Știrile săptămânii: S-a lansat Călăuza, singura aplicație de mobil dedicată filmelor de autor; Fragmentar, din 9 decembrie pe marile ecrane; Album de familie, cel mai românesc film turcesc, a intrat în cinematografe de pe 25 noiembrie; Susținem cinematografele!; Cristina Iacob, regizorul comediei #selfie69, începe castingul pentru următorul său film, Suge-o, Ramona!
S-a lansat Călăuza, singura aplicație de mobil dedicată filmelor de autor
Asociația Culturală Metropolis, în parteneriat cu Ministerul Culturii, a lansat Călăuza, prima aplicație de mobil dedicată filmelor de autor și adresată publicului cinefil.
Aplicația poate fi descărcată pe telefoanele mobile și reprezintă o platformă pusă la dispoziția organizatorilor de festivaluri și distribuitorilor de film independent, un instrument care adună într-un singur loc filmul de artă ce poate fi urmărit în România, atât în cinematografe, cât și în spațiile alternative.
Călăuza este singura aplicație de acest fel disponibilă în România și își propune să promoveze filmele de bună calitate şi cele mai importante evenimente din industria cinematografică (festivaluri, dezbateri, conferinţe). Utilizatorii vor primi informaţii despre programul cinematografelor de artă, despre proiecţii de film în spaţii neconvenţionale.
Aplicaţia va avea un caracter interactiv: utilizatorii vor putea contribui cu voturi şi alte tipuri de feedback, vor avea loc concursuri care să stimuleze utilizarea acestei aplicaţii, utilizatorii îşi vor putea rezerva locuri la evenimente. Realizatorii de film şi organizatorii de evenimente vor putea monitoriza reacţia publicului la proiectele lor.
“Aplicaţia promovează filme de bună calitate ce tocmai ies din festivaluri, astfel încât distribuitorii din România să fie motivaţi să le ofere publicului. Acest proiect oferă o vizibilitate crescută cinematografiei de calitate, efectul imediat fiind reorientarea opţiunilor distribuitorilor şi a exploatanţilor către cinematografia de calitate. Cred că, pentru a putea crește un public pentru filmele de autor, este nevoie de un efort comun pe care distribuitorii de film și organizatorii de festivaluri să-l facă. Am creat această aplicație ca un prim pas în această colaborare”, anunță Asociația Culturală Metropolis.
Aplicaţia este gratuită și momentan, conține programele KINOdiseea Cluj și Pitești. Organizatorii de evenimente și distribuitorii de film de autor sunt invitați să-și încarce informațiile pe Călăuza.
Fragmentar, din 9 decembrie pe marile ecrane
Tu până unde ai merge să-ți recapeți amintirile?
Thrillerul psihologic Fragmentar / Remainder intră în data de 9 decembrie în cinematografele din România, distribuit de Transilvania Film. Filmul a avut premiera la Festivalul de Film de la Berlin, a fost selectat în competițiile TIFF și Festivalul de Film de la Atena, și marchează debutul în cinematografie al artistului vizual de origine israeliană Omer Fast.
Bazat pe romanul-cult al lui Tom McCarthy, filmul are în centrul atenţiei un tânăr care încearcă să-şi reconstruiască trecutul din amintiri fragmentate. Eforturile sale obsesive sunt finanţate de o imensă despăgubire primită în urma unui accident pe care nu şi-l aminteşte. Cert este că nici el şi nici prietenii săi nu pot anticipa extremele la care va ajunge pentru a-şi îndeplini misiunea.
Scriitorul britanic Thomas Mccarthy a scris Fragmentar în 2001, iar în 2005 nu reușise încă să-l publice, romanul fiind respins de marile edituri din Anglia. Povestea a văzut lumina tiparului la Paris, devenind celebră datorită unei prime cronici care o numea “una dintre cele mai importante cărți scrise în ultima perioadă”. Într-un interviu pentru The Independent, Mccarthy își amintește: “Remainder este un roman autobiografic în sensul că am avut și eu un moment de frângere a realității, de deja-vu. Și inițial m-am gândit să fac un proiect de artă. Dar apoi mi-am dat seama că nu ar fi nimic interesant în refacerea unei camere de care îți amintești. De ce ți-ar păsa de asta? Devine interesant doar dacă umfli situația până la punctul de violență maximă, până te omoară. În momentul ăla ai un roman. Sau un măcel.”.
Memoria și construcția amintirilor, granița dintre real și ficțiune sunt teme care îl pasionează și pe Omer Fast, majoritatea proiectelor video semnate de el (Nostalgia, Continuity, The Casting) fiind axate pe aceeași problematică. Regizorul își amintește că romanul i-a fost recomandat de un jurnalist: “Trebuie să citești cartea asta, cred că o să-ți placă. E foarte relevantă pentru munca ta, mi-a spus. Și avea dreptate. Bineînțeles că am citit cartea și m-a șocat. L-am contactat pe Tom imediat și i-am propus să colaborăm, voiam să adaptez un fragment, să-l fac operă de artă. Așa a început totul.” (news.artnet.com).
A rezultat o prietenie între cei doi și un film văzut de criticii de la The Guardian ca “o meditație despre construcția identității în care thrillerul psihologic se amestecă cu filmul polițist”.
Personajul principal din Fragmentar este interpretat de actorul britanic Tom Sturridge, cunoscut din filme ca Departe de lumea dezlănțuită, regizat de Thomas Vinterberg, sau On the road, ecranizarea romanului omonim semnat Jack Kerouac. Alături de el îi redescoperim pe Arsher Ali (Line of Duty), Ed Speleers (Downton Abbey) și Cush Jumbo (The Good Wife). Imaginea filmului este semnată de Lukas Strebel, director de imagine suedez cunoscut pentru producții ultra-premiate ca: Wallander (serial, 2009), sau Little Dorrit (mini-serie, 2008).
Fragmentar, o co-producție Anglia – Germania, distribuit în România de Transilvania Film, va intra pe 9 decembrie în cinematografe din toată țara.
Album de familie, cel mai românesc film turcesc, a intrat în cinematografe de pe 25 noiembrie
Debutul în lung-metraj al regizorului turc Mehmet Can Mertoglu va rula începând de mâine în București (Cinemateca Union, Cinemateca Eforie și Cinema Elvira Popescu), Cluj (Cinema Victoria), Constanța (Cityplex) și Târgu Mureș (Cinema Arta).
Album de familie este o co-producție Turcia – Franța – România căreia i-au trebuit trei ani să devină realitate. La baza acestei colaborări stă faptul că Mehmet Can Mertoglu are o mare admirație pentru filmele Noului Val românesc și își dorea să lucreze cu directorul de imagine Marius Panduru: “a fost unul dintre primii oameni implicaţi în proiect, în 2012. I-am trimis scenariul şi a acceptat imediat. Am început să căutăm un coproducător român, pentru că se întâmplă rar să existe coproducţii Turcia-România. (…) Mulţi ne-au spus că va fi imposibil, pentru că nu există precedent. Coproducător trebuia să fie Anca Puiu, prin compania Mandragora, dar avea deja cinci proiecte, cred, în desfăşurare, şi ne-a sugerat să ne întâlnim cu Călin Peter Netzer şi Oana Iancu. Restul se vede la cinematograf.”, povestește regizorul într-un interviu pentru News.ro
Album de familie prezintă povestea unui cuplu aflat în jurul vârstei de 40 de ani, care se pregătește să falsifice un album de familie al unei așa zise perioade de sarcină, pentru a demonstra legătura biologică dintre ei și bebelușul pe care plănuiesc să-l adopte.
Album de familie se înscrie în sfera satirelor sociale și, în afară de prejudecățile din jurul adopției, mai vorbește și despre birocrația dezastruoasă din Turcia, conflictele de clasă, o abordare cel puțin problematică a parentingului, plus bolile secolului 21: egocentrismul și obsesia pentru cosmetizarea propriei imagini, totul pe ritm de Nou Val. “Influența riguroasă a lăudatului Nou Val românesc, adesea caracterizat prin umorul său caustic în fața corupției instituționale, este evidentă în film, Mertoglu se plasează pe o muchie extrem de fină între realism amar și absurd sec”, spune Variety.
Pe Euronews, Album de familie apare ca o poveste despre “o clasă de mijloc limitată și materialistă, și o birocrație absurdă”, într-un film care “portretizează Turcia”. Aflăm că regizorul nu îi contrazice “Este viața noastră de zi cu zi. Nu m-am forțat să adaug detalii în plus momentelor absurde. Dar există anumite scene în care am dorit să fac asta în mod intenționat, precum scena în care lumea din birou doarme cu capul pe masă. A fost ceva auto-reflexiv. Mereu când trebuie să stau la o coadă la ghișeu pentru o semnătură (și uneori poate dura și câte opt ore) îmi las capul pe masă, mă plictisesc de moarte.”, aflăm dintr-un interviu pentru Acoperișul de sticlă, din care reiese și că a fost mai complicat de rezolvat birocrația pentru co-productie în Turcia decât în România, ceea ce nu poate să însemne decât că există și mai rău ca la noi. Cât de mai rău, se va vedea în film.
Album de familie este proaspătul câștigător al premiului New Waves Special Award, la Festivalul Filmului European de la Sevilia. Filmul a mai câștigat France 4 Visionary Award în secţiunea Semaine de la Critique a Festivalului Internațional de Film de la Cannes, și Heart of Sarajevo, trofeul suprem al Festivalului Internațional de Film de la Sarajevo, 2016.
Mehmet Can Mertoğlu a studiat literatura turcă în Istanbul, a publicat articole despre cinema în reviste şi a atras atenția criticilor de film cu scurtmetrajul proiectat în zeci de festivaluri Yokus / The Slope (2008), o viziune asupra vieții din perspectiva unui portar de spital. Pe viitor, tânărul regizor spune că și-ar dori să lucreze un film cu ansamblu de actori, în stilul lui Robert Altman. Până atunci, Album de familie se poate vedea pe marile ecrane din România.
O producție Kamara (Turcia), ASAP Films (Franța) și Parada Film (România), co-produs de ARTE France Cinema.
Susținem cinematografele!
Liceenii coordonatori de Cluburi de film documentar One World Romania la Şcoală au iniţiat o campanie de susţinere pentru cinematografele închise şi cele în pericol. Prin fotografii și mesaje, zeci de elevi din țară și-au exprimat solidaritatea cu Constantin Curelea, directorul (fostului) cinematograf Sebastian Papaiani. Ei cer revizuirea deciziei de închidere a cinematografelor. Printre mesajele lor se regăsesc: ”STOP falimentului culturii!” și ”Filmele ne deschid mintea. Voi închideți cinematografele.”
Săptămâna trecută au fost închise 5 cinematografe din ţară: Sebastian Papaiani (Pitești), Modern (Craiova), Republica (Iași), Dacia (Baia Mare și Central (Brăila), iar angajații au intrat în șomaj tehnic. Din cele peste 400 de cinematografe active în 1990, astăzi mai funcţionează doar 8, fiind subordonate RADEF Romania Film.
Roxana Caia, elevă din București spune: ”Mă număr printre coordonatorii de cluburi One World Romania la Școală și asta mă face fericită din mai multe motive, printre care și faptul că se lasă cu manifest. Vrem să fie revizuită decizia de închidere a cinematografelor independente. Vrem să se investească în dezvoltarea lor, în readucerea la viață a cinematografelor din afara mall-urilor.”
Câteva sute de kilometri mai la nord, Diana Smeu are altă perspectivă: ”Adolescenții de astăzi din Bacău nu au crescut cu cinematograf în oraș. Mi se pare că li s-a făcut o mare nedreptate, fiind absolut bombardați de mainstream-ul hollywoodian și neavând cum să crească alternativ, cu filme pe care le-am numi bune, care din păcate, dar și din fericire, se văd numai la cinematografe. Important este ca fiecare dintre noi să luam atitudine și să contribuim la mișcarea care vrea să schimbe multa nedreptate care ni se face în fiecare zi și pe care nu mai suportăm să o simțim prin preajmă. Întrebarea rămâne: Unde vrem să respirăm? În sau la porțile cinematografului?”.
În timpul festivalului de documentar și drepturile omului organizat în martie anul acesta, Asociația One World Romania a atras atenția asupra dispariției rapide a spațiilor culurale, printr-un protest simbolic. Invitați și membri ai echipei au proiectat filme pe prosoape, cearșafuri și pe propriile haine, pentru a semnala lipsa cinamtografelor, chiar și la nivelul capitalei.
Alexandru Solomon, directorul festivalului One World Romania, spune, din experiența organizării de proiecte cu filme documentare: ”Ne confruntăm de mult timp cu lipsa cinematografelor și a spațiilor culturale în general. Din păcate, situația nu se schimbă în bine. Proiectele noastre, care activează în afara Bucureștiului, dar și în capitală, au problema permanentă de a găsi spații potrivite proiecțiilor de film. Cu toate astea, mai ales publicul tânăr este dornic și interesant de evenimentele care aduc o altă experiență decât cea petrecută individual în fața televizorului. Mă bucur de initiațiva elevilor, care dă de înțeles că se dorește o schimbare.”
Toate imaginile trimise de elevi până acum pot fi vizualizate aici. Pentru mai multe informații ne puteți contacta pe e-mail la adresele petra@oneworld.ro sau ioana@oneworld.ro.
Cristina Iacob, regizorul comediei #selfie69, începe castingul pentru următorul său film, Suge-o, Ramona!
Cristina Iacob, regizorul super-comediei #selfie69, filmul românesc care a adus în cinematografe un număr record de peste 143.000 de spectatori (and still counting, filmul fiind încă la cinema), a început castingul pentru următorul său lungmetraj, Suge-o, Ramona!, ale cărui filmări vor demara anul viitor, la începutul verii, produs de ZAZU FILM.
Scenariul filmului este semnat de Andrei Ciobanu și de Alex Coteț, pe baza cărții omonime scrise de Andrei și care s-a bucurat de un succes enorm, având peste 1 milion de cititori online.
„Am pornit în sfârșit castingul, lucrăm la scenariu de ceva vreme”, spune Cristina Iacob. „Caut cumva acul în carul cu fân, având în vedere că avem nevoie de tineri care să arate de 16 ani, dar să aibe deja 18 ani împliniți. Se repetă cumva istoria de la #selfie, acum, cu alți protagoniști. Sper să îi găsim pe cei potriviți cât mai devreme, pentru a putea intra « în cantonament » împreună”, adaugă regizorul.
Din distribuția filmului #selfie69, cel mai recent film al Cristinei Iacob și care acum este în cinematografe cu un succes record de box-office, fac parte Vlad Logigan, Olimpia Melinte, Crina Semciuc, Flavia Hojda, Levent Sali și Alex Călin, pentru ultimii trei #selfie însemnând debutul în cinema.
„Titlul cărții m-a respins inițial”, povestește Cristina. „Neștiind despre ce este vorba, Suge-o, Ramona! nu m-a atras să o citesc decât atunci când am văzut-o în librărie: o carte de peste 400 de pagini, citită de mai mult de 1 milion de tineri; adolescenți care au ales să citească și altceva înafara paginii de Facebook. Am fost plăcut surprisă să găsesc o poveste frumoasă de dragoste, prin care am trecut cu toții în perioada adolescenței, scrisă cu mult umor, și care se întâmplă exact în perioada în care am făcut și eu liceul. M-am regăsit în multe situații. Este Romanul adolescentului miop al zilelor noastre”, spune Cristina.
Castingul pentru Suge-o, Ramona! va fi realizat în perioada următoare la Iași, București și Cluj și se adresează tinerilor cu vârsta cuprinsă între 18-25 de ani.
Cristina Iacob se va întâlni cu participanții la casting din Iași la finalul acestei săptămâni, duminică (27 noiembrie), între orele 10.00 – 16.00, la Facultatea de Teatru Iași, din cadrul Universitatii de Arte George Enescu, din Strada Costache Negruzzi (fostă Horia), nr. 7-9 și luni (28 noiembrie), la Cinema City din Complexul Iulius Mall Iași, de pe Bulevardul Tudor Vladimirescu nr. 2.
La București, castingul va avea loc miercurea viitoare, 30 noiembrie, la Cinema City Parklake (Liviu Rebreanu 4), și luni (5 decembrie), la UNATC (Strada Matei Voievod 75-77).
La Cluj, regizorul se va întâlni cu participanții la casting duminică (11 decembrie), la Facultatea de Teatru și Televiziune (Strada Mihail Kogălniceanu 1) din cadrul Universității Babeș-Bolyai și luni (12 decembrie), la Cinema City Cluj Iulius (Strada Alex Vaida Voievod 53-55).
Despre romanul Suge-o, Ramona!
Suge-o, Ramona! este povestea unei deveniri, o confesiune onestă despre maturizare sexuală şi morală, despre trecerea de la adolescenţă la maturitate. Cu toţii ne amintim de prima iubire adolescentină, care vine la pachet cu suferinţă, trădare, fluturi în stomac, scenarii fanteziste. La prima iubire, lumea se prăbuşeşte şi renaşte la fiecare atingere, la fiecare dialog, în fiecare zi. Prins între pasiunea pentru Ramona şi dorinţa de a se răzbuna pentru indiferenţa ei, Andrei trăieşte câteva aventuri extrem de incitante şi se transformă din timidul îndrăgostit într-un Casanova modern.
Biografii
Andrei Ciobanu, autorul cărții Suge-o, Ramona! și co-scenaristul viitorului film cu titlu omonim se aude în fiecare dimineață la matinalul Kiss FM, este stand-up comedian în Bucureşti şi se citeşte online şi offline oriunde şi oricând.
Cristina Iacob este regizoare și scenaristă, autoarea comediilor #selfie69 (filmul românesc cu cel mai mare număr de spectatori din ultimii 14 ani) și #selfie (cel mai de succes lungmetraj românesc al anului 2014), și al filmului Poveste de dragoste (2015). Absolventă a unui masterat în cinematografie în cadrul London Film School, Cristina a fondat compania de producție cinematografică ZAZU Film, apoi Asociația Scenariștilor Români (ASCER) și organizează workshopuri de scenaristică și de actorie susținute de actori și regizori apreciați. Filmele regizate de ea, lungmetraje sau scurtmetraje, se bucură de un succes enorm la public și sunt selectate sau premiate în festivaluri naționale și internaționale, printre care Broad Humor Film Festival (SUA), Southampton International Film Festival (Marea Britanie) – Premiul pentru cel mai bun film, Cannes Short Film Corner, Dakino, Cinemaiubit, Ruby Mountain Film Festival (SUA) – Premiul pentru cel mai bun film de scurtmetraj studențesc, Eugene International Film Festival (SUA) – Premiul pentru cel mai bun scurtmetraj de comedie. În film la Nașu’ – mediu-metraj (2012), Zestrea – scurt-metraj (2011), Mircea Veroiu – documentar (2010), Raport despre indiferență – scurtmetraj (2010) sunt alte câteva titluri semnate de Cristina Iacob.