Știrile săptămânii: CinEd România lansează platforma online și anunță primele sesiuni de formare; Florin Piersic – Premiul pentru Întreaga Carieră; Buffalo Juggalos, filmul despre fanii trupei rapcore Insane Clown Posse, câștigă Marele Premiu BIEFF 2016; Plimbări sonore, masterclass inedit Selim Azzazi și trei lungmetraje de debut la NexT 2016; Marcel Iureș si Victor Rebengiuc în lungmetrajul de debut al lui Serge Ioan Celebidachi; Weekend la Castel la TIFF 2016: circ, vrăjitoare și muzică islandeză live; Experimente inedite la NexT 2016: Avant-garde și Video Essays; S-au pus în vânzare biletele pentru filmele de la BIFF.
CinEd România lansează platforma online și anunță primele sesiuni de formare
Platforma CinEd va fi lansată oficial în România vineri, 8 aprilie, printr-o conferință de presă ce va avea loc la Institutul Francez din București (sala Elvira Popesu) începând cu ora 11:30, în cadrul Festivalului Internațional de Film NexT. La conferința de presă, la care sunt invitați nu doar jurnaliștii, ci și cadrele didactice interesate de proiect, vor fi prezente Léna Rouxel (Coordonatoare a proiectului CinEd din partea Institutului Francez din Paris) și Agnès Nordmann (Coordonatoare a departamentului de cinema din cadrul Institutului Francez din Paris). Vor fi prezentate obiectivele CinEd, utilitatea platformei, materialele pedagogice și catalogul de filme la care profesorii și elevii vor avea acces anul acesta.
Conferința de presă se continuă cu o invitație la dialog, în cadrul unei mese rotunde, la sala de cinema Elvira Popescu (12:30 – 14:30). Tema întâlnirii: importanța educației cinematografice în școli. Se va discuta despre necesitatea și beneficiile educației audiovizuale pentru elevi, despre obstacolele care există în a facilita accesul la aceasta, dar și despre soluțiile existente.
La această întâlnire sunt aşteptaţi să participe reprezentanţi ai Ministerului Culturii, Ministerului Educaţiei, Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti, profesori şi elevi care au luat deja parte la programe de educaţie cinematografică similare.
Tot în cursul lunii aprilie, vor avea loc sesiuni de formare pentru cadrele didactice doritoare să ia parte la proiectul CinEd şi să organizeze proiecţii pentru elevi.
Înscrierile pentru sesiunile de formare se pot face până la sfârşitul lunii martie, pe adresele de mail cined.macondo@gmail.com (pentru învăţământul primar) şi cined@nexproject.ro. (pentru gimnaziu şi liceu).
Participarea la sesiunile de formare este GRATUITĂ. Fiecare sesiune va dura aproximativ 2 ore și va include, pe lângă prezentarea proiectului și a modului în care pot fi folosite platforma și materialele pedagogice, o analiză a filmelor CinEd, urmată de discuţii sub îndrumarea unui critic de film.
Vă reamintim că CinEd – European Education for Youth este o inițiativă ambițioasă de cooperare europeană, care aduce laolaltă organizații culturale din Franța, Portugalia, Spania, Italia, Bulgaria, Republica Cehă şi România. Primele 10 orașe din România care vor beneficia de programele proiectului sunt București, Alexandria, Buzău, Galați, Craiova, Mediaș, Târgu Mureș, Timișoara, Ploiești, Roman.
***
CinEd este un proiect inițiat de Institutul Francez din Paris, în parteneriat cu Cinemateca Franceză şi implementat în România de Asociaţia Culturală Macondo şi Societatea Culturală NexT.
Florin Piersic – Premiul pentru Întreaga Carieră
În 2016, Premiile Gopo îi aduc un omagiu marelui actor Florin Piersic, care va primi Premiul pentru Întreaga Carieră în cadrul Galei ce va avea loc pe 28 martie, la Teatrul Național I.L Caragiale din București și va fi transmisă în direct, de la ora 19.00, pe TVR 2 și TVR HD.
De-a lungul carierei sale, Florin Piersic a avut o colaborare prodigioasă cu regizorul Ion Popescu-Gopo, al cărui nume îl poartă cel mai important eveniment dedicat valorilor cinematografiei românești.
Unul dintre cele mai importante trofee, Premiul pentru Întreaga Carieră a fost acordat la ediţiile precedente unor actori emblematici pentru filmul românesc: Coca Bloos, Radu Beligan, Mitică Popescu, Iurie Darie, Ion Besoiu, Draga Olteanu-Matei, Marin Moraru, Jean Constantin.
Născut pe 27 ianuarie 1936, la Cluj-Napoca, Florin Piersic este unul dintre cei mai iubiți și mai prolifici actori din România, cu o carieră impresionantă atât în teatru cât și în cinema și televiziune. Absolvent al Institutului de Artă Teatrală și Cinematografică (promoția 1957), Florin Piersic a debutat doi ani mai târziu pe scena Teatrului Național din București cu rolul titular în Discipolul diavolului. Au urmat roluri principale în Tragedia optimistă, Oameni și șoareci, Orfeu în Infern, Zbor deasupra unui cuib de cuci, Gaițele, Logodnicele aterizează la Paris, Străini în noapte sau Dulcea pasăre a tinereții, roluri ce au demonstrat, constant, o versatilitate greu de egalat.
Debutul cinematografic s-a produs în 1957, cu filmul franco-român Ciulinii Bărăganului, scris și regizat de Louis Daquin după un roman de Panait Istrati. Confirmarea a venit, însă, grație unei colaborări ce avea să se întindă pe mai multe decenii: unul dintre actorii preferați ai lui Ioan Popescu-Gopo, Florin Piersic a jucat în nu mai puțin de cinci dintre filmele maestrului, de la roluri de mică întindere – O poveste ca în basme, S-a furat o bombă sau Pași spre lună – până la roluri principale, precum cel subversiv-iconic al prințului visător din De-aș fi… Harap Alb sau, mai târziu, cel al Împăratului din Rămășagul. Personajul din De-aș fi…, împreună cu tragicului centurion Sabinus din epicul lui Mircea Drăgan, Columna (1968) l-au transformat pe Florin Piersic, aproape instantaneu, într-unul sex-simbol al epocii, replică românească a lui Alain Delon, Giuliano Gemma sau Fernando Rey.
De-a lungul celor 5 decenii de carieră cinematografică, Florin Piersic a putut fi văzut în coproducții internaționale (Șapte băieți și o ștrengăriță, Frumoasele vacanțe, Lupta pentru Roma) și în producții românești aparținând tuturor genurilor cinematografice, de la dramă la comedie și de la filme istorice la filme de suspans, realizate de Savel Stiopul (Aproape de soare, Aventuri la Marea Neagră, Agentul straniu), Francisc Munteanu (Drum nou, Tunelul, Roșcovanul), Mircea Drăgan (Explozia, Frații Jderi, Ștefan cel Mare – Vaslui 1475, Cuibul salamandrelor), Sergiu Nicolaescu (Mihai Viteazul), Mircea Mureșan (Pintea, O lebădă iarna), Geo Saizescu (Eu, tu și Ovidiu) sau Virgil Calotescu (Ultima frontieră a morții, Rețeaua „S”). În paralel, actorul și-a consolidat poziția de icon grație rolurilor “Anghel Șaptecai” din seria de filme cu haiduci realizată de Dinu Cocea (Haiducii lui Șaptecai, Săptămâna nebunilor, Zestrea domniței Ralu) și „Mărgelatu” din filmele de aventuri Trandafirul galben, Drumul oaselor, Misterele Bucureștilor, Masca de argint, Totul se plătește, Colierul de turcoaze. Cele mai recente roluri făcute pentru marele ecran au fost cele din producțiile experimentale și independente Fix Alert și Eminescu versus Eminem realizate de Florin Piersic Jr.
Buffalo Juggalos, filmul despre fanii trupei rapcore Insane Clown Posse, câștigă Marele Premiu BIEFF 2016
Marele premiu BIEFF 2016, în valoare de 3000 de euro, i-a fost acordat regizorului Scott Cummings, pentru filmul Buffalo Juggalos, prezentat în programul de competiție Urban Rituals.
Juriul BIEFF a fost format din profesionişti ai cinema-ului de avangardă: Paolo Bertolin — Membru al comitetului de selecție, Festivalul Internațional de Film de la Veneția, Ulrich Ziemons — Coordonator de program, Festivalul Internațional de Film de la Berlin – Forum Expanded, Ludovic Chavarot — Membru al comitetului de selecție, Festivalul Internațional de Scurtmetraj de la Clermont-Ferrand – Competiția LABO, Roee Rosen — Artist vizual și regizor, câștigătorul Marelui Premiu BIEFF 2011 și Xandra Popescu — Artistă și co-curatoare a spațiului de proiecte Atelier 35, București. Cei cinci jurați și-au motivat astfel alegerea:
„Simplu în aparență, în atitudinea sa punk, filmul acesta este, de fapt, o experiență care scapă oricărei posibile încadrări, în care tablourile vivante devin în același timp dispozitiv narativ, masca și make-up-ul revendică statutul de identități reale, iar repudierea ireverențioasă a convențiilor sociale dă naștere unei puternice senzații de autenticitate. Suntem treptat și inevitabil seduși să devenim parte dintr-o subcultură, fără a-i reduce vreodată importanța sau a o eticheta în vreun fel.” (Juriul BIEFF 2016)
Marele Premiu este oferit de Institutul Cultural Român și a fost decernat de domnul Mihály Zoltán Nagy, vicepresedinte ICR.
Premiul pentru cel mai bun regizor român, oferit de Uniunea Cineaștilor din România (în valoare de 1000 de euro), a fost acordat lui Mihai Grecu, pentru The Reflection of Power.
„Acest premiu se acordă unui regizor a cărui utilizare consecventă a tehnologiilor 3D continuă să rămână foarte personală. Imaginând un Phenian invadat treptat dar inevitabil de o revărsare neașteptată de ape, filmul reușește să transmită, în egală măsură, absurditatea unui sistem care se sufocă și tragedia pe care o trăiește în fiecare zi poporul nord-coreean.” (Juriul BIEFF 2016)
Premiul pentru cea mai bună regie, în valoare de 1500 de euro (oferit de Cinelab România), i-a fost acordat regizoarei Zia Anger, pentru I Remember Nothing.
„Într-o dramatică repunere în scenă a celor cinci faze ale unui atac epileptic, acest film înfățișează experiența extra-corporală, indusă sexual, a unui liceence, jucătoare de softball. Cu ritmul său nefiresc, liniștit, dar convingător, folosind mai multe actrițe în rolul principal și texturi sonore pe mai multe niveluri, filmul creează un sentiment exacerbat al artificialității.” (Juriul BIEFF 2016)
Premiul pentru cel mai bun concept vizual, în valoare de 1500 de euro (oferit de Cinelab România), i-a fost acordat lui Randa Maroufi, pentru filmul The Park.
„Într-o explorare succintă din punct de vedere stilistic a reprezentării vizuale a sinelui, acest film împletește cu măiestrie imagini statice și în mișcare, reale și virtuale, a tineretului în revoltă, suspendat în mijlocul acțiunii, desfășurat în plan temporal. Prin obiectivul camerei mobile a regizorului, un loc de distracție abandonat din Casablanca devine terenul pentru un joc serios, pentru jocuri violente și pentru pozat ocazional.” (Juriul BIEFF 2016)
Mențiunea specială a juriului BIEFF 2016 a revenit regizorului Gabriel Abrantes, pentru Freud and Friends. Regizorul portughez este unul dintre cele mai promițătoare nume ale cinema-ului portughez contemporan (selecționat cu același film și la Berlinale 2016) și unul dintre autorii prezentați în mod constant în selecția BIEFF.
„Amuzantă explorare a unor neliniștitoare teritorii onirice, filmul acesta pune sub semnul întrebării sinele masculin, plasându-l pe regizor însuși în centrul unui proces ludic și provocator de re-inventare și re-asimilare a tropilor cinematografici și TV. Combinând un impresionant savoir-faire cinefil cu mereu surprinzătoare tușe satirice, filmul își invită spectatorul la o incursiune inedită în ceea ce numim Entertainment, atât ca mod de realizare și ca set de referințe care pot stimula plăcerea experienței cinematografice.” (Juriul BIEFF 2016)
Cea de-a 6-a ediție a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF s-a încheiat duminică, 20 martie, la Cinema Muzeul Țăranului Român, după 7 zile de festival, 3 proiecții sold out, 65 de filme și 4 evenimente speciale.
Ceremonia de premiere a fost urmată de premiera românească a celui mai recent film al lui Peter Greenaway – Eisenstein in Guanajuato. Participant în competiția pentru Ursul de Aur la Berlin, filmul dovedește că Peter Greenaway nu și-a piedut abilitatea de a uimi și de provoca plăceri vinovate publicului la vizionarea filmelor sale. Un experimentalist din ce în ce mai provocator, Greenaway aparține unei categorii rare, cea a regizorilor care reușesc să încânte și să zăpăcească, să provoace și să șocheze, trăsătură prezentă din plin și în ultima sa perioadă de creație.
Plimbări sonore, masterclass inedit Selim Azzazi și trei lungmetraje de debut la NexT 2016
O plimbare sonoră cu jurnalista și muziciana Maria Balabaș, un masterclass cu sound editorul și sound designerul Selim Azzazi și o discuție cu membrii juriului competiției românești despre cum să realizezi primul lungmetraj: toate, la a zecea ediție a Festivalului Internațional de Film NexT (7-11 aprilie).
Creat în 2007 în memoria regizorului Cristian Nemescu și a sound designerului si compozitorului Andrei Toncu, Festivalul Internațional de Film NexT și-a propus încă de la prima ediție să mențină în centrul atenției două direcții principale: regia de film și sound-designul.
Parte din eforturile de continuare a acestei misiunii a festivalului, evenimentele dedicate anul acesta sunetului și regiei de film au fost gândite și din dorința de a încuraja schimbul de idei între tinerii (chiar viitorii) profesioniști din cinema, în peisajul unei cinematografii românești emergente, în care tind să apară din ce în ce mai multe voci și direcții artistice distincte.
Între 7 și 9 aprilie va avea loc workshopul inedit de sound design Plimbări sonore, condus de Maria Balabaș. Atelierul ia forma unei plimbări prin București, timp în care participanții vor învăța cum contribuie sunetul la construcția de ansamblu a unui film, cum se creează o imagine sonoră, cum se construiește sunetul într-un film artistic, cum se folosește intenția sonoră într-un film documentar şi cum este integrată ilustrația muzicală.
Workshopul le este deschis studenților sau liceenilor cu vârsta cuprinsă între 17 și 25 de ani. Selecția participanților va fi făcută în baza înscrierii printr-o scurtă scrisoare de motivație însoțită de un colaj de 2 minute, care să cuprindă sunete înregistrate pe stradă, text vorbit și muzică.
Maria Balabaș este moderatoarea emisiunii Dimineața Crossover de la Radio România Cultural și autoare a unor proiecte dedicate noilor forme de creație radiofonică (Generația sonoră). Documentarul Maria Tănase – Soundtrack urban pentru o divă i-a adus în 2014 o nominalizare la Prix Europa, la Berlin. Maria a fondat grupuri muzicale precum Avant’n’Gard și Soare Staniol, lucrând cu tehnici de improvizație ale muzicii acustice, dar şi electronice. În 2015 a făcut parte din juriul competiţiei internaţionale NexT.
Despre sunet cu Selim Azzazi
Sound editorul și sound designerul Selim Azzazi susține în cadrul Festivalului Internațional de Film NexT masterclassul Sound as a Storytelling Tool (Sunetul ca instrument în construirea narațiunii).
Prin abordarea fiecărui element al sunetului de film: dialog, muzică, ambianță, efecte și bruiaje, Azzazi va încerca să ofere cineaștilor participanți un ghid cât mai complet de sound-design.
Participarea la masterclass este deschisă, pe bază de înscriere, tuturor profesioniștilor si studenților din cinematografie: ingineri de sunet, editori sau regizori. Masterclassul se va desfășura în limba engleză și va avea loc luni, 11 aprilie, începând cu ora 11.00, la Cinema Elvire Popesco.
Selim Azzazi a lucrat ca sound editor și sound designer din 2001, cu regizori de renume precum Jean-Pierre Jeunet, Radu Mihăileanu, Jean-Jacques Annaud, Oliver Stone, Michel Hazanavicius, Luc Besson, Elia Suleiman și Mathieu Kassovitz.
* Înscrierile la workshop-ul Plimbări Sonore și la masterclass-ul Soundtrack as a Storytelling Tool se fac pe adresa iguest@nextproject.ro.
**Data limită de înscriere pentru cele două seminarii este 27 martie, iar participanții vor fi anunțați pe data de 31 martie.
NexT Generation: Premianți NexT din trecut și lungmetrajele lor de debut
Ediția aniversară a Festivalului Internațional NexT aduce în programul secțiunii NexT Generation trei lungmetraje de debut ale unor foști concurenți, două dintre ele prezentate în premieră în România.
Banana, în regia lui Andrea Jublin, este povestea unui băiat naiv, care vrea să câștige iubirea fetei visurilor lui dându-i meditații. Doar că nici el nu se prea descurcă cu școala. Și nici cu fotbalul. Dar asta nu-l oprește din a se vedea drept un mare jucător de fotbal pornit cu îndârjire la atac în cucerirea fetei pe care și-o dorește.
Afterthought, debutul lui Elad Keidan în lugmetraj, prezentat în selecția oficială a festivalului de la Cannes, are ca personaje doi bărbați din Haifa care urcă și coboară Muntele Carmel în direcții opuse, unul în căutarea unui cercel pierdut al nevestei sale, celălalt dornic să devină scriitor, deși trebuie să se alăture armatei. Un film ușor absurd, care e la fel de mult despre poveștile celor doi, cât este despre plimbarea sinuoasă pe culmea muntelui, care devine un personaj în sine.
În Lumea e a mea, lungmetrajul de debut al lui Nicolae Constantin Tănase, o adolescentă din Constanța încearcă să obțină bani, valoare, influență, popularitate și respect, însă lucrurile nu merg așa cum și-ar fi dorit. Prima iubire, tensiunile cu părinţii şi visele repetate despre înec o ţin permanent în priză, lăsându-i doar câteva momente, petrecute cu prietenele ei, de relaxare. Un film fără inhibiţii şi prejudecăţi în care oricine a fost cândva adolescent s-ar putea recunoaşte, amintindu-şi de cât efort eroic era nevoie doar să se ţină pe linia de plutire.
Cele trei lungmetraje, Banana, Afterthought și Lumea e a mea vor fi proiectate împreună cu scurtmetrajele care le-au adus regizorilor premii la NexT: Il Supplente, Himnon și 12 minute.
În plus, cei trei regizori, Andrea Jublin (Trofeul NexT 2007, nominalizat la Premiile Oscar), Elad Keidan (Trofeul NexT 2009) și Nicolae Constantin Tănase (Premiul Villa Kult în 2010), prezenți la București în calitate de invitați speciali ai festivalului și membri ai juriului Competiției Naționale de anul acesta, vor participa la o discuție cu publicul despre experiența regizării unui prim lungmetraj. Discuția va avea loc sâmbătă, 9 aprilie, începând cu ora 14.30, la Clubul Țăranului.
Marcel Iureș si Victor Rebengiuc în lungmetrajul de debut al lui Serge Ioan Celebidachi
Marcel Iureș îl va interpreta pe Octav, personajul principal din filmul cu același nume, o producție cinematografică regizată de Serge Ioan Celebidachi, care se află la debut în lungmetraj de ficțiune.
“Octav este, de departe, cel mai frumos rol pe care l-am primit până acum. M-a cucerit de la prima citire. Acest rol este o provocare actoricească pentru mine deoarece presupune să interpretez personajul unui copil din perspectiva unui adult”, explică actorul român cu cele mai multe producții americane în filmografie („Pirații din Caraibe”, „Misiune imposibilă”, „Pacificatorul”).
„Octav” este o dramă care explorează teme universale precum timpul, nostalgia și dragostea în cea mai pură și măreață formă a sa, întruchipată aici de relația profundă și inocentă dintre un bătrân de 80 de ani și o fetiță de 10 ani. Intrigantă și originală în această poveste este călătoria în timp pe care o face o personajul principal, bătrânul Octav (interpretat de Marcel Iureș), în urma căreia ies la iveală evenimente importante din copilăria sa, acesta rămânând în același timp prizonier al trupului său îmbătrânit.
În distribuția filmului se regăsesc și alte nume importante ale cinematografiei românești dintre care îi menționăm pe Victor Rebengiuc („Pădurea Spânzuraților”, „Moromeții”, „Niki Ardelean, colonel în rezervă”, „Medalia de onoare”, „Tatăl Fantomă”), Andi Vasluianu (“Furia”, „Hârtia va fi albastră”, „California Dreamin’”, „Despre oameni și melci”, „De ce eu?”), Lia Bugnar, Ioan Andrei Ionescu, Mihai Dinvale, Maria Obretin.
Filmările pentru „Octav” vor avea loc la Câmpulung, în județul Argeș, dar și în studiourile din Buftea (Ilfov), în perioada 21 martie – 27 aprilie 2016.
O coproducție România–Marea Britanie, realizată cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, „Octav” are un buget de 1,4 milioane de euro și este produs de Astra Entertainment, Oblique Media și CelebFilms UK. Scenariul este semnat de Serge Ioan Celebidachi și James Olivier, iar producător este Adela Vrînceanu Celebidachi.
Imaginea va purta amprenta reputatului director de imagine italian Blasco Giurato, cunoscut pentru colaborările sale cu Giuseppe Tornatore, în special la „Cinema Paradiso” (Oscar pentru cel mai bun film străin) și cu David Lean la „Dr. Zhivago”. Despre „Octav”, Blasco Giurato spune că reprezintă testamentul său pe 35 de milimetri.
Muzica filmului este asigurată de un alt artist celebru în cinematografia internațională, compozitorul român Vladimir Cosma, câștigător a două premii César pentru Cea mai bună muzică de film (“Diva”, în 1982, și „Le Bal”, în 1984).
Serge Ioan Celebidachi, fiul renumitului dirijor și compozitor Sergiu Celibidache, a absolvit Universitatea de Teatru și Artă Dramatică din Indiana (Bloomington) și a făcut master în film la Școala Internațională de Film din Londra. A scris mai multe scenarii și a regizat documentarul “Grădina lui Celibidache”, un portret de suflet al Maestrului Sergiu Celibidache.
Weekend la Castel la TIFF 2016: circ, vrăjitoare și muzică islandeză live
Un controversat horror mut din anii 20, acompaniat live de un artist islandez și o orchestră, și un documentar fascinant despre lumea circului, pe muzica celor de la Sigur Rós, sunt câteva dintre surprizele programului Weekend la Castel, la Festivalul Internațional de Film Transilvania (27 mai – 5 iunie). În primul week-end de festival, în timpul zilei, Castelul Banffy de la Bonțida va fi teren de joacă și spațiu pentru ateliere creative și spectacole pentru copii, în timp ce serile sunt rezervate proiecțiilor și concertelor.
În seara de sâmbătă, 28 mai, de la 21.45, un documentar captivant și pe alocuri tulburător despre un secol de vodeviluri, spectacole de circ, bâlciuri și carnavaluri, va rula în premieră la TIFF. The Show of Shows adună imagini de arhivă inedite cu clovni, dansatori, acrobați care execută cascadorii amețitoare, freak shows și scene crude de exploatare a animalelor și copiilor, într-un portret fascinant al acestei lumi atât de populare în secolele XIX și XX, potrivit „The Guardian”.
Pe fundal, o coloană sonoră emoționantă compusă de basistul Georg Holm și bateristul Orri Páll Dýrason, membri ai celebrei trupe islandeze Sigur Rós, în colaborare cu compozitorul Hilmar Örn Hilmarsson și chitaristul Kjartan Dagur Hólm. Sigur Rós va cânta live la Cluj în iulie, tot la Castelul Banffy de la Bonțida, la Electric Castle Festival. The Show of Shows este regizat de Benedikt Erlingsson, unul dintre cei mai apreciați regizori de teatru din Islanda, și a fost realizat în colaborare cu National Fairground Archive al Universității din Sheffield. Debutul său în cinema, Of Horses and Men, a rulat la TIFF 2014.
Un spectacol surpriză îi va introduce pe spectatori, de la 20.30, în atmosfera fascinantă a documentarului.
Tot din Islanda vine și muzica ce acompaniază duminică, 29 mai, de la 21.45, cine-concertul Häxan: Witchcraft Through the Ages. În atmosfera gotică a Castelului, muzica originală a artistului islandez Bardi Johansson, interpretată de o orchestră simfonică dirijată de Simona Strungaru, va însoți live, într-un concert spectaculos, producția neobișnuită din 1922. Interzis în numeroase țări pentru reprezentarea pe ecran a practicilor de venerare a diavolului și pentru nuditate, Häxan este cel mai scump film mut scandinav realizat vreodată. Regizorul danez Benjamin Christensen, care și-a rezervat chiar rolul lui Satan, s-a inspirat parțial din Malleus Maleficarum, un ghid pentru inchizitori din secolul 15.
Bardi Johannsson, lansat sub numele Bang Gang și descris drept una dintre cele mai enigmatice și creative apariții pe care le-a oferit recent scena islandeză, este compozitor, textier, instrumentist, designer. Alături de JB Dunckel de la AIR, formează proiectul Starwalker. Bardi a compus muzică simfonică, a creat coloana sonoră pentru filme (Eleven Men Out, Reykjavík-Rotterdam – premiat pentru muzică la Edda Film Awards din Islanda, Would You Rather, De toutes nos forces) și producții de teatru majore, iar fragmente din creațiile lui însoțesc spoturile unor mărci faimoase. Compozițiile lui – solo sau în colaborare – au fost lansate pe 12 albume. Luni, 30 mai, de la 22.00, Bardi Johannsson vine și la Casa TIFF, cu un DJ set în cadrul căruia va mixa imagini și coloane sonore proprii.
Partitura sa pentru Häxan a fost prezentată în 2005 de către Orchestra Simfonică Națională a Islandei. În 2012, artistul a acompaniat live filmul la Centrul Pompidou din Paris. Orchestra simfonică prezentă la TIFF va fi dirijată de Simona Strungaru, pianistă, dirijoare, orchestrator și compozitoare de muzică de film, absolventă a Conservatorului din Amsterdam, la clasa de pian a reputatului profesor Jan Wijn. În 2010, a dirijat premiera mondială a operei S.A.L.O., de Michael Karr, într-o producție a Prime Foundation și Grand Theater Groningen din Olanda. Totodată, a dirijat Filarmonica Banatul din Timișoara, într-o colaborare excepțională Cobzality simfonic, și Green Orchestra, pentru un concert al Loredanei și pentru unul al trupei URMA la MTV Unplugged.
Biletele pentru fiecare dintre cele două evenimente speciale costă 15 lei și pot fi achiziționate în avans de pe biletmaster.ro.
Puteți urmări evenimentele TIFF pe: https://www.facebook.com/TransilvaniaIFF/events
Experimente inedite la NexT 2016: Avant-garde și Video Essays
Scurtmetraje inovatoare și experimente formale inedite în două programe speciale prezentate în cadrul celei de-a zecea ediție a Festivalului Internațional de Film NexT (7-11 aprilie).
Avant-garde este un program special care pune în lumina reflectoarelor un tip de cinema care lucrează direct prin mințile spectatorilor, folosindu-se de toate mijloacele audiovizualului pentru a uimi, intriga și ascuți simțurile spectatorilor. O selecție de scurtmetraje non-narative care se joacă în mod inovativ cu construcția sonoră și formatele cinematografice.
In, Over & Out este o serie de tablouri filmate simultan cu 12 camere, cu tehnologii diferite și aparținând unor perioade diferite, gândite ca un omagiu adus filmului Ieșirea de la Uzinele Lumière al fraților Lumière. Landscape with Broken Dog este, la rândul său, un recviem adus unui cinema dezmembrat, un film care folosește de imagini de arhivă în încercarea de a reface în sens invers drumul de la instabilitatea originară a imaginii înregistrate.
Kinki este un o animație abstractă aflată la intersecția dintre horror și thriller psihologic care încearcă să redea imaginile înregistrate de un criminal în propria minte. La polul opus, Symptom deconstruiește prin animație un fascicul de lumină, într-o simfonie vizuală ritmată de o improvizație la vioară a lui John Cage suprapusă peste înregistrarea unei incantații a unui preot budist. O deconstrucție în spirit cubist a portretului artistei Miriam Goldschmidt, Woman without Mandolin polemizează deopotrivă cu influența artei negre în construcția modernismului european și cu încercările artei conceptuale de a desacraliza imaginea artistului creator.
Trickster analizează arhetipul vânătorului și asocierea sa exclusivă sexului masculin, iar Trails recreează interacțiunea dintre doi îndrăgostiți, folosindu-se de o pseudo-arhivă a discuțiilor lor de pe social media și alte forme de corespondență contemporane.
Anul acesta programul va fi prezentat în afara cinematografului și va fi completat de două performance-uri inedite, concepute în relație cu filmele prezentate, din dorința de a le oferi spectatorilor o experiență imersivă, care să le permită să privească lucrările prezentate din cât mai multe unghiuri.
Carmen Coțofana, Paul Dunca și Maria Mora vor avea o intervenție interactivă, însoțită de proiecțiile realizate de Ion Cotenescu, care își propune să exploreze corporalitatea în relație cu audiovizualul.
Performance-ul este organizat în colaborare cu Centrul Național al Dansului București.
Muziciana Hannah Catherine Jones (http://foxymoron.co.uk/) va susține un perfomance în care vocea ei plină de intensitate se îmbină cu sunetul inedit al thereminelor sale și cu elemente video. În cuvintele artistei, “o experiență de interpretare totală – care incorporează limbaj, muzică, locație și tehnologie, versuri, sunet, sit, documentare, conținut, interpretare, semne, device-uri”.
Evenimentul va avea loc duminică, 10 aprilie, la DESCHIS Gastrobar, începând cu ora 21.00.
Eseurile video sunt cea mai nouă și actualizată tehnologic formă a criticii de film. Deşi tradiţia lor începe de când cinemaul vorbeşte despre sine însuşi, anii recenţi au înregistrat o creştere explozivă în formatul eseurilor video. Ele variază de la supercut (o compilaţie de secvenţe similare din acelaşi film sau din filme de acelaşi tip) până la filme cvasi-experimentale care au ca subiect cinemaul sau cinefilia. Eseurile video ar putea să facă mai mult decât să ţină în viaţă critica de film şi să o aducă mai aproape de o generaţie care a crescut pe Internet: ele ar putea provoca un fel mai alert de a viziona filmele contemporane şi ar putea altera modalitatea (adesea preponderent tematică) prin care vedem filmele canonice.
Joi, 7 aprilie, la Cinema Elvire Popesco, de la ora 20.30, și joi, de la ora 18.00, în același loc, cinefilii pasionați pot vedea opt mostre cu teme variate, care analizează amănunțit personalități și filmografii, reunite în programul special Video Essays.
Akira Kurosawa: Composing Movement analizează felul în care sunt construite pe ecran mișcările individuale sau de grup, de multe ori folosind mediul, camera și tăietura de montaj. Becoming Anita Ekberg detaliază modul în care muza lui Federico Fellini a ajuns să aibă o imagine atent construită de zeiță sexuală. Dansurile din filmele lui Wong Kar-wai și felul în care acestea subliniază temele culturale și identitatea sunt subiectul eseului vizual Dance in Wong Kar-wai’s Films: An audiovisual essay in six moves. The Dutch Angle este un supercut care analizează varietatea de utilizări cinematografice ale acestui tip de încadratură. Mogambo – Analysis of a Sequence examinează o secvență din faimosul film al lui John Ford. The Human and the Machine According to Spike Jonze cercetează relațiile dintre oameni și mașinării în producțiile regizate de Spike Jonze.
Kevin B. Lee, unul dintre membrii juriului competiției internaționale NexT, va prezenta în cadrul festivalului și două eseuri vizuale semnate de el. Tarkovsky’s Candles, o analiză a faimoasei secvențe neîntrerupte, de nouă minute, din Nostalghia lui Andrei Tarkovski și Who Deserves the 2016 Oscar for Best Actor, un eseu video care examinează interpretările nominalizate anul acesta la Oscarul pentru Cel mai bun actor în rol principal.
S-au pus în vânzare biletele pentru filmele de la BIFF
Cea de-a XII-a ediție a Festivalului Internațional de Film București (BIFF) prezintă încă o nouă secțiune, dedicată filmul francofon.
Lungmetrajul LA FILLE DU PATRON, lansat în 2015 și care reprezintă debutul actorului Olivier Loustau ca regizor, va fi proiectat la BIFF, în prezența sa. Filmul este realizat de casa de producție a Nadiei Turnicev și a frumoasei Julie Gayet.
Un film cu o puternică amprentă socială, La fille du patron își dezvoltă scenariul în jurul unor juxtapuneri nonconformiste, creionând un portret la zi al working class-ului francez.
“Am încercat să rămân fidel subiectului meu și să nu mă implic emoțional. Am vrut, mai presus de orice, să nu uit că sunt extrem de norocos că regizez primul film, și că mă bucur de asta, în timp ce o fac.”
OLIVIER LOUSTAU este actor, scenarist și regizor, cu o carieră de peste 20 de ani, în teatru, televiziune și film. În 1995, când trebuia să devină reporter descoperă comedia și începe să filmeze pentru industria cinematografică, dar și pentru televiziune. Nu-și uită însă pasiunea pentru jurnalism, așa că, în 1992, când conflictul din Iugoslavia este la cote maxime, pleacă în Sarajevo, pentru a face un reportaj independent. Olivier Lousteu este actorul preferat al lui Abdellatif Kechiche.
De asemenea, în cadrul secțiunii Fancofone pot fi vizionate și următoarele două filme:
“BADEN BADEN” (Belgia, Franța 2016). Primul lungmetraj realizat de talentata Rachel Lang, abordează frontal tema transformărilor – atât pe plan intrinsec, cât și în relaționare cu exteriorul – care acompaniază procesul de maturizare.
A CHILDHOOD / Une enfance (Franța 2015). Câștigător al premiului Gold Hugo pentru Cel Mai Bun Film, la Chicago Film Festival, Une Enfance este o dramă realistă și emoționantă semnată de regizorul și scriitorul Philippe Claudel.
Festivalul Internațional de Film București, cel mai longeviv festival competițional de lungmetraj din Capitală, se va desfășura între 18 și 24 aprilie, la Institutul Francez (Cinema „Elvira Popescu”), si Muzeul Tăranului Român (Cinema Muzeul Țăranului), unde vor avea loc evenimente speciale dedicate copiilor și adulților: proiecții în premierã în România, gale, „workshop-uri”, „master-classes” etc. Organizat de Fundația CHARTA, BIFF se desfășoară cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei (CNC), al Uniunii Cineaștilor din România și al Institutului Cultural Român, sub Înaltul Patronaj al Alteței Sale Regale, Principele Radu al României.