Editorial

Andreea Răsuceanu propune dialoguri creative cu și despre literatura română contemporană – eveniment lunar la Humanitas Cișmigiu

Creative Talking cu Andreea Răsuceanu și Marius Chivu, marți, 26 septembrie, la Humanitas Cișmigiu

La început de toamnă, editura Humanitas revine cu o nouă serie de evenimente – Creative Talking, sub semnătura Andreei Răsuceanu:

„Literatura română contemporană dă pulsul lumii în care trăim, e oglinda perfectă pentru a înțelege ce ni se întâmplă în fiecare zi. Întâlnirile pe care le-am gândit sub numele de Creative Talking deschid posibilitatea unui dialog între public și cei mai importanți prozatori contemporani, care vor  vorbi despre ce înseamnă să fii scriitor azi, despre cum a fost drumul de la anonimat la consacrare și dacă pașii de urmat sunt aceiași și astăzi.“Andreea Răsuceanu

Andreea Răsuceanu

Publicul va avea posibilitatea să ia parte la aceste evenimente în ultima zi de marți a fiecărei luni, pentru fiecare întâlnire existând un invitat diferit, un invitat surpriză ce își va prezenta propriile păreri vis-a-vis de literatura română contemporană, despre rolul de scriitor în România, despre drumul de la anonimat la consacrare, cu toate că, sunt de părere atât Andreea Răsuceanu, cât și Marius Chivu, diferența dintre scriitor nepublicat, respectiv publicat este una extrem de fină în România, ținând cont că media pentru un tiraj este de 1000 de exemplare. Trebuie să recunoaștem că aspectul comercial al literaturii reprezintă până la urmă salariul unui scriitor, venitul care l-ar ajuta să-și continue vocația. Și totuși, câți dintre noi s-au gândit la acest aspect în momentul în care, aflându-se într-o librărie, se mirau de prețul cărților? Ce este bine de știut e că autorului îi revine aproximativ 10% din vânzarea unei cărți, adică 2.5 ron impozabili la o carte cu prețul de 25 ron, un procentaj mult mai mic decât cel practicat în străinătate.

Tirajele sunt direct proporționale cu publicul vizat de carte, dar cum publicul cititor de carte română este restrâns, tirajul este unul foarte mic. Veniturile din cărți nu aduc decât approximativ 40% din veniturile unui autor, dar aici ne referim la autorii consacrați, publicați înainte de 1989 (Sursa: Adevărul). Nici cu librăriile lucrurile nu stau mai bine; un articol interesant ne vorbește despre numărul de librării din țară și despre faptul că unele orașe nu au nici măcar o librărie (în sensul definitoriu al cuvântului, căci din câte am înțeles, dar informația nu este verificată, nu orice centru care comercializează cărți preia statutul de librărie. Sursa: Republica.ro).

În cadrul singurei industrii care nu s-a dezvoltat după căderea comunismului – industria cărții – problema nu vine doar din partea editurilor, a librăriilor, a autorilor sau a Ministerului Educației căruia îi pare rău pentru situația librăriilor din țară. Un alt personaj principal, colectiv, este publicul cititor care prezintă o aversiune foarte profundă față de carte după liceu (Marius Chivu), două motive importante fiind operele studiate, precum și stilul de predare, care nu fac decât să limiteze imaginația elevului și să provoace reticență față de cărți.

Un exemplu minunat este dat de compunerea cea de toate zilele, compunere despre cum ne-am petrecut vacanțele sau despre unul dintre anotimpuri. Această compunere pare să fi lăsat beteagă creativitatea sau inspirația ce zace în fiecare dintre noi. Vorbind despre persoanele care se înscriu la cursurile de Creative Writing, Marius Chivu povestește despre faptul că majoritatea participanților oferă un rol important vremii în poveștile lor, așa încât el și partenerul acestuia, au instituit o nouă regulă în criteriile de acceptare la sesiunile de Creative Writing: poveștile trimise nu trebuie să înceapă cu informații despre vreme!!!

Marius Chivu

Începând cu anul 2012, Marius Chivu și Florin Iaru susțin împreună un atelier de creative writing, în urma căruia au debutat cu proză mai mulţi scriitori, și care a pus și bazele revistei iocan, o publicație de proză scurtă trimestrială, în care absolvenții atelierului de Creative Writing ajung să-și publice scrierile.

Consideră Marius Chivu că poezia nu mai este de mult timp o Cenușăreasă a literaturii, acest rol fiind preluat de către proza scurtă, gen ce nu este susținut nici chiar de instituțiile culturale abilitate. În acest context a apărut revista iocan, care are un tiraj mai mare decât l-ar avea romanele unor autori debutanți. În ceea ce privește autorii publicați, deja s-a format un nucleu de oameni care tot trimit texte, ne spune Marius Chivu, grup care se transformă încet încet într-o sectă în cadrul căreia există ideea de ajutor reciproc, marketing pentru carte, autorul mergând pe ideea că trebuie să avem grijă de noi pentru că nimeni nu ne bagă în seamă (Marius Chivu). Încet, dar sigur, se trasează și motivele pentru care Marius Chivu a fost ales să participe la prima sesiune de Creative Talking cu Andreea Răsuceanu: Marius Chivu este un luptător pe nenumărate fronturi căci prin variate mijloace autorul încearcă să ajute literatura contemporană să triumfe în spațiul nostru mioritic. Prin el însuși, Marius Chivu promovează imaginea scriitorului contemporan, care activează pe mai multe fronturi – literatură, emisiuni TV și radio, jurnalism, blogging -, acest lucru oferindu-i posibilitatea să se apropie de publicul tânăr și de cel mai puțin inițiat în lectura scriitorilor români. Și totuși, așa cum spune însuși Marius Chivu, aceste proiectele sunt necesar a fi realizate și pentru apecte pur economice. Să nu eliminăm cu totul aspectul practic al vieții, zic!

Arta scrisului, precum orice altă artă se învață, este de părere Marius Chivu, care nu poate să înțeleagă ideea care încă persistă printre deopotrivă cititori și autori, că un scriitor se naște și nu se formează prin învățărea de tehnici literare. Multe nume din cadrul multor domenii ne-au arătat că ambiția și munca depășesc talentul, așadar în cadrul atelierelor de creative writing, Marius si Florin Iaru îi învață pe participanți ce să nu facă, îi dezvață de anumite lucruri învățate în școală, îi învață să citească, îi pregătesc pentru debut.

La încheierea discuției dintre cei doi putem fi asigurați că avem susținători serioși ai prozei scurte și a autorilor români care publică această proză și că există șanse reale ca lumea literaturii să mai elimine din mecanismele rigide pe care le impune autorilor nepublicați, cel puțin pentru autorii de proză scurtă.

Dialogul creativ dintre Andreea și Marius poate fi vizionat pe pagina de Facebook a Librăriei Humanitas Cișmigiu, asigurându-vă că redarea video a evenimentului are mult mai mult farmec decât cuvintele așternute în acest text. Căci, așa cum ar fi zis Marius Chivu (apud Woody Allen), ideile se degradează atunci când are loc transpunerea în film, text etc.

Seria de evenimente Creative Talking reprezintă o inițiativă temerară care își propune stimularea pieții pentru a produce prozatori într-un număr mai mare, prin urmare este un act care urmărește să producă schimbări în lumea literară, a specialiștilor, dar este și un semnal puternic și revelator pentru publicul cititor. Gradul de informație la care am avut access în cadrul acestui prim eveniment m-a bulversat. Informația este deja la dispoziția noastră, a tuturor, fără îndoială!, dar aceste evenimente au darul de a compila această informație și de a o reda în formatul necesar pentru a determina cel puțin semne de întrebare, dacă nu schimbare! Un eveniment de succes! Sper ca următoarele evenimente să fie la fel de fructuoase în idei!

Articole similare

Bill Murray – câteva lucruri inedite

Jovi Ene

Magie în fața tablei de șah: ”Înotând cu elefantul, în brațe cu pisica”, de Yoko Ogawa

Jovi Ene

Evadare pe meridianele prieteniei, într-o viaţă plină de „Aşteptări” (de Anna Hope)

Ana Maria Cazacu

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult