Stiri

Câteva știri din lumea filmului românesc (19 – 25 martie 2018)

Știrile săptămânii: Festivalul „Serile Filmului Românesc”:  S’Curte la SFR – Competiție de scurtmetraje; Experiment și inovație în cinema-ul românesc la BIEFF 2018. Competiția internațională înfruntă tabuuri; „Licu, o poveste românească”, premiera națională la festivalul One World România; Actrița Sanda Toma și directorul de imagine Ion Marinescu – Premiul pentru Întreaga Activitate la Gala Gopo 2018; De la Cannes la București, provocatorul Bruno Dumont surprinde din nou în deschiderea BIEFF 2018; „Peter Iepurașul” țopăie în curând pe marile ecrane din România; „Procesul”, documentarul nominalizat la Gopo, din 13 iulie în cinematografe; Pe 26 martie, la ora 04:00, pe AMC are loc premiera noului serial producție proprie „The Terror”; Un omagiu pentru Liviu Ciulei, semnat de Costel Safirman, la Cinemateca Union; Cinepolitica – cinci zile de film politic la București; Gala Premiilor Gopo: cea mai importantă seară dedicată filmului românesc; Maeștrii suprarealismului Jan Švankmajer și Guy Maddin încheie cea de-a 8-a ediție BIEFF; Auchan Retail România si Transilvania Film anunță lansarea filmului – eveniment România neîmblânzită; S-au pus în vânzare primele bilete pentru American Independent Film Festival. I, Tonya – în deschidere, în prezența lui Sebastian Stan.

Festivalul „Serile Filmului Românesc”:  S’Curte la SFR – Competiție de scurtmetraje

SFR invită realizatorii de scurtmetraje la întâlnirea cu marele ecran. Doritorii de a-și vedea producțiile pe marele ecran la SFR, între 6 și 10 iunie 2018, trebuie să aibă de curaj și disponibilitatea de a înscrie filmul, prin intermediul formularului de pe site-ul festivalului, aici.

Perioada de înscrieri este cuprinsă între 20 martie – 30 aprilie 2018.

„Ne-am dorit demult să ne deschidem și căte realizatorii de scurtmetraje – odată, pentru că Iașul are destui tineri talentați în acest sens, apoi, pentru că ni se scrie tot anul și suntem întrebați când vom primi și producții ale debutanților. Odată înscriși, ei intră automat în competiția filmelor scurte, iar la final vor avea șansa ca producția lor să ruleze în cadrul Festivalului Serile Filmului Românesc, care a ajuns anul acesta la a noua ediție și care se va desfășura în perioada 6-10 iunie 2018”, subliniază Andrei Giurgia, directorul SFR

CE VEI AVEA DE CÂȘTIGAT

  • Posibilitatea ca producția ta să fie proiectată în fața tuturor cinefililor;
  • Numele tău va fi pe lista producțiilor cinematografice care rulează la SFR;
  • Vei putea a face cunoștință cu regizori și scenariști, invitați în festival;
  • Producția ta va fi vizionată pe marele ecran, în prezența a sute de spectatori;
  • Vei beneficia de mecanismul de promovare al SFR.

DESPRE SFR

Început ca o manifestare a studenților ieșeni care îndrăgesc filmul românesc, festivalul Serile Filmului Românesc, unicul de acest profil din țară, a reușit, de-a lungul anilor, să transforme capitala Moldovei într-un pol al cinematografiei românești. Luna mai reprezintă deja, pentru cei mai mulți dintre ieșeni, un maraton cinematografic atractiv, care vine cu discuții, dezbateri, expoziții, lansări de carte și evenimente care au menirea de a promova și de a (re)aminti despre frumusețea filmului românesc, a culturii cinematografiei.

„Din 2010, ne place să promovăm filmul românesc din toate timpurile, iar personalitățile care au fost la festival de-a lungul timpului ne confirmă faptul că inițiativa noastră contează, că publicul vrea să vadă film românesc pe marele ecran și că putem merge cu încredere mai departe.” (echipa SFR)


Experiment și inovație în cinema-ul românesc la BIEFF 2018. Competiția internațională înfruntă tabuuri

Programul de competiție BIEFF 2018 Embracing the Female Gaze înfruntă tabuuri și false pudori, sfidează reguli și pătrunde într-un spațiu deopotrivă conștient și subconștient. Trăind ghidați de noțiuni prefabricate despre identitatea sexuală – a noastră și a altora, acestea au devenit conexiuni mintale inconștiente, aproape instinctuale. Filmele din acest program propun o deconstrucție și o reexaminare a relației dintre cuvânt, imagine și semnificație. Cu inteligenţă şi atenţie, creatorii lor ne fac să înțelegem că, pentru a putea îmbrățișa cu adevărat noi conotații, este necesară micșorarea distanței dintre spectator și film.

Yann Gonzalez pornește în seducătorul Islands de la scenariul tipic al filmelor horror în care dorința sexuală este pedepsită de un personaj monstruos. Într-o turnură meta-cinematică, filmul devine din dușman prieten, un prieten prin care fantezii emancipate dau naştere una alteia şi se ranforsează reciproc. Regizorul explorează întreg spectrul de plăceri carnale şi cinematice: a privi, a stârni, a trăi de unul singur fantezia, până la a deveni parte din fantezie. Dizolvând limitele dintre spectacol şi spectator, regizorul lasă loc explorării reale a sexualității, dorința trece dincolo de reguli, iar masculinul şi femininul se modelează reciproc. Islands este câștigătorul Queer Palm Award la Festivalul de Film de la Cannes 2017 și al Marelui Premiu la Curtas Vila do Conde 2017.

What Happened to Her este o explorare criminalistică a obsesiei noastre culturale pentru imaginea cadavrelor feminine pe ecran. Combinând secvențe din filme de ficțiune și din seriale TV polițiste cu experiența unei actrițe distribuite în roluri de cadavru, regizoarea Kristy Guevara-Flanagan realizează o meditație critică asupra acestei obsesii. Narațiunea vizuală a genului, consolidată prin repetiţie insistentă și penetrantă, se dezvăluie ca un tablou vivant atent structurat. În același timp, experiențele de fizic invadat și de exploatare povestite de vocea actriței destramă iluzia. Rezultatul goleşte de conţinut un clişeu filmic care revine mereu, cu atracție magnetică.

Into All That Is Here continuă prin a deconstrui „experiențele umane de bază printr-o combinație de zgomot, imagini și cuvinte”, după cum celebra artistă vizuală Laure Prouvost însăşi spune într-un interviu pentru revista Sleek. „Încercam să traduc emoția […]. Am vrut să explorez ideea de plăcere și de anxietate. Această creaţie a fost o îndelungă metamorfoză. Dintr-o dată, sapi această gaură şi apoi împrumuţi perspectiva unei insecte ieşind din cocon, care vrea să înghită tot ce vede și apoi moare încet, consumată până la epuizare de propriul său consum. Este un comentariu asupra umanităţii şi a modului în care consumăm imagini.”. Filmul este prezentat la BIEFF cu sprijinul LUX și a avut premiera la prestigiosul Festival Internațional de Film de la Rotterdam.

Juriul Competiției Internaționale BIEFF 2018

BIEFF este onorat să aibă alături în demersul său curatorial și educațional o serie de profesioniști de renume ai industriei cinematografice și ai lumii artelor vizuale, cu experiență ca selecționeri și manageri pentru festivaluri și instituții prestigioase. Anul acesta, Juriul Competiției Internaționale BIEFF 2018 este alcătuit din: Angelika Ramlow – reprezentantă Berlinale Forum Expanded și Arsenal Institute for Film and Video ArtBianca Lucas – selecționeră a programului European Shorts în cadrul Festivalului de Film de la Sarajevo și regizoare; Cristian Neagoe – curator Street Delivery, manager al Fundației Cărturești. Cei trei vor viziona cele cinci programe de competiție și vor decide premiile care se vor decerna sâmbătă, pe 31 martie, de la ora 20:00, la Cinema Muzeul Țăranului.

Seminar BIEFF 2018: Meet the Experts

Anualul seminar The Lifespan of Cinematic Experimentation va fi o întâlnire de neratat în cadrul căreia participanții vor învăța din experiența unor profesioniști ai industriei, invitați speciali ai festivalului: juratele Angelika Ramlow și Bianca Lucas, alături de Ulrich Ziemons, curatorul programului Berlinale Spotlight: Forum Expanded în cadrul BIEFF 2018. Întâlnirea are loc sâmbătă, pe 31 martie, de la ora 16:30, în foaierul Institutului Francez din BucureștiIntrarea este liberă în limita spațiului disponibil, de aceea vă rugăm să vă înscrieți la pr@bieff.ro.

Program Special Romanian Cinematic Experiments

Fidel misiunii sale de a promova experimente cinematografice românești și tânăra generație de artiști vizuali, BIEFF aduce în atenția publicului o selecție de 10 scurtmetraje și eseuri video autohtone recente, în programul Romanian Cinematic Experiments.

Filmat în perioada călătoriilor realizate între România și Statele Unite ale Americii pe o durată de cinci ani, States Uprooted conține imagini și sunete din arhiva personală a regizoarei, în format analog și digital. Filmul încearcă astfel să ofere o altă perspectivă asupra identității și a definirii ei în cele două țări. Abordarea Ioanei Țurcan a conceptului de tranziție debutează cu un ritual ocult practicat de bunica ei și continuă până la atingerea unora dintre cele mai fragile „tranziții” ale prezentului: condiția femeii, imigrația, feminitatea în sport, revolta împotriva puterii politice.

Eseul video al Alexandrei Gulea aprofundează singurătatea, sărăcia și depresia prin dezvoltarea poveștii tragice a unui băiat din Valea Jiului care se sinucide din cauza absenței mamei lui, poveste care devine un semnal de alarmă ce oferă detalii îngrijorătoare. Naratorul omniscient și distant poate fi auzit citind texte din presă care relatează despre sinuciderea băiatului, asigurând un fundal sonor de impact portretului cinematografic observațional al micului oraș și comunității lui. Valea Jiului Notes reprezintă o contra-direcție a iconicelor simfonii cinematografice dedicate orașelor, prin care regizoarea deplânge o localitate defavorizată și îi ridică pe locuitorii săi la rang de eroi.

În Brief conversation about the d word, un interviu lent în care două voci prezintă înțelesurile și ipostazele depresiei este conturat vizual printr-o serie de materiale de arhivă ingenios editate, aproape orchestrate, ce prezintă animale având diferite reacții. Vizualul filmului oferă un înveliș organic informației auditive, combinând ritmul interviului cu cel neliniștitor al animalelor. Miza regizoarei Teona Galgoțiu este aceea de a oferi specificitate unui termen comun, însă rămas vag: depresia.

Propunerea din Adore, de Cristian Fierbințeanu, este cea a unui paradox geografic/religios, atât utopic cât și distopic, progresist și disfuncțional în același timp. Estetica filmului, cu tușele sale stridente și suprarealiste, combină simboluri religioase cu imagini preluate din genul SF, alăturare închegată de un fundal sonor care constă într-o adaptare muzicală contemporană a unei predici. Atât conceptul scurtmetrajului cât și abordarea regizorală oferă o valență post-modernistă ce face din Adore un proiect audiovizual provocator pe două planuri: cinematografic și ideologic.

Cea de-a opta ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București BIEFF va avea loc între 26 martie și 1 aprilie 2018, la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco.


„Licu, o poveste românească”, premiera națională la festivalul One World România

Documentarul „Licu, o poveste românească”, regizat de Ana Dumitrescu, câştigătorul marelui premiu la Festivalul Dok Leipzig 2017, va avea premiera naţională la finalul acestei săptămâni, la Festivalul Internaţional de Documentar şi Drepturile Omului One World România.

Inclus în secţiunea „Trecutul prezent”, filmul va fi prezentat în cadrul festivalului pe 23 și 25 martie.

Vineri, 23 martie, el va rula de la ora 20.30, iar duminică, 25 martie, de la ora 18.30, ambele proiecții având loc la Cinemateca Eforie.

Biletele pot fi cumpărate de pe Eventbook.ro.

Documentarul, scris şi regizat de Ana Dumitrescu şi produs de compania Jules et Films, vorbeşte despre România ultimului secol văzută de un om pierdut în istorie. Personajul principal, Liviu Canţer, un bărbat în vârstă de 92 de ani, a supravieţuit unor evenimente istorice majore.

„Licu, o poveste românească” este un documentar despre trecerea timpului şi despre bătrâneţe, o meditaţie despre propria condiţie şi efemeritate. La vârsta lui, Licu a rămas singur cu amintirile sale – despre familie şi momentele importante ale vieţii lui. Fiecare secvenţă de film este construită precum o fotografie dintr-un album.

Filmul va fi lansat în cinematografele românești, pe 24 august 2018, de ROLLERCOASTER PR, şi este distribuit la nivel internaţional de Taskovski Films.

Pelicula, recompensată la sfârșitul anului trecut cu trofeul „Porumbelul de Aur/Golden Dove” la DOK Leipzig, a fost prezentată la cea de-a 14-a ediție a festivalului de la Zagreb, pe 2 martie.


Actrița Sanda Toma și directorul de imagine Ion Marinescu – Premiul pentru Întreaga Activitate la Gala Gopo 2018

În cadrul celei de a 12-a ediții a Galei Premiilor Gopo, care va avea loc pe 27 martie, la Teatrul Național din București, actrița Sanda Toma și directorul de imagine Ion Marinescu vor fi omagiați cu Premiul pentru Întreaga Activitate. Gala va fi transmisă live pe TVR 2, Cinepub și premiilegopo.ro începând cu ora 20.00.

Născută pe 27 octombrie 1934, în București, Sanda Toma a urmat cursurile Institutului de Teatru “I.L. Caragiale”, la clasa profesoarei Aura Buzescu, iar în anii terminali, la clasa profesorului Nicolae Băltățeanu.

Deși în adolescență visa să ajungă geolog, iar pentru câteva săptămâni a urmat cursurile facultății de  „Constructii de mașini agricole”, Sanda Toma a absolvit Institutul de Teatru “I.L. Caragiale”. Prima experiență cinematografică a venit în 1960, cu rolul Luciettei din “Bădăranii”, filmul spectacol turnat după piesa lui Carlo Goldoni, iar adevăratul debut pe marile ecrane s-a întâmplat doi ani mai târziu, în “Celebrul 702”, în regia lui Mihai Iacob. Un rol de excepție, rămas în memoria cinefililor, este cel din filmul Letiției Popa, “Zestrea”, unde Sanda Toma joacă alături de Margareta Pogonat și Victor Rebengiuc.

În teatru, Sanda Toma a desfășurat o bogată activitate, jucând la Teatrul Național din Craiova, Teatrul de Comedie din București și Teatrul Național din București.

Pentru cariera sa impresionantă, actrița Sanda Toma va fi omagiată în 2018 cu Premiul Gopo pentru Întreaga Activitate. Premiul este oferit de Apa Nova București.

De asemenea, organizatorii Galei Premiilor Gopo vor acorda Premiul pentru Întreaga Activitate directorului de imagine Ion Marinescu.

Ion Marinescu s-a născut în 1948 la Ghergani, Dâmbovița, și a făcut parte din promoția 1970 a Institutului de Teatru “I.L. Caragiale”, alături de Mircea Veroiu, Dan Pița, Stere Gulea, Dinu Tănase și Nicolae Mărgineanu. Este considerat unul dintre cei mai prolifici directori de imagine din România, semnând imaginea a peste 90 de filme, și a colaborat cu renumiți regizori români și străini: Mircea Daneliuc (Proba de microfon”), Mircea Moldovan (“Pintea”), Elisabeta Bostan (“Saltimbancii”, Ma-ma”, Promisiuni”), Mircea Mureșan (“Ion, blestemul pământului, blestemul iubirii”), Dinu Cocea (“Stejar – extremă urgență”), Mircea Moldovan (“Iarna bobocilor”), Radu Gabrea (“Mănuși Roșii”), Raúl Ruiz (“The Lost Domain”, “A Place Among The Living”) sau Gérard Cuq (“Țăcăniții”). La începutul anilor ’90, Ion Marinescu a înființat casa de producție Atlantis Film. A produs, în calitate de producător executiv sau asociat, mai multe filme românești și franceze.

Gala Premiilor Gopo 2018 – ediția a 12-a este organizată de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei, Teatrului Național București, Babel Communications și Ministerului Culturii și Identității Naționale.


De la Cannes la București, provocatorul Bruno Dumont surprinde din nou în deschiderea BIEFF 2018

În colaborare cu partenerul său pe termen lung, celebra secțiune a Festivalului de Film de la CannesQuinzaine des Réalisateurs, BIEFF 2018 aduce în București cel mai recent lungmetraj al legendarului Bruno Dumont, unul dintre cei mai provocatori regizori ai ultimelor decenii, de două ori câștigător al Marelui Premiu al Juriului la Cannes, pentru L’Humanité și Flandres. După P’tit Quinquin și Ma Loute, care a putut fi văzut nu demult în sălile de cinema din România, Dumont surprinde din nou cu Jeannette, the Childhood of Joan of Arc, un musical neconvențional care rescrie radical povestea Ioanei d’Arc.

Conform prestigioasei publicații Cinema Scope, „Situându-se undeva între Monty Python și Headbangers Ball, Jeannette, the Childhood of Joan of Arc constituie o sinteză neașteptată a intereselor disparate și a obsesiilor cineastului francez. […] Bruno Dumont este la originea unora dintre cele mai captivante și vii filme din lume la ora actuală.”
 
Franța, 1425. În plină desfășurare a Războiului de 100 de Ani, tânăra Jeannette, aflată încă la frageda vârstă de opt ani, îi împărtășește unei prietene că nu mai poate suporta să vadă suferința cauzată de englezi. O călugăriță încearcă să o aducă pe tânăra fată cu picioarele pe pământ, dar ea e ferm hotărâtă să lupte cu arma în mână pentru mântuirea de suflete și pentru eliberarea Regatului Franței. Călăuzită de propria credință, fetița va deveni Ioana d’Arc. Toate aceste întâmplări sunt relatate prin cântec și dans și cu îndrăzneală de către Bruno Dumont în cea mai excentrică abordare cinematografică a sa de până acum, rezultatul fiind un musical de epocă combinat cu muzică techno-metal ce nu poate fi etichetat.

Biletele pentru ambele proiecții Jeannette, the Childhood of Joan of Arc pot fi achiziționate online în avans, prin Eventbook

După premiera internațională la Festivalul de Film de la Cannes, premiera bucureșteană a Jeannette, the Childhood of Joan of Arc are loc în cadrul Galei de deschidere BIEFF 2018, luni, pe 26 martie, de la ora 20:00, la Cinema Muzeul Țăranului, cu sprijinul Institutului Francez din București și al distribuitorului Luxbox. Aceasta va fi urmată de încă o proiecție în cadrul festivalului, joi, pe 29 martie, de la ora 18:30, la Cinema Elvire Popesco.

„Cu o imagine splendidă, Jeannette, the Childhood of Joan of Arc emană o frumusețe primară. Tributar materialismului duo-ului regizoral Straub-Huillet, Dumont distribuie actori neprofesioniști în rolurile principale și utilizează sunetul diegetic al dialogurilor cântate, creând o combinație amețitoare de naturalism și artificiu anarhic, pe care o consolidează cu o coloană sonoră compusă de multi-instrumentalistul francez Igorrr și cu o coreografie tip majorete-întâlnesc-muzica-rock, marcată de izbucniri de plete scuturate. Impetuos, bizar, realmente amuzant și complet atemporal, Jeannette, the Childhood of Joan of Arc aduce o contribuție îndrăzneață la canonul filmelor despre Ioana d’Arc, dovedind încă o dată versatilitatea uimitoare a lui Dumont și viziunea sa intransigentă.” (Andréa Picard, Festivalul Internațional de Film Toronto)

Golden Shorts: Best Films in Major Festivals

Conectat la pulsul marilor evenimente europene de film, BIEFF prezintă un program de excepție, dedicat scurtmetrajelor premiate cu Ursul de Aur la BerlinPremiul Orizzonti la Veneția sau Cel mai bun debut la Locarno, printre altele, la cele mai recente ediții ale acestor festivaluri. Filmele din programul Golden Shorts: Best Films in Major Festivals vor fi difuzate în premieră în România sâmbătă, pe 31 martie, de la ora 21:00, la Cinema Elvire Popesco, urmând o a doua proiecție duminică, pe 1 aprilie, de la 18:30, la Cinema Muzeul Țăranului.

The Men Behind the Wall – desemnat câștigătorul prestigiosului Urs de Aur pentru Scurtmetraj la Festivalul de Film de la Berlin cu mai puțin de o lună în urmă – propune o perspectivă unică asupra conflictului israelo-palestinian prin prisma aplicațiilor de tip Tinder, în contextul în care unei femei (din Israel) îi sunt sugerați bărbați (palestinieni) care locuiesc de cealaltă parte a barierei. Unde încep frontierele și unde se termină? Regizoarea Ines Moldavsky pornește într-un demers personal pentru a afla răspunsul la întrebare, pentru ca apoi să sfideze aceste limite. O abordare unică atât a dezechilibrelor sociale actuale, cât și a unor intime interacțiuni umane, filmul reliefează absurdul puterii și al segregării, apoi pe cel al stereotipurilor și al rolurilor de gen în era digitală.

Câștigător al Marelui Premiu pentru Scurtmetraj (Orizzonti) la Festivalul de Film de la Veneția 2017You Will Be Fine, regizat de Céline Devaux, ne arată confuzia și rătăcirea provocate de o separare, descriind despărțirea unui cuplu cu o doză de existențialism și umor franțuzesc. Jean își sărbătorește ziua, bea și rememorează weekend-ul oribil care a dus la despărțirea de Mathilde. „Vrei să plec? Așa o să fac!” Și astfel, urmare a propriei sale hotărâri, Jean devine victima unui declin accelerat. Într-o altă abordare surprinzătoare, scurtmetrajul trece de la reproșuri acide pe care și le aruncă cei doi (filmări live-action) la animații înfățișând figuri umane descompuse, siluete fără cap, oameni-pahare sau forme abstracte.

Nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film 2018 de către juriul de scurtmetraj al BerlinaleBurkina Brandemburg Komplex deconstruiește culturi și civilizații, pe care le reasamblează pentru a obține o fabulă pertinentă despre ridicolul preconcepțiilor și al stereotipurilor. Regizorul și artistul vizual Ulu Braun, unul dintre favoriții BIEFF, analizează percepția noastră colectivă asupra Africii, pornind de la imaginea care i-a fost creată în media, rezultatul fiind și un comentariu asupra consumerismului. Locul acțiunii e un prezumtiv sat african unde locuitorii sunt germani și o mină în care săpăturile scot la iveală un Ferrari, ca pe o descoperire arheologică. Un „Muzeu al Civilizației Prusace” adăpostește obiecte tipice pentru societatea de consum occidentală, iar curatoarea, o femeie de culoare, pare să fi rămas singura persoană care mai păstrează vie epoca prusacă.

În Les Intranquilles – câștigătorul Premiului pentru Cel mai bun debut național la Festivalul Internațional de Film de la Locarno în 2017 – o ceață de rău augur se ridică deasupra unei păduri. Magdalena Froger stabilește astfel starea de spirit pentru întâlnirea spectatorului cu „cei neliniștiți”, trei tineri în uniforme militare care cutreieră un oraș fantomă. În hoinăreala lor, ei traversează o diversitate de peisaje: un oraș părăsit, un teren stâncos, o pădure, cu o vagă intenție de a ajunge să vadă marea, poate pentru ultima oară. Într-o poveste neconvențională despre camaraderie, aproape fără dialog cu excepția unor scurte confesiuni personale, cei trei par a fi legați de o disperare tăcută, de o lipsă a tranchilității, care îi împinge mai departe către o căutare metafizică. Regizoarea Magdalena Froger va fi prezentă la proiecția din 31 martie cu sprijinul Swiss Sponsors’ Fund și al Ambasadei Elveției.


„Peter Iepurașul” țopăie în curând pe marile ecrane din România

Vineri, 30 martie, se lansează în cinematografele din România “Peter Rabbit” / “Peter Iepurașul” – un film de aventură și comedie pentru întreaga familie, ce promite să ne asigure divertismentul în mini-vacanța de Paște. Combinație de live action și animație, producția inspirată de o poveste clasică va rula în format 2D, atât în varianta subtitrată, cât și în cea dublată în limba română.

Adaptare pentru marele ecran a poveştii clasice semnate de Beatrix Potter, filmul îl are drept protagonist pe Peter, un iepuraş rebel, care adoră să se aprovizioneze cu legume din grădina vecinului. Degeaba îl avertizează întreaga familie că riscă să ajungă în plăcintă, așa cum i s-a întâmplat bietului său tată! Peter este pe cât de obraznic, pe atât de aventuros, făcând chiar un titlu de glorie din a-l enerva pe stăpânul grădinii. Într-o zi, din senin, bătrânul fermier își dă ultima suflare, iar Peter își freacă lăbuțele de satisfacție că nu mai trebuie să evite capcanele și se poate desfăta în voie printre răsadurile cu bunătăți.

Bucuria durează însă până se instalează moștenitorul Thomas McGregor (interpretat de actorul irlandez Domhnall Gleeson), un londonez pedant, cu ambiții mari de promovare, dar… proaspăt șomer. Ca și răposatul său unchi, Thomas consideră iepurii dăunători care trebuie negreșit stârpiți – idee ce o îngrozește pe inimoasa vecină Bea, protectoarea animăluțelor din zonă (Rose Byrne, actriță cu două nominalizări la Globurile de Aur). Ei, și când lupta pentru supremația asupra grădinii se transformă într-un adevărat război pentru afecțiunea frumoasei Bea, atunci să vedem cine câștigă! Va fi oare Peter, urecheatul obraznic, maestru în distrugerea grădinii, sau Thomas cel stângaci și aprig, dar inofensiv și chiar simpatic? Aflăm din 30 martie, la cinema.

Povestea îndrăgită de atâtea generații se transformă acum, cu ajutorul animațiilor și al efectelor speciale, într-o comedie contemporană, cu șarm din plin și atracții pentru toate vârstele. În acest scop, animatorii s-au inspirat din ilustrațiile originale create de Beatrix Potter, pentru a păstra identitatea personajelor, dar le-au și actualizat, astfel încat copiii de acum să rezoneze cu eroii care i-au încântat cândva pe părinții lor. Pe lângă distracția garantată, producția are și un caracter educativ, învățând copiii că obraznicia are consecințe.

Efectele speciale abundă, iar echipa nu a precupețit niciun efort pentru a obține rezultatele dorite: a construit integral cele două case în care se desfășoară acțiunea, ba chiar a plantat și întreținut cu mare grijă grădina de legume timp de opt săptămâni, cât au durat filmările. Regia îi aparține co-producătorului Will Gluck, care semnează, alături de Rob Lieber, și scenariul, inspirat de povestea și personajele create de Beatrix Potter.

Peste 400 de oameni au lucrat la producție, iar echipa a îmbrățișat cu entuziasm provocarea de a face animăluțele să arate cât mai real posibil, conferind filmului veridicitate în interacțiunea dintre personajele umane și cele blănoase. Secvențele animate au fost realizate de compania specializată a co-producătorului Nalbandian şi studiourile VFX Animal Logic, care au realizat și „The LEGO® Movie”, „Happy Feet” etc., iar scenele live action s-au filmat la Londra, în Parcul Național Lake District din nord-vestul Angliei, precum și în Sydney, Australia.

Cel care îi dă voce lui Peter în versiunea originală este actorul britanic James Corden, câștigător a patru premii Emmy. La rândul său, Domhnall Gleeson (cunoscut publicului din franciza “Harry Potter”, „About Time”, “Ex Machina”, “Star Wars”) are o nominalizare la premiile Tony, în 2011 a obținut trofeul Winner EFP Shooting Star la Festivalul de la Berlin, iar în 2013 a fost nominalizat la Empire Awards drept Best Male Newcomer pentru rolul din „Anna Karenina”. Distribuția originală include și vocile unor celebrități precum Sia (câştigătoare a unui premiu Grammy) în rolul doamnei Tiggy-Winkle, Margot Robbie, Elizabeth Debicki şi Daisy Ridley în rolurile tripleţilor şi David Wenham în rolul lui Johnny Town-Mouse.

Dublajul în limba română a fost realizat de actorii Bogdan Cotleţ (Peter), Cristian Balint (Thomas), Maria-Adina Stoica (Bea), Dana Marineci (Pufoşica), Cosmina Dobrotă (Flopsy și naratoarea), Irina Cărămizaru-Popescu (Mopsy), Nae Alexandru (Benjamin), Cătălin Babliuc (Derek), Alexandra Badea (doamna Arici Scrobelici), Anca Sigartău (Sarabeth), alături de Oana Mereuţă, Mihail Bisericanu, Gabriel Costin, Alexandru Georgescu, Florian Ghimpu, Ionuţ Grama, Bianca Ilie, Lucian Ionescu, Adina Lucaciu și cântărețul de rap Krem (Răzvan Alexe).

Producţie Animal Logic Entertainment / Olive Bridge Entertainment, prezentată de Columbia Pictures şi Sony Pictures Animation, în asociere cu 2.0 Entertainment, “Peter Rabbit” / “Peter Iepurașul” este distribuit în România de InterComFilm Distribution, durează 95 minute și este recomandat pentru audiență generală. Trailerul poate fi urmărit aici: https://www.youtube.com/watch?v=ZKFcU5waYrM


„Procesul”, documentarul nominalizat la Gopo, din 13 iulie în cinematografe

„Procesul”, documentarul semnat de Claudiu Mitcu și Ileana Bîrsan, va rula în cinematografele din România din 13 iulie, fiind distribuit de Wearebasca.

Nominalizat la Gala Premiilor Gopo din acest an, la categoria „Cel mai bun documentar”, filmul urmărește cazul lui Mihai Moldoveanu, fost ofițer al armatei române, condamnat la 25 de ani de închisoare pentru o crimă pe care susține că nu a comis-o.  După un lung șir de încercări de a-și demonstra nevinovăția, în iunie 2012 Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a hotărât că – în cauza Moldoveanu împotriva României – a avut loc o încălcare a dreptului la un proces echitabil.  Acuzatul nu a avut avocat, nu a fost audiat și nu s-au administrat în mod direct probe.

Documentarul îl urmărește pe Mihai Moldoveanu după eliberarea provizorie și se concentrează pe rejudecarea dosarului și consecințele noii sentințe, oferindu-i spectatorului rolul de jurat într-un caz complicat și controversat.

Cu un scenariu scris de Ileana Bîrsan și Claudiu Mitcu, „Procesul” a avut premiera mondială anul trecut în cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania și a fost inclus în competiția națională de documentare la Astra Film Festival Sibiu.

„Procesul”, câștigător al Premiului Juriului pentru cel mai bun documentar, la cea de-a doua ediție a Indian World Film Festival, poate fi văzut în proiecție specială la București, în cadrul Festivalului One World România, duminică 25 martie, de la ora 16.00, la Cinemateca Eforie. La eveniment vor participa cei doi realizatori ai filmului Claudiu Mitcu și Ileana Bîrsan.

„De 20 de ani, din care mai bine de 16 în închisoare, Mihai Moldoveanu se zbate să-și găsească dreptatea”, povestește co-scenarista Ileana Bîrsan.

„Dosarul destul de stufos al proceselor lui conține foarte multe erori și insuficiente probe pentru condamnarea pentru omor deosebit de grav. Deși procurorii și judecătorii care au condus la condamnările lui nu au vrut să depună mărturie în film, sperăm ca imaginile de arhivă să suplinească măcar parțial lucrarea sistemului, din anii ’95 -’96, în acest caz. Ce este uluitor, limpede și înfricoșător, în același timp, este că în procesul de rejudecare, în anii 2014-2015, nu s-a făcut totul pentru aflarea adevărului”, mai adaugă Ileana Bîrsan.

„Ce ne-a convins să facem un documentar despre cazul lui Mihai Moldoveanu a fost, pe de-o parte, îndârjirea, tenacitatea și deschiderea cu care acest om încearcă să-și dovedească nevinovăția de atâția ani”, declară regizorul, Claudiu Mitcu. „Pe de altă parte, de-a lungul procesului de rejudecare, am constatat că drumul către adevăr, deci și către justiție, este obstrucționat, că după 20 de ani apar și dispar hârtii oficiale sau elemente de probatoriu și nimeni nu se sesizează, că deși există o folie cu amprente care ar putea conține informații despre autorii crimei, nimeni, niciodată, nu a fost suficient de curios sau curajos să afle cui îi aparțin, în condițiile în care se știe că nu sunt nici ale celui decedat, nici ale celor condamnați”, mai precizează cunoscutul regizor Claudiu Mitcu.

Imaginea poartă semnătura lui Andrei Butică, montajul Cătălin Cristuțiu,  sound-designer Ioan Filip, mixajul a fost realizat de Dan-Ștefan Rucăreanu, iar muzica a fost compusă de Camil Dumitrescu. Producătorii sunt Claudiu Mitcu, Robert Fița și Ioachim Stroe.

„Procesul” este o producție Wearebasca realizată cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei.

Trailerul filmului poate fi văzut aici: https://youtu.be/LUShhVSyt38

Pagina oficială de facebook: https://www.facebook.com/procesulfilm/


Pe 26 martie, la ora 04:00, pe AMC are loc premiera noului serial producție proprie „The Terror”

Pe 26 martie, la ora 04:00, pe AMC are loc premiera noului serial producție proprie „The Terror” (cu primele două episoade), concomitent cu lansarea în SUA. Fiecare episod va fi dat apoi pe post joi, de la ora 22:00.

Inspirat de o poveste adevărată, „The Terror” se centrează pe o periculoasă călătorie efectuată de Marina Regală Britanică într-un teritoriu încă neexplorat. Echipajul vrea să descopere Pasajul de Nord-Vest (calea de acces din Oceanul Arctic spre Pacific, de-a lungul coastei nordice a Americii de Nord). Pe o vreme chinuitoare, având la dispoziție resurse limitate, din ce în ce mai puțină speranță și temându-se de necunoscut, echipajul este împins până la limite. „The Terror” ilustrează ce se poate întâmpla cu un grup de bărbați înghețați, izolați și blocați la capătul Pământului, care sunt disperați să supraviețuiască și care nu se luptă doar cu elementele naturii, ci și între ei.

Serialul are 10 episoade și adaptează cartea ononimă din 2007, semnată de americanul Dan Simmons. Volumul este axat pe celebra expediție a Căpitanului John Franklin (din 1845 – 1848, când vasele HMS Erebus și HMS Terror au dispărut în regiunea arctică).

PERSONAJE ȘI DISTRIBUȚIE

CĂPITANUL FRANCIS CROZIER

Jucat de Jared Harris

Francis Crozier este căpitanul vasului HMS Terror și adjunctul comandantului expediției (Sir John Franklin). Crozier este un marinar inegalabil și un irlandez care a ajuns să dețină o funcție de vârf în cadrul Marinei Regale a Majestății Sale. Acesta trebuie să își accepte statutul secund în cadrul expediției, fără a se crampona de asta, chiar dacă vede că toate realizările îi sunt ignorate și că sfaturile lui pertinente sunt ignorate. Când expediția începe să meargă prost și are, în sfârșit, șansa de a dovedi ce poate, va putea oare să își înfrunte demonii și să își salveze oamenii?

JARED HARRIS

Îl interpretează pe Căpitanul Francis Crozier

Actorul britanic laureat cu Premiul SAG trece printr-o etapă profesională de nota 10, având în ultima perioadă roluri în premiatul serial Netflix „The Crown” (în care este Regele George al VI-lea), în „Aliatul” (alături de Brad Pitt și Marion Cotillard) și aplaudatul film independent „Certain Women” (alături de Kristen Stewart, Laura Dern și Michelle Williams).

Harris este celebru grație rolului din serialul AMC „Mad Men – Nebunii de pe Madison Avenue”, în care l-a jucat pe Lane Pryce, rol care i-a adus prima lui nominalizare la Premiile Emmy, la categoria „cel mai bun actor secundar într-un serial dramatic”. Serialul are în palmares 3 Globuri de Aur consecutive (la categoria „cel mai bun serial dramatic”, fiind prima și singura producție TV care reușește acest record), 4 Premii Emmy consecutive și alte două nominalizări (la categoria „cel mai bun serial dramatic”).

Printre viitoarele lui proiecte se află serialul original Amazon „Carnival Row” și miniseria HBO „Chernobyl” (vara lui 2018).

SIR JOHN FRANKLIN

Jucat de Ciarán Hinds

Sir John Franklin este căpitanul vasului HMS Erebus și comandantul expediției, un lider cu experiență, al cărui trecut ascunde ceva păcate făcute în rândurile Marinei Regale. Este un bărbat pe care „toată lumea îl place, dar pe care nimeni nu îl respectă”. Franklin a văzut oameni murind la datorie, sub comanda lui, în timpul altei expediții polare și – la finalul carierei sale – ar vrea să se retragă în glorie, devenind cel care a descoperit, în sfârșit, Pasajul de Nord-Vest. Dar, în ciuda eforturilor sale, ambiția îi pune în mare pericol pe bărbații pe care îi are în subordine și Franklin trebuie să încerce să repare dezastrul provocat de îngâmfarea lui victoriană.

CIARÁN HINDS

Îl interpretează pe Sir John Franklin

Ciarán Hinds și-a început cariera la Citizens Theatre din Glasgow, a fost membru al companiei teatrale de aici ani buni, a jucat pe scene din Belfast, Galway, Dublin, Londra și New York. A apărut recent în piesa „The Girl from the North Country”, a lui Conor McPherson, la teatrul Old Vic din Londra. Iar înainte a jucat în „Hamlet”-ul lui Lyndsey Turner (la Barbican) și în noua piesă a lui Mark O’Rowe, „Our Few and Evil Days” (la Teatrul Abbey). Mai are în palmares piesele: „The Night Alive” (de Conor McPherson, la New York), „Cat on a Hot Tin Roof” (pe Broadway), „Juno and the Paycock” (de Howard Davies, la Teatrul Abbey, din Dublin), „The Birds for the Gate Theatre” (de Conor McPherson, la Teatrul Gate), „The School for Wives” (pentru Field Day Company) și „The Yalta Game” (de Brian Friel).

S-a aflat în turneu internațional cu piesa „The Mahabharata” (a companiei lui Peter Brook) și a jucat roluri principale la Royal Shakespeare Company, Royal Court, Donmar Warehouse și Teatrul Național, unde a jucat ultima dată în „Burnt by the Sun” și „Closer” (care s-a mutat apoi pe Broadway).

Pe micul ecran, a fost Mance Rayder în „Urzeala tronurilor”, Bud Hammond în „Political Animals”, DCI Langton în „Above Suspicion” și Iulius Cezar în co-producția BBC/HBO „Roma”. În plus, are în CV numeroase apariții televizate, printre care roluri principale în „The Mayor of Casterbridge”, „Jane Eyre”, „Seaforth”, „Ivanhoe”, „Sherlock Holmes”, „Prime Suspect 3” și versiunea premiată a romanului semnat de Jane Austen,  „Persuasion” (în care l-a jucat pe Căpitanul Wentworth).

Pe marele ecran, a jucat în numeroase pelicule, ca: „Bucătarul, hoțul, soția hoțului și amantul ei”, „December Bride”, „Între prieteni”, „Titanic Town”, „Mame și fii”, „Oscar și Lucinda”, „Fiul pierdut”, „Ape tulburi”, „Mary Reilly”, „Drumul spre pierzanie”, „Pericol absolut”, „Eu și Mickybo”,  „Fetele din calendar”, „Lara Croft Tomb Raider: Leagănul vieții”,  „Declarația”, „Veronica Guerin”,  „Fantoma de la Operă”, „Miami Vice”, „Munchen”,  „Mai aproape de cer”, „Povestea nașterii Domnului”,  „Hallam Foe”, „John Carter”, „Harry Potter și Talismanele Morții” 1 și 2, „Un spion care știa prea multe”, „Femeia în negru”, „Un spion care știa prea multe”, „The Disappearance of Eleanor Rigby”, „The Sea”, „Regatul de gheață”, „Hitman: Agent 47”, „The Driftless Area”, „Sângerează pentru visul tău!” și „Silence”.

CĂPITANUL JAMES FITZJAMES

Jucat de Tobias Menzies

Adjunctul de pe HMS Erebus, James Fitzjames este o tânără speranță a Marinei Regale Britanice. Deși nu mai navigat niciodată în regiunile polare, Sir John Franklin are încredere în el, în timp ce cu Francis Crozier nu se înțelege deloc. Fitzjames îl consideră pe Crozier un bețiv plictisitor, dar știe că acesta vede dincolo de aparențe și îi ghicește adevărata față. Și Crozier are dreptate: când expediția este pusă în pericol, masca încrezătoare a lui Fitzjames începe să alunece și, de sub ea, iese la iveală un bărbat cu secrete paralizante.

TOBIAS MENZIES

Îl interpretează pe Căpitanul James Fitzjames

Absolvent al Academiei Regale de Artă Dramatică, cu numeroase roluri pe scena teatrală, Tobias Menzies este celebru grație rolului din serialul Starz „Străina” (nominalizat la Globul de Aur și adaptat după seria de bestsellere ale scriitoarei Diana Gabaldon, în care este Frank Randall/Căpitanul Black Jack Randall, rol care i-a adus o nominalizare la Globul de Aur).

În plus, a jucat recent în filmul „Lumea de dincolo: Războaie sângeroase” (alături de Kate Beckinsale) și filmează momentan pelicula „Carmilla” (inspirată de romanul ononim al lui Joseph Sheridan Le Fanu, din 1872, considerat unul dintre primele volume de ficțiune despre vampiri; scenariul va spune o poveste de dragoste din anii 1780).

În 2016, Menzies a fost coleg cu Olivia Colman, Hugh Laurie și Tom Hiddleston în miniseria AMC/BBC  „Managerul nopții” (nominalizată la Emmy) și mai este cunoscut grație rolurilor lui Edmure Tully (în serialul HBO „Urzeala tronurilor”, premiat cu Emmy) și Dr. Harries (în serialul de comedie Amazon „Catastrophe”).

L-am mai văzut, în plus, în filmele: „The Honourable Woman”, „Casino Royale”, „Remușcare”, „Isterie”, „Marea Neagră”, „Anton Chekhov’s The Duel”, „În căutarea Tărâmului de Nicăieri” și serialele „Roma”, „The Shadow Line”, „Black Mirror”, „Doctor Who”, „În slujba națiunii”. Pe scena teatrală a apărut în numeroase producții, ca: „The Recruiting Officer” (la Donmar Warehouse, în Londra ), „The History Boys” (la Teatrul Regal Național, în Londra), „Uncle Vanya” (la Teatrul Almeida, din Londra), „King Lear” (alături de Pete Postlethwaite), „The Children’s Hour” (alături de Keira Knightley), „Hamlet” (de Rupert Goold).

DOCTORUL HARRY GOODSIR

Jucat de Paul Ready

Cel mai tânăr dintre cei patru medici ai expediției, Harry Goodsir este un suflet blând, care se alătură grupului pentru a explora natura din zona arctică. Fiind deschis la minte și plin de empatie, este primul care își dă seama că ceva supranatural e în joc la fața locului și vrea să înțeleagă forțele care conlucrează pentru a-i distruge pe membrii expediției. În paralel, își dublează eforturile de a înțelege acest peisaj vast, ciudat, rece și pe locuitorii lui.

PAUL READY

Îl interpretează pe Doctorul Harry Goodsir

Paul Ready este un actor britanic prolific pe scena teatrală și micul/marele ecran. Printre numeroasele lui roluri TV se numără cel recent din serialul de comedie BBC „Motherland”, dar și „The Witness for the Prosecution”, „Cuffs” și „Ripper Street” (tot BBC), „Fortitude (Sky Atlantic), „Virtuoso” (HBO) și „Utopia” (Channel 4). A mai jucat în filmele „The Death of Stalin” și „Private Peaceful”.

Pe scena teatrală, Ready a apărut în numeroase piese de succes la Teatrul Național și în West End, jucând recent în „Measure for Measure” (la Young Vic), dar și în „In the Republic of Happiness” (la Royal Court), „Noises Off” (la Old Vic/West End), „A Woman Killed with Kindness”, „Time and the Conways”, „Major Barbara and Saint Joan” (toate la Teatrul Național) și „World Music” (la Donmar Warehouse).

CORNELIUS HICKEY

Jucat de Adam Nagaitis

Cornelius Hickey e marinar de pe HMS Terror și un tip care nu ar trebui deloc să atragă atenția ofițerilor. Dar Hickey nu e deloc ceea ce pare. E un tip ambițios și șmecher, care încearcă să se bage pe sub pielea oricui, pentru a urca pe scara socială. Iar când eforturile lui dau greș, Hickey începe să disprețuiască autoritatea și devine un tip și mai periculos, care amenință expediția din interior, în timp ce colegii lui luptă cu forțe exterioare mortale.

ADAM NAGAITIS

Îl interpretează pe Cornelius Hickey

Adam Nagaitis este născut și crescut în Marea Britanie, urmând cursurile prestigioasei Academii Regale de Artă Dramatică din Londra. De la absolvirea din 2012, Nagaitis a apărut în „Sufragete” (alături de Carey Mulligan), „Pasager în trenul terorii” (alături de Liam Neeson) și în serialele „Happy Valley”, „Banished” și „Outlaws”. În 2017, Nagaitis a jucat alături de  Rosamund Pike în pelicula „HHhH”.

LADY SILENCE

Jucată de Nive Nielsen

Fiica unui șaman de temut din zona arctică unde locuiește populația Netsilik, „Lady Silence” (cum este poreclită de bărbații din expediție) este, inițial, o tânără a cărei viață este destabilizată de apariția în zonă a două nave pline de europeni, care strică echilibrul fragil de aici. Dar aceasta trebuie să învețe să-și controleze rapid temerile și să găsească o modalitate de a-și proteja poporul și pe unii dintre membrii expediției, de care se apropie și cărora le devine prietenă. Doar ea pare a deține cheia inversării dezastrului supranatural care amenință supraviețuirea grupului de europeni.

NIVE NIELSEN

O interpretează pe Lady Silence

Nive Nielsen și-a început cariera ca solistă a formației groenlandeze Nive and the Deer Children, care s-a lansat în 2009, cu albumul „Nive Sings!” (acesta a avut un succes enorm, 1 din 10 groenlandezi cumpărându-l). Când studia în Ottawa, prietenul și viitorul ei coleg de formație a încurajat-o să cânte la ukulele și să compună câteva melodii. Deși nu mai cântase și nici nu mai scrisese niciodată cântece, Nielsen a acceptat provocarea și a compus melodia „Room”, care a devenit unul dintre primele cântece produs de grupul Nive and the Deer Children. După succesul compleșitor al albumului „Nive Sings!”, formația a semnat un contract cu Glitterhouse Records. Al doilea lor album, „Feet First”, a fost lansat în 2016.

Grupul a adunat, de-a lungul timpului, numeroase trofee (ca Premiul Stardust, un Premiu Independent Music și o nominalizare la Premiul Nordic Music Prize) și a făcut turnee în Europa, America de Nord, Japonia și Coreea de Sud. Melodiile lor au fost incluse pe coloana sonoră a câtorva filme, cel mai notabil fiind „Nuummioq” (care a rulat la Festivalul Internațional de Film Sundance). Grupul se pregătește acum de înregistrarea celui de-al treilea album.

După ce a studiat timp de un an în Spania, a petrecut un an la Red Cross Nordic United World College din Norvegia, a studiat științele politice la Universitarea Carleton din Ottawa (Canada) și are un master în Antropologie Vizuală de la Colegiul Goldsmiths (Marea Britanie). Apoi a revenit în Groenlanda, unde s-a angajat în televiziunea și radioteleviziunea locale, ca documentarist, producător și prezentator. Ulterior, a apărut în câteva emisiuni și documentare locale, dar și în filmul „Lumea nouă” (alături de Colin Farrell).

THOMAS BLANKY

Jucat de Ian Hart

Specialistul în ghețuri de pe HMS Terror, Thomas Blanky este prieten vechi al Căpitanului Francis Crozier. A fost și el căpitan, la rândul lui, dar preferă lupta cu ghețurile și rezolvarea puzzle-ului arctic în locul manevrelor sociale și a politicii care vin odată cu funcția. Este un tip inteligent, o forță de neoprit, care refuză să tremure în fața problemelor. Când alții bat în retragere, Blanky stă bine pe propriile picioare, zâmbește fin și are deja vreo 12 idei perfecte pentru a rezolva orice amenințare.

IAN HART

Îl interpretează pe Thomas Blanky

Ian Hart și-a început cariera pe scena teatrală, când era student la Liverpool (Marea Britanie). La scurt timp, a bifat roluri în „Tărâmul de nicăieri” (alături de Johnny Depp) și „Inamicul statului” (alături de Will Smith), dar și în serialele „The Bridge”, „Imperiul din Atlantic City”, „Agents of S.H.I.E.L.D.” și „Bates Motel”.

Hart este celebru grație rolului Profesorului Quirrell din „Harry Potter și piatra filozofală” și a câștigat un premiu pentru rol principal masculin la Festivalul de Film Tribeca, în 2004, pentru rolul din „Blind Flight”.


Un omagiu pentru Liviu Ciulei, semnat de Costel Safirman, la Cinemateca Union

În seara de joi, 29 martie 2018, de la ora 19:00, Sala Union (Paul Călinescu) a Cinematecii Române din București (Str. Ion Câmpineanu nr. 21) găzduiește evenimentul Omagiu lui Liviu Ciulei, un program de filme documentare consacrate teatrului (REGIA: LIVIU CIULEI și ASTĂ SEARĂ SE PLÎNGE LA „DOAMNA CU CAMELII”), în prezența regizorului acestor filme, Costel Safirman (Cornel Cristian). Amfitrionul serii este criticul, istoricul și profesorul de cinema Titus Vîjeu, iar la eveniment vor participa invitați-surpriză, care vor vorbi despre renumitul regizor de teatru și film Liviu Ciulei. Intrarea la eveniment este liberă, în limita locurilor disponibile.

Prezentarea filmelor documentare incluse în programul Omagiu lui Liviu Ciulei

REGIA: LIVIU CIULEI

Producție România (TVR), 1979, 60 min.

Regia: Costel Safirman (Cornel Cristian)

Imaginea: Traian Rocșoreanu

Sunetul: Dan Andrei

Montajul: Rodica Apolozan

Un documentar realizat in perioada noiembrie 1978 – ianuarie 1979, în timpul repetițiilor la spectacolul cu piesa „Furtuna” de William Shakespeare pe scena Teatrului „Lucia Sturdza Bulandra” din București.

„Pe tot parcursul filmului, Prospero devine Ciulei, un Ciulei frământat, dar o frământare înconjurată de o mare seninătate, un Ciulei, rareori tensionat, întotdeauna amabil – e «amabilitatea marilor seniori» –, niciodată impunând, totdeauna propunând, explicând (nu perorând), ascultând, ascultând, ascultând, căzând cu actorii la sublime învoieli, contrazicându-i din când în când, cu o imensitate prietenie, luând-o mereu de la cap, pentru o modulație, pentru un bemol, pentru un ritm care trebuie schimbat cu o imperceptibilă fracțiune de secundă.” (Ecaterina Oproiu, „România liberă”, octombrie 1979)

Film distins cu Premiul Special al Asociației Cineaștilor din România (ACIN) pe 1979.

ASTĂ SEARĂ SE PLÎNGE LA „DOAMNA CU CAMELII”

Producție România (Sahia Film), 1986, 20 min.

Regia: Costel Safirman (Cornel Cristian)

Imaginea: Sorin Popescu

Sunetul: Radu Zamfirescu, Florin Lozinschi

Montajul: Teodora Apolozan

Portretul cinematografic al unuia dintre cele mai importante ansambluri teatrale bucureștene din anii ’80: Teatrul Mic. Având-o drept ghid pe marea actriță Leopoldina Bălănuță, spectatorul este invitat să participe la repetițiile regizoarei Cătălina Buzoianu pentru noua premieră – „Doamna cu camelii” de Al. Dumas fiul –, să-i cunoască pe actorii din trupă și să asiste la câteva din spectacolele care au făcut faima „teatrului din Sărindar”: „Maestrul si Margareta”, „Richard al III-lea”, „Diavolul și bunul Dumnezeu”, „Mitică Popescu” etc.

„Un film care aduce în discuție ideea de trupă, noțiune ce se subsumează aspirațiilor de cutezanță etică și estetică, ambițiilor de performanță artistică.” (Irina Coroiu, „Cinema”, iunie 1986)


Cinepolitica – cinci zile de film politic la București

Festivalul Internațional de Film Cinepolitica, singurul festival din Europa Centrală și de Est dedicat filmului politic, revine între 18 și 22 aprilie, la București.

Dedicat filmelor cu tematică predominant politică, lungmetraje, filme de ficţiune sau documentare, reunite sub sloganul „Not so politically correct”, festivalul Cinepolitica va avea loc între 18 – 22 aprilie la Cinema Elvire Popescu și Institutul Balassi din București.

După un an plin de evenimente majore, de la testele nucleare efectuate de Coreea de Nord  sau fenomenul fake-news la scandalul Weinstein sau ieșirea Statelor Unite din Acordul de la Paris, Cinepolitica revine cu cea de-a șaptea ediție, unde spectatorii vor putea vedea cele mai noi și puternice filme politice sau vor participa la dezbateri care punctează subiectele fierbinți ale momentului.

“Cred că o tematică comună în programul de anul acesta ar fi “scheletul din dulap”, ocultarea, revelarea și asumarea vinovăției în cazul unor “molime” cronice ale civilizației umane. Vom prezenta filme și informații care nu mai sunt expuse în “stradă”, ci ascunse adânc, de-a lungul timpului, în memoria individuală”, spune Marius Copel, selecționerul festivalului.

***

Organizat de Asociaţia Cultură şi Imagine, Festivalul Internațional de Film Cinepolitica este patronat de Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” (UNATC) şi de Universitatea Naţională de Arte (UNArte). Evenimentul este finanțat de Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC).

Ne găsiți pe: www.cinepolitica.ro


Gala Premiilor Gopo: cea mai importantă seară dedicată filmului românesc

Marți seară, 27 martie, în Sala Mare a Teatrului Național “I.L. Caragiale” din București, va avea loc cea de-a 12-a ediție a Galei Premiilor Gopo, cel mai important eveniment anual dedicat celebrării succeselor cinematografiei române. Prezentatorul evenimentului va fi, pentru al treilea an consecutiv, actorul Alexandru Bogdan.

Evenimentul care răsplătește anual performanța din filmul românesc va fi transmis în direct de la ora 20.00 pe TVR 2, dar și online pe premiilegopo.ro și cinepub.ro

Printre cei care vor urca pe scenă pentru a înmâna mult-râvnitele statuete Gopo, create de artistul Adrian Ilfoveanu, se regăsesc artiști consacrați precum Gheorghe Visu, Dorel Vișan, Simona Bondoc, Manuela Hărăbor, Marius Florea Vizante, Pavel Bartoș, Oana Sârbu, dar și tineri actori ca Nicoleta Hîncu, Mihai Smarandache, Paul Cimpoieru, Silvana Mihai, Cezar Grumăzescu, Dana Rogoz, Ela Ionescu, Florentina Năstase sau Dana Marineci.

Pe lângă cele mai așteptate trofee ale serii – Cel mai bun film, Cel mai bun regizor – oferit de Banca Transilvania, Cel mai bun actor într-un rol principal – oferit de Audi, Cea mai bună actriță într-un rol principal – oferit de Aqua Carpatica, Cel mai bun documentar – oferit de Auchan, sau Premiul pentru Machiaj și Coafură – oferit de MAC Cosmetics România și Premiul pentru Cele mai bune costume – oferit de Cellini -, din programul serii nu vor lipsi Premiul pentru Întreaga Carieră – oferit actorilor George Mihăiță și Vladimir Găitan de Primăria Municipiului București prin Arcub, și Premiul pentru Întreaga Activitate – acordat actriței Sanda Toma și oferit de Apa Nova București, precum și operatorului de imagine și producătorului Ion Marinescu. Premiul Special îi va fi înmânat criticului și istoricului de film Bujor T. Rîpeanu.

Premiul Publicului pentru producțiilor autohtone cu cel mai mare succes la box-office în 2017 va merge către producțiile “Octav” (regia Sergiu Celibidachi) și “Ghinionistul” (regia Iura Luncașu).

“Un pas în urma serafimilor”, debutul în lungmetraj al regizorului Daniel Sandu, a adunat cele mai multe nominalizări (15) la Premiile Gopo 2018, urmat în clasament de “6,9 pe scara Richter”(r. Nae Caranfil) și “Aniversarea”(r. Dan Chișu) – 8 nominalizări, “Ana, mon amour” (r. Călin Peter Netzer), “Breaking News” (r. Iulia Rugină) și “Fixeur”(r. Adrian Sitaru) – 7 nominalizări.


Maeștrii suprarealismului Jan Švankmajer și Guy Maddin încheie cea de-a 8-a ediție BIEFF

În finalul ediției de anul acesta, Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF aduce în premieră în România două filme-eveniment: cele mai recente lungmetraje realizate de cineaști renumiți pentru filmele lor de avangardă și reputați pentru viziunea lor artistică unică: Jan Švankmajer, cu al său Insect – un proiect pe care acesta nu a putut să îl realizeze în anii ’70 din cauza cenzurii politice – și Guy Maddin, cu The Green Fog – un remake liber după Vertigo al lui Alfred Hitchcock, un omagiu adus orașului San Francisco și un deliciu pentru cinefili. Filmele vor fi proiectate în cadrul BIEFF 2018 pe 31 martie, respectiv 1 aprilie.

INSECT, DE JAN ŠVANKMAJER

Celebrul regizor-cult Jan Švankmajer ne oferă un nou film captivant, aflat la granița dintre animație și live-action, tematizând totodată propriul proces de creație. Insect împletește povestea unei trupe de actori care repetă pentru o adaptare a unei piese satirice a fraților Karel și Josef Čapek de la începutul anilor ‘20 (în care personajele sunt insecte cu trăsături omenești) cu secvențe în care îl vedem pe Švankmajer însuși pe platou, în plin act regizoral. Pe măsură ce actorii încep să își intre în roluri (Cărăbușul, Parazitul și Domnișoara Larvă, pentru a numi doar câteva), filmul recurge la tehnicile de animație care i-au adus faimă regizorului ceh. Conectând surprinzător numeroasele planuri, Insect devine un comentariu antrenant, nu doar asupra comportamentului uman, ci și asupra teatrului și a cinema-ului, permițându-ne să observăm îndeaproape felul în care regizorul își abordează arta.
 
Conform prestigioasei publicații de specialitate Cineuropa, „folosind satira fraților Čapek drept trambulină, regizorul ceh dezvoltă o meditație complexă asupra cinematografiei moderne, în ciuda faptului că îl auzim declarând că filmul nu ar avea un scop moralizator. […] Pe toată durata sa, filmul menține tonul extraordinar impus încă de la început, cu costume impresionante și o inventivitate tot mai crescută, care își atinge punctul culminant într-un ‘V-am zis eu’ pe care, spre deosebire de majoritatea regizorilor contemporani, numai puțini artiști precum Švankmajer și-l pot permite.” (Roberto Oggiano)
 
La scurt timp după premiera internațională la Festivalul de Film de la RotterdamInsect este proiectat pentru prima dată în cadrul Galei de premiere BIEFF 2018, sâmbătă, pe 31 martie, de la ora 20:00, la Cinema Muzeul Țăranului, cu sprijinul AthanorBiletele au fost puse în vânzare și pot fi achiziționate online în avans, prin Eventbook.ro. BIEFF este onorat să prezinte noul film al lui Jan Švankmajer și marchează prin acest moment și o aniversare: lungmetrajul anterior al cineastului ceh, Surviving Life, a fost prezentat în proiecție sold out în încheierea primei ediții a festivalului, în 2010.

THE GREEN FOG, DE GUY MADDIN

Prin The Green Fog, regizorii Guy MaddinEvan Johnson și Galen Johnson aduc un omagiu filmului lui Hitchcock Vertigo: un montaj amețitor de imagini cunoscute și necunoscute din filme și emisiuni TV, toate având legătură cu San Francisco Bay Area. Din această comoară de material filmic, regizorii au creat o fantezie cinematografică ce își acaparează spectatorii și nu le mai dă drumul. „În maniera caracteristică imaginației lui Maddin, felul în care The Green Fog este construit dezvăluie o sensibilitate aparte pentru ceea ce este bizar și voios de pervers. […] Este un film exuberant, celebrativ, adesea extraordinar de amuzant; este de asemenea un film de o melancolie stranie, care exercită o misterioasă fascinație.” (Jonathan Romney, Film Comment)
 
„Dincolo de a cufunda binecunoscuta atmosferă a orașului în nuanțele verzui din Vertigo, această ceață capătă o semnificație bulversantă, conducând filmul spre teritoriul de vise febrile al celorlalte filme realizate de Maddin. Până și atunci când se folosește de ingrediente convenționale (inclusiv un moment amuzant cu un videoclip al trupei NSYNC) și de unul dintre cele mai cunoscute locuri de pe pământ, Guy Maddin știe cum să facă lucrurile să ia o întorsătură ciudată.” (John DeFore, The Hollywood Reporter)

„Cumva, în ciuda diversității fragmentare a imaginilor și a faptului că nu conține foarte mult dialog […], The Green Fog rămâne remarcabil de coerent, chiar și pe măsură ce direcțiile narative se multiplică, deviază sau se preschimbă. […] În esență, filmul ne confruntă cu un mod genial de a aborda meta-narațiunea, ridicând întrebări legate de realitate și reprezentare, timp și spațiu, stiluri și sexe, identitate individuală și urbană, țesătură cinematografică și casting.” (Geoff Andrew, Sight & Sound)
 
După premiera internațională în secțiunea Forum a Festivalului de Film de la Berlin, premiera românească a The Green Fog are loc în cadrul BIEFF 2018, duminică, pe 1 aprilie, de la ora 21:00, la Cinema Muzeul Țăranului, cu sprijinul Ambasadei Canadei în România și al distribuitorului The Festival AgencyBiletele au fost puse în vânzare și pot fi achiziționate online în avans, prin Eventbook.ro. Canadianul Guy Maddin este unul dintre autorii-cult favoriți ai BIEFF, care a prezentat de-a lungul timpului mai multe filme ale acestuia, printre care Keyhole și Bring Me the Head of Tim Horton.
 
„Maddin a ajuns într-o etapă a carierei sale în care se poate spune că stăpânește un anumit mod, specific lui, de a face filme, mod pentru care a cules, de altfel, o doză semnificativă de aprecieri. Dar în loc să continue să facă filme de același fel, în ultimii ani regizorul a ales să își găsească noi colaboratori și să experimenteze metode complet diferite, ajungând să își îmbogățească repertoriul stilistic. The Green Fogeste fără îndoială opera unui artist îndrăzneț și vizionar.” (Michael Sicinski, Letterboxd)

Programul complet al ediției este acum disponibil pe website-ul www.bieff.ro. BIEFF a pregătit șapte zile pline cu proiecții și dezbateri, alături de invitații festivalului. Printre aceștia se numără multi-premiații cineaști João Pedro RodriguesYorgos Zois și Léo Favier, artiști vizuali remarcabili ca Belit SağBernd Lützeler sau Karam Natour, și reprezentanți ai cinematografiei și artelor vizuale românești – Alexandra Gulea, duo-ul Fierbințeanu și mulți alții.


Auchan Retail România si Transilvania Film anunță lansarea filmului – eveniment ROMÂNIA NEÎMBLÂNZITĂ

Miercuri, 21 martie 2018, a avut loc avanpremiera filmului România neîmblânzită, eveniment desfășurat la Teatrul Național din Bucuresti, în prezența a peste 900 de spectatori, personalități marcante, din toate domeniile.

Gala s-a bucurat de prezența Președintelui României, Klaus Iohannis. În loja oficială, alături de Președinte, alte figuri publice au ținut să onoreze gala: directorul Teatrului Național din București – Ion Caramitru, actorul Victor Rebengiuc, directorul general al Auchan Retail România – Ionuț Ardeleanu, regizorul Tudor Giurgiu, precum și o parte dintre  “ambasadorii” filmului: actrița Maia Morgenstern, sportiva Andreea Răducan, violonistul Alexandru Tomescu, alpinistul Alex Găvan și jurnalistul Marius Constantinescu – ambasadorul principal al proiectului.

La avanpremieră, alături de multe alte personalități, au fost prezente Alteța Sa Regală Principesa Maria și Liliana Țuroiu (Președintele Institutului Cultural Român).

Gazda evenimentului a fost cunoscutul om de televiziune Cătălin Ștefănescu, care, după o scurtă introducere, i-a oferit cuvântul directorului general al Auchan Retail România, Ionuț Ardeleanu, în calitate de producător executiv al filmului România neîmblânzită.

În «România neîmblânzită» avem mai mult decât un film. Alături de cei 10.000 de colegi din Auchan Retail România, astăzi, la 100 de ani de România, venim către  toți românii cu un dar!

Este un cadou pe care dorim să-l oferim: Ministerului Educației – ne-am bucura să-l putem distribui în școli, acolo unde trebuie sădite rapid semințele bucuriei de a trăi pe aceste meleaguri; diplomației românești – pentru că vrem să-l punem la dispoziția tuturor ambasadelor și consulatelor țării; instituțiilor ce răspund de turism și mediu – sperăm să putem contribui, astfel, la promovarea României în lume.”, a declarat acesta.

Invitat pe scenă, chiar înainte de începerea proiecției, actorul Victor Rebengiuc – naratorul documentarului, a avut o intervenție emoționantă:

„E un film deosebit, un film încărcat de multă dragoste față de natură, de poezie, de lucruri pe care le bănuim, dar nu le-am văzut niciodată.”

La finalul celor 90 de minute ale documentarului, publicul a făcut cunoștintă cu echipa filmului alcătuită din:  Ellen Windemuth – producător executiv, Allison Bean – producător, Thomas-Barton Humphreys – regizor, Nainita Desai –  compozitoarea muzicii și Sarah Titcombe – asistent de producție. Realizatorii au primit flori, în semn de apreciere, din partea Președintelui României.

Gândit ca un dar pentru toți românii, filmul de lung metraj ROMÂNIA NEÎMBLÂNZITĂ este  un proiect unic, ce dezvăluie frumusețea naturală din Munții Carpați și Delta Dunării. „Unele lucruri trebuie păstrate așa cum sunt” – este mesajul pe care-l transmite filmul.

ROMÂNIA NEÎMBLÂNZITĂ este un lungmetraj produs și oferit de Auchan Retail România si este probabil primul  film documentar de lung metraj, dedicat exclusiv naturii din țara noastră, care va fi difuzat în cinematografele din toată țara. Distributia va fi asigurată de Transilvania Film, începând cu 13 aprilie.

SINOPSIS

În inima Europei există o viață naturală fabuloasă: o explozie a sălbăticiei, care reprezintă căminul a nenumărate vietăți. Munții infiniți, pădurile străvechi, apele nesfârșite, toate acestea găzduiesc creaturi de referință pentru bătrânul continent.

Sunt ținuturi ale frumuseții și sălbăticiei unde destinele sunt dictate de anotimpuri. Creaturi parcă desprinse din legendă trăiesc în libertate, aici animalele se luptă pentru supraviețuire. Iar ROMÂNIA NEÎMBLÂNZITĂ va dezvălui toate aceste povești incredibile.

Vă invităm să ne însoțiți într-o călătorie care vă va dezvălui un an din viețile  variatelor plante, insecte și animale de pe teritoriul României, trecerea lor prin toate cele patru anotimpuri prezente în țara noastră.

Filmul este produs de Auchan Retail România și de ONG-ul de mediu The European Nature Trust și realizat de casa de producție britanică Off the Fence. În România, filmul va fi distribuit de Transilvania Film. Începând cu 13 aprilie 2018, va putea fi văzut în peste 70 de cinematografe din 37 de orașe.

www.romanianeimblanzita.ro

https://www.facebook.com/romanianeimblanzita/


S-au pus în vânzare primele bilete pentru American Independent Film Festival. I, Tonya – în deschidere, în prezența lui Sebastian Stan

De astăzi, 22 martie, s-au pus în vânzare biletele pentru proiecția de deschidere a American Independent Film Festival care va avea loc în data de 27 aprilie, la Cinema PRO, cu filmul „I, Tonya” (2017), despre cunoscuta patinatoare Tonya Harding, unul dintre cele mai lăudate filme ale anului.

Proiecția va avea loc la ora 20:30 la Cinema PRO, iar filmul va fi introdus de unul dintre actorii principali, Sebastian Stan. După film va avea loc o sesiune de întrebări și răspunsuri în cadrul căreia Sebastian va răspunde întrebărilor fanilor despre film și nu numai. După sesiunea de întrebări și răspunsuri, actorul va oferi autografe și fotografii fanilor.

Sebastian Stan este un actor american de origine română, născut la Constanța – care s-a afirmat tot mai mult în ultimii ani – fiind prezent pe genericul unor filme precum Marțianul, Lebăda Neagră sau seria Captain America. „I, Tonya” este primul film de Oscar în care Sebastian Stan joacă rolul principal. Filmul, bazat pe o poveste reală, prezintă viața celebrei patinatoare Tonya Harding.

Totodată, începând de astăzi, se pot cumpăra bilete și pentru alte două filme din festival, „Wonder Wheel” și „Lucky” de John Carroll Lynch care vor fi prezentate în premieră exclusivă pe marele ecrane în România.

Wonder Wheel, cea mai recentă comedie a lui Woody Allen, va rula în data de 29 aprilie la Cinema Pro, de la ora 20:30. Filmul, considerat de presa americană cel mai bun film al lui Allen din ultimii cinci ani, îi are în distribuție pe Justin Timberlake, Kate Winslet și Juno Temple și spune povestea a patru personaje a căror vieți se intersectează în mijlocul agitației parcului de distacții din Coney Island, undeva în anii ’50.

Woody Allen – autorul unor filme iconice ca „Zelig”, „Everything You Always Wanted to Know About Sex * But Were Afraid to Ask”, a realizat peste 50 de filme în cariera sa – păstrându-și cadența de un film pe an în ciuda vîrstei și a discuților recente generate în lumea filmului American de scandalul Weinstein. 

Cel de-al treilea film din primul weekend de festival la care spectatorii își pot rezerva deja bilet, Lucky”, îl are în distribuție pe David Lynch, reputatul autor al filmului „Twin Peaks” sau al „Mullholland Drive”. Lynch, care aici joacă sub bagheta unui alt Lynch, interpretează rolul excentricului „Howard”, unul dintre amicii lui Lucky. Filmul este o scrisoarea de dragoste dedicată carierei şi vieţii actorului Harry Dean Stanton („Paris, Texas”, 1984). Filmul a luat pe sus audiența de la Locarno în 2017 unde a primit Premiul Juriului Ecumenic și va fi prezentat la București pe 28 aprilie, de la ora 20:30 la Cinema Muzeul Țăranului. 

Biletele pot fi cumpărate pe Eventbook.ro și în rețeaua Eventbook.

Programul proiecțiilor și noutățile despre filmele și evenimentele din festival vor fi actualizate pe site și pe pagina de Facebook American Independent Film Festival.(@AmericanIFF)

American Independent Film Festival este organizat de Asociația Cinemascop, susținut de Catena, cu sprijinul Ambasadei Statelor Unite ale Americii în România și UPC România.

 

Articole similare

“Amantul Dublu”, thrillerul erotic al lui François Ozon, va închide ediția 2017 a Dracula Film Festival

Jovi Ene

Spectacole ale Teatrului Arte dell Anima, prezente în Stagiunea Teatru în TVR, în luna iulie

Jovi Ene

Legendarul disident anti-comunist polonez Adam Michnik și cunoscutul istoric român Adrian Cioroianu, în deschiderea FILTM 2019

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult