Joi, 3 Aprilie, a început cea de-a 8 ediție a Festivalului Internațional de Film Next, festival dedicat scurtmetrajelor avangardiste, neconvenționale, originale, asezonate cu un spirit tânăr, energic și hotărât să ofere filmului posibilitatea să se exprime și în Micul Paris, capitală atât de îndrăgită de străinii care au șansa datorită acestui festival să ne viziteze. Gazdele evenimentului au fost Ada Solomon, directorul festivalului, și Yvonne Irimescu, coordinatorul festivalului.
Anul acesta festivalul vine cu o structură mai îndrăzneață și benefică pentru tinerii cineaști. Competiției internaționale i se adaugă cea națională, ambele debutând vineri, 4 Aprilie, la cinematograful Studio în prezența selecționerilor de anul acesta, Andrei Rus și Irina Trocan: ne-a interesat ca, prin intermediul programelor noastre (și aici includem atât competițiile, cât și secțiunile paralele NexT Look, NexT is Love, NexT Arthouse și NexT LGBT) să oferim o imagine asupra posibilităților complexe de funcționare ale cinematografului. De aceea, se regăsesc în program filme diverse – de la animații, la filme noir, la comedii romantice sau filme cu tentă pornografică -, realizate în zone diferite ale lumii și tributare unor tradiții estetice la fel de eterogene. Majoritatea scurtmetrajelor pe care le-am selecționat se îndepărtează de convenții clare și refuză încadrarea în genuri narative. De asemenea, abordează probleme sensibile pentru societatea noastră, unele nediscutate suficient sau de prea multe ori tratate superficial în mass-media.
Directorul festivalului, Ada Solomon, vorbește despre demararea unui nou proiect începând cu această ediție, denumit NexT Short Film Market, un proiect ce urmărește generarea unor noi creații ce vor putea fi urmărite în edițiile viitoare ale festivalului. Tot anul acesta, realizatorii au dedicat o parte din festival Ucrainei, pentru că vorbim de focusul asupra realității am ales să aducem în fața publicului NexT Ucraina și să revelăm preocupările oamenilor de acolo, prin filmele tinerilor cineaști ucraineni. Pentru că everything is art, everything is politics, nu-i așa?, ne întreabă Ada.
Juriul format din Peter Webber, regizor de film din Marea Britanie, Martina Bleis, membru al echipei de selecție de la Berlinale, Julia Sinkevych, producător executiv al Festivalului de Film de la Odessa, Vava Ștefănescu, coregraf și manager cultural, Karel Och, director artistic al Festivalului Internațional de Film de la Karlovy Vary, Alfonso Gonzalez Aguilar, compozitor din Los Angeles și Vlaicu Golcea, muzician din România, va acorda următoarele premii: Trofeul NexT, Premiul Cristian Nemescu pentru cea mai bună regie, Premiul Andrei Toncu pentru cea mai bună coloană sonoră, Premiul pentru cel mai bun film românesc. Publicul v-a acorda și el premii: Premiul publicului pentru film străin, Premiul publicului pentru film românesc, la care se alătură Premiile spectatorilor norocoși, Premiul The Pitch (secțiune organizată de ShortsTV în parteneriat cu Romtelecom) și Premiul Juriului Tânăr Emile Cantillon.
Ada Solomon menționa mai sus de proiectul NexT Short Film Market, proiect ce este încă în desfășurare. Candidaţii The Pitch contează pe voturile noastre. Proiectele lor pot fi votate până duminică, ora 16:00. Primii 5 care adună cele mai multe like-uri vor ajunge pe lista scurtă The Pitch.
O altă surpriză a fost oferită publicului ieri seară, la cinematograful CinemaPRO, când spectatorii au putut viziona scurtmetrajele nominalizate la Oscar anul acesta, în cadrul secțiunii Oscars Night.
În cadrul Competiției Naționale publicul a fost încântat sau intrigat de scurtmetraje îndrăznețe, ce au adus în prim plan probleme reale ale societății românești și nu numai.
12 minute – o transpunere radicală a mesajului lui Dalai Lama – Când înveți să fii tolerant, dușmanul tău îți este cel mai bun profesor -, în regia lui Nicolae Constantin Tănase, premiat Gopo în 2013 pentru regia scrutmetrajului BLU cu premiul Tânăra Speranță.
Autism – povestea unui student în ultimul an de facultate, aflat în căutarea unui loc de muncă. Numai vederea pe marele ecran al unor siteuri precum ejobs sau bestjobs a stârnit râsete generale în sală. Regia este semnată de Alexandru Petru Bădeliță, absolvent U.N.A.T.C. și momentan student în cadrul Masterului de Artă a Montajului.
Catafalce – o poveste ce se vrea dedicată iubirii, dar care mai degrabă vorbește despre anevoiosul drum spre trăirea acestui sentiment, despre impotența de a mai comunica și de a crea legături într-o lume în care preconcepțiile ne ghidează iar stratul de artificialitate este mult prea gros pentru ca cineva, oricare ar fi el, să mai aibă puterea să descopere sufletul sensibil, rănit și singur ce se află în orice ființă. Regia e semnată de Radu Constantin Vasile, absolvent U.N.A.T.C. în cadrul secției de regie de film 2012.
Și băieții câteodată plâng, nu-i așa? Se pare că pentru un actor ce nu înțelege scriptul, cu tot talentul lui, singura soluție pentru a plânge în fața camerei de filmat e oferită de câteva picături de glicerină. Dar ce faci dacă imediat după această scenă regizorul îți cere să zâmbești convingător, pentru aceeași cameră de filmat? Regia e semnată de Matei Lucaci-Grunberg, doctorand la U.N.A.T.C.
În Colecția de arome, regizorul Igor Cobileanski, care a debutat oficial cu filmul La limita de jos a cerului în 2013 la Festivalul de Film de la Karlovy Vary, ne vorbește despre reconfigurarea valorilor umane într-o lume în care sărăcia îndeamnă la o luptă grea pentru supraviețuire.
Și cum dragostea reprezintă salvarea, Idle, în regia unei tinere de 25 de ani, Raia Al Souliman, ne prezintă prima întâlnire a doi adolescenți într-o generație dominată de apatie și de plictiseală. Continuăm cu neînțelegerile dintre o soră și un frate ce găsesc spațiul unei mașini mult prea mic chiar și pentru o conversație de 10 minute. Povestea are loc într-o Duminică, în regia Sânzianei Nicola, absolventă U.N.A.T.C. a secțiunii Arta Actorului și debutantă pe marele ecran în filmul O lună în Thailanda, regia Paul Negoescu.
Și, o prezență melodioasă și duioasă a constituit-o Mâine, Bach… în regia lui Mihnea Andrei Ciorică, scurtmetraj ce a fost nominalizat la premiile Gopo 2014. Un film ce mi-a adus aminte de August Rush (2007, regia Kirsten Sheridan) și care prezintă durerea unui suflet tânăr uitat de ambii părinți, considerat chiar o povară, și care își găsește refugiul în muzică. Iar cel mai bun prieten se dovedește a fi cel ce inițial ar fi trebuit să-i fie cel mai mare dușman.
O suită de scurtmetraje inovatoare, ce nu plictisesc, ce reușesc pe alocuri să intrige sau să înduioșeze și care aduc și voie bună în rândul tinerilor spectatori. Dintre acestea preferăm Și băieții câteodată, Colecția de arome și Mâine, Bach…până la următoarele, prezentate astăzi la cinema Studio, începând cu ora 17.