Știrile săptămânii: Ziua națională a Spaniei sărbătorită pe scena Ateneului Român printr-un recital cameral extraordinar; Noutate Editura Herald: Memoriile tarinei care a schimbat lumea (Autobiografia), de Ecaterina cea Mare (Ecaterina a II-a a Rusiei); Mircea Cărtărescu va primi Premio Formentor de las Letras 2018 și va face un turneu în Spania pentru promovarea romanului Cegador (Orbitor); Romanul premiat cu Goncourt, Busola, de Mathias Enard, Editura Nemira, se lansează pe 2 octombrie; Publicul – fizic sau virtual – e invitat pe „Planeta Viselor Pierdute”; Campioana olimpică și mondială Ana-Maria Brânză lansează cartea pentru copii „En Garde! Fetița cu masca tricoloră”, Curtea Veche Publishing; NEVERLAND, un film jucat pe scenă de teatru – Din 16 octombrie la Apollo 111 Teatrul; Finala internațională a concursului «Teza mea în 180 de secunde» – Doctoranzii din Burkina Faso, Franța și România împart podiumul competiției; Jonathan Franzen în dialog cu Cătălin Ștefănescu la Cinema Muzeul Țăranului; Raluca Nagy și Goran Mrakić merg la București, Timișoara, Iași și Cluj în turneu n’autor, Editura Nemira; Despre Cartea Filocaliilor. Cele mai frumoase pagini, Editura Humanitas, cu PS Mihai Frățilă, Dumitru Ionescu, Francisca Băltăceanu, Sever Voinescu și Teodor Baconschi; O noua editie: Lumea si demonii ei de Carl Sagan; Nou la Editura Cartea Copiilor: „Robinson” de Peter Sís – o carte despre puterea vindecătoare a poveştilor; Friends\TBWA și Black Button Books câștigă „Best in Contest” la Ad Black Sea 2018 pentru campania “Citește ceva mai bun”; QREATOR aniversează un an și lansează proiectul Institutul QREATOR; Monumente în mișcare, la Kiev: sculpturi contemporane românești de mari dimensiuni în centrul orașului.
Ziua națională a Spaniei sărbătorită pe scena Ateneului Român printr-un recital cameral extraordinar
Marți, 9 octombrie 2018, ora 19, cu ocazia Zilei Naționale a Spaniei (sărbătorită la 12 octombrie), Ambasada Spaniei în România si Instituto Cervantes din București, organizeazã în colaborare cu Filarmonica „George Enescu“, în Sala Mare a Ateneului Român, un recital cameral susținut de muzicienii Pablo Barragán (clarinet), Juan P. Floristán (pian) și Andrei Ioniță (violoncel).
Fiecare dintre acești muzicieni are deja o carieră spectaculoasă. Elementul cel mai important care îi unește acum într-o formație este viziunea comună asupra puterii expresive a muzicii, capacitatea artei sunetelor de a transforma și de a inspira. S-au întâlnit în diverse festivaluri de muzică de cameră („Encuentro de Santander“ sau „Krzyzowa Music“), unde au putut experimenta pe viu această simbioză creativă și unde au legat o strânsă prietenie care îi ține în continuare alături.
Marți, 9 octombrie, Ateneul Român, ora 19 – Recital cameral
Pablo Barragán clarinet
Juan P. Floristán pian
Andrei Ionița violoncel
În program:
Tiberiu Olah: Sonata pentru clarinet solo
Gaspar Cassadó: Suită pentru violoncel solo
Belá Kovacs: Omagiu lui de Falla pentru clarinet solo
Manuel de Falla: Fantasía Baetica pentru pian solo
Brahms: Trio op. 114 pentru clarinet, violoncel și pian
Biletele vor fi puse în vânzare miercuri, 26 septembrie, la Casa de Bilete a Ateneului Român.
Pentru rezervări, accesați site www.fge.org.ro. Pretul biletelor: 40, 35 RON.
Pablo Barragán (Marchena, 1987) a studiat clarinetul la Conservatorul din Sevilla cu maestrul Antonio Salguiero, iar apoi la Fundația Barenboim-Said cu Matthias Glander. A început să concerteze alături de Orchestra Tinerilor din Andalucia sub bagheta lui Michael Thomas, cel care a format o tânără generație extraordinară de muzicieni spanioli. A fost distins cu numeroase premii, printre acestea Premiul „Credit Suisse Jeunes Solistes“ (2013), ARD Munich International Competition (2012), Premiul I la concursul „Juventudes Musicales de España” (2011) sau Premiul European la Concursul Tinerilor Muzicieni. Pablo Barragán este recunoscut ca fiind unul dintre cei mai talentați și mai interesanți muzicieni spanioli ai generației sale.
Juan Pérez Floristán (Sevilla, 1993) este unul dintre cei mai importanți tineri pianiști spanioli. A câștigat Premiul I și Premiul Publicului la Concursul de Pian din Santander „Paloma O’Shea“ (2015), Premiul I la Concursul „Steinway” de la Berlín (2015) și Medalia Orașului Sevilla. Cu un repertoriu de peste 30 de concerte, muzicianul a fost invitat de mari orchestre din întreaga lume, a colaborat cu mari dirijori, soliști și grupuri de muzică de cameră. Are și o bogată discografie.
Andrei Ioniță, considerat în The Times drept „unul dintre cei mai captivanți violonceliști care s-au afirmat în ultimul deceniu“, a câștigat premiul întâi la Concursul Internațional “Ceaikovski” (2015), performanță ce i-a deschis larg drumul către afirmarea internațională la cel mai ambițios nivel. În 2016 a fost desemnat „BBC New Generation Artist“ pentru perioada 2016-2018. Talentatul violoncelist a studiat la clasa prof. Ani-Marie Paladi la Școala de Muzică „Iosif Sava” din București, iar în prezent studiază sub îndrumarea profesorului Jens Peter Maintz la Universität der Künste, Berlin.
Informații suplimentare puteți obține printr-un mesaj la adresa cultbuc@cervantes.es
ORGANIZATORI: Ambasada Spaniei în România, Instituto Cervantes, Filarmonica George Enescu.
Noutate editoriala: Memoriile tarinei care a schimbat lumea (Autobiografia) de Ecaterina cea Mare (Ecaterina a II-a a Rusiei)
Ecaterina a II-a a Rusiei (1729-1796) se impune in istorie ca o figura puternica, necrutatoare chiar. Ea a fost capabila sa extinda teritoriul Rusiei cu 300 000 de kilometri patrati, sa reorganizeze zeci si sute de provincii si orase, sa gandeasca si sa puna in practica reforme care i-au consolidat renumele in istorie. Ce fel de caracter ar trebui sa aiba o femeie, in plin secol al XVIII-lea, pentru a reusi toate acestea? Cititorul va primi raspunsul la toate intrebarile chiar de sub penita protagonistei, care nu precupeteste niciun efort in a descrie, cu lux de amanunte, cine este ea, inca de la inceput. Din aceasta autobiografie aflam, in primul rand, care sunt originile viitoarei tarine: in ce mod a ajuns sa „candideze” la scaunul imparatesc rus, in conditiile in care ea era nascuta in Polonia, fiind fiica unui print german. Cum a ajuns, de la o fata modesta, care nu iesea din cuvantul mamei si al imparatesei, dorind sa fie pe placul tuturor, la tarina in fata careia se inclinau cu respect marile personalitati ale vremii, de la capetele incoronate la mintile luminate, cum ar fi Diderot si Voltaire? Finetea spiritului, inteligenta practica si ambitia au facut-o sa inainteze incet, dar sigur, catre gloria care i-a consacrat locul in istorie. O lectura savuroasa, care ne transpune in miezul moravurilor unor vremuri demult apuse, in care insa ne vom recunoaste, pentru ca sufletul omenesc continua sa fie construit la fel.
La sfarsitul lui iulie ne-am intors de la Peterhof in oras, unde se faceau pregatiri pentru nunta. In sfarsit, imparateasa a fixat ziua de 21 august pentru aceasta ceremonie. Pe masura ce se apropia ziua, deveneam tot mai melancolica. Inima nu-mi prevestea prea multa fericire: nu ma sustinea decat ambitia. Ceva in adancul sufletului nu m-a lasat niciodata sa ma indoiesc de faptul ca, mai devreme sau mai tarziu, voi deveni imparateasa suverana a Rusiei, de sine statatoare. Ecaterina cea Mare
Desi era o copila de numai 15 ani atunci cand a sosit in Rusia pentru a se casatori cu Marele Cneaz, mostenitorul tronului Imperiului Rus, Sophie Augusta Fredericka de Anhalt-Zerbst, care a renuntat la toate aceste nume si titluri complicate pentru a deveni simplu, Ecaterina, stia foarte bine ceea ce isi dorea: sa placa imparatesei, sa placa sotului sau si sa placa poporului rus. A invatat cu pasiune limba rusa, in conditiile in care limba ei materna era germana, dar vorbea foarte bine si franceza. Ecaterina a II-a a fost contemporana cu mari conducatori ai lumii ‒ Ludovic al XV-lea si Ludovic al XVIlea ai Frantei, Maria Tereza si Iosif al II-lea ai Austriei, Frederic cel Mare al Prusiei, dar si cu primul presedinte al Statelor Unite, George Washington – reusind sa se impuna pe scena internationala ca o personalitate puternica, a carei vointa nu era de neglijat. Ca urmare a reusitelor sale multilaterale, i s-au acordat titlurile de „Preainteleapta”, „Mama Patriei”, insa cel care s-a impus, in cele din urma, a fost „Ecaterina cea Mare”.
Mircea Cărtărescu va primi Premio Formentor de las Letras 2018 și va face un turneu în Spania pentru promovarea romanului Cegador (Orbitor)
Mircea Cărtărescu va primi Premio Formentor de las Letras 2018 la Palma de Mallorca și va face un turneu în Spania pentru promovarea romanului Cegador (Orbitor), recent apărut la Editura Impedimenta din Madrid.
Începând cu 26 septembrie Mircea Cărtărescu se va afla în Palma de Mallorca pentru ceremonia de decernare a Premiului Formentor de las Letras 2018 și pentru un turneu organizat de Editorial Impedimenta pentru lansarea ediției spaniole a volumului Orbitor Aripa stângă. „Considerăm că venirea lui Mircea Cărtărescu în Spania este o excelentă oportunitate de a întâlni unul dintre cei mai originali, captivanți și străluciți autori ai lumii literare europene actuale.“ – Enrique Redel, directorul Editurii Impedimenta
Publicată într-un prim tiraj de 10.000 de exemplare, în traducerea lui Marian Ochoa de Eribe, ediția spaniolă a romanului Orbitor. Aripa stângă de Mircea Cărtărescu a devenit în numai câteva zile de la apariție cartea săptămânii în două dintre cele mai importante cotidiene de limbă spaniolă, El País și La Opinión. Editorul spaniol anunță cu bucurie excelenta primire de care a avut parte primul volum al trilogiei Orbitor în presa spaniolă. Un titlu mult așteptat ce apare la un an de la publicarea ediției spaniole a Solenoidului (15.000 de exemplare vândute până în prezent), și care are deja o excelentă receptare atât în cotidiene, în presa culturală, precum și printre cititori.
„O poveste pe cât de uimitoare, pe atât de fascinantă. Cărtărescu este unul dintre acei scriitori din care este esențial să citim ceva înainte de a muri.“ – Antonio J. Ubero, La Opinión
„Una dintre cele mai stimulatoare experiențe de lectură din ultimele decenii.“ – Pablo Bujalance, Diario de Sevilla
Cărţile lui Mircea Cărtărescu au fost traduse, până în prezent, în 24 de limbi și au primit importante premii internaţionale: Premiul literar Giuseppe Acerbi, Italia (2005); Premiul internaţional pentru literatură de la Vilenica, Slovenia (2011); Premiul internaţional pentru literatură al oraşului Berlin (2012); Premiul internaţional pentru poezie Novi Sad, Serbia (2013); Premiul internaţional Spycher-Leuk, Elveţia (2013); Premiul La tormenta en un vaso, Spania (2014); Premiul Euskadi de Plata, San Sebastián (2014); Premiul oraşului Leipzig pentru înţelegere europeană (2015); Premiul de stat al Austriei pentru literatură europeană (2015); Premiul „Gregor von Rezzori“, Florenţa (2016), Premiul Leteo, Spania (2017); Premiul „Thomas Mann“ pentru literatură (2018), Premio Formentor de las Letras (2018).
Romanul premiat cu Goncourt, Busola, de Mathias Enard, se lansează pe 2 octombrie
Editura Nemira începe toamna evenimentelor cu lansarea romanului câștigător al prestigiosului premiu Goncourt, Busola, de Mathias Enard, apărut în colecția Babel, în traducerea lui Cristian Fulaș. Evenimentul are loc la Librăria Humanitas de la Cişmigiu, pe 2 octombrie, de la ora 19:00, alături de Carmen Mușat, Cristian Fulaș, Marius Constantinescu și moderat de Dana Ionescu, redactor șef la editura Nemira.
Carte nocturnă, care te învăluie cu ritmurile ei muzicale, cu erudiția ei, cu umorul dulce-amar, Busola este o călătorie, o declarație de admirație și o mână întinsă, ca un pod între Occident și Orient, între ieri și mâine, clădit pe inventarul secolelor de fascinație.
„Iată un text profund melancolic, pentru că toate idealurile personajelor sunt spulberate brutal de ecourile prezentului imediat, care se fac auzite – războiul din Siria, distrugerea Palmirei… De altfel, cartea le este și dedicată sirienilor.“ Le Monde
Mathias Enard, născut în 1972, studiază civilizațiile arabe și persane și petrece mult timp pentru cercetare în Orientul Mijlociu. În prezent predă la Barcelona, traduce din limba arabă și scrie despre arta islamică. În 2003 debutează cu romanul La Perfection du tir, care va fi recompensat cu mai multe premii pentru francofonie. Confirmă apoi în 2008 cu Zone, un roman scris într-o singură frază lungă de 500 de pagini, pentru care câștigă nu mai puțin de 6 premii literare. În 2010 publică Vorbește-le despre bătălii, regi și elefanți (tradusă la editura Nemira în 2017), un mare succes de critică, pentru care primește premiul Goncourt des lycéens.
Publicul – fizic sau virtual – e invitat pe „Planeta Viselor Pierdute”
Teatrul „George Ciprian” din Buzău vă invită la spectacolul telematic „Planeta Viselor Pierdute” în perioada 27-30 septembrie și 12-15 noiembrie (premiera oficială: 29 septembrie). Spectacolul este cu adevărat o premieră europeană, întrucât se joacă în sala Teatrului din Buzău și simultan într-o sală din Murcia, Spania, cu actori români și spanioli. Se folosesc tehnologii moderne de comunicare care permit interacțiunea în timp real a actorilor din cele două spații, aflate la mii de kilometri distanță (caracterul telematic). Atât publicul din România, cât și cel din Spania au ocazia unei experiențe teatrale ieșite din comun: spectatorii din Buzău urmăresc o acțiune complexă, desfășurată pe scena din fața lor și, concomitent, pe scena din Murcia. Acest lucru este posibil grație unui ecran de mari dimensiuni și internetului de mare viteză. În același mod, publicul din Spania vede și aude actorii din fața sa, dar și pe cei din România.
Tema spectacolului e de stringentă actualitate: separarea familiilor prin plecarea unor membri ai acestora la muncă în străinătate. Piesa e originală, elaborată pe baza a numeroase interviuri, atât cu adolescenți și copii rămași în țară, cât și cu emigranți români din Spania. Ghidul de interviu a fost realizat de domnul sociolog Mircea Kivu. Povestea emoționantă care a rezultat din aceste interviuri are un puternic fond dramatic.
„Planeta Viselor Pierdute” urmărește felul în care destinul unei familii a fost schimbat de plecarea unei mame în Spania și importanța pe care o au noile tehnologii de comunicare în menținerea relațiilor între cei rămași acasă și cei aflați la mare depărtare.
Accesul este gratuit, doar pe bază de rezervare online prin sistemul Eventbrite: https://www.eventbrite.com/d/romania–buzău/events/. Pe cei care nu pot să participe fizic la reprezentații, îi invităm să ne urmărească în transmisiunea live de pe 29 septembrie, ora 20:00, pe pagina noastră, Facebook.com/teleencounters, sau pe site-ul proiectului: http://www.tele-encounters.com/ro/teatru-telematic/ .
Spectacolul face parte din proiectul european „Tele-Encounters”, care își propune să exploreze teleprezența ca element de limbaj artistic și relațiile prin Internet dintre membrii familiilor transnaționale. Liderul de proiect este Teatrul „George Ciprian” din Buzău, iar parteneri sunt Universitatea Catolică „San Antonio” din Murcia (Spania) și Municipalitatea din Lousada (Portugalia). Proiectul este co-finanțat prin programul Europa Creativă al Uniunii Europene.
Distribuția: Andreea Darie, Ruxandra Oancea, Radu Solcanu, Ana Polo și Tony Blaya.
Regie: Marina Hanganu, Ion Mircioagă (RO) și Javier Galindo (ES).
Text: Ion Mircioagă și Marina Hanganu.
Scenografie: Alexandra Constantin.
Multimedia: Mindscape Studio (aplicația digitală: Cristian Iordache și Dragoș Vasiloaia; light design RO și ES: Alexandros Raptis; sound setup RO și ES: Florin Ciocan)
Sociolog proiect: Mircea Kivu.
Director artistic proiect: Marina Hanganu; Manager proiect: Gina Chivulescu.
Datele spectacolului: 27 septembrie (ora 12:00 și ora 20:00), 28 septembrie (ora 12:00 și ora 20:00), 29 septembrie (ora 12:00 și ora 20:00), 30 septembrie (ora 12:00 și ora 20:00), 12 noiembrie (ora 20:00), 13 noiembrie (ora 12:00), 14 noiembrie (ora 12:00), 15 noiembrie (ora 12:00).
Livestreaming: 29 septembrie, ora 20:00
Campioana olimpică și mondială Ana-Maria Brânză lansează cartea pentru copii „En Garde! Fetița cu masca tricoloră”, Curtea Veche Publishing
Cu ambiție, pasiune și multă muncă, orice copil își poate îndeplini visurile. Curtea Veche Publishing și multipla campioană olimpică și mondială Ana-Maria Brânză lansează cartea pentru copii „En Garde! Fetița cu masca tricoloră”. Un concept editorial de Alina Bâltâc, cu ilustrații de Gabriela Toma. Una dintre cele mai mari sportive din România își face debutul literar cu o poveste de suflet despre pasiune, ambiție, sport și vise îndrăznețe care devin realitate!
Volumul poate fi rezervat cu autograf înainte de apariție, până pe 30 septembrie pe curteaveche.ro.
Cartea spune povestea ascensiunii uneia dintre sportivele de seamă ale României, Ana Maria Brânză, campioană națională, europeană, mondială și olimpică la scrimă. Ana, sau Brânzica, așa cum îi spun cei dragi, își amintește de întâlnirea cu acest sport nobil care a făcut-o celebră în lumea întreagă, evocând cu nostalgie și umor întâmplările și oamenii care au ajutat-o să urce pe cea mai înaltă treaptă a podiumului olimpic.
Volumul, dedicat copiilor cu vârste între 8 și 12 ani, reface drumul străbătut de Ana de la fetița poznașă, cu genunchii veșnic juliți, la Ana, sportiva de elită, care reprezintă România cu cinste la competițiile internaționale și își dorește să participe și la Jocurile Olimpice din 2020.
Povestea, scrisă la persoana I, este organizată pe capitole dedicate celor mai importante momente din viața și cariera Anei, precum întâlnirea cu scrima, primele concursuri, plecarea de acasă, pregătirile și antrenamentele intense pentru a deveni campioană și, cununa de lauri, succesul.
Pentru a-i ajuta pe copii să înțeleagă mai bine universul scrimei, cartea cuprinde și mici casete explicative cu informații privind istoria sportului la care Ana excelează, regulamentul de joc, echipament, tipuri de arme.
De asemenea, volumul include și o serie de jocuri de cuvinte și perspicacitate, concepute special pentru acest volum, cu ajutorul cărora cititorii pot verifica dacă au reținut informațiile dobândite despre scrimă, dar și despre cariera Anei.
Acceptând să își dezvăluie povestea, cu momente de cumpănă, mari tristeți, dar și mari bucurii, Brânzica încearcă să îi apropie de copii de sport și de un stil de viață sănătos, explicându-le pas cu pas ce a făcut pentru a deveni campioană. Sportiva mărturisește cu sinceritate sacrificiile pe care le-a făcut, dar și ce fericire uriașă simte atunci când urcă pe cea mai înaltă treaptă a podiumului.
Volumul este despre Ana, despre ambiția care a ajutat-o să devină campioana de astăzi, dar și despre oamenii care i-au stat alături în cele mai grele momente, despre clipele de cumpănă, în care totul părea pierdut, și despre cum s-a reinventat iar și iar, după fiecare înfrângere.
„Am ajuns campioană datorită ambiţiei şi a oamenilor din jurul meu. Acum e momentul să fiu eu însămi unul dintre acei oameni pentru alţi copii care se visează campioni. Iar campioni găsim în orice domeniu, nu doar în sport.” – Ana-Maria Brânză
Cartea „En garde! Fetița cu masca tricoloră” poate fi rezervată cu autograf până pe 30 septembrie pe site-ul curteaveche.ro, prețul acesteia fiind de 45 lei.
NEVERLAND, un film jucat pe scenă de teatru – Din 16 octombrie la Apollo 111 Teatrul
Spectacolul multimedia NEVERLAND, în regia Iuliei Rugină, un one woman show cu actrița Ioana Flora, va avea premiera pe 16 octombrie, la Apollo 111 Teatrul. Premiera va fi urmată de alte 5 reprezentații, două în luna octombrie și trei în noiembrie.
Produs de Asociația Culturală Control N și co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național, NEVERLAND este construit în jurul unui singur personaj și folosește diverse mijloace de expresie: text, dans, proiecție video, muzică live. Scenariul urmărește viața unei femei de la 16 la 42 de ani, prin prezentarea unor momente distincte din evoluția ei, pe tot parcursul celor 26 de ani, între 1992 și 2018. E o privire pe furiș în intimitatea unei femei, ce îi scoate la iveală traseul emoțional pe parcursul vieții, vulnerabilitatea, fricile, iubirile, raportarea la locul din care provine și o dorință de evadare, cronicizată în timp.
NEVERLAND pune lupa pe unul dintre cele mai discutate fenomene antropologice la nivel mondial, așa numita generație Peter Pan. Deși mai puțin resimțit în societatea românească, oarecum tradiționalistă, generația Peter Pan se referă la acea categorie de vârstă care, potrivit studiilor recente, refuză să își asume normele sociale ce caracterizează de multe ori viața adultă în societățile dezvoltate economic, ajungând la vârste de 30-40 de ani fără să fi bifat realizări precum căsătoria, un job stabil, copii, o casă sau posesiuni materiale importante.
Extrem de ancorat în realitatea socială a României prezente, spectacolul propune și o dezbatere antropologică privind rolul femeii în societatea românească post comunistă.
La nivel de formă, spectacolul împrumută foarte multe elemente din cinema. Regizor și scenarist exclusiv de film până la NEVERLAND, Iulia Rugină recunoaște că “e un teritoriu total necunoscut pentru mine și acesta e motivul pentru care mă feresc să spun că NEVERLAND e o piesă de teatru. NEVERLAND e un performance multimedia, gândit și pus în aplicare de o echipă întreagă care provine din film, după o poveste originală, care e scrisă asemenea unui scenariu de cinema și care vorbeste, cred eu, despre generația mea și a Ioanei – a celor care sunt acum in their 30s – 40s. E generația care în adolescență vorbea la telefon cu disc și se uita la video. NEVERLAND e de fapt o reamintire a ceea ce eu cred că e o viață comună. Este, de fapt, un film care se întâmplă pe scenă, pentru că toate elementele de narațiune și de limbaj provin din film, nu din teatru (textul, tipul de joc, realismul, proiecțiile video, sound design-ul). E un perfomance multimedia cu mai mulți actori, dar în care joacă doar unul.”
La rândul său, actrița Ioana Flora, protagonista spectacolului, spune că “NEVERLAND s-a născut dintr-o admirație profesională reciprocă, apoi din nevoia de exprima cumva aceleași gânduri și viziuni. Am pornit la drum de la o idee, evitând să avem un text livrat, gata scris. Am construit acest spectatol de la punctul zero. Textul s-a născut din discuții, fișe de personaje, legături între ele, improvizație, multe povești și întâmplări de care ne aduceam aminte, pentru a deveni, încet, încet, povestea unui om care nu își găsește locul.”
Iulia Rugină este regizor de film (Breaking News, 2017, Alt love Building, 2015, Să mori din dragoste rănită, 2014, Love Building, 2013, Captivi de Crăciun, 2010) și acesta e primul spectacol de teatru pe care-l montează.
Ioana Flora este o actriță cu portofoliu extins în film (Marfa și banii, 2001, Pescuit Sportiv, 2009, Periferic, 2010, Domestic, 2012, Acasă la tata, 2015), dar și în teatru.
Iulia și Ioana au mai lucrat împreună și pentru cel mai recent lungmetraj semnat de Iulia Rugină, Breaking News (2017).
După premiera de pe 16 octombrie, spectacolul NEVERLAND va putea fi vizionat la Apollo 111 Teatrul în datele de 18 și 19 octombrie și pe 9,10, 13 noiembrie 2018.
Mai multe detalii despre spectacol sunt disponibile pe www.controln.ro, iar programul complet și biletele pentru reprezentații sunt disponibile pe apollo111.ro.
Facebook event: http://bit.ly/NEVERLAND_events
Finala internațională a concursului «Teza mea în 180 de secunde» – Doctoranzii din Burkina Faso, Franța și România împart podiumul competiției
Finala internațională a concursului de elocvență și de popularizare a științei „Teza mea în 180 de secunde” a avut loc la 27 septembrie 2018 la Universitatea din Lausanne, Elveția. Destinat doctoranzilor, această competiție își propune să pună în valoare abilitățile de comunicare și pasiunea lor pentru cercetare, printr-un eveniment distractiv deschis publicului larg.
Selectați ca urmare a competițiilor organizate în mai multe țări, cei 18 finaliști provin din Belgia, Benin*, Bulgaria*, Burkina Faso*, Camerun*, Canada (Quebec), Coasta de Fildeș*, Egipt*, Franța, Gabon*, Liban*, Madagascar*, Maroc, Republica Democrată Congo*, România*, Senegal*, Elveția și Tunisia*. Ei au avut la dispoziție nu mai mult de trei minute fiecare pentru a-și prezenta publicului larg (mai mult de 650 de persoane prezente în sală și peste 350 de persoane care au urmărit de la distanță prin difuzarea live pe Facebook) obiectul cercetării lor. Laureații au reușit să convingă juriul prin talentul lor oratoric, prin acuratețea, eficacitatea și calitatea prezentării lor.
Juriul, format din personalități ale mass-media, ale societății civile și ale lumii academice, a atribuit trei premii:
- Premiul I (1500 €): D-na Geneviève ZABRÉ, Universitatea din Ouagadougou (Burkina Faso): « Utilizarea plantelor medicinale în lupta împotriva metanului emis de rumegătoare: cazul oilor »
- Premiul al II-lea (1000 €): Philippe LE BOUTEILLER, Universitatea Grenoble Alpes (Franța): « Abordarea euleriană a lui Hamilton-Jacobi printr-o metodă discontinuă Galerkin în mediu anizotrop heterogen. Aplicarea imaginilor seismice »
- Premiul al III-lea (750 €): D-na Veronica HAGI, Universitatea « Ovidius » din Constanta (România): « Biografia limbajului, un instrument pedagogic plurivalent »
Premiul publicului (750 €) a fost decernat D-lui Philippe LE BOUTEILLER.
Pentru al patrulea an consecutiv, Agenția universitară a Francofoniei (AUF) este partener al concursului de popularizare a științei « Teza mea în 180 de secunde », care a devenit o rampă de lansare pentru tinerii doctoranzi francofoni de-a lungul anilor. În acest an, dintre cele 18 finale naționale organizate în întreaga lume, AUF a co-organizat 13 în Africa, Orientul mijlociu și Europa centrală și de est. AUF contribuie astfel la extinderea internațională a acestui important concurs și la deschiderea din ce în ce mai mare a acestuia către țările din sud, al căror număr a crescut constant din 2015.
Creat de către Asociația francofonă pentru cunoaștere (ACFAS) în 2012, concursul „Teza mea în 180 de secunde” este inspirat de concursul « The Three Minutes Thesis » lansat în 2008 la Universitatea din Queensland, Australia. În 2014, ACFAS a aderat la Centrul Național al Cercetării Științifice (CNRS) și la Conferința președinților de universități (CPU) din Franța, împreună cu Centrul Național pentru Cercetare Științifică și Tehnică din Maroc (CNRST) și cu Universitatea din Liège, în Belgia, astfel încât aceste instituții să organizeze concursul pe teritoriul lor și să participe la prima finală internațională organizată la Montreal. În 2015, AUF s-a alăturat comitetului internațional; a urmat apoi Elveția în 2016, cu Conferința universitară din vestul Elveției (CUSO).
Agenția universitară a Francofoniei și Ministerul Învățământului Superior, al Cercetării și al Inovării din Senegal vor organiza următoarea ediție a finalei internaționale « Teza mea în 180 de secunde », care va avea loc la Dakar, în Senegal, în data de 26 septembrie 2019.
Pentru mai multe informații și fotografii din timpul finalei : www.mt180.ch/finale-internationale-2018
Jonathan Franzen în dialog cu Cătălin Ștefănescu la Cinema Muzeul Țăranului
Sîmbătă, 6 octombrie 2018, la ora 17.00, la Cinema Muzeul Țăranului-Studioul Horia Bernea din București (intrarea se face prin Str. Monetăriei, nr. 3), Jonathan Franzen, una dintre figurile marcante ale literaturii americane contemporane, va intra în dialog cu jurnalistul Cătălin Ștefănescu, pornind de la cărțile sale apărute în limba română la Editura Polirom, în mai multe ediții. Dialogul va avea loc în limba engleză și va fi urmat de o sesiune de Q&A cu cititorii, dar și de o ședință de autografe.
Evenimentul are loc sub egida Festivalului Internațional de Literatură și Traducere Iași (FILIT), ediția a VI-a, 3-7 octombrie 2018.
Intrarea liberă
Considerat unul dintre cei mai mari și mai reprezentativi scriitori americani contemporani, Jonathan Franzen a generat un adevărat fenomen cultural odată cu publicarea romanului Corecții, carte care a atins o cifră impresionantă de vînzări, a cîștigat prestigiosul „National Book Award” și s-a aflat pe lista scurtă în cursa pentru Pulitzer Prize, ediția 2002.
Editura Polirom a publicat în colecția sa de traduceri din literatura universală, „Biblioteca Polirom” (coordonator Bogdan-Alexandru Stănescu): patru ediții ale romanului Corecții (2004, 2007, 2011, 2013, traducere de Cornelia Bucur), romanul de debut al îndrăgitului scriitor american – Al 27-lea oraș (2007, traducere de Ion Crețu), Libertate (2011, 2016, traducere de Daniela Rogobete) – roman publicat la aproape 10 ani de la apariția Corecții și primit cu un entuziasm fără precendent, Puritate (2016, traducere de Iulia Gorzo), „o instalaţie de secol XXI, extrem de captivantă şi de provocatoare, inspirată de capodopera lui Charles Dickens, Marile speranţe…” (Booklist)
Membru al Academiei Americane de Arte şi Litere, Jonathan Franzen (n. 1959) a crescut în Webster Groves, Missouri, o suburbie a oraşului St. Louis. A studiat limba şi literatura germană la Swarthmore College şi apoi la Freie Universität din Berlin, ca bursier Fulbright. A lucrat în laboratorul de seismologie din cadrul Departamentului de Fizica Pămîntului şi Ştiinţe Planetare de la Harvard.
Este autorul a cinci romane – Al 27-lea oraş (1988; Polirom, 2007), Strong Motion (1992), Corecţii (2001; Polirom, 2004, 2011, 2013), distins cu prestigiosul National Book Award şi cu James Tait Black Memorial Prize, Libertate (2010; Polirom, 2011) şi Puritate (2015). A mai publicat două volume de eseuri, How to Be Alone (2002) şi Farther Away (2012), şi unul de memorii, The Discomfort Zone (2006). Este colaborator constant al revistei The New Yorker. A primit Whiting Writers’ Award în 1988, o bursă Guggenheim în 1996, Premiul Berlin al Academiei Americane în 2000 şi New York Times Best Books of the Year în 2001.
Puritate
După încheierea studiilor, tînăra Purity „Pip” Tyler îşi vede marile speranţe năruindu-se sub apăsarea unei existenţe nesigure. Săracă, derutată în carieră şi stîngace în relaţiile sociale, singurul ei reper este o mamă fragilă psihic, care trăieşte izolată, sub un nume fals, refuzînd cu încăpăţînare orice referire la trecut şi la tatăl lui Pip. Cînd i se iveşte ocazia să lucreze pentru Proiectul Rază de Soare, un fel de WikiLeaks specializată în dezvăluirea de secrete cu miză mare, condusă din Bolivia de tulburătorul Andreas Wolf, Pip acceptă bucuroasă, ispitită de promisiunea că-şi va regăsi tatăl.
Şi cum ilustrul Wolf, cel autoproclamat „aducător al luminii”, se îndrăgosteşte de ea, norocul pare să-i surîdă în sfîrşit. Curînd însă, Pip va descoperi că e doar un pion într-o urzeală complicată de secrete şi minciuni, trădări şi răzbunări, iubire, obsesie şi moarte.
„Puritate ilustrează felul ingenios în care Franzen îşi construieşte intrigile, talentul său de a conduce haosul vieţii reale spre momente în aparenţă imprevizibile. De la observaţiile rapide la reflecţiile profunde despre compromisurile morale ale jurnalismului, Puritate oferă o serie mereu provocatoare de perspective.” (The Washington Post)
Libertate
Libertate, cel de-al patrulea roman al lui Franzen, aşteptat cu nerăbdare după succesul extraordinar al Corecţiilor, are în centru o proaspătă familie tipică din Midwest. Patty şi Walter Berglund sînt un cuplu cu o situaţie materială prosperă, tineri, cu convingeri politice solide de stînga, părinţi ai unor copii străluciţi. Şi totuşi, de la un punct încolo, din motive diferite, cei doi încep să resimtă din plin insatisfacţia şi dezamăgirea vieţii. Patty, în trecut sportivă de performanţă cu cariera distrusă de un accident, manifestă ca mamă un spirit de competiţie exagerat, iar Walter, intelectual şi ecologist, se vede forţat să intre în afaceri tocmai cu companiile de energie, pe care le detestă din pricina impactului lor distrugător asupra mediului. Pe măsură ce cresc, copiii îşi afirmă personalitatea, în dezacord cu ambiţiile mamei şi cu viziunile politice ale tatălui, iar familia devine un front deschis. Soţii Berglund încearcă zadarnic să-şi depăşească deprimarea tot mai accentuată, chinuindu-se fiecare să răspundă la dificila întrebare „Cum trebuie să-ţi trăieşti viaţa?” – şi anume în libertate, condiţia abstractă de care se bucură ca membri privilegiaţi ai unei ţări dezvoltate.
„Prin scriitura sa viscerală, laconică, Jonathan Franzen schiţează destinul unor personaje ce încearcă din răsputeri să navigheze într-o lume marcată de avansul tehnologic, de schimbări de la o zi la alta. Destinul lor este acela de a lupta să păstreze echilibrul între speranţe şi realitatea dezamăgitoare, între altruismul idealurilor politice şi decepţia egoismului cotidian.” (The New York Times)
Corecții
Corecţii este o capodoperă tragicomică despre o familie care se fărîmiţează, într-o epocă a satisfacţiilor facile. Întinzîndu-se din Midwest-ul de la jumătatea secolului trecut pînă pe Wall Street şi în Europa răsăriteană de astăzi, Corecţii aşază lumea demodată a virtuţilor civice şi a inhibiţiilor sexuale într-un contrast violent cu vremea locuinţelor supravegheate electronic, a educaţiei liberale, a îngrijirilor de sănătate mentală făcute din cărţi de popularizare şi a lăcomiei globalizate. De un realism bogat, un umor întunecat şi un umanism profund, cartea îl confirmă pe Jonathan Franzen ca pe unul dintre cei mai fini comentatori ai societăţii şi spiritului american. După aproape cincizeci de ani de cînd este soţie şi mamă, Enid Lambert doreşte puţină relaxare. Deşi Alfred, soţul ei, este pe cale de a pierde bătălia cu boala Parkinson, iar copiii au plecat de mult de acasă, fiecare eşuînd într-un fel sau în altul, Enid şi-a stabilit un ţel aproape imposibil de atins: reunirea întregii familii pentru un ultim Crăciun petrecut în casa părintească.
„Corecţii este romanul pe care-l aşteptam cu toţii. O uluitoare anatomie a unei familii disfuncţionale. O carte făcută să dureze.” (Esquire)
Raluca Nagy și Goran Mrakić merg la București, Timișoara, Iași și Cluj în turneu n’autor
Cele mai noi cărți din n’autor, colecția de literatură română a editurii Nemira, Un cal într-o mare de lebede, de Raluca Nagy, și Povestiri din garaj, de Goran Mrakić, se lansează într-un turneu de promovare în București și în țară, evenimentele fiind moderate de Eli Bădică, coordonatoarea n’autor:
București, marți, 9 octombrie, de la 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu.
Timișoara, miercuri, 10 octombrie, de la 19.00, la librăria Două Bufnițe.
Iași, marți 16 octombrie, de la 18.30 la Cafeneaua Fika.
Cluj, joi, 18 octombrie, de la 18.30, la Librăria Humanitas.
Protagonista din romanul Ralucăi Nagy, Un cal într-o mare de lebede, este Rosalyn, care are 24 de ani și este studentă la Londra. Cu un corp invadat de o boală ciudată, cu o poveste amoroasă complicată și o familie disfuncțională, la capătul puterilor, ea decide să plece cu o bursă de un an la Tokio, pentru a studia limba japoneză. Întâlnirea șocantă cu o cultură impresionantă va funcționa ca o oglindă necruțătoare, care o va ajuta să se desprindă de trecut și să se vindece.
Povestirile din garaj sunt tipice tranziției de tip balcanic, trăite în Timișoara înainte și după ’90: veri în care timpul se dilată, așa cum doar în vacanțele școlare o poate face, muzici interzise, trase pe casete, baruri locale, animate de legende de cartier, români, sârbi, șvabi și maghiari, Poli Timișoara, huligani, bătăi, ecouri ale primelor revolte care au declanșat Revoluția din decembrie ’89, afaceri stranii, crime, râuri de bere, scriitori și artiști de tot soiul, scene din viața de zi cu zi, întâmplări adolescentine și rememorări nostalgice. Toate desfășurate între betoane și Bega.
n’autor este colecția de literatură română contemporană a Editurii Nemira care vorbește, în n moduri, despre lumea în care trăim – realități de ieri și de astăzi, fragmente din societatea românească ori de pretutindeni, o umanitate în permanentă schimbare. Prin volumele care vor apărea în această colecție, romane și povestiri de cea mai bună calitate, ne întoarcem la plăcerea lecturii, fără artificii inutile, cu teme diverse, de la relații amoroase la relații familiale, de la învățământ la religie, mediu, minorități, tehnologie, politică, istorie, violență ș.a.m.d. Totul ghidat de imaginație, scriitură, poveste.
Parteneri: Librăriile Humanitas și Două Bufnițe.
Despre Cartea Filocaliilor. Cele mai frumoase pagini, cu PS Mihai Frățilă, Dumitru Ionescu, Francisca Băltăceanu, Sever Voinescu și Teodor Baconschi
Vă așteptăm la Librăria Humanitas de la Cișmigiu miercuri, 3 octombrie, ora 19, la evenimentul dedicat antologiei Cartea Filocaliilor. Cele mai frumoase pagini, recent apărută la Editura Humanitas, o selecție realizată de Georgeta-Anca Ionescu din ediția tradusă din grecește de pr. prof. dr. Dumitru Stăniloae, membru al Academiei Române.
Accesul este gratuit pe baza unei rezervări prin Eventbook.
„Filocalia, de fapt, i-arată omului nu numai o învăţătură teoretică, ci îi arată un model de viaţă. De aceea, bine ar fi ca ea să fie citită des şi fiecare să-şi aducă aminte să citească în fiecare zi fie dintr-un părinte din Filocalie, fie din altul, şi cînd simte că are nevoie mai ales de dezvoltarea unei anumite virtuţi duhovniceşti să se ducă la acel părinte.
Să ajungă Filocalia familiară fiecăruia, aşa cum ar trebui să ştie fiecare creştin ce cuprinde fiecare Evanghelie, fiecare epistolă a Apostolului Pavel, şi cînd are nevoie să se lămurească într-o privinţă oarecare să se ducă acolo, la capitolul respectiv. Să devină o carte familiară, carte de îndrumare, un îndrumător pentru viaţă. Pentru aceasta, bine ar fi să aibă fiecare Filocaliaproprie, să se găsească un mod de a se tipări în sute de mii de exemplare, ca să fie nelipsită din fiecare casă de creştin adevărat şi din fiecare chilie de călugăr.
Să devină o călăuză în plan spiritual, arătîndu-ne felul cum trebuie să ne fie viaţa în relaţiile noastre cu Dumnezeu şi în raporturile cu ceilalţi, ca să fie o viaţă de model, o viaţă care să întărească legăturile între noi, dragostea între noi, să nu avem nimic de criticat în viaţa noastră, nimic care nu se cuvine să se datorească unui creştin, cum ne învaţă atît de minunat Filocalia.“ – Pr. prof. dr. Dumitru Stăniloae
O noua editie: Lumea si demonii ei de Carl Sagan
Cum putem lua decizii inteligente in vietile noastre tot mai influentate de tehnologie daca nu intelegem diferenta dintre miturile pseudostiintei si ipotezele testabile ale stiintei? Carl Sagan, castigator al premiului Pulitzer si renumit astronom, sustine ca gandirea stiintifica este vitala nu doar in cautarea adevarului, ci si pentru insasi integritatea institutiilor noastre democratice. Parcurgand zone cuprinzatoare ale istoriei si culturii, Sagan examineaza si demonteaza cu autoritate celebre deprinderi eronate ale gandirii umane precum vrajitoria, vindecarile prin rugaciune, demonii si OZN-urile. Si totusi, in mod ingrijorator, asa-numita epoca a informatiei in care ne aflam este inundata de pseudostiinta, povesti cu rapiri extraterestre, spiritism, amintiri din vieti trecute, superstitii de tot felul si halucinatii comune care se bucura de tot mai multa atentie si interes. Dupa cum Sagan demonstreaza cu o elocventa lucida, cantecul de sirena al irationalului nu are doar efecte culturale negative, ci este o cufundare periculoasa in intunericul care ameninta cele mai importante libertati ale noastre.
Volum distins cu Premiul pentru Carte Los Angeles Times la categoria Stiinta si Tehnologie.
„€žO carte stralucitoare . . . O aparare insufletita a stiintei . . . De la prima la ultima pagina, aceasta carte este un manifest al gandirii limpezi.” Los Angeles Times
„O viziune clara despre ce presupune stiinta adevarata si de ce are un impact atat de puternic asupra vietilor noastre. . . O marturie a puterii stiintei si un avertisment cu privire la pericolele credulitatii neinfranate.” The Sciences
Carl Sagan a fost Profesor de Astronomie si Stiinte Spatiale si Director al Laboratorului pentru Studii Planetare al Universitatii Cornell; a mai fost afiliat la Jet Propulsion Laboratory, California Institute of Technology; de asemenea, a fost cofondator si presedinte al Planetary Society, cel mai mare grup dedicat stiintei spatiale din lume. In cadrul NASA, a avut rolul de consultant pentru misiunile spatiale fara echipaj Mariner, Voyager si Viking si s-a ocupat de informarea astronautilor in misiunile acestora pe Luna. Documentarul de televiziune distins cu premiul Peabody, Cosmos, a fost vizualizat de peste 500 de milioane de oameni din peste 60 de tari, iar cartea insotitoare a petrecut sapte saptamani pe lista de bestselleruri a The New York Times. Autor a 30 de carti, Sagan a fost distins cu Premiul Pulitzer pentru The Dragons of Eden: Speculations on the Evolution of Human Intelligence in 1978, iar romanul sau Contact a fost ecranizat intr-un celebru film ce o are ca protagonista pe Jodie Foster.
In distinctia oferita postum lui Carl Sagan, National Science Foundation a declarat ca cercetarea acestuia a transformat stiinta planetara . . . iar darurile oferite omenirii sunt infinite.
„Robinson” de Peter Sís – o carte despre puterea vindecătoare a poveştilor
Editura Cartea Copiilor lansează „Robinson”, carte scrisă şi ilustrată de autorul de origine cehă Peter Sís. Peter Sís este un artist multipremiat, distins de opt ori cu The New York Times Book Review pentru cea mai bună carte ilustrată a anului, de trei ori cu medalia Caldecott Honor, cea mai importantă distincţie din literatura americană pentru copii, și, în 2012, cu premiul Hans Christian Andersen, cea mai înaltă recunoaştere pe care o poate primi un autor de cărţi pentru copii.
„Robinson”, o carte despre prietenie, imaginație și puterea vindecătoare a poveștilor, s-a născut dintr-o experiență prin care trec, într-o formă sau alta, toți copiii: confruntarea cu părerea celorlalți. Cartea este acum tradusă pentru prima dată în limba română, la editura Cartea Copiilor, de poetul Florin Bican.
„«Robinson Crusoe» de Daniel Defoe, într-o ediție cu ilustrații fantastice, a fost una dintre cărțile preferate ale copilăriei mele. M-a încântat povestea naufragiatului care reușește să supraviețuiască mulți ani pe o insulă îndepărtată pentru că este inteligent și priceput. Cartea mea „Robinson” este inspirată dintr-o întâmplare adevărată din copilărie. Mi-am amintit-o când am găsit o fotografie cu mine costumat în curajosul aventurier pentru un concurs de la școală. Mama mea, Alenka, artist plastic, care avea mâini tare iscusite, mi-a meșterit un costum folosind echipamentul de balet al surorii mele, un tricou fără mâneci, o perucă și niște bucăți de blană artificială. Mi-a mai făcut un arc și un fel de suliță. Am câștigat Premiul I, iar poza mea a apărut pe prima pagină a ziarului local. Mama a fost foarte mândră. Dar în amintirea mea, costumul nu a fost deloc comod. Echipamentul surorii mele tot aluneca de pe mine, blănurile mă mâncau, machiajul mi se scurgea. Abia așteptam să mă văd înapoi acasă. Mai ales că prietenii mei și toți copiii de acolo râdeau de mine (era clar că nu citiseră „Robinson Crusoe”)”, îşi aminteşte Peter Sís.
Peter Sís s-a născut în 1949 în Cehoslovacia, în orașul Brno (azi, în Cehia). A studiat la Academia de Artă din Praga și la Royal College of Art din Londra. Și-a început cariera în cinema, domeniu în care a fost răsplătit în 1980, la Festivalul de Film de la Berlin, cu Ursul de Aur pentru un scurtmetraj de animație. În 1982, s-a stabilit în Statele Unite ale Americii în urma unei cereri de azil politic și a început să lucreze ca autor și ilustrator de cărți pentru copii.
Cartea „Robinson” este recomandată copiilor între 6 şi 9 ani și este disponibilă pe site-ul editurii Cartea Copiilor (www.carteacopiilor.ro). La toate comenzile online realizate pe site, indiferent de valoare sau de cantitate, Cartea Copiilor oferă de fiecare dată o carte cadou. În această perioadă, cartea cadou este „Citeşte-i iepuraşului tău” de Rosemary Wells.
Despre editura Cartea Copiilor
Cartea Copiilor, prezentă de 11 ani în peisajul editorial din România, este una dintre cele mai iubite edituri de cărți pentru copii. De la început, Cartea Copiilor s-a dovedit a fi o deschizătoare de drum prin inițiativa curajoasă de a publica pentru prima dată în limba română unele dintre cele mai valoroase titluri din literatura universală pentru copii. Cartea Copiilor a oferit micilor cititori, în premieră, operele unora dintre cei mai buni scriitori: Astrid Lindgren, Eric Carle, Dick Bruna, Richard Scarry, Roger Duvoisin, Arnold Lobel, Julia Donaldson, Elsa Beskow și mulți alții.
Prin alegerea cu grijă a titlurilor, autorilor și ilustratorilor, Cartea Copiilor încurajează lectura de la o vârstă fragedă, educarea gustului literar și construirea unei culturi vizuale complexe, alături de stimularea creativității și a spiritului critic, dezvoltarea capacității de a gândi liber și formarea unei atitudini deschise și tolerante. Mai multe detalii despre cărțile editurii Cartea Copiilor sunt disponibile la www.carteacopiilor.ro.
Friends\TBWA și Black Button Books câștigă „Best in Contest” la Ad Black Sea 2018 pentru campania “Citește ceva mai bun”
Bombardați de studii și statistici care spun cât de puțin citesc românii și înconjurați din toate părțile de replica “N-am timp să citesc”, Friends\TBWA alături de Black Buttons Books a lansat o campanie prin care încurajează investirea timpului liber în citit cărți.
Insightul care a inspirat procesul de creație este că în spatele replicii “n-am timp” sunt multe ore de scrolling pe Facebook sau pe Instagram și că petrecem mai mult timp citind feeduri și asimilând informație care nu ne aduce niciun beneficiu real, dar ne consumă minutele. Astfel, echipa Friends \TBWA a lansat pentru clientul Black Button Books clipuri de prezentare a volumelor “Marea Carte cu Fețe” și “Compendiu de Insta Hashtaguri” – ,,cărți” pe care mulți dintre noi le citim zilnic, fără să ne dăm seama cât timp ne mănâncă.
“Citește ceva mai bun” ne invită să ne gândim ce facem de fapt cu timpul nostru de citit, acela pe care de multe ori nu ne dăm seama că-l avem și pe care-l pierdem printre statusuri online pe care le uităm în câteva minute.
“Când ne-am apucat de campanie ne-am dat seama că, de fapt, românii citesc destul de mult – studiile zic că peste 70% dintre românii cu acces la Internet petrec câteva ore bune pe Facebook zilnic. Așadar au timp de citit și chiar citesc, însă newsfeeduri, nu cărți. Dacă tot au timp de citit, poate nu-și dau seama. Și dacă-și dau seama, poate că or și vrea să citească ceva mai bun. Sigur că ne bucură premiile, dar și mai mult ne bucură reacțiile oamenilor care s-au întâlnit cu campania în reviste, prin București sau pe net”, a explicat Eugen Suman.
Campania a fost deja apreciată în presa internațională, în publicații precum The Drum, The Little Black Book – LBB Online sau Adweek și a adus cele mai bune rate de interacțiune de până acum pe platformele sociale ale editurii Black Button Books.
Echipa completă implicată în campanie este:
Advertising Agency: Friends\TBWA Bucharest
Client: Black Button Books
Elena Marcu
Anca Dumitrescu
Simplification Officer: Sorin Trâncă
Executive Creative Director: Eugen Suman
Head of Art: Paul Nedelcu
Art Director: Theodor Nistor
Copywriter: Teodor Chiripuci
Ilustrator: Fesus Barna
Client Service Director: Ioana Teodorescu
Photographer: Almost Readuy Productions
Strategic Planner: Adriana Vasile
Head of Strategy: Adina Buzatu
Production Director: Dan Neagu
Despre FRIENDS \ TBWA Bucharest
FRIENDS \ TBWA a gândit, planificat și implementat peste 1.000 de campanii pentru clienți naționali și internaționali, în domenii variate. Este un brand social, care susține creativitatea practică încă din 2009, prin Fundația Friends for Friends > ffff.ro/despre-noi/
Fondată în 2003, ca agenție independentă de advertising, a fuzionat zece ani mai târziu cu TBWA Bucharest, devenind astfel o agenție full-service cu incontestabil ADN creativ și o metodologie de comunicare strategică unică, numită Disruption®.
Pentru a fi la curent cu ce mai lucrăm, urmăriți-ne și pe:
https://www.facebook.com/FRIENDSTBWA
QREATOR aniversează un an și lansează proiectul Institutul QREATOR
Spațiul QREATOR by IQOS a devenit, la un an de la deschidere, un punct de întâlnire și de referință pentru comunitățile creative din București. După experiențele acumulate în acest an, își propune să fie și mai implicat în comunitatea din care face parte, lansând o nouă provocare publicului – Institutul Qreator.
Misiunea Institutului este aceea de a genera și de a curatoria conținut de calitate, de a fi un loc al dialogului între curatori și comunitățile lor. Institutul QREATOR reunește comunitățile interesate de: muzică, film, fotografie, scris, dans, teatru, modă, domeniul afacerilor și gastronomie.
Institutul QREATOR este o platformă de conținut și colaborări artistice. Institutul își propune să genereze conținut relevant pentru comunitățile creative, dar și să curatorieze proiecte generate de acestea. Institutul Qreator va face acest lucru cu ajutorul a șapte curatori, cu mandat de un an la Institut. Primii curatori sunt: Adrian Despot – #manoftalent, Răzvan Exarhu – #manoftaste, Dragoș Bucurenci – #manofpeople, Mirela Bucovicean – #womanofstyle, Marius Chivu – #manofwords, Tudor Giurgiu – #manofcinema, Andi Moisescu – #manofcreativity.
Cei șapte curatori vor dezvolta proiecte care vor implica comunitățile atât offline, dar și online în anul în care au mandat și se vor întâlni trimestrial pentru discuții despre strategia și viziunea Institutului, valorilor sale și liniilor curatoriale. Creativitatea și expertiza celor șapte reprezintă cheia către un dialog deschis cu comunitățile creative din următoarele domenii: muzică, film, fotografie, scris, dans, teatru, modă, domeniul afacerilor și gastronomia.
„Acum un an ne-am propus să redăm Vila Oromolu Bucureștiului și bucureștenilor. În ultimele 12 luni am reușit să o transformăm într-un hub al creativității, care a găzduit peste 450 de evenimente și căruia i-au trecut pragul peste 30.000 de bucureșteni. Acum ne propunem nu doar să ducem povestea mai departe, ci să o ducem la un cu totul alt nivel.” declară Alina Frîncu, Director IQOS Risk Reduced Products Philip Morris Trading.
“Prin Institutul Qreator ne propunem să transformăm acest hub al creativității într-un hub al valorilor. Institutul reprezintă intersecția dintre valorile curatorilor și valorile brandului. Și pentru că fiecare dintre noi este curatorul propriei vieți, unul dintre proiectele propuse va fi un proiect propriu care să reflecte deplin preocupările și viziunea fiecărui membru al board-ului Institutului.”, declară Alexandra Olaru, Director Corporate Affairs Philip Morris Trading.
Monumente în mișcare, la Kiev: sculpturi contemporane românești de mari dimensiuni în centrul orașului
Nasui Collection & Gallery la invitația Ambasadei României în Ucraina, cu sprijinul Institutului Cultural Român și în parteneriat cu Ministerul Culturii din Ucraina, Administrația de Stat a orașului Kiev și Primăria Raionului Shevchenko prezintă în orașul Kiev, în cadrul programului „Moving Monuments / Monumente în mișcare”, două lucrări de artă de mari dimensiuni ale artistului Bogdan Rața. Cele două lucrări au fost itinerate anterior, „Middle Way” în St. Geroge`s Hall Liverpool (sit de patrimoniu UNESCO), Piața Cetății Baia Mare (sit de patrimoniu), faleza Cascais și Casa da Musica Porto, Lisabona (repere urbane importante ale orașelor) și „View from Light” la Muzeul de Artă și Memorialul Închisoarea Tăcerii Râmnicu Sărat, Parlamentul European Bruxelles și Memorialul Gherla.
Programul „Moving Monuments / Monumente în mișcare” inițiat de Nasui Collection & Gallery în 2014 are ca scop producția, prezentarea și itinerarea de lucrări de artă de mari dimensiuni în spații contemporane prestigioase din întreaga lume. Toate sculpturile au un caracter temporar, sunt neintruzive cu spațiul gazdă, sunt impactante și „se încarcă” simbolic la fiecare itinerare.
Eveniment de inaugurare pe 27 septembrie 2018:
ora 11.00: Middle Way – spațiul public, Tarasa Shevcehnko no. 3, Kiev
Nasui Collection & Gallery, organizație independentă care promovează artiști români moderni și contemporani, a lansat programul „Moving Monuments“ în 2014, dezvoltând secțiunile „Memoria Rezistenței” în 2017 și „Monumente dispărute” în 2018. La invitația Ambasadei României la Kiev, sculpturile de mari dimensiuni „Middle Way“ și „View from Light” ale artistului Bogdan Rața, itinerate anterior în orașe din România și Europa în diferite contexte diplomatice culturale, vor fi amplasate în spații publice centrale din Kiev.
„Middle Way“ – 3,5 m înălțime x 1,5 m x 0,6 m (materiale: polistiren, metal, vopsea auto) a făcut parte din Independents Liverpool Biennial 2014 și a fost amplasată până în 2016 în faţa St. George’s Hall, o clădire din insula muzeelor a centrului orașului Liverpool, ridicată în 1864 şi parte a patrimoniului mondial UNESCO. În 2016, cu ocazia sărbătoririi a 120 ani de artă la Baia Mare, sculptura monumentală a fost plasată în perimetrul centrului istoric al municipiului Baia Mare, în Piaţa Cetăţii și Ansamblul „Turnul Ştefan“ (sec. XIV), monument istoric, cel mai însemnat obiectiv din oraşul medieval. În 2017, în contextul celebrării a 100 de ani de la stabilirea relațiilor diplomatice între România și Portugalia, a fost amplasată pe faleza din fața primăriei Municipiului Cascais iar ulterior expusă în fața Casei da Música, creație a celebrului arhitect Rem Koolhaas și unul dintre cei mai puternici poli culturali ai orașului Porto.
La Kiev, „Middle Way” este amplasată pe spațiul public, într-o zonă reper a orașului –bulevardul Taras Shevcehnko no. 3.
„View from Light” – 260 x 60 x 80 cm (materiale: poliester, fibră, rășină sintetică, metal) este o lucrare produsă în cadrul secțiunii „Monumente în mișcare – Memoria Rezistenței” și a fost itinerată de la Memorialul Închisoarea Tăcerii Râmnicu Sărat la Parlamentul European din Bruxelles și apoi la Memorialul Gherla.
La Kiev „View from Light” este inaugurată pe spațiul Ambasadei României în Ucraina, Mihaila Kotsiubinskogo 8, la câteva minute de mers pe jos de „Middle Way”.
Parteneri: Ambasada României în Ucraina, Institutul Cultural Român, Ministerul Culturii din Ucraina, Primăria Raionului Shevchenko, Modernism.ro
Nasui Collection & Gallery s-a deschis în 2010 în Bucureşti şi a co-produs proiecte naționale și internaţionale în cadrul unor prestigioase spaţii şi contexte culturale, unele dintre ele fiind: Bienala de Artă contemporană de la Moscova 2011, Bienala de la Liverpool 2012 şi 2014, Bienala de la Veneţia 2013 sau Bienala europeană de artă contemporană „Manifesta“ din Sankt Petersburg, 2014. www.cosminnasui.com
Cosmin Nasui este autor de studii și cercetări, istoric de artă, curator și colecționar, cu o experiență profesională de 20 de ani. Bogdan Rața are un doctorat în noile materiale în sculptură și predă la Universitatea de Vest Timișoara. Lucrările sale au fost expuse de Nasui Collection & Gallery în proiecte curatoriale din spații publice (St. George’s Hall Liverpool, Piața Cetății Baia Mare, faleza Cascais Portugalia, Casa da Musica Porto, Portugalia, Dealul Cărămidăriei Gherla), centre culturale, bienale (Moscow Biennale, Liverpool Biennale, Venice Biennale, Manifesta St. Petersburg) și muzee (Muzeul Național Brukenthal, Muzeul Național de Artă Contemporană București).