceea ce simte de fapt. Opozitie/contradicție/antiteză, Jung e prezent la toate nivelurile, iar poezia e la ea acasă, la fel și umorul.
O coproducție SUA / Elveţia / Australia, La Isla esta encantada con ustedes din 2014 ne aduce pe marele ecran o poveste prea puțin cunoscută: în 1803, un medic pe nume Francisco Javiér de Balmis călătoreşte la Puerto Rico aducând cu sine mai mulţi copii orfani, care devin gazde vii pentru vaccinul împotriva variolei. Rezultatul este una dintre primele vaccinări în masă și originea iniţiativelor din domeniul sănătăţii la nivel mondial. În 2014, insula produce o gamă largă de biotehnologie şi farmaceutice cu subvenții din SUA. O reprezentare profundă, adeseori de neînțeles și împinsă mult spre zona intimă a sexului, filmul pare de neînțeles fără o explicație în prealabil a mesajului dorit a fi transmis. Inițial, am crezut că filmul a fost realizat sub influența drogurilor, acum știu că filmul e despre „droguri” și despre repercursiunile intruziunii medicinii în natură. E vorba despre insula ce a fost vrăjită de către tine, omule!
Dar medicina a luat ființă datorită tradiției, așa că e cazul să ne întoarcem la origini. Un sat italienesc îndepărtat, la malul Mării Mediterane. Târgul anual. Toți localnicii se adună pe plajă în așteptarea sosirii pe mare a unei statui tradiționale iluminate, Stella Maris. Povestea unui meșteșugar al luminii și a fiicei sale, un primar cu un singur ochi, artificii și arta stradală ca revoluție. O lume în care tradiția se îmbină cu modernul pentru ca la sfârșit niciuna să nu aibă câștig de cauză. Căci, orice realizare se bazează pe o credință adevărată în ceva/cineva. Giacomo ABBRUZZESE, regizorul filmului, nu se află la primul scurt metraj și demostrează în continuare înclinația lui pentru om, pentru dramele sale și pentru puterea acestuia de a “revoluționa”.