Stiri

Câteva știri din lumea culturală românească (8 – 14 aprilie 2019)

Știrile săptămânii: Dublă întâlnire cu scriitori contemporani – lansarea romanului Liftul de Cornel Bălan, Editura Humanitas și lectură în avanpremieră Sebastian Sifft; 17 personalități susțin Festivalul Ouălor de Paște; #DragoniiDeBibliotecă au parte de multe Noutăți SF la a opta ediție Final Frontier – singurul târg de carte SF&Fantasy; Klaus Iohannis răspunde celor mai importante întrebări despre Uniunea Europeană într-o nouă carte: „EU.RO – un dialog deschis despre Europa”, Curtea Veche Publishing; O noua editie: Originea speciilor de Charles Darwin, Editura Herald; Lansarea cărții La început a fost sfârșitul de Adriana Georgescu și proiecția unui fragment din filmul Binecuvântată fii, închisoare, regizat de Nicolae Mărgineanu; Omulețul din perete și alte povestiri fantastice, de Marian Coman, Editura Nemira, se lansează pe 18 aprilie; O noua editie: Peripetiile lui Nastratin Hogea, Editura Herald; „Tragicul” și „Despre limită”, Gabriel Liiceanu, Editura Humanitas; Martin Puchner la Bucureşti; Viața secretă a lui William Shakespeare, un roman de Jude Morgan, Editura Nemira, se lansează de Ziua Cărții; Lansarea romanului Istoria albinelor de Maja Lunde, Editura Humanitas Fiction.

Dublă întâlnire cu scriitori contemporani – lansarea romanului Liftul de Cornel Bălan și lectură în avanpremieră Sebastian Sifft

Luni, 15 aprilie, la ora 19.00, în librăria Humanitas de la Cișmigiu literatura română de azi iese din nou în fața publicului, printr-o întâlnire cu doi autori publicați în colecția 821.135.1 – Scriitori români contemporani a Editurii Humanitas. Discutăm despre romanul lui Cornel BălanLiftul, publicat recent în colecție, iar Sebastian Sifft va dezvălui într-o lectură în avanpremieră un nou fragment din romanul în lucru Copia Carbon. Discuția cu cei doi scriitori va fi moderată de criticul literar Alina Purcaru și de scriitoarea Andreea Răsuceanu, coordonatoarea colecției.

Liftul este un roman care s-a așternut aproape singur pe hârtie în intervalul unui an. Ideea mi-a venit aflând că cei doi colegi cu care lucrez într-un laborator de fiabilitate (facem teste pentru produse Huawei) au primit amândoi câte o mașină de dormit concepută pentru persoanele care suferă de apnee (blocaje respiratorii în timpul somnului). Aparatul costă câteva mii de dolari, dar cheltuiala este rambursată aproape în totalitate de guvern (după ce în prealabil pacienților li se face o polisomnografie, o investigație complexă într-un laborator în care pacienții sunt monitorizați în timp ce dorm). Există o mască făcută la comandă pentru configurația feței tale, un tub cu oxigen, senzori de presiune, un motor silențios care asistă pacientul cu un influx de aer numai atunci când e necesar. Mi s-a părut fantastică opțiunea de a conecta mașina wireless pentru trimiterea datelor de evoluție a somnului către baza de date a doctorului specialist în tulburări de somn. Tot ce mi-a rămas de făcut a fost să mă privez intenționat de somn timp de un an, să-mi fac și eu rost de o mașină de dormit și să scriu.“

Afectat de o stare de insomnie prelungită, un tânăr pasionat de matematică experimentează stări la limita halucinației, în care câteva elemente revin obsesiv: liftul din blocul în care locuiește împreună cu mama lui, câinii pe care un bizar dresor îi pune să facă salturi sinucigașe, o fată de care se îndrăgostește și care apare în cele mai neașteptate locuri. Când, după mai multe încercări, reușește să se angajeze, instituția se dovedește una aproape kafkiană, iar colegii de serviciu și șefii par să facă parte dintr-o conspirație secretă. Senzația că nici mașina de dormit pe care începe să o folosească la sfatul medicilor nu e altceva decât o modalitate de a-l controla îl face să se afunde într-o lume a obsesiei și nebuniei. Investigarea realității, survolarea limitei dintre vis, halucinație și ceea ce se petrece cu adevărat sunt de fapt pretexte care camuflează adevăratele frământări ale personajului, legate de traume nedepățite, dezamăgire, obsesia fericirii complete, teama de sfârșit.

Cornel Bălan a început scriind satiră în revista diasporei românești din Ottawa. Ulterior, a publicat proză scurtă în revista Iocan și pe diverse platforme online. Cu romanul Escroc SRL câștigă în 2013 concursul de debut Humanitas/Unicredit, apoi același roman este laureatul Festivalului primului roman de la Chambéry. Este unul dintre creatorii site-ului Liternautica, unde a publicat povestiri, editoriale, traduceri din engleză, recenzii etc. În prezent lucrează la cel de-al treilea roman al sãu, Ultima armată.

Sebastian Sifft a debutat în anul 2004 cu volumul de poezii Smintirea (editura Vinea). A primit Premiul Național de Poezie „Mihai Eminescu“, Opus Primum (2005). În anul 2017 a publicat un nou volum de versuri, Dadi, la editura Nemira (colecția Vorpal). Romanul de debut, Câinele iubirii, a fost publicat în colecția 821.135.1 – Scriitori români contemporani, la Editura Humanitas, iar în prezent lucrează la un al doilea roman, Copia carbon, care urmează să fie publicat în aceeași colecție.

Intrarea este liberă și se face pe baza unei rezervări prin Eventbook, aici: https://eventbook.ro/other/bilete-lansare-cornel-balan-lectura-sebastian-sifft


17 personalități susțin Festivalul Ouălor de Paște

Mai sunt doar 10 zile până la prima ediție a “Festivalului Ouălor de Paște”. Regizoarea și scriitoarea Chris Simion – Mercurian vine cu o inițiativă unică în industria culturală: organizarea unui eveniment caritabil anual menit să susțină construcția de spații culturale sau diverse acțiuni din zona industriilor creative.

Nume importante din lumea culturală românească și-au dorit să contribuie la ridicarea Grivița53, primul teatru construit din bani privați, după 70 de ani de la o astfel de inițiativă locală. Datoriă implicării și sprijinului pe care îl primește, evenimentul se va desfășura pe parcursul unei luni de zile. Pe 17 aprilie, la Fratelli, vor fi expuse și vândute o parte din lucrări. Dacă doriți să achiziționați o operă unică, realizată de nume răsunătoare din domeniul artei, o puteți face și la sfârșitul lunii mai în cadrul evenimentului ce va avea loc la Artmark

Personalitățile care au îmbrățișat inițiativa și care vor tranforma ouăle în opere de artă sunt Alexandru Tomescu, Gheorghe Fikl, Oana Pellea, Cristian Mungiu, Dan Perjovschi, Ivan Patzaichin, Alex Găvan, Horațiu Mălăele, Maia Morgenstern, Mihai Dobrovolschi, Valeria Van Groningen, Vasile Murivale, Mirela Trăistaru, Mihai Popescu, Iuliana Vâlsan, Francisc Chiuariu și Marius Manole.

Evenimentul caritabil se bucură deja de o mare susținere atât din partea unor companii, cât și a unor persoane private dornice să sprijine prima cauză a galei – construcția teatrului Grivița53 – Primul Teatru Construit Împreună. Printre numele care și-au anunțat intenția de a achiziționa unul dintre cele 17 ouă supradimensionate, decorate de nume importante ale artei, muzicii, sportului ori altor industrii creative se numără Teilor, Alpha Bank, Editura Trei, Camelia Șucu, Veronica Savanciuc, Global Worth, Immofinanz, CBRE, AFI Europe și Leroy Merlin, care este și partenerul principal al evenimentului.

Cele 17 ouă sunt construite din fibră de sticlă și poliester armat și au o înălțime de 2 m și diametrul de 1,65 m.

Lucrările de artă încep să prindă viață în atelierele amenajate special pentru Grivița53 în magazinele Leroy Merlin din Chitila și Sun Plaza. Acolo puteți găsi 10 din cele 17 ouă și îi puteți urmări pe artiști cum decorează lucrările.

Alexandru Tomescu este cel mai cunoscut violonist român contemporan, iar din 2007 cântă la vioara Stradivarius Elder – Voicu, singura vioară Stradivarius de patrimoniu. Când i-a fost propus să devină unul dintre creatorii lucrările, acesta nu e ezitat. „Cu mare bucurie m-am alăturat campaniei de strângere de fonduri pentru Grivița 53 – primul teatru construit împreună! Este un proiect extrem de generos, creativ și nonconformist – cum altfel, dacă poartă semnătura lui Chris Simion? Alături de mine va fi Ana Munteanu – un artist remarcabil, împreună cu care am susținut numeroase concerte. Am convingerea că unindu-ne forțele, artiști, iubitori de frumos și de cultură, vom reuși să transpunem în realitate acest proiect excepțional!”

Oana Pellea este unul dintre ambasadorii Griviția53, iar propunerea de ajuta la strângerea de fonduri nu a putut decât să o bucure. „Susțin acest proiect și cred că nu e nevoie de multe cuvinte, ci de donații și fapte. E un proiect curajos inițiat de oameni curajoși și frumoși. E aproape o nebunie să construiești un teatru astăzi și mai ales în România… dar ce superbă nebunie! Nu am niciun concept. Am doar dorința de a ajuta și bucuria de a participa la un astfel de proiect.”

Un alt nume care a acceptat provocarea de a decora unul dintre cele 17 ouă supradimensionate vine din zona sportului. Valeri Răcila Van Groningen este canotoare română, laureată cu medalia de aur la Jocurile Olimpice de la Los Angeles din anul 1984, iar din 2008 Valeria Răcilă este directoarea Maratonului Internațional București. Valeria Răcilă este de asemenea, ambasador Grivița53. „Sunt mândră pentru că fac parte din acest proiect și că lucrarea mea va contribui la strângerea de fonduri pentru a construi acest „teatru împreună”. Prin implicarea mea sper să îi determin și pe alții să se alăture.”

Prima ediție a Festivalului Ouălor de Paște va avea loc pe data de 17 aprilie de la ora 19:00 la Fratelli. Strângerea de fonduri va continua cu o licitație organizată la Artmark la sfârșitul lunii mai. 

Festivalul Ouălor de Paște este creat și organizat de Fundația Calea Griviței.


#DragoniiDeBibliotecă au parte de multe Noutăți SF la a opta ediție Final Frontier – singurul târg de carte SF&Fantasy

Scriitori români de SF&F care te provoacă la dezbateri fantastice, biblioteci pline de noutăți editoriale, ateliere în care explorezi lumi noi, figurine, VR, Booktubers, concursuri de cosplay și gaming pentru toți #DragoniiDeBibliotecă feroce – asta ți-am pregătit în week-end-ul 13-14 aprilie, la Final Frontier #8, Universitatea Creștină Dimitrie Cantemir (Splaiul Unirii nr. 176) între orele 11:00 și 19:00. Intrarea este liberă!

Dacă ești un #DragonDeBibliotecă veritabil, profită de pachetele-cadou și reducerile de până la 40% cu care te așteaptă Nemira, Paladin, Crux Publishing, Tritonic, Millennium Books, Crime Scene Press, Herg Benet, Pavcon, Quantum Books, Bookoteca, Berg și mulți alții. Lista completă a EXPOZANȚILOR aici.

Și nu rata posibilitatea de a te întâlni cu scriitoarea Ana-Maria Negrilă, invitatul special al acestei ediții și alte nume ale SF-ului românesc. Marian Coman, Michael Haulică, Alexandru Lamba, Marian Truță, Theo Anghel, Aurel Cărășel, Daniel Timariu, Alexandru Voicescu și mulți alții vor fi prezenți la cele peste douăzeci de lansări de carte, dezbateri și paneluri care se vor desfășura în două zile de târg. Bonus: un eveniment neconvențional cu Booktuberii invitați. Programul integral al EVENIMENTELOR aici.

Dacă ești atras de partea vizuală, aruncă-ți ochii pe expoziția de comics semnată Scc.Comics (Octav Ungureanu), pe obiectele fan art care completează foarte bine colecția ta de cărți SF sau pe stickerele trăznite de la Crazy Stickers – perfect ca să îți personalizezi posesiunile dragonești.

Oprește-te la ATELIERE de scriere creativă, cosplay sau prezență scenică susținute de profesioniști în domeniu de la care poți învăța mai multe despre ce înseamnă lumea SF&Fantasy. Este a doua ediție în care #FF găzduiește un concurs de cosplay la care te invităm să participi, fie că faci parte din public sau ești concurent. Iar anul acesta poți încerca chiar la târg board games oferite de Pionul.ro.

Și zona dedicată celor interesați de tech este în creștere: inspirați de romanele fantastice am pregătit pentru tine povești create în realitatea virtuală de la Gateway VR, figurine printate de imprimante 3D și  o zonă de gaming oferită de Trust Gaming.

Partenerii noștri Mercusys te așteaptă în competiția de HearthStone 1 vs. 1, unde poți câștiga dispozitive Mercusys, iar apoi îți poți testa dexteritatea cu jocul Jenga. Ai ocazia să descoperi și primul router Gigabit al companiei, Mercusys AC12G, expus în premieră pentru publicul din România.

Stai cu ochii pe Final Frontier.ro și nu uita de Evenimentul creat pe Facebook pentru discuții și noutăți marca #FF8

Când: 13-14 aprilie

Unde: Universitatea Creștină Dimitrie Cantemir (Splaiul Unirii nr. 176)

Program: 11:00 – 19:00


Klaus Iohannis răspunde celor mai importante întrebări despre Uniunea Europeană într-o nouă carte: „EU.RO – un dialog deschis despre Europa”

Cea de-a treia carte a Președintelui Klaus Iohannis, „EU.RO – Un dialog deschis despre Europa” va apărea la Curtea Veche Publishing. Volumul este un ghid ce prezintă sinteza istoriei Uniunii Europene, a instituțiilor care o definesc, a valorilor ei și a principalelor provocări pe care le înfruntă în prezent. Totodată, cartea prezintă ce anume implică pentru România apartenența la proiectul comunitar. Volumul va putea fi rezervat  cu autograf pe curteaveche.ro în perioada 8-16 aprilie a.c.

„EU.RO. Un dialog deschis despre Europa” este o invitație la dezbatere, la analiză și cunoaștere, astfel încât să le ofere cititorilor informații de care au nevoie pentru a deveni cetățeni europeni implicați, alături de instrumente care să le contureze o poziție articulată față de Uniune și față de viitorul ei.

Cartea Președintelui Klaus Iohannis este un gest necesar în anul în care România a preluat președinția Consiliului Uniunii, în pragul alegerilor europarlamentare din luna mai 2019, precum și în contextul unei Europe determinate să devină din ce în ce mai conștientă de rolurile sale strategice ca urmare a frământărilor care îi pun la încercare din interior idealul de unitate.

Deși toată lumea știe câte ceva despre Uniunea Europeană, cartea acoperă nevoia unui ghid structurat, echilibrat și concis, care să răspundă într-o manieră accesibilă unui întreg spectru de întrebări și care să abordeze de la cele mai simple noțiuni și informații istorice despre proiectul comunitar, până la aspectele problematice, chiar nevralgice, pe care le implică în prezent punerea în act a idealurilor sale.

„Am încercat să prezint, într-o manieră accesibilă, principalele mecanisme, valori și teme politice relevante pentru constructul european. Intenția mea a fost aceea de a oferi unui cititor nespecialist explicații concise și răspunsuri la întrebări esențiale, dar sensibile, care preocupă un număr mare de cetățeni și care pot genera confuzii. Întrebările la care am încercat să ofer răspunsuri în această carte sunt foarte variate, iar ele încep de la legitimitatea noastră istorică de a aparține spațiului comunitar și se încheie cu modul în care ne proiectăm prezența în Uniune, în viitoarea perioadă. De asemenea, ele au la bază convingerea că este de datoria politicienilor să informeze propriii cetățeni despre modul de funcționare al mecanismelor politice și despre marile teme care solicită, astăzi, atenția lumii întregi”, afirmă Klaus Iohannis în introducerea cărții.

Soluția istorică gândită să prevină distrugeri similare celor din Al Doilea Război Mondial și-a dovedit valabilitatea timp de aproape șapte decenii. La moment de răscruce, Klaus Iohannis explică valorile care definesc Uniunea Europeană și care au dus la cea mai lungă perioadă de pace din istoria continentului, importanța Flancului Estic, dar și ce implică pentru România apartenența la proiectul comunitar, într-o pledoarie convingătoare pentru spirit civic și responsabilitate. Astfel, cartea urmărește o mai bună înțelegere a proiectului european de către cetățeni, prin prezentarea unor teme și concepte de bază pentru politica europeană, descrieri, argumente și explicații legate de UE și rolurile acesteia.

„EU.RO. Un dialog deschis despre Europa” de Klaus Iohannis poate fi rezervată cu autograf în perioada 8-16 aprilie a.c. pe curteaveche.ro la preţul de 59 lei.

Citiți un fragment în avanpremieră pe site-ul editurii AICI: http://bit.ly/2OTcVCN


O noua editie: Originea speciilor de Charles Darwin

In data de 27 decembrie 1831, tanarul naturalist Charles Darwin parasea portul Plymouth la bordul corabiei Beagle. In urmatorii cinci ani, Darwin a cercetat plante si animale de pe cuprinsul lumii, adunand o serie de dovezi ce vor culmina intr-una dintre cele mai mari descoperiri din istoria omenirii: teoria evolutiei prin selectie naturala.

In cartea Originea speciilor, aparuta dupa 28 de ani, in 1859, Darwin prezinta descoperirea sa epocala, care avea sa schimbe pentru totdeauna felul in care oamenii se vad pe ei insisi si lumea in care traiesc. Aici, el demonstreaza intr-un mod convingator realitatea evolutiei, si anume faptul ca nu este posibil ca animalele si plantele existente sa fi aparut in mod separat, ci trebuie sa se fi transformat cu incetul din stramosi comuni. Cel mai important element din carte este acela ca explica in detaliu mecanismul care duce la o astfel de transformare: selectia naturala – ideea care a dat pentru prima data inteligibilitate stiintifica evolutiei ca fenomen.

Fiind una dintre putinele opere stiintifice paradigmatice accesibile publicului larg, Originea speciilor nu numai ca a lansat stiinta biologiei moderne, ci totodata a influentat practic intreaga gandire literara, filosofica si religioasa.

„Charles Darwin a avut o mare idee, poate cea mai puternica idee conceputa vreodata. Si, asemenea celor mai bunei idei, este uimitor de simpla.” – Richard Dawkins, „Why Darwin matters”, The Guardian, 2008                                                                                                                      

„Nimeni nu a luptat mai bine si nimeni nu a fost mai norocos decat Charles Darwin. El a descoperit un mare adevar, calcat in picioare, dispretuit de bigoti si ridiculizat de intreaga lume; el a trait suficient de mult pentru a-l vedea, mai cu seama prin propriile eforturi, statornicit fara discutie in stiinta, absorbit in mod inseparabil in conceptiile comune ale oamenilor, fiind urat si temut doar de cei care vor sa aduca injurii, dar nu indraznesc. Ce-si poate dori un om mai mult?” – Thomas Henry Huxley, „Charles Darwin”, Nature, 27 aprilie 1882.   

„In 1543, Copernic a sustinut ca Pamantul nu se afla in centrul universului si ca, de fapt, se roteste in jurul Soarelui. A fost nevoie de peste un secol pentru ca aceasta idee sa fie acceptata peste tot. […] Cu timpul, Revolutia darwiniana va ajunge sa ocupe un loc la fel de sigur si de netulburat in mintile – si in inimile – fiecarei persoane educate de pe glob, insa astazi, la peste un secol de la moartea lui Darwin, inca nu ne-am impacat cu implicatiile sale uluitoare.” – Daniel DennettDarwin’s Dangerous Idea 

Charles Robert Darwin (1809-1882), naturalist si geolog britanic, si-a dobandit faima in urma contributiei aduse la stiinta evolutiei. Interesul timpuriu pe care l-a manifestat fata de natura l-a facut sa-si neglijeze studiile medicale incepute la Edinburgh. Voiajul sau de cinci ani facut la bordul corabiei Beagle i-a creat reputatia de geolog eminent, iar publicarea jurnalului sau de calatorie i-a adus popularitate. In 1859, Charles Darwin isi publica propria teorie asupra evolutiei, insotita de dovezi hotaratoare, in volumul Originea speciilor. Este considerat una dintre cele mai influente persoane din istorie.


Lansarea cărții La început a fost sfârșitul de Adriana Georgescu, prima mărturie a unui deținut politic dintr-o țară aflată dincolo de Cortina de Fier, și proiecția unui fragment din filmul Binecuvântată fii, închisoare, regizat de Nicolae Mărgineanu

Vă invităm marți, 16 aprilie, ora 19, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu, la prezentarea cărții La început a fost sfârșitul. Dictatura roșie la București de Adriana Georgescu, prima mărturie a unui deținut politic dintr-o țară aflată dincolo de Cortina de Fier, într-o dezbatere despre literatura concentraționară cu scriitorii Ana Blandiana și Dan C. Mihăilescu, regizorul Nicolae Mărgineanu și Lidia Bodea, directorul Editurii Humanitas.

Evenimentul va cuprinde proiecția unui fragment din filmul Binecuvântată fii, închisoare, regizat de Nicolae Mărgineanu.

Accesul este gratuit pe baza unei rezervări prin Eventbook*.

Adriana Georgescu avea 25 de ani în 1945, când a fost arestată de comuniști și supusă torturii. Era șefa de cabinet a generalului Rădescu, ultimul prim-ministru dinainte de instaurarea regimului impus de sovietici. A devenit victima primului proces politic orchestrat de omul-șobolan, Nicolski. Volumul său de memorii La început a fost sfârşitul. Dictatura roşie la Bucureşti este prima mărturie a experienţei carcerale dintr-o ţară aflată dincolo de Cortina de Fier. Deşi scrisă în limba română, cartea a apărut mai întâi la Paris, în traducerea Monicăi Lovinescu, care a semnat-o cu pseudonimul Claude Pascal: Au commencement était la fin: La dictature rouge à Bucarest, Editions Hachette, 1951. Alte traduceri ale cărţii: In the Beginning Was the End, traducere de Dan Golopenţia, Aspera Romanian Educational Foundation, Boston, 2003; Al principio fue el fin, traducere și note de Joaquín Garrigós, Ediciones Xorki, 2018. În anul 2000 Adriana Georgescu a fost decorată cu Ordinul Naţional „Serviciul Credincios“, în grad de Comandor. S-a stins din viaţă pe 29 octombrie 2005, în oraşul Stevenage din Marea Britanie. Volumul de faţă preia textul primei ediții în limba română a cărţii Adrianei Georgescu, apărută la Editura Humanitas în 1992, în traducerea Micaelei Ghițescu, cu un cuvânt înainte semnat de Monica Lovinescu.

„Stilul Adrianei Georgescu este însufleţit, casant, rapid și direct. Fără falduri digresive, paranteze explicative, volute stilistice şi amplitudine confesivă. Totul e narat iute şi precis, ca într-un jurnal de front. Pe măsură ce înaintezi şi te lași în voia stilului, secvențele capătă rol de secure.“ – Dan C. Mihăilescu

„Ajunsă la primele experienţe de închisoare şi tortură, Adriana punea stiloul jos. Era ca un prag peste care nu putea trece. Începea să tremure. Din tot corpul. Îi clănţăneau dinţii. (Tremuratul acesta o va însoţi de-a lungul vieţii, e prezentul ei veşnic.) Îi mai dădeam un ceai. Deschideam fereastra ce dădea pe acoperişurile Parisului. Dar ea se afla, mai departe, în bezna bucureşteană a gratiilor. Înainte de a relua scrisul, povestea, tremurând mai departe, tot ce nu putea să aştearnă pe hârtie. Apoi, încetul cu încetul, se potolea şi scria chinuit, zgârcită cu epitetele, aluziv, inomabilul. Filele acelea, imediat ce le transcrisesem în franceză, le arunca direct în foc, parcă în arderea lor s-ar fi putut consuma şi trecutul. Hârtia se prefăcea în scrum, nu însă şi povara.” – Monica Lovinescu


Omulețul din perete și alte povestiri fantastice, de Marian Coman, se lansează pe 18 aprilie

Editura Nemira lansează volumul Omulețul din perete și alte povestiri fantastice, de Marian Coman, cea mai recentă apariție în colecția n autor de proză românească contemporană. 

Evenimentul va avea loc pe 18 aprilie, de la 19:00, în cafeneaua Cărturești Verona. Alături de autor vor participa Eli Bădică, coordonatoarea colecției & Tudor Ganea. 

Și dacă ești doar un personaj în cartea altcuiva? – aceasta e întrebarea sub imperiul căreia se citesc prozele din volum, toate în registrul realist al cotidianului care alunecă uneori discret, alteori abrupt, spre straniu, oniric, fantastic sau metaliterar.

Cala, o femeie superbă și misterioasă, în jurul căreia se învârtesc multe dintre poveștile din carte. Sevăn, un bătăuș get-beget dintr-un sat uitat de lume. Fifi, o bibliotecară care face o descoperire inedită. Tanti Teofana, o ghicitoare care ascunde tot soiul de enigme și comori. Mile, un băiat dintr-un internat, care cunoaște un secret ce va schimba totul. Acestea sunt doar câteva dintre personajele care își dau mâna și te ghidează într-o aventură nebună, provocatoare, fără pereche. Ești pregătit să descoperi lumea cu alți ochi?

„Citind cartea lui Marian Coman, ai impresia că Stephen King dă drumul unui balon roșu printr-o gaură de iepure ce conectează suburbia americană de satul și litoralul românesc. Cu scene parcă desprinse dintr-un film de M. Night Shyamalan sau Guillermo del Toro, dar și cu o nostalgie discretă, scrisă într-un registru realist stăpânit excelent, lui Marian Coman îi reușesc grația pasului pe sârmă, dar și forța săpăturii narative de tip șvaițer, care perforează textul și interconectează poveștile între ele spre un final în care zidurile se transparentizează.“
Tudor Ganea

„Adevărul gol-goluț e că tocmai ai deschis o carte fabuloasă. Poveste după poveste, personaj după personaj, întâmplare după întâmplare, Marian Coman construiește în Omulețul din perete și alte povestiri fantastice un întreg univers, palpitant, așa cum numai un prozator autentic o poate face. Protagoniștii săi, marginali cu toții, vor ajunge în galeria ta de personaje memorabile, îmbinarea extraordinară a realismului cu fantasticul te va năuci, iar finalul, vai!, finalul te va neliniști. La lectură înainte, așadar!“ Eli Bădică.

MARIAN COMAN s-a născut în 1977 la Mangalia. A trăit, însă, o lungă perioadă la Brăila, unde a fost jurnalist în presa scrisă și televiziune. A fost redactor șef al cotidianului Obiectiv – Vocea Brăilei, al revistelor Obiectiv Cultural și Nautilus și scenaristul benzilor desenate Harap Alb continuă și Tinerețe fără bătrânețe. A renunțat la presă în 2014 și, vreme de mai bine de trei ani, a trăit scriind proză și scenarii de benzi desenate. Este laureatul mai multor premii naționale dedicate literaturii F&SF și al unui premiu al Convenției Europene de Science-Fiction. A scris volumele Nopți albe, zile negre (2005), Testamentul de ciocolată (2007), Teoria flegmei. Apel la mitocănie (2008), Haiganu. Fluviul Șoaptelor (2015) și Haiganu. Furia Oarbă (2017) și scenariul romanului grafic TFB (2016), iar povestirile sale au fost incluse în numeroase antologii. În 2018, s-a alăturat echipei Editurii Nemira, unde coordonează imprintul Armada, dedicat literaturii SF, Fantasy și Thriller. În prezent, locuiește în București și este membru PEN Club România.


O noua editie: Peripetiile lui Nastratin Hogea

Nastratin Hogea a fost un invatator si un cleric musulman stiutor de carte, care a ramas faimos prin scurte povestiri satirice. In aceste scurte povestiri cu talc, el incurajeaza cinstea si adevarul in defavoarea minciunii si a nedreptatii, indiferent de clasa sociala din care provin oamenii. Nastratin are intotdeauna raspunsul pregatit, da dovada de istetime si de intelepciune, imbina umorul si corectitudinea.

De-a lungul generatiilor, noi si noi povestiri au fost adaugate, altele au fost modificate, iar personajul si povestile sale s-au raspandit si in alte regiuni. Dintre miile de povestiri de astazi, nu se poate spune care sunt originale si care au fost adaugate ulterior. Temele povestirilor au devenit o parte a folclorului multor popoare si exprima imaginatia colectiva a mai multor culturi. Desi numeroase povestiri il ilustreaza pe Nastratin in satul sau in orasul sau natal, ele fac referire la concepte atemporale. Acestea infatiseaza un tip de intelepciune populara viguroasa care triumfa in fata tuturor incercarilor si nedreptatilor la care sunt supusi oamenii.


„Tragicul” și „Despre limită”, Gabriel Liiceanu

Tragicul, O fenomenologie a limitei și depășirii – Tragicul e cartea de debut a lui Gabriel Liiceanu. Deși aparențele sunt ale unei monografii compuse în marginea unei categorii estetice, ea anunță de fapt volumul care va apărea douăzeci de ani mai târziu ca împlinire a unui parcurs speculativ-filozofic: Despre limită. Tragicul e definit ca întâlnire a unei fiinţe conştiente finite cu propria sa finitudine percepută ca limită. Așadar, cu moartea ca limită de nedepășit.

Însă ce sens poate avea înfruntarea unei limite de nedepășit? De ce e nevoie ca elanurile ființei noastre să fie măsurate prin tentativele depășirii unei limite care nu cunoaște un „dincolo“? S-ar putea – și aceasta este ipoteza discursului de aici despre tragic – ca întreaga noastră bogăție de ființă să vină din faptul că suntem singurii care trăim într-un dialog imposibil. Tragicul nu este orice „rău“. El este răul care deschide un orizont al binelui în stăruință; o nouă stare. Creezi o nouă stare prin simpla stăruință.

Zece ani mai târziu, după ce citise Jurnalul de la Păltiniș și aflase că autorul debutase cu o carte despre tragic, Cioran i-a spus acestuia: „S-ar putea să plătiți cândva acest debut. On peut pas écrire impunément sur le tragique“.

Despre limită – Această carte despre limită este o apologie a vagului. Lucruri vagi, poate cele mai vagi, sunt omul, Dumnezeu, libertatea. Vagul este opusul precisului. Vagul este ceea ce rămâne după traversarea unui spaţiu populat cu limite. Limita îl inchide mai întâi pe om în spaţiul precisului. Problema este cum să parcurgem apoi treptele precisului pentru a ajunge la lucrurile vagi.


Martin Puchner la Bucureşti

Sîmbătă, 20 aprilie, ora 17.00, îl puteţi întîlni pe Martin Puchner (Byron and Anita Wien Professor la Universitatea Harvard), la Cărtureşti Verona Demisol, unde va lansa volumul Lumea scrisă. Povești care au schimbat oamenii, istoria și civilizația (traducere de Anacaona Mîndrilă-Sonetto), recent publicat de Editura Polirom, în colecţia „Historia”.

Invitaţi, alături de autor:

Cătălin Partenie (conf. univ. dr. SNSPA)

James Christian Brown (lector Facultatea de Litere, Universitatea Bucureşti)

Autorul se va afla luni, 22 aprilie, la ora 13.00, la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative, Sala 804, etajul VIII (Blvd Expoziţiei 30A; Bucureşti), unde va susţine conferinţa „Lessons from History: What Previous Writing Revolutions Can Tell Us About the Internet?”, urmată de un dialog cu Cătălin Partenie şi Alfred Bulai.

Martin Puchner ne poartă într-o călătorie fascinantă de-a lungul istoriei, în care ne dezvăluie rolul esenţial al literaturii în configurarea lumii de astăzi. Cu ajutorul a 16 texte fundamentale selectate din peste 4.000 de ani de literatură universală, ne arată cum a inspirat scrierea ascensiunea şi decăderea imperiilor şi naţiunilor, naşterea ideilor filosofice şi politice şi a credinţelor religioase. Vedem cum învăţăturile orale ale lui Buddha, Confucius, Socrate şi Iisus au fost transcrise de discipolii lor. Facem cunoştinţă cu Murasaki, o doamnă din Japonia secolului al XI-lea, autoarea primului roman din istorie, Povestea lui Genji. Îi urmărim pe Miguel de Cervantes, părintele romanului modern, luptînd cu piraţii şi pe Goethe inventînd conceptul de literatură universală. Puchner ne poartă în Troia, Pergam şi China, stă de vorbă cu laureaţii Premiului Nobel Derek Walcott în Caraibe şi Orhan Pamuk la Istanbul. El ne oferă mai mult decît o istorie a literaturii sau a tehnologiilor scrierii, arătînd cum cărţile au influenţat istoria şi cum literatura ne-a transformat planeta într-o lume scrisă.

„O privire fascinantă asupra evoluţiei scrierii în ultimii 5.000 de ani.” (The Times)

Martin Puchner este Byron and Anita Wien Professor la Universitatea Harvard, unde predă literatură comparată. A primit numeroase premii pentru cărţile sale, care abordează teme diverse, de la filosofie la artă. Bestsellerul său în şase volume, The Norton Anthology of World Literature, şi cursurile de la HarvardX MOOC (cursuri online deschise), adresate studenţilor din întreaga lume, acoperă patru mii de ani de literatură. Locuieşte în Cambridge, Massachusetts.


Viața secretă a lui William Shakespeare, un roman de Jude Morgan, se lansează de Ziua Cărții

De Ziua Internațională a Cărții, 23 aprilie, ziua în care s-a născut și a murit Shakespeare, editura Nemira lansează romanul Viața secretă a lui William Shakespeare, de Jude Morgan, de la ora 19:30, la Cafeneaua Cărturești Verona.

Invitații sunt Alina Purcaru, Adriana Voicu (traducătoarea cărții), Victor Ioan Frunză și actorul Codrin Boldea, care va citi din carte. Evenimentul este moderat de Dana Ionescu, redactor-șef Nemira.

Cartea a apărut în colecția Babel, în traducerea Adrianei Voicu.

Cum a reușit fiul unui mănușar englez să ajungă cel mai mare scriitor din toate timpurile? A existat Shakespeare cu adevărat? Sau a fost el doar un nume? Istoria consemnează puține fapte despre el: s-a căsătorit cu o anume Anne Hathaway, a plecat din Stratford să-și caute norocul la Londra și a dat lovitura. Fiu plin de ură, soț aproape bun, meșter fără voie, actor ambițios, scriitor mistuit? Toate acestea și mult, mult mai mult de atât. Și totuși, când și cum a devenit el geniu? Viața secretă a lui William Shakespeare trage cortina și ne invită să ne imaginăm cum ar fi putut fi el înainte ca un om de rând să se transforme într-o legendă. Jude Morgan îi spune povestea într-un roman cuceritor despre artă și dragoste, dar mai ales despre ce descoperim între lumină și întuneric, între adevăr și minciună, între alb și negru, între realitate și ficțiune.

„Într-adevăr, Morgan pare să fi surprins personalitatea lui Shakespeare, adică să fi creat un personaj credibil, în același timp lăsându-se complet fascinat de el.“ The Guardian

„O reconstituire îndrăzneață a vieții lui Shakespeare de dincolo de scenă.“ The Independent


Lansarea romanului Istoria albinelor de Maja Lunde

Editura Humanitas Fiction vă invită la Librăria Humanitas de la Cișmigiu miercuri, 17 aprilie, ora 19, la lansarea romanului Istoria albinelor de Maja Lunde, marea revelație a literaturii norvegiene, recent apărut, în traducerea Sandei Tomescu Baciu, în colecția „Raftul Denisei“, coordonată de Denisa Comănescu.

Neliniștitoare, revelatoare, emoționantă și scrisă cu o măiestrie aparte, Istoria albinelor unește în mod surprinzător trei voci distincte din trei epoci diferite într-un roman provocator despre supraviețuirea speciei umane. Relațiile cele mai puternice și în mod paradoxal cele mai fragile, cele dintre părinți și copii, sunt puse în echilibru cu aceea asupra căreia rareori reflectăm – relația dintre om și natură.

Vor vorbi despre carte Tania Radu, critic literar, Mirela Nagâț, jurnalist cultural, Dan Bărbulescu, specialist în politici de mediu și director executiv al Asociației Parcul Natural Văcărești și Cristian Pătrășconiu, scriitor și jurnalist literar. Moderatorul întâlnirii va fi Denisa Comănescu, director general Humanitas Fiction. La sfârșitul evenimentului publicul este invitat să participe la o degustare de produse din miere oferită de Aurum Noble Honey.

Accesul este gratuit pe baza unei rezervări prin Eventbook*.

Istoria albinelor este deja un adevărat fenomen editorial: romanul, aflat în curs de ecranizare, este bestseller internațional cu peste un milion cinci sute de mii de exemplare vândute în toată lumea și a fost publicat în peste treizeci și cinci de țări. Maja Lunde combină trecutul, prezentul și un viitor plauzibil într-un roman tulburător despre dispariția albinelor și șansa de supravietuire a ființei umane.

„Maja Lunde nu scrie un raport de mediu, ci o ficțiune de cea mai bună calitate, care nu se concentrează neapărat asupra albinelor, ci mai ales asupra oamenilor și a relației pe care o au cu copiii lor și cu locul în care trăiesc.“ – Deutsche Welle

Anglia, 1852
William, naturalist și comerciant de semințe, chinuit de o suferință ce nu are încă un nume, se luptă din răsputeri cu ceea ce el crede a fi melancolie, gânduri sumbre, tristețe. Când ratarea amenință să îl copleșească, reușește să construiască un nou tip de stup, unul care, speră el, îi va aduce faima și onoare și îl va ridica în ochii copiilor săi.

SUA, 2007
George, care face parte dintr-o veche familie de apicultori, supraviețuiește cu greu concurenței metodelor industriale. Cea mai mare dorință a lui este să-și lase moștenire meșteșugul și afacerea fiului său, Tom, care însă e mult mai interesat de studii și vrea să devină scriitor. Deși schimbările climatice sunt evidente și albinele lui ajung să fie afectate de Colony Colapse Disorder, George refuză să se lase învins și crede că, dacă ar reuși să stârnească entuziasmul lui Tom, salvarea ar putea veni de la el.

China, 2098
Albinele au dispărut, lumea e cuprinsă de haos; Europa și America sunt bântuite de foamete, dar China reușește să-și hrănească populația. Tao, o tânără mamă, lucrează zi-lumină în livezi, făcând polenizare manuală. Copiii sunt școlarizați până la opt ani, apoi sunt trimiși la muncă pe câmpuri. Tao nu vrea o astfel de viață pentru fiul ei și crede că educația îi poate schimba soarta. Dar când acestuia i se întâmplă un accident neobișnuit și autoritățile îl despart de părinți, Tao hotărăște să afle cu orice preț de ce i-a fost luat.

MAJA LUNDE este una dintre cele mai importante voci ale literaturii norvegiene actuale. S-a născut în 1975 și a crescut la Oslo, unde locuiește și în prezent cu soțul ei și cei trei copii. A studiat la Universitatea din Oslo mai întâi literatura și psihologia, apoi și-a luat masteratul în media și comunicare, cu specializare în istoria filmului. Din 2009 s-a dedicat exclusiv scrisului, concentrându-se pe scenarii de film și pentru televiziunea norvegiană, care s-au bucurat de succes. Printre acestea se numără cele pentru filmul serial pentru copii Barnas supershow, pentru serialul dramatic Hiem (Acasă) și serialul de comedie Side om side (Unul lângă altul). Din 2012 până în prezent i-au apărut zece cărți pentru copii și adolescenți. Primul său roman pentru adulți, Istoria albinelor (Bienes historie; Humanitas Fiction, 2019), care a propulsat-o pe scena literară internațională într-un mod spectaculos, fiind tradus în treizeci și cinci de țări, a fost publicat în 2015 și face parte dintr-o tetralogie. Romanul a primit mai multe premii literare, printre care prestigiosul Bokhandlerprisen (Premiul librarilor norvegieni) și Fabelprisen (Premiul Fabel pentru literatură fantastică). Cel de-al doilea roman din tetralogie se intitulează Albastru(Blå), a apărut în 2017 și este deja tradus în peste douazeci de țări.

Articole similare

Proiectie The Reader

Jovi Ene

Câteva știri din lumea filmului românesc (6 – 12 august 2018)

Jovi Ene

A venit toamna la BMB. A patra „Lectură de Joi” în Grădina de citit

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult