Știrile săptămânii: Workshop de Teatru Noh la UNATC; David Sedaris în București: o seară cu maestrul satirei; Vara secolului, de Florian Illies, în Biblioteca Polirom; Olga Gudynn și Editura Pandora M te invită în lumea lui OLI; Două noi titluri semnate de Umberto Eco, la Polirom.
Workshop de Teatru Noh cu participarea maestrului Yamamoto Akihiro
Joi, 16 iunie 2016, ora 11.00 la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică ”I.L. Caragiale” Sala Atelier (str. Matei Voievod nr. 75-77, sect. 2, București)
Ambasada Japoniei anunță venirea Companiei Yamamoto Noh Theatre în România unde urmează să susțină spectacole la București și la Sibiu și un workshop la UNATC „I.L.Caragiale”. Este o ocazie unică pentru cei interesați de teatrul japonez tradițional să ia contact direct cu unul dintre cei mai importanți reprezentanți ai genului – maestrul YAMAMOTO AKIHIRO (actor de teatru Noh în stilul Kanze, director al Yamamoto Noh Theatre și Președinte al Asociației Actorilor de Teatru Noh din Japonia).
Noh sau drama clasică japoneză ale cărui origini numără peste șapte secole de existență este o formă de teatru care implică deopotrivă cântecul, dansul precum și utilizarea măștilor pictate într-un spectacol aparte, plin de sobrietate și eleganță care transpune privitorul într-o lume de legendă. Pentru publicul din România, maestrul Yamamoto alături de membrii companiei Yamamoto Noh Theatre vor susține un workshop la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică I.L. Caragiale din București, joi, 16 iunie, de la ora 11.00.
Workshop-ul va cuprinde:
-prezentarea principalelor elemente din Teatrul Noh alături de o scurtă istorie a genului
– interpretarea unor fragmente din piese Noh cu acompaniament muzical
-prezentarea instrumentelor muzicale specifice Teatrului Noh (fluier, toba mica de mana, toba mare de mana, toba mare, etc)
-explicații despre măști
-explicații despre costume
-interpretarea unui scurt dans cu costume, etc
Organizatorii evenimentului:
Ambasada Japoniei, Japan Foundation, Yamamoto Noh Theatre, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică ”I.L. Caragiale” București
Persoanele interesate sa participe la WORKSHOP-UL DE TEATRU NOH de la UNATC, de joi, 16 IUNIE, ora 11.00 trebuie sa se inscrie direct la UNATC, la adresa: rezervari.unatc@gmail.com
David Sedaris în București: o seară cu maestrul satirei
Cunoscutul scriitor american de satiră, David Sedaris, vine la București! Pe 20 iunie, începând cu ora 19:30, Sedaris va citi pe scena mare a ARCUB Gabroveni pasaje din eseurile sale și din scrieri încă nepublicate, într-un eveniment prezentat de The Power of Storytelling. După o sesiune de întrebări și răspunsuri, Sedaris va rămâne să ciocnească un pahar și să semneze cărțile participanților la eveniment.
Autor de bestselleruri traduse în 29 de limbi și vândute în peste 10 milioane de exemplare, un fin observator al condiției umane actuale, deținătorul unui umor sarcastic și a unui spirit critic incisiv, David Sedaris vine la București cu prilejul lansării colecției de eseuri Eu o să vorbește drăguț cândva.
Viața de zi cu zi este plină de umilințe mici și capcane, pe care încercăm să le ignorăm. Sedaris nu este un scriitor minunat doar pentru că se pricepe să transforme banalul vieții în comedie; este un scriitor minunat pentru că știe că, dacă ne permitem să analizăm iluzia că vom câștiga fiecare bătălie a vieții, vom vedea ridicolul acestui plan.
Și vom râde de noi. Și va fi mai bine. — Cristian Lupșa, Editor DoR
Coordonate
ARCUB Gabroveni, Sala Mare, Str. Lipscani nr. 84-90
Luni, 20 iunie, 19:30 (Acces de la ora 19:00)
Preț bilet: 35 lei
Evenimentul e prezentat de The Power of Storytelling, o conferință internațională inițiată în 2011 de DoR din credința că poveștile bine spuse pot schimba vieți și comunități, să inspire și să ne apropie de ceilalți. Ediția de anul acesta va avea loc pe 14-15 octombrie.
1913. Vara secolului, de Florian Illies, în Biblioteca Polirom
1913, ultimul an înainte ca secolul s-o ia razna
„Cartea lui Illies este ideală pentru oricine e interesat de arta, muzica şi literatura secolului XX… o lectură irezistibilă.” (The Washington Post)
1913 e anul în care Henry Ford introduce în fabrica sa o linie de asamblare automată, iar Louis Armstrong pune pentru prima oară mîna pe o trompetă – şi nu oriunde şi oricum, ci într-o şcoală de corecţie, unde fusese închis. Charlie Chaplin semnează contractul pentru cel dintîi film al său, Proust îşi începe marele ciclu dedicat timpului, Stravinski are premiera la originalul şi scandalosul balet Sărbătoarea primăverii, iar prima expoziţie Armory Show din New York face cunoscute lumea lui Picasso şi universul artei abstracte. E inventat drogul ecstasy, e performat primul looping. Discipolul Carl Gustav Jung se desparte de maestrul său, Sigmund Freud. Tabloul furat al Mona Lisei este găsit şi se dovedeşte că a trecut printr-o adevărată aventură de la furt pînă la ieşirea la lumină. Robert Musil îşi începe Omul fără însuşiri cu o informaţie greşită, iţele pasiunii dintre Alma Mahler şi Oskar Kokoschka duc pînă aproape de căsătorie, Rainer Maria Rilke suferă şi le scrie iubitelor sale.
Toate aceste personaje şi evenimente le regăsim în cartea lui Florian Illies, 1913. Vara secolului, alături de ceilalţi eroi (sau monştri): Thomas Mann, Hesse, Rodin, Gottfried Benn, Matisse, dar şi Hitler, Stalin şi Tito.
1913. Vara secolului a apărut în colecția Biblioteca Polirom, traducere din limba germană şi note de Vasile V. Poenaru; disponibilă și în ediție digitală.
Fragment din carte: Când Schiele a vrut să-şi expună la München desenul intitulat Prietenie, a primit o scrisoare de refuz interesantă. Directorul galeriei i-a scris lui Schiele că lucrarea sa nu putea fi expusă în nici un caz, întrucât leza bunele moravuri. Punct. Paragraf nou. El însuşi ar fi însă foarte interesat să cumpere această lucrare. Iată ce discrepanţe erau în anul 1913 între morala publică şi cea privată.
„Aceasta este luna în care Hitler şi Stalin se întîlnesc întîmplător la o plimbare în parcul Castelului Schönbrunn, Thomas Mann e aproape demascat, iar Franz Kafka mai că îşi pierde minţile din dragoste. O pisică se aciuează pe canapeaua lui Sigmund Freud. E foarte frig, zăpada scrîşneşte sub picioare… Ernst Ludwig Kirchner desenează cocotele din Piaţa Potsdam. Are loc primul looping. Dar ce folos. Oswald Spengler lucrează deja la Declinul Occidentului.” (Florian Illies)
„Illies este un cercetător minuţios, dar şi un bun observator al spiritului unui început de secol. 1913: Vara secolului îţi dă senzaţia că citeşti o poveste ruptă din realismul magic.” (The Guardian)
Volum recomandat de Radio România Cultural
Florian Illies (n. 1971, Schlitz, Germania) este jurnalist, istoric de artă şi scriitor. Este cofondator al revistei de artă Monopol. A devenit cunoscut mai ales după prima carte publicată, Generation Golf (2000), un roman consacrat anilor 1980 şi unei generaţii „prea puţin revoluţionare”, ce a ajuns în scurt timp bestseller. 1913: Vara secolului, carte apărută în 2012, este cel de-al doilea succes al său.
Olga Gudynn și Editura Pandora M te invită în lumea lui OLI
Începând din 16 iunie, cei mici vor avea un nou prieten bun, un personaj curios și temerar creat de Olga Gudynn – Oli, un pui de râmă aiurit, dar curajos, care trece prin tot felul de peripeții pentru a-și urma visul de a vedea lumea.
Aventurile râmei Oli este o poveste despre curaj și ambiție și, nu în ultimul rând, despre puterea miraculoasă a fructelor și legumelor.
Îi așteptăm pe toți cititorii mici sau mari în lumea magică a lui Oli! Lansarea cărții Aventurile râmei Oli va avea loc joi, 16 iunie 2016, la ora 18.00, în Grădina Cărturești Verona, alături de Mirela Retegan, Mihai Morar, Iuliana Tudor, Ioana Moldovan, Anca Serea, Loredana Groza, Maria Lucia Hohan și micuții lor. Vom colora și vom participa la ateliere de creație, vom povesti despre natură și mâncare sănătoasă, despre curaj și prietenie alături de Oli și de Olga Gudynn.
Toți prietenii lui Oli vor primi în dar personaje haioase din Grădina Magică, făurite chiar de ei!
Fiecare carte vândută va ajuta la amenajarea unui atelier de artă în Spitalul Marie Curie, pentru că ne dorim să înseninăm viața copiilor bolnavi de leucemie și cancer. Olga Gudynn va dona jumătate din drepturile de autor pentru amenajarea acestui atelier. Cealaltă jumătate aparține fiului ei, Andreas, care a fost coautor. Andreas este mare iubitor de animale și își dorește să facă voluntariat la ZOO în timpul său liber.
De asemenea, Editura Pandora M va dona cărți pentru biblioteca micuților pacienți de la Spitalul Marie Curie.CUVÂNT DIN PARTEA AUTOAREI
Dragă cititorule mic sau mare, din orice colț al lumii, înalt sau scund, cu păr sau chel… de fapt, nici nu contează, de azi înainte eşti prietenul lui Oli. Te felicit că ai ales să citeşti această carte. Ştiu că sunt foarte multe cărți și e greu să-ți găsești timp pentru toate. Sper să nu se supere alte povești minunate care așteaptă la rând să fie citite… le cer scuze pe această cale.
DACĂ O RÂMĂ VISEAZĂ SĂ ZBOARE…
ATUNCI ORICE COPIL POATE VISA ORICE!
Aș vrea să vă spun câteva cuvinte despre CUM A APĂRUT OLI, pentru că mulți m-au întrebat cum mi-a venit ideea să scriu o poveste despre o râmă.
Într-o zi de vară, eram la pescuit cu băiețelul meu la un lac din apropierea orașului și am lăsat puțin telefonul deoparte să privesc NATURA. Atunci s-a întâmplat ceva MAGIC: am călătorit cu gândul ca printr-un portal și mi-am revăzut frumoasa COPILĂRIE de la țară.
Trezită brusc de bucuria pescarilor, fericiți că în sfârșit au prins un pește (nu mai mare de 5 cm…), ochii mi s-au oprit pe borcanul cu râme. Săracele!
Erau invitate la petrecere, fără voia lor, pe post de momeală. Mi-a atras atenția o râmă mică,
neobosită, care încerca să scape din borcan, dar care, până la urmă, a ajuns în acul undiței. Chiar și așa, nu s-a dat bătută! Rămasă fără coadă, după ce un pește pofticios s-a înfruptat din ea, tot nu s-a dat bătută.
Și soarta i-a zâmbit, ca oricărui luptător… O clipă de neatenție din partea pescarilor și dusă a fost! Sunt sigură că alte aventuri au pândit-o pe micuța râmă, dar sunt și mai sigură că nu s-a dat bătută!
La numai doi ani după această experiență, după mai multe încercări și povești scurte născocite cu fiul meu și prietenii lui, S-A NĂSCUT OLI, care în scurt timp a devenit cel mai mic membru al familiei noastre.
PREZENTAREA AUTOAREI
"Nu este niciodată prea târziu să devii ceea ce ai vrut dintotdeauna." - George Elliot
Olga Gudynn lucrează pentru copii și împreună cu ei de mai bine de 16 ani. S-a implicat în campanii umanitare pentru ajutorarea copiilor bolnavi de leucemie, în campanii ecologice și a organizat evenimente artistice pentru sprijinirea copiilor talentați. Pasionată de desen încă din copilărie, a reușit să-și exprime, prin ilustrațiile pline de culoare și poveștile scrise într-o manieră jucăușă, trăirile și dorința de a face o lume mai frumoasă.
Olga simte că generația actuală de copii suferă o mare transformare emoțională din cauza lipsei de timp petrecut la joacă sau în natură și își dorește să protejeze COPILĂRIA ORGANICĂ.
„Eu am fost un copil norocos și fericit pentru că am copilărit la țară, la bunici. M-am cățărat în copaci după cireșe, am fost la gârlă după mormoloci, am făcut boacăne cu prietenii, am avut multe animale de companie și m-am jucat mult… Când pictez și inventez personaje, călătoresc ca printr-un portal prin copilăria mea și retrăiesc uimirea celor mai frumoase experiențe. Îmi doresc să am succes cu această carte și să pot scrie în continuare povești pentru copii, pentru că asta mă face foarte fericită!”
Olga a urmat Facultatea de Drept, respectând dorința și sfaturile tatălui său, apoi s-a specializat în managementul educațional. Însă nu a renunțat niciodată la visul său, acela de a crea povești și de a desena. Și-a cultivat mai departe această pasiune, a studiat singură, s-a perfecționat și iată că acum a reușit să-și îndeplinească acest vis, dovedind că nu trebuie să renunți niciodată la lucrurile care te definesc și te fac fericit și care, la un moment dat, vor prinde viață.
Pasionată de artă în general, de desen, literatură și regie, Olga surprinde prin creativitate și autenticitate, creând și recreând lumea minunată a copilăriei, o lume de miracole și uimire, oferind tuturor, copii și adulți, un tărâm magic al fanteziei și bucuriei, ce le va rămâne mereu în suflet, indiferent de încercările prin care îi va purta viața.
Două noi titluri semnate de Umberto Eco, la Polirom
Cel mai recent volum semnat de Umberto Eco, Scrieri despre gîndirea medievală, în traducerea lui Cezar Radu, a Corinei‑Gabriela Bădeliţă, Ştefaniei Mincu, Cornel Mihai Ionescu şi a lui Dragoş Cojocaru, reuneşte texte ce demonstrează preocuparea continuă a autorului pentru filosofie, estetică şi semiotica medievală încă din anii facultăţii, cînd a început să fie interesat de istoriografie.
În impresionantul volum apărut la Polirom, în ediţie cartonată, sînt incluse cercetările lui Umberto Eco despre estetica medievală, în special cea a lui Toma din Aquino, studiile de semantică despre arbor porphyriana şi despre evoluţia medievală a noţiunii aristotelice de metaforă, analize avînd ca subiect limbajul animal, falsificarea, tehnicile de reîntrebuinţare din Evul Mediu, textele lui Beatus din Liébana şi ale literaturii apocaliptice, ale lui Dante, ale lui Raimundus Lullus şi ale lullismului, interpretările moderne ale esteticii tomiste, inclusiv textele de tinereţe ale lui Joyce.
A doua secţiune cuprinde texte mai puţin academice, dar care pot oferi nespecialiştilor cîteva idei cu privire la gîndirea medievală şi la ecourile pe care aceasta le are în epoca modernă, cu reflecţii asupra embrionilor în viziunea lui Toma din Aquino, estetica luminii în paradisul dantesc, Milionul lui Marco Polo, miniaturile irlandeze şi cele din Evul Mediu tîrziu, o parte dintre ele redate în fasciculul de imagini.
„Orice aş face, m-am născut ca să cercetez străbătînd păduri simbolice, locuite de unicorni şi grifoni, şi comparînd structurile ascuţite şi pătrate ale catedralelor cu împunsăturile maliţiei exegetice ascunse în formulele tetragonale din Summulae, hoinărind între Strada Paielor şi navele cisterciene, întreţinîndu-mă cordial cu călugări de la Cluny culţi şi masivi, ţinut sub observaţie de un Aquinat dolofan şi raţionalist, tentat de Honorius din Autun, de geografiile sale fantastice, în care pe vremuri se explica quare in pueritia coitus non contingat, cum să ajungi pînă la Insula Pierdută şi cum să capturezi un vasilisc înarmat numai cu o oglinjoară şi cu o neabătută credinţă în Bestiar. Această înclinaţie şi această pasiune nu m-au părăsit niciodată, chiar dacă mai tîrziu, din varii motive, nu am urmat ca profesie academică medievistica.” (Umberto Eco)
- „Există vreun mod de a supravieţui acestei stări lichide? Există: realizarea faptului că trăim într-o societate lichidă care, pentru a fi înţeleasă şi poate depăşită, are nevoie de noi instrumente. Necazul e că politicienii şi în mare parte şi intelectualii nu au înţeles încă amploarea fenomenului” (Umberto Eco)
Cronicile unei societăţi lichide, ultimul volum ce poartă semnătura lui Umberto Eco, este disponibil din această săptămînă în librăriile din ţară şi pe www.polirom.ro.
Publicat în colecţia „Plural M” a Editurii Polirom, în traducerea Oanei Sălişteanu şi a Mariei Boghiu, Umberto Eco face în Cronicile unei societăţi lichide un portret al societăţii actuale, în care nonsensul pare să prevaleze asupra raţionalului, adesea cu efecte comice, dar şi cu consecinţe îngrijorătoare.
Criza ideologiilor, criza partidelor, individualism excesiv – aşa arată societatea în care trăim. O societate lichidă, unde nu e deloc uşor să-ţi găseşti reperele. O societate cu multe măşti: măştile politicii, obsesia mediatică a vizibilităţii, pe care o avem (aproape) cu toţii, dependenţa de telefoanele mobile, proasta-creştere… O societate dominată de confuzie, de detaşare şi de fluvii de cuvinte care nu sînt decît locuri comune.
Umberto Eco (1932-2016) a urmat cursurile Universităţii din Torino, luîndu-şi licenţa în estetică. În anii ’60 a fost unul dintre exponenţii de frunte ai avangardei culturale italiene, numărîndu-se printre fondatorii revistelor Marcatré şi Quindici. A fost profesor de semiotică la Universitatea din Bologna. A primit numeroase premii şi distincţii culturale, inclusiv Legiunea de Onoare (1993). A predat la cele mai faimoase universităţi din lume, fiind Doctor Honoris Causa a peste patruzeci dintre ele. Din opera sa, Editura Polirom a publicat volumele În ce cred cei care nu cred (în colaborare cu Carlo Maria Martini, 2001, 2011, 2016), În căutarea limbii perfecte (2002),Numele trandafirului (2004, 2010, 2011, 2013, 2014), Misterioasa flacără a reginei Loana (2004), Pendulul lui Foucault (2005, 2013), Trei povestiri (în colaborare cu Eugenio Carmi, 2005), Cum se face o teză de licenţă (2006, 2014), Baudolino (2007, 2014),Limitele interpretării (2007), Apocaliptici şi integraţi. Comunicaţii de masă şi teorii ale culturii de masă (2008), A spune cam acelaşi lucru. Experienţe de traducere (2008), Insula din ziua de ieri (2009), De la arbore spre labirint. Studii istorice despre semn şi interpretare (2009), Kant şi ornitorincul (ed. a II-a, 2010), Cimitirul din Praga (2010, 2011, 2013), Confesiunile unui tînăr romancier (2011, 2015), Cum ne construim duşmanul (2011, 2013) şi Numărul zero (2015).