Stiri

Câteva știri din lumea filmului românesc (30 ianuarie – 12 februarie 2017)

Știrile săptămânii: Au inceput inscrierile pentru festivalul de film BUZZ CEE; Festivalul Ceau, Cinema! invită filme în Competiția 2017; La drum cu tata, un nou film românesc care nu arată a film românesc, de vineri în cinematografe; La One World Romania 10 se continuă programul de pețitorie Civil Society Pitch; Despre animale politice și alți demoni la One World Romania 10; Festivalul de film experimental BIEFF 2017 invită la empatie și la sfidarea granițelor; Belgica, filmul pentru care s-au inventat 15 trupe; Societatea Culturală NexT lansează studiul critic „O vară de neuitat” în cadrul unei proiecții speciale Education a l’Image.

Au inceput inscrierile pentru festivalul de film BUZZ CEE

Festivalul de film BUZZ CEE, care se va desfășura la Buzău în perioada 9 – 14 mai, invită cineaștii și distribuitorii de film din Europa Centrală și de Sud-Est (inclusiv Grecia și Turcia) să își înscrie producțiile în secțiunile competiționale din cadrul festivalului până la data de 20 februarie 2017.

Filmele pot fi înscrise prin intermediul portalului Film Freeway: filmfreeway.com/festival/BUZZCEE.

În competiție vor intra producții de lungmetraj, scurtmetraj, documentar, scurtmetraj și  film studențesc de scurtmetraj, care vor fi alese de echipa de selecție a festivalului.

Filmele câștigătoare ale ediției anterioare au fost Sin & Illy Still Alive, lungmetrajul de debut al regizoarei germane Maria Hengge, care a primit trofeul Long BUZZ , documentarul Roboțelul de Aur, realizat de tinerii regizori Mihai Dragolea și Radu Constantin Mocanu, care au plecat acasă cu Trofeul Real BUZZ  și Dispozitiv 0068, scurtmetrajul  realizat de Radu Bărbulescu, care a luat Trofeul Short BUZZ.

BUZZ CEE este un festival internațional de film – organizat de Asociația CulturALL și dedicat regiunii Europa Centrală și de Sud-Est – care și-a propus să promoveze producții de calitate din această zonă, ce rareori ajung în circuitul cinematografelor din România.

Festivalul Ceau, Cinema! invită filme în Competiția 2017

Ajuns la a patra ediție, Festivalul Ceau, Cinema! din Timișoara lansează apelul la înscriere în secțiunea competițională internațională, dedicată filmelor de lungmetraj: ficțiune, documentar sau animație. Sunt vizate filme din 2016 sau 2017, din țările cu minorităţi tradiţionale în regiunea Banatului.

„Ca în fiecare an, ne propunem ca secţiunea competiţională să reflecte o parte cât mai atractivă din extraordinara diversitate a cinematografiei europene de autor, printr-o selecţie de filme proaspete, îndrăzneţe şi provocatoare. Ca o confirmare a importanţei şi succesului Competiţiei, anul acesta am reuşit să mărim valoarea premiilor”, afirmă organizatorii.

Competiția Ceau, Cinema! oferă un cadru de exprimare cineaştilor din ţările cu minorităţi tradiţionale în regiunea Banatului (Armenia, Austria, Bulgaria, Cehia, Croaţia, Germania, Israel, Italia, Polonia, Republica Moldova, România, Rusia, Serbia, Slovacia, Slovenia, Turcia, Ucraina, Ungaria). În cazul coproducțiilor, vor fi acceptate doar filmele al căror coproducător majoritar provine dintr-o țară care se regăsește în lista menţionată. Selecționerul Competiției este criticul de film Ionuț Mareș.

Marele Premiu al Competiției Ceau, Cinema!, stabilit de un juriu format din trei personalităţi din lumea cinematografiei, este în valoare de 1.500 de euro și va fi oferit regizorului filmului câştigător. Se acordă de asemenea Premiul Publicului, în valoare de 500 euro, tot pentru un film din Competiţie.

La fel ca la ediţia din 2016, va fi acordat şi un Trofeu Vitas România pentru film independent sau de început (primul sau al doilea film), în valoare de 1.000 de euro. Filmele din toate secţiunile festivalului sunt eligibile pentru acest premiu, care va fi decis de echipa Ceau, Cinema! şi Vitas România.

Producătorii sau distribuitorii trebuie să completeze formularul de înscriere disponibil pe site-ul ceaucinema.ro, să trimită un link/screener cu filmul și un sinopsis la adresa festival@ceaucinema.ro sau să expedieze filmul în format hard-copy, însoţit de sinopsis, la adresa Asociația Pelicula Culturală, Str. Take Ionescu, nr. 10-16, Sc. A, Et. 6, Ap. 20, Timișoara, 300070, România.

Data limită de înscriere este 1 mai 2017!

Marele Premiu al Competiției 2016 a fost câştigat de filmul croat „Viaţa e o trompetă” („Life is a Trumpet”), regizat de Antonio Nuić. Premiul Publicului a fost obţinut de filmul „Soră-mea” („These Daughters of Mine”), al regizoarei poloneze Kinga Debska. Juriul Competiţiei 2016 a fost format din actorii Alina Ilea și Alexandru Papadopol și regizorul Răzvan Georgescu.

Trofeul Vitas România pentru film de debut sau independent a fost împărţit de comedia independentă „Două lozuri”, de Paul Negoescu, care a deschis festivalul, şi de scurtmetrajul de debut „Libelula”, al tinerilor regizori Mimi Sălăjan și Adelina Bulibașa, prezentat în secţiunea „Filme bănăţene”.

Cea de-a patra ediție a Festivalului Ceau, Cinema! va avea loc în perioada 20-23 iulie, la Timișoara și Gottlob (prima comună din România cu un cinematograf renovat) şi va oferi un program atractiv și variat, care va cuprinde proiecţii de filme (în cinematografe și spații alternative), dezbateri, workshop-uri şi evenimente în aer liber.

Mai multe detalii privind regulamentul Competiției, formularul de înscriere și FAQ se găsesc pe pagina de internet ceaucinema.ro sau pot fi solicitate la adresa de e-mail festival@ceaucinema.ro.

Festivalul Ceau, Cinema! este organizat de Asociația Marele Ecran și Asociația Pelicula Culturală, fiind primul festival din Timișoara dedicat filmului european. Evenimentul este realizat de voluntari.

La drum cu tata, un nou film românesc care nu arată a film românesc, din 3 februarie în cinematografe

Din 3 februarie puteți alege din programul cinematografelor din București și din țară filmul La drum cu tata.  Filmul reprezintă debutul în lungmetraj al Ancăi Miruna Lăzărescu și este un road movie plin de culoare filmat în România, Ungaria și Germania.

„Mi-am dorit foarte tare să povestesc un subiect care să mă intereseze și care să poată fi apreciat atât de publicul din România cât și de cel din Germania – țara în care locuiesc acum“ spune Anca Miruna Lăzărescu.

„Filmul are o imagine care îmbracă frumos povestea, o pune în lumina cea mai potrivită și încheagă întregul într-un tot de la care nu-ți mai poți lua ochii.“ – Die Film Gmbh

La drum cu tata are un puternic accent autobiografic: „Eu am crescut cu această poveste. Aceasta este povestea tatălui meu. Tatăl meu în 1968 avea 18 ani. În 1968 s-a dus în RDG cu familia unde au fost întâmpinați de tancurile sovietice. […] Cumva am crescut cu povestea asta. Se spunea aproape la orice întâlnire de familie” ne mărturisește Miruna.

Filmul este un road movie a cărui acțiune începe în 1968 la Arad. Mihai (Alex Mărgineanu) și Emil (Răzvan Enciu) sunt doi frați de origine româno-germană ce au un singur lucru în comun: grija pe care i-o poartă tatălui lor bolnav. Mihai, fratele mai mare, este medic si, cu inima ușor îndoită, informator al securității. Pare să se fi împăcat cu viața sa din România ceaușistă. Emil luptă cu înfocare împotriva amprentelor staliniste, intrând astfel în situații din care numai prudența fratelui său mai mare îl mai poate salva.

Cei doi, împreună cu tatăl lor (Ovidiu Schumacher), pleacă spre Dresda – cel mai apropiat loc unde acesta poate beneficia de operația care l-ar putea salva. Contextul politic destul de instabil le deturnează însă planul. Pe drum întâlnesc tancurile sovietice care se îndreptau spre Cehoslovacia și sunt forțați să ajungă într-o tabără temporară din RDG. Cu granița germano-cehoslovacă închisă, singura modalitate de a fi repatriați este să primească viză de tranzit prin Republica Federală Germană.

Anca Miruna Lăzărescu locuiește în prezent în Germania și va fi prezentă în România pentru premierele de gală ale filmului din București și Arad. Multe dintre filmele la care a lucrat au fost premiate internațional. Apele tac este filmul ei de absolvire a Universității de Televiziune și Film din München fiind unul dintre cele mai premiate scurtmetraje românești cu peste 80 de premii. Apele Tac a avut premiera la Berlinale în 2011.

Dinstins cu Art Cinema Award – Jameson Cinefast Miscolc, One Future Award Special Mention, Best Music – Munich IFF, Best Emerging Production – Bavarian Filmaward, La drum cu tata este primul său lungmetraj: „cel mai mult în această poveste mă preocupă incompatibilitatea dintre responsabilitate şi libertate, o dilemă binecunoscută. Ce este pe primul loc, familia sau libertatea? Sau, mai bine zis: binele celorlalţi sau binele tău? Și nu în ultimul rând: de câtă libertate trebuie să dispui ca individ pentru a alege libertatea?“

Emoționant“ – Kino.de

Rolurile principale sunt interpretate de Alex Mărgineanu (Poveste la Scara C, California Dreamin’, Contratimp) Răzvan Enciu, Ovidiu Schumacher (Cocoșul decapitat, Primăvara Bobocilor, De ce trag clopotele, Mitică?, Drumul Oaselor) și de actrița de origine germană Susanne Bormann (Uubbeldiekatz / Woman in Love, Liegen Lernen / Learning to Lie).
În alte roluri îi veți putea vedea pe: Manuel Klein, Doru Ana, Marcela Nistor, Ana Ularu, Lutz Blochberger.

Filmul este o producție Filmallee (Germania) în coproducție cu Strada Film (România), Mirage Film Studio (Ungaria), Chimney Pot (Suedia), Film I Vast (Suedia), cu suportul Bayerische Rundfunk (Germania), ZDF/Arte și Eurimages. Filmul a beneficiat de sprijinul Centrului Național al Cinematografiei din România și este distribuit de Strada Film Internațional.

La drum cu tata a avut deja premiera în Germania și Ungaria unde a fost extrem de bine primit de public și de presa de specialitate.

La One World Romania 10, continuăm programul de pețitorie Civil Society Pitch!

Festivalul Internațional de Documentar și Drepturile Omului One World Romania continuă și în 2017 programul de pețitorie și invită organizațiile și persoanele care luptă pentru apărarea drepturilor omului, precum și documentariștii, regizorii, producătorii de filme și artiștii vizuali din România, să se înscrie la atelierul CIVIL SOCIETY PITCH ce va avea loc în perioada 18-19 martie la București, în cadrul celei de-a 10-a ediții a festivalului.

CIVIL SOCIETY PITCH este o inițiativă inovatoare ce își propune să cupleze echipe mixte de profesioniști din lumea filmului și societatea civilă cu scopul realizării de filme creative care documentează realitățile locale. La ediția pilot din 2016 au participat 13 proiecte din societatea civilă și 17 cineaști și am acordat un premiu de dezvoltare în valoare de 4000 de euro echipei formate din regizoarea Iulia Stoian, Centrul FILIA și Funky Citizens. Datorită programului Civil Society Pitch, aceștia documentează în prezent problematica persoanelor fără acte de identitate din România și filmează cazul concret al unei familii din Valea Seacă. Filmul lor documentar se numește INVIZIBILII, iar trailerul îl vom vedea împreună la ediția din acest an a Civil Society Pitch.

Anul acesta vom extinde programul și vom invita și participanți din Bulgaria și Ungaria. Întregul atelier se va desfășura în limba engleză.

Pe durata celor două zile de lucru, activiștii pentru drepturile omului vor avea ocazia de a prezenta în fața regizorilor, producătorilor, artiștilor și experților locali și străini, idei ce pot deveni subiecte de filme documentare. Pitch-urile se vor baza pe subiecte familiare, la care membrii societății civile au acces direct și pe care le-au documentat de-a lungul timpului. În a doua parte a atelierului, prezentările vor fi urmate de discuții între reprezentanții societății civile și cineaști, concepute sub formă de Speed Dating, iar la final, cineaștii vor avea și ei ocazia să își prezinte viziunea artistică asupra ideilor de film documentar propuse de activiști. Pe parcursul atelierului, vom avea și sesiuni speciale ale tutorilor, precum și un studiu de caz pe baza filmului Invizibilii, cu echipa câștigătoare a ediției pilot Civil Society Pitch din 2016.

Înainte de atelier, participanții vor beneficia de sesiuni de tutorat individuale cu experți din industrie pentru realizarea pitch-urilor.

Tutorii atelierului sunt:
Mikael Opstrup, Head of Studies- European Documentary Network
Hanka Kastelicova, Executive Producer of Documentaries- HBO Europe
Martichka Bozhilova, director Balkan Documentary Center

Calendar:
17 februarie 2017: termen limită înscrieri idei de proiecte de film din partea societății civile
17 februarie 2017: termen limită înscrieri documentariști, regizori, producători de filme
27 februarie 2017: anunț public cu selecția participanților la atelier
28 februarie – 16 martie 2017: sesiuni de tutorat cu participanții pentru realizarea pitch-urilor
18 martie – 19 martie 2017: atelier CIVIL SOCIETY: Pitch și Speed Dating în cadrul Festivalului One World Romania, ediția a 10-a
Septembrie – Octombrie 2017: atelier de follow-up și sesiune de prezentări work-in-progress cu echipele formate în urma atelierului și acordarea premiului Civil Society Pitch 2017.

Persoană de contact: Laura Orlescu/ 0722.488.128/ atelier@oneworld.ro

Despre animale politice și alți demoni la One World Romania 10

În martie 2017 Festivalul Internațional de Documentar și Drepturile Omului One World Romania ajunge la ediția cu numărul 10. 2017 a început cu lumea în stradă – atât în România, cât și în afara granițelor – cu frigul în oase și cu frica pe umăr. One World Romania vorbește prin documentarele selectate despre fricile oamenilor – ale celor care se baricadează în casă sau ale celor care se răzvrătesc, până la urmă ale noastre ale tuturor.

Pentru cei determinați să petreacă o săptămână la cinema între 13 și 19 martie, am pus deja în vânzare primele abonamente pentru a zecea ediție a Festivalului One World Romania. Primele 30 de abonamente comandate pe site-ul Eventbook au un preț special – 70 de lei – și oferă acces la toate evenimentele din cadrul #OWR10. 

Am numit prima secțiune a festivalului de anul acesta „Animale politice” și am reunit aici filme care radiografiază ce înseamnă sa fii politician, simplu alegător, victimă sau complice al schimbărilor politice. Documentarul „Difficult Choice” ne duce în mijlocul campaniei prezidențiale din Slovacia din 2014, iar „Weiner” ne arată cum poate trece o campanie pentru poziția de primar al New York-ului de la succes la dezastru în câteva momente. În „American Anarchist” îl cunoaștem pe William Powell, care analizează după mai bine de 40 de ani cum i-a schimbat viața un manifest anarhist publicat la 19 ani și vândut în peste 2 milioane de copii. Documentarul „A German Life” ne-o prezintă pe Brunhilde Pomsel, secretara, stenografa și dactilografa celebrului Ministru al Propagandei din epoca nazistă Joseph Goebbels, a cărei poveste îi va inspira cu siguranță pe spectatori să își pună întrebări esențiale despre moralitate și umanitate. Întreaga secțiune reunește 8 filme – portrete de câștigători și perdanți.

A doua secțiune a Festivalului One World Romania la cea de-a 10-a ediție îi prezintă pe cei care merg împotriva curentului, pe cei cărora nu le este frică. Documentarele din secțiunea „Împotriva curentului” arată indivizi sau comunități restrânse, organizații mai mici sau mai mari care luptă peste tot în lume împotriva celor care trasează granițe și ridică ziduri. Aici am strâns portrete ale unor luptătoare anti-ISIS din Kurdistan, al activistei din China Ye Haiyan, protagonista documentarului „Hooligan Sparrow” sau ale unor DJ iranieni în filmul „Raving Iran”.

„Ministerul groazei” este numele altei secțiuni de la One World Romania 10, o secțiune ale cărei filme vorbesc despre frica de supraveghere. Cele trei documentare incluse aici sunt toate argumente solid construite, demonstrații făcute cu răbdare și lecții de luciditate civică. „Everything Is Under Control” este un documentar comic, ușor melancolic despre supraveghere și modalitățile prin care este urmărit întregul mapamond. „Shadow World” dezvăluie adevăratele costuri ale războiului perpetuu în care ne aflăm și felul în care comerțul cu arme la nivel înalt alimentează acest război. Documentarul „All Governments Lie” încearcă să descopere ce a mai rămas din jurnalismul independent de investigație din Statele Unite ale Americii și reunește personalități ca: Noam Chomsky, Carl Bernstein, Amy Goodman, Michael Moore, Glenn Greenwald și mulți alții.

Încă 5 alte secțiuni completează selecția celei de-a zecea ediții a Festivalului One World Romania, dar asupra lor și a temerilor pe care le ilustrează mai păstrăm încă puțin secretul. Nu uitați că între 13 și 19 martie, la Cinema Eforie, Union, Elvire Popesco și Sala Horia Bernea – Cinema Muzeul Țăranului, ne înfruntăm împreună fricile!

Festivalul de film experimental BIEFF 2017 invită la empatie și la sfidarea granițelor

Ajuns la cea de-a șaptea ediție, Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF revine anul acesta, între 28 martie și 2 aprilie, la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco, prezentând în premieră românească cele mai inovatoare experimente cinematografice ale ultimului an, cu un focus special asupra lucrărilor semnate de artiști vizuali proeminenți, ce expun de obicei în muzee și galerii de artă și doar rareori în săli de cinema.

Creată sub semnul salutului antic al civilizației Maya IN LAK’ECH ALA K’IN care se traduce prin TU EȘTI UN ALT EU / YOU ARE ANOTHER ME ediția de anul acesta invită publicul la un exercițiu de empatie, punând în discuție abilitatea fiecăruia dintre noi de a ne transpune în pielea semenilor noștri. Considerăm demersul acesta o necesitate acută în special în momentul de față, în lumina conflictelor sociale și a crizei umanitare recente. O bună parte din filmele prezentate anul acesta de BIEFF ne confruntă cu istoriile personale care se ascund în spatele știrilor adesea senzaționaliste și superficiale ce ne asaltează în ultimul timp, știri ce creează o atmosferă generală de anxietate și respingere. Supunând dezbaterii noțiunea de graniță exterioară versus interioară, geografică versus socio-politică și culturală, conceptuală versus stilistică selecția de anul acesta incită publicul la o negare a barierelor, atât a celor dintre oameni, cât și a celor de limbaj cinematografic, invitând spectatorul să internalizeze tragedia aproapelui său și să privească lumea prin ochii acestuia.

Competiția Internațională revine așadar cu cinci programe concentrate în jurul a cinci teme de mare relevanță pentru societatea contemporană, provocând publicul la dezbatere și implicare, cu un focus particular pe ideea de alteritate, pe necesitatea acută a empatiei, toleranței și incluziunii:

YOU ARE ANOTHER ME: On Exile and Shifting Borderscapes

THE POLITICS OF THE BODY: The Performative Self

SEARCHING FOR TRANSCENDENCE: Spirituality in the Digital Age

THE ALCHEMY OF THE FRAME: Deconstructing the Image

CUTTING THE CORD: Family Love and Its Discontents

Parteneriatele BIEFF, unice în România, cu câteva dintre cele mai importante festivaluri europene de film revin anul acesta, cu aceeași invitație adresată publicului de a-și activa așa numiții neuroni-oglindă, acea parte a creierului uman responsabilă pentru abilitatea noastră nu doar de a întelege la nivel rațional, ci și de a simți visceral emoțiile celorlalți.

Renumitul Festival Internațional de Film de la Berlin în colaborare cu Arsenal Berlin (Institutul Național de Film și Artă Video din Germania) prezintă publicului cinefil român câteva dintre cele mai provocatoare lucrări din secțiunea sa de avangardă: Berlinale Forum Expanded, în cadrul programului tematic NOSTALGIA FOR THE FUTURE: Manufactured Histories. Unul dintre highlight-urile acestui program este cel mai recent film al maestrului cinema-ului experimental Guy Maddin, controversatul Bring Me The Head of Tim Horton, ce a provocat dezbateri aprinse în prestigioasele festivaluri în care a fost deja proiectat: Berlin, Toronto și New York.

De asemenea, BIEFF 2017 continuă parteneriatul cu Festivalul Internațional de Film de la Rotterdam, care prezintă publicului român o mostră impresionantă de activism politic în arta vizuală, în cadrul programului tematic PAINTING WITH HISTORY. Pentru al treilea an consecutiv, popularul program ce îmbină cinema-ul și coregrafia va fi prezentat în parteneriat cu festivalul Cinedans – Dance on Screen Amsterdam, sub tema EMOTIONAL BODIES: Anxiety, Desire and Solitude in the Post-Internet Urbanscape.

Așa cum ne-a obișnuit în ultimii ani, parteneriatul de lungă durată al BIEFF cu secțiunea Quinzaine des Réalisateurs (cunoscută internațional ca Directors’ Fortnight) a Festivalului de Film de la Cannes, aduce și de această dată în premieră românească un nou lungmetraj al unui maestru al cinema-ului de avangardă îndrăgit deja de publicul BIEFF.

Nu lipsesc nici anul acesta scurtmetrajele câștigătoare ale marilor premii din cele mai prestigioase festivaluri internaționale de film (Cannes, Veneția, Locarno, Clermont-Ferrand). În programul Golden Shorts: Best Films in Major Festivals va fi proiectat, printre altele, Timecode, de Juanjo Giménez câștigătorul Palme d’Or-ului pentru scurtmetraj din 2016, nominalizat pentru un premiu Oscar pentru Cel mai bun scurtmetraj.

Competiția You Are Another Me prezintă și ea filme multipremiate: printre acestea se numără câștigătorul premiului pentru scurtmetraj al Academiei Europene de Film (European Film Awards 2016), 9 Days – From My Window in Aleppo, de Floor van der Meulen, Thomas Vroege și Issa Touma, și scurtmetrajul Over, de Jörn Threlfall, nominalizat la premiile BAFTA (Oscarurile britanice).

Până la sfârșitul lunii martie, când începe festivalul, vor fi dezvăluite și alte surprize pregătite pentru cea de-a șaptea ediție. BIEFF 2017 invită publicul la empatie și la sfidarea granițelor, atât interumane, cât și cinematografice, în perioada 28 martie – 2 aprilie, la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco.

Belgica, filmul pentru care s-au inventat 15 trupe

Belgica, de Felix Van Groeningen, câștigătorul premiului pentru regie la Festivalul de Film de la Sundance, intră pe 17 februarie în cinematografe din București, Bârlad, Botoșani, Brașov, Constanța, Cluj-Napoca, Deva, Focșani, Gura Humorului, Iași, Odobești, Pitești, Târgu Mureș și Timișoara.

“De la o grotă întunecoasă la trei etaje orgiastice născute parcă din Infernul lui Dante, este oare Café Belgica ceva care merită salvat?”, thefilmfile

Doi fraţi, Frank şi Jo, au pierdut legătura… până când Frank începe să lucreze în cafeneaua lui Jo. O mişcare inspirată, căci Belgica devine repede o oprire obligatorie în viaţa de noapte a oraşului. Succesul pare să nu aibă limite, cel puţin o perioadă, căci viaţa de noapte ajunge să provoace dependenţă…

Filmul este inspirat dintr-o poveste reală. Tatăl regizorului Felix van Groeningen a fost proprietarul faimosului bar Charlatan, din Ghent. “Practic am copilărit acolo. Am văzut cum un bar mic și prietenos crește odată cu entuziasmul și ambițiile oamenilor care lucrează acolo.” Cu toate astea, Belgica nu este un film autobiografic. Doi frați au cumpărat barul în anul 2000 iar filmul urmărește povestea lor. “Îmi doream să arăt schimbările care apar într-o micro-societate. Plus, voiam un pic de rock&roll”, povestește regizorul, într-un interviu pe Cineuropa.

Partea cu rock&roll sigur i-a ieșit, filmul luând premiul pentru cea mai bună muzică la Festivalul de Film de la Oostende, 2016. “Soundtrackul filmului Belgica este o compilație de piese ale unor artiști necunoscuți synth-pop, psychobilly, hardcore punk, sau acid house turcesc. Ceea ce face lucrurile cu adevărat impresionante este că niciunul nu există cu adevărat, ci au fost imaginați de Davis și Stewen Dewaele, frații belgieni care formează trupa Soulwax. (…) Aceștia au realizat că și-au atins scopul atunci când un jurnalist olandez (…) i-a întrebat cum au reușit să descopere atâția artiști noi și buni. “A fost complimentul suprem!”, a spus Dewaele”, aflăm de pe The Guardian.

Regizorul Felix Van Groeningen s-a făcut remarcat odată cu filmul Broken Circle Breakdown, drama nominalizată la Oscarul pentru cel mai bun strain în 2014, și cu alte peste 30 de premii și 20 de nominalizări în festivaluri din toată lumea. Belgica este al cincilea lung-metraj al regizorului. Actorii principali sunt Stef Aerts, cunoscut pentru filme ca Oxygen (2010), sau Cub (2014), și Tom Vermeir, actor de teatru, la primul său rol într-un lung-metraj. Imaginea îi aparține lui Ruben Impens, directorul de imagine care semnează Broken Circle Breakdown, sau Raw.

Belgica, o co-producție Belgia-Franța, distribuit în România de Transilvania Film, va intra pe 17 februarie în cinematografe din toată țara.

Societatea Culturală NexT lansează studiul critic „O vară de neuitat” în cadrul unei proiecții speciale Education a l’Image

Filmul O vară de neuitat, în regia lui Lucian Pintilie, va fi proiectat în cadrul unui eveniment special care marchează lansarea oficială a studiului critic scris de Andrei Gorzo și editat de Societatea Culturală NexT, în parteneriat cu editura LiterNet. Evenimentul este organizat în cadrul programului de educație cinematografică Education a l’image, ajuns la al 9-lea an de activitate.

Proiecția va avea loc vineri 17 februarie, de la ora 19:00, la sala Eforie a Cinematecii Române (str. Eforie, nr. 2). Intrarea este liberă. La final, publicul prezent este invitat la un dialog cu Andrei Gorzo, despre filmul O vară de neuitat și importanța sa în istoria cinemaului românesc, precum și despre motivele care l-au convins sa îi dedice acest studiu. Un număr de 150 de broșuri va fi distribuit gratuit spectatorilor, urmând ca materialul să fie disponibil și în format electronic pe site-ul editurii LiterNet.

Éducation à l’image este un program destinat elevilor de liceu, care îşi propune să-i familiarizeze pe aceştia cu filmele de autor şi cinematografia ca artă, cu vizionarea filmelor la cinema, să le ofere instrumente de bază pentru interpretarea limbajului specific (atât din punct de vedere artistic, cât şi tehnic), transformându-i, astfel, din consumatori pasivi în spectatori activi.

Andrei Gorzo: „Dacă educația cinematografică e bine făcută, deschide uși spre autocunoaștere și spre o anumită cunoaștere a lumii (măcar sub anumite aspecte și din anumite unghiuri). (…) În prezent, la câte interpelări vin dinspre mass-media, la cât divertisment se consumă, la ce cantități de text multimedia se produc și la cât de mare e ponderea imaginii și a sunetului în toate acestea, nevoia de reflecție, de instrumente critice, de educație cinematografică și audiovizual-mediatică ar trebui să fie evidentă.”

În fiecare an programul Education à l’image propune 3 filme, după următoarea formulă: unul din cinematografia românească, unul din cinematografia franceză (ales în parteneriat cu Institutul Francez) și unul din cinematografia internațională.  Pentru anul școlar 2016 – 2017, filmele alese sunt O vară de neuitat (r.: Lucian Pintilie), Les Demoiselles de Rochefort (r.: Jacques Demy) și Oslo, 31 august (r.: Joachim Trier).

Din 2009 și până acum, peste 6000 de elevi au putut viziona atât filme româneşti (A fost sau n-a fost, California Dreamin’, Moartea domnului Lăzărescu, È pericoloso sporgersi), cât şi filme străine, regizate de autori ca Jean-Luc Godard, François Truffaut sau Stanley Kubrick. Discuţiile au fost moderate de critici de film precum Andrei Gorzo, Andrei Rus, Iulia Blaga, Cristina Corciovescu, Magda Mihăilescu, Dana Duma, Ileana Bîrsan, sau de cineaşti, precum Liviu Mărghidan, Iulia Rugină, Cătălin Cristuţiu sau Tudor Cristian Jurgiu.

Éducation à l’image este un proiect iniţiat de Ambasada Franţei în România şi organizat de Societatea Culturală NexT, în parteneriat cu Institutul Francez din București, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei și Uniunii Cineaștilor din România.

Articole similare

Concurs: Castiga doua carti oferite de Editura Herald

Jovi Ene

Cu ocazia premierei de gala a filmului Iubiri din trecut, Claude Lelouch revine in Romania

Jovi Ene

3 scurtmetraje de gen pe CINEPUB: Horror, thriller & SF. De România

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult