Știrile săptămânii: Thierry Wolton, turneu de lansări și sesiuni de autografe la Timișoara, București și Cluj; Editura Nemira lansează newsletter-ul Plăcerea lecturii pe WhatsApp; ”153 de secunde” vine la Teatrul Apollo 111 înaintea turneului național; Lansarea romanului Friedrich, marele detectiv de Philip Kerr – Dictatura pe înțelesul copiilor; Scrisoare deschisă Dan Lungu: nu lăsați Premiul „Mihai Eminescu” să cadă în ridicol; Descoperă „Inima îndrăgostită: O istorie neconvențională a iubirii”, de Marilyn Yalom, la Nemira; Noi editii in colectia Allan Percy: Einstein pentru debusolati, Shakespeare pentru indragostiti & Nietzsche pentru stresati, Editura Herald; Noaptea Ideilor 2019 în România; Lansarea romanului Satul neamțului sau Jurnalul fraților Schillerde Boualem Sansal, Editura Humanitas Fiction; Marile provocări ale lumii contemporane, discutate la a doua ediție a conferințelor Despre lumea în care trăim.
Thierry Wolton, turneu de lansări și sesiuni de autografe la Timișoara, București și Cluj
La invitația Editurii Humanitas și a Institutului Francez din Timișoara, cunoscutul jurnalist și scriitor francez Thierry Wolton se va afla în România în perioada 31 ianuarie–5 februarie pentru dezbateri și întâlniri dedicate primului volumul al trilogiei O istorie mondială a comunismului. Încercare de investigație istorică, a cărui apariție în limba română reprezintă unul dintre cele mai importante evenimente editoriale ale ultimelor luni.
Acest volum, apărut în cadrul Programului de sprijin pentru publicare „Nicolae Iorga“, a beneficiat de susținere din partea Ambasadei Franței în România.
Excepționala trilogie O istorie mondială a comunismului. Încercare de investigație istoricăscrisă de jurnalistul francez Thierry Wolton, recompensată cu Premiul Jan Michalski (Elveția, 2017) și Premiul Aujourd’hui (Franța, 2018), este cel mai amplu demers de acest gen, care explică sistemul comunist din perspectiva celor trei mari actori ai săi: călăii (vol. I), victimele (vol. II) și complicii (vol. III). Ultimele două volume se află în pregătire la Editura Humanitas, urmând să apară în toamna lui 2019, respectiv 2020. Pe întreg parcursul acestui an, Editura Humanitas va marca împlinirea a 30 de ani de la evenimentele din 1989 prin organizarea lunară a unor dezbateri și conferințe dedicate cărților fundamentale pentru înțelegerea comunismului, iar întâlnirile cu Thierry Wolton din primele zile ale lunii februrie, din Librăriile Humanitas din Timișoara, București și Cluj, deschid seria acestor evenimente.
„Comunismul este conștiința vinovată mondială. Nici o altă ideologie, într-un interval de timp comparabil, nu a cucerit atât de multe țări, atât de multe minți și nu a distrus atâtea vieți omenești. Și tocmai omul se află în inima cărții mele. Nu inventez nimic în această istorie a comunismului, nu există dialoguri fabricate, toate situațiile despre care vorbesc sunt atestate, în general sunt cunoscute, nu sunt eu cel dintâi care le descoperă. Meritul meu, singurul pe care îl am în raport cu această narațiune, este acela de a fi adus laolaltă sute de elemente disparate, pentru a vedea lucrurile în ansamblu. Am vrut să-l iau pe cititor de mână și să-l însoțesc de-a lungul istoriei dramatice a comunismului. Sper că am reușit; în această carte există carne și viață.“ – Thierry Wolton
THIERRY WOLTON (n. 1951) este profesor la École Supérieure de Commerce din Paris. E preocupat în mod special de istoria regimurilor comuniste, de Războiul Rece și de influența sovietică în Occident. A mai publicat: Vivre à l’Est (1977), L’Occident des dissidents (în colaborare cu Christian Jelen, 1979), Culture et pouvoir communiste (în colaborare cu Natalia Diujeva, 1979), Le KGB en France (1986; trad. rom. KGB-ul în Franța, Humanitas, 1992), Silence, on tue (în colaborare cu André Glucksmann, 1986), Les visiteurs de l’ombre (în colaborare cu Marcel Chalet, 1990), Le Grand Recrutement (1993), La France sous influence: Paris–Moscou, 30 ans de relations secretes (1997), L’Histoire interdite (1998), Rouge-brun: Le Mal du siècle (1999; trad. rom. Roșu-brun: Răul secolului), Le grand bluff chinois: Comment Pékin nous vend sa „révolution“ capitaliste (2007), Le KGB au pouvoir: Le système Poutine, (2008; trad. rom. KGB-ul la putere: Sistemul Putin, Humanitas, 2008, ed. a II-a 2014).
Programul evenimentelor
TIMIȘOARA, joi, 31 ianuarie, ora 18
Universitatea de Vest, amfiteatrul A01
Dezbatere cu tema „Viitorul Europei se decide, oare, în România?”
Participă, alături de Thierry Wolton, Laurențiu Ștefan, profesor și cercetător la Universitatea de Vest, Aline Fontaine, jurnalistă, Mircea Mihăieș, profesor la Universitatea de Vest; moderatorul serii va fi Silviu Rogobete, fost diplomat, în prezent profesor la Facultatea de Științe Politice a UVT.
Dezbaterea va avea loc în cadrul evenimentului „Noaptea Ideilor/Nuit des idées à Timisoara”, fiind prilejuită de contextul preluării președinției Consiliului Uniunii Europene de către România începând cu 1 ianuarie 2019
TIMIȘOARA, vineri, 1 februarie, ora 18.30
Librăria Humanitas (str. Episcop Augustin Pacha nr. 6, intrare din str. Eugeniu de Savoya)
Lansare de carte, dialog cu publicul și sesiune de autografe
Thierry Wolton, O istorie mondială a comunismului. Încercare de investigație istorică, vol. I: Cu pumnul de fier. Călăii
Vor vorbi: Thierry Wolton și Mircea Mihăieș
BUCUREȘTI, sâmbătă, 2 februarie, ora 17
Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bld. Regina Elisabeta nr. 38)
Thierry Wolton în dialog cu Gabriel Liiceanu și Ioan Stanomir
Sesiune de autografe
CLUJ, luni, 4 februarie, ora 18
Facultatea de Istorie și Filosofie, Aula „Regele Ferdinand I” (str. Napoca nr. 11)
Thierry Wolton în dialog cu prof. dr. Virgiliu Țârău și prof. dr. George Cipăianu
Sesiune de autografe
Toate evenimentele se vor desfășura în limba română, cu traducere consecutivă.
Intrarea este liberă.
Editura Nemira lansează newsletter-ul Plăcerea lecturii pe WhatsApp
Editura Nemira lansează un newsletter săptămânal pe WhatsApp intitulat „Plăcerea lecturii”. Acesta promovează, în primul rând, plăcerea și bucuria lecturii și va avea un conținut diferit față de celelalte canale de comunicare ale editurii Nemira.
Newsletter-ul Plăcerea Lecturii powered by #Nemira e pentru tine dacă ești printre cei care citesc de plăcere, ai un teanc de cărți pe noptieră și porți mereu o carte cu tine în rucsac sau dacă pur și simplu vrei să citești mai mult, dar ți-e greu să te decizi ce să alegi din librărie. În fiecare joi îți trimitem pe Whatsapp o selecție cu cele mai frumoase articole și noutăți din lumea cărților, topuri, avanpremiere, recomandări și sugestii de lectură pentru tot weekend-ul.
EXCLUSIV în primul newsletter din 24 ianuarie: #sneakpeek din cea mai așteptată carte a anului, Foc și sânge, de George R.R. Martin!
Ce trebuie să faci:
Adaugă numărul de telefon 0736 007 950, salvează-l cu numele Plăcerea Lecturii
Apoi trimite-ne un mesaj cu START pe Whatsapp
Iar noi îți vom trimite primul newsletter despre cărți joi, 24 ianuarie.
*Dacă vrei să te dezabonezi, o poți face oricând trimițând un mesaj cu STOP.
*Prin înscrierea la newsletter ești de acord ca NEMIRA să îți prelucreze datele cu caracter personal conform politicii de confidenționalitate, punctul 4.
”153 de secunde” vine la Teatrul Apollo 111 înaintea turneului național
Jucat cu casa închisă la seria reprezentațiilor de lansare, “153 de secunde” – teatru contemporan inspirat de momentul Colectiv – va fi prezentat, într-o suită specială, pe 1 și 2 februarie, de la ora 20.00, la Teatrul Apollo 111 din București. Spectacolul, – una dintre cele mai curajoase producții ale acestui sezon – va fi prezentat apoi într-un turneu național, în parteneriat cu teatre, festivaluri și organizații umanitare din țară.
”Este un spectacol cu o încărcătură puternică, cu atmosferă apăsătoare, rămâi nemişcat preţ de mai bine de o oră, respiraţia aproape că ţi se taie, iar la final aplauzele izbucnesc precaut, de parcă s-ar teme să nu perturbe atmosfera. Mult după ce te ridici din scaun mintea rămâne plecată departe, captivă în spectacol. Cu greu te reconectezi la real” (Bogdan Munteanu)
Spectacolul “153 de secunde”, al regizoarei Ioana Păun, pune în discuție, dintr-o perspectivă subiectivă, implicațiile politice, morale și afective ale incendiului din clubul Colectiv, un moment care a ajuns în profunzimea texturii sociale, mobilizând un proces complex de reflecție asupra generației milenialilor. Scenariul, semnat de scriitoarea Svetlana Cârstean, punctează cu putere și delicatețe o poveste recompusă din zeci de mărturii ale supraviețuitorilor. Cu aproape 20 de tineri actori pe scenă, spectacolul reconstruiește inteligent, fără urmă de violență grafică, energia unei mulțimi aflate în blocaj, iar cu forța acestui grup sunt accentuate stări divergente: exaltarea, entuziasmul, amorțeala, paralizia, furia. Containerul care a blocat ieșirea de la Colectiv are o voce proprie, interpretată de actorul Bogdan Dumitrache, și construiește contextul mental care domină realitatea tinerilor din România.
153 de secunde va fi prezentat pe 1 și 2 februarie, de la ora 20.00, la Teatrul Apollo 111 din București. Biletele costă 50 de lei și se găsesc online, pe site-ul Teatrului Apollo 111 și pe Eventbook, la adresa: https://goo.gl/iwnJoc
Adresa: Strada Actor Ion Brezoianu nr. 23 – 25, Palatul Universul, Corp B, subsol, Strada Ion Brezoianu, București. Proiectul a fost produs cu susținerea AFCN, CNDB și ARCUB.
153 de secunde, atât a durat incendiul din Clubul Colectiv, declanșat în noaptea de vineri, 30 octombrie 2015. Un pompier intrat într-un club în flăcări reține imaginea a zeci de telefoane mobile care sună, purtând, cam toate, aceleași nume pe ecran: tata sau mama. Un container industrial, construit ca să fie etanș, e vopsit în portocaliu și instalat la intrarea în club. El blochează ieșirea. Apoi, timpul diluează totul. Furia, discursul, intențiile.
ECHIPA
Proiectele regizoarei Ioana Păun (n. 1984) au fost susținute de prestigioase instituții europene și internaționale, de la Theatre Royal Stratford East, la Teatro Luna Chicago, Kunstraum Lakeside Austria, Live Art Development Agency UK, Schauspielhaus Viena sau Onassio Centre din Atena. Spectacolele ei urmăresc cu predilecție teme sociale, vizând subiecte complexe, de la condiția muncitorilor dintr-o fabrică la viața lucrătoarelor filipineze. Nominalizată la Premiul pentru Incluziune Socială în cadrul Galei AFCN, Ioana Păun și-a centrat munca pe înțelegerea comportamentului uman, în special în situații feroce și condiții extreme, economice, politice sau de sănătate. 2019 marchează debutul ei în Franța, la Le Phenix Scene Nationalle, alături de un dramaturg incisiv, Amine Adjina. Cu educație în teatru și arte performative la UNATC București și la Universitatea Goldsmiths din Londra, Ioana Păun este coordonatoarea Programului de Arte Performative al Muzeului Național de Artă Contemporană din București.
Svetlana Cârstean (născută în 1969) este poetă și traducătoare. A debutat în 1994, în cadrul volumului colectiv Tablou de familie, alături de T.O. Bobe, Răzvan Rădulescu, Mihai Ignat, Sorin Ghergut și Cezar Paul-Bădescu. Volumul de debut individual, Floarea de menghină, a apărut în 2008, iar în 2013 a fost publicat în Suedia, la Editura Rámus, în traducerea poetei suedeze Athena Farrokhzad. Poemele sale au fost traduse în numeroase limbi. A lansat, în 2015, volumul Gravitație, la Editura Trei. În aprilie 2016, volumul Trado, scris împreună cu Athena Farrokhzad, a fost lansat în Suedia, de Editura Albert Bonnier, în colaborare cu Editura Rámus. Svetlana Cârstean este gazdă a Intersecțiilor de miercuri.
Munca pentru spectacol a început din 2017, iar fiecare element din construcția sa este creația originală a unora dintre cei mai avangardiști artiști români. Din echipă mai fac parte coregrafa Andreea David, artistul pop Cătălin Rulea, documentaristele Laura Ștefănuț și Smaranda Nicolau și muzicianul Sillyconductor.
Regia: Ioana Păun
Scenariu: Svetlana Cârstean
Scenografia: Cătălin Rulea
Documentare: Laura Ștefănuț, Smaranda Nicolau
Coloana sonoră: Sillyconductor
Mișcare: Andreea David
Performeri: Irina Artenii, Andrei Cătălin, Claudia Chiraș, Sorin Dobrin, Lorena Luchian, Alice Mihalache, Denisse Moise, Cristina Negucioiu, Ana Maria Pop, Ingrid Robu, Adina Răducan, Amelia Stuparu, Teodora Tudose, Octavian Voina
Voce container: Bogdan Dumitrache
Producătoare: Biatrice Cozmolici
Comunicare: Evantia Barca
Artistă asociată: Nicoleta Lefter
Lansarea romanului Friedrich, marele detectiv de Philip Kerr – Dictatura pe înțelesul copiilor
Miercuri, 30 ianuarie 2019, la ora 18.30, la librăria Cărturești Carusel din București va avea loc lansarea romanului pentru copii Friedrich, marele detectiv de Philip Kerr, apărut în colecția Smart Age a editurii Corint Junior. Vor vorbi: Selma Iusuf (jurnalistă, KissFM, Dilema veche), Cătălin Striblea (jurnalist, DigiFM), Dan Antonescu (polițist criminalist și realizatorul unor emisiuni de televiziune cu subiect detectivistic) și Cătălin Strat, directorul editorial al Editurii Corint Junior.
Friedrich, marele detectiv este povestea unui copil din Germania anului 1933, martorul ascensiunii la putere a partidului nazist, care acaparează încetul cu încetul și fără a întâmpina vreo urmă serioasă de împotrivire școlile și universitățile, viața artistică și culturală, presa scrisă și, de fapt, întreaga societate germană. Friedrich, care are 13 ani în 1933, visează să devină detectiv. Este un personaj irezistibil: are cultură generală, spirit de observație, o minte ascuțită și pătrunzătoare. Este tot atât de inocent precum eroul cărții sale preferate scrise de Erich Kästner, Emil și detectivii, dar, din cauza nazismului, Friedrich este silit să aleagă între a-și vedea visul împlinit și a-și păstra libertatea individuală. Lumea lui Friedrich, și nu doar a lui, în care prietenia, loialitatea și curajul sunt valorile esențiale, începe să se destrame, îndreptându-se către un cumplit deznodământ.
Philip Kerr (1956–2018) este celebru atât pentru romanele sale polițiste avândul ca erou pe detectivul german Bernie Gunther, a căror acțiune este plasată în Berlinul interbelic, cât și pentru seria de romane fantasy pentru copii și adolescenți, Copiii lămpii fermecate, care a fost publicată în România de Editura Corint.
Colecția Smart Age, dedicată copiilor cu vârste cuprinse între 9 și 12 ani, cuprinde romane care abordează teme și subiecte importante pentru formarea tinerilor cititori. Coordonatoarea colecției este Nona Rapotan, care conduce și una dintre cele mai active platforme culturale on-line din România, Bookhub.
Scrisoare deschisă Dan Lungu: nu lăsați Premiul „Mihai Eminescu” să cadă în ridicol
Stimate domnule primar al municipiului Botoșani, dragi consilieri locali,
am hotărât să vă scriu, până lucrurile nu ajung în punctul în care nu mai pot fi salvate. Știm cu toții, Premiul „Mihai Eminescu” pentru Opera Omnia este cel mai important premiu de poezie din țară. Încă mai este, în pofida faptului că în ultimii ani scandalurile din jurul său s-au ținut lanț. Tocmai fiindcă are prestigiul pe care îl are, responsabilitatea dumneavoastră este de a face tot ce vă stă în putință pentru a-l proteja și a nu-l lăsa să cadă în ridicol, cum s-a întâmplat la ediția din acest an.
Să soliciți câștigătorului, Constantin Abăluță, să returneze suma reprezentând contravaloarea premiului deja trimisă prin bancă, pentru a fi redirecționată pentru cel aflat pe locul al doilea, Liviu Ioan Stoiciu, doar pentru că laureatul nu poate fi prezent la ceremonie, este nu doar imoral și jenant, ci și de natură să decredibilizeze însuși premiul. Întreaga lume literară este indignată în momentul de față de gestul dumneavoastră, iar poetul Constantin Abăluță nu merita această umilință și acest gest de dispreț.
Domnilor, dacă întâmplarea din acest an ar fi singulară, ar fi remediabilă, dar vă aduceți cu toții aminte acuzele ce vin aproape an de an, acele premieri care stau sub semnul manevrelor, confirmate în intervenții publice chiar de membri ai juriului, care au scandalizat la rândul lor întreaga lume literară. În momentul de față, integritatea premiului este profund știrbită și este nevoie de mult efort și tact din partea dumneavoastră pentru a putea convinge că acest premiu nu s-a transformat într-o roata norocului de la bâlci, unde câștigător e cine ajunge primul la Botoșani.
În gestul de a nu se acorda premiul câștigătorului, Constantin Abăluță, ați invocat existența unui Regulament care prevede prezența obligatorie a laureatului la decernare, în baza căruia s-ar fi luat decizia acordării poetului ieșit pe locul doi. Doar că, printr-o totală lipsă de transparență, acel Regulament nu este de găsit nicăieri. Am sunat și la instituția pe care o conduceți, de unde am primit răspuns, în cele din urmă, să-l solicităm pe Legea 544/2001, ceea ce am și făcut.
Însă nu mai este suficient acum doar să ne prezentați un regulament care ridică semne de întrebare doar și prin faptul că ar putea conține astfel de prevederi abracadabrante. Dați-mi voie să fiu vocea emoțiilor negative din lumea literară și să vă redirecționez o serie de întrebări la care, în numele transparenței care trebuie să însoțească cheltuirea oricărui ban public, trebuie răspundeți public:
- Există acest regulament care prevede criteriile și procedura de jurizare și acordare a premiului? Dacă da, de ce nu este public?
- În cazul în care există, acest regulament a fost aprobat de către Consiliul Local al municipiului Botoșani?
- În cazul în care există, regulamentul prevede explicit prezența fizică sau e posibilă prezența online, cum se întâmplă la multe alte festivaluri din lume?
- Din moment ce i-a fost virată suma de bani laureatului, înseamnă că există un proces verbal de jurizare, semnat de toți membrii juriului. Există vreo procedură care permite anularea unui astfel de proces verbal? Vă solicităm să îl faceți public, pentru a-l putea consulta.
- Câte voturi a primit domnul Constantin Abăluță? Unii spun că 5, alții că 7.
- Într-o emisiune la Radio România Cultural, unul dintre membrii juriului, profesorul Mircea Martin, a declarat că premiantul stabilit prin proces verbal e Constantin Abăluță și nu-și explică de ce a luat altcineva premiul. De către cine a fost luată decizia de a acorda premiul celui aflat pe locul doi? Există un document în acest sens? Dacă da, vă solicităm să îl faceți public.
- Decizia de a acorda premiul celui aflat pe locul doi a fost luată cu consimțământul membrilor juriului? Se poate face proba acestui consimțământ?
- Cine a luat decizia de a i se retrage banii domnului Constantin Abăluță, câștigătorul desemnat de juriu?
- Am înțeles că organizatorul este diferit de finanțator. Care sunt obligațiile asumate de organizator în fața finanțatorului în ceea ce privește imaginea publică a premiului și a evenimentului?
- În contextul în care am înțeles că nici membrii juriului nu au fost prezenți cu toții la decernare, vă rog să ne comunicați ce prevede regulamentul în privința obligativității prezenței acestora la ceremonia de decernare a premiului?
Acestea ar fi doar 10 dintre întrebările la care lumea literară așteaptă răspuns cu maximum de interes. De aceea, vă rog să faceți efortul de a comunica public toate clarificările, fiind vorba de informații de interes public. Ne uităm, cu toții, cu întristare, la faptul că în ultimii ani acest premiu a ajuns raiul mișcărilor de culise și ținta tuturor glumelor și ironiilor. Situația aberantă de anul acesta, inspirată parcă din Caragiale, nu face cinste nici premiului, nici lui Eminescu și nici orașului.
Stimate domnule primar și dragi consilieri, ca botoșănean de origine și ca scriitor, ca membru în Comisia de Cultură a Senatului României și ca iubitor de cultură, vă rog să salvați acest premiu. Credibilitatea lui e în cădere liberă, v-o spune un om foarte atent la pulsul vieții literare. Opriți dezastrul până nu e prea târziu.
Vă trimit, mai departe, doar câteva dintre reacțiile publice ale poeților, scriitorilor și oamenilor de cultură din țară la aflarea veștii cu privire la ce s-a întâmplat anul acesta cu decernarea premiului, în speranța că vă va convinge să ne răspundeți la întrebări și să vă îngrijiți mai mult, în anii care vin, de imaginea acestuia.
– „Mi se pare incredibil câtă mojicie, din partea juriului și a organizatorilor, să umilești în halul acesta un om, să-i spui practic în față că nu merită recunoașterea dacă nu mai e în stare să se miște, dacă s-a găsit chiar acum să fie bolnav… ” (Vasile Baghiu)
– „Este un model pentru generația mea și pentru mine. Îi doresc să treacă peste accidentele neplăcute ale vieții și să meargă mai departe cu demnitate, ca și până azi.” (Mircea Cărtărescu)
– „Din câte știu, în ultimul timp măcar trei premianți Nobel pentru literatură (Elfriede Jelinek, 2004, Patrick Modiano, 2014, și Bob Dylan, 2016) n-au fost prezenți la decernarea premiului. Și nu li s-a luat. Pe bună dreptate: doar cărțile, nu moaca/ prezența lor contează.” (Mariana Codruț)
– „Nu-i pentru cine se pregătește, e pentru cine se nimerește. Țara gafelor și a prostiei generoase…” (Dan Dănilă)
– „O formulă mai fair ar fi să se anunțe nominalizările și să-l ia cine ajunge primul la Botoșani.” (Sorin Gherghuț)
– „Regulamentul Premiului Eminescu de la Botoșani care prevede prezența fizică a laureatului e cu atât mai absurd cu cât e un premiu opera omnia, deci cu o probabilitate ridicată să se acorde unui scriitor în vârstă și/sau cu probleme de sănătate. De la anul aș propune ca Premiul de la Botoșani să capete numele lui de facto: „Premiul-Eminescu-opera-omnia-pentru-poeți-sănătoși-și-în-deplinătatea-facultăților-motorii.” (Alex Goldis)
– „Anul ăsta, jurații îl desemnaseră câștigător pe Constantin Abăluță, îi și viraseră banii în cont, dar pentru că venerabilul autor nu s-a putut deplasa în Botoșani, a fost nevoit să returneze banii iar premiul s-a reportat la cel de pe locul 2, Liviu Ioan Stoiciu – care, deși avea probleme de sănătate, a sărit în mașină și-a gonit ca nebunul să ajungă la timp la ceremonie. Doamne ferește să fi făcut accident pe drum, nu de alta dar, potrivit aceleiași reguli, premiul s-ar fi reportat iar, la cel de pe locul 3.” (Mugur Grosu)
– „Hai cu explicațiile, neamule! Hai cu juriul, neamule ! Hai cu sfânta mare nerușinare!” (Florin Iaru)
– „Cum se cheamă o cultură – o țară – unde se decide ca un premiu pentru întreaga carieră să nu-ți fie dat, în ciuda deciziei juriului, decât dacă ajungi la decernare? Iar dacă nu poți, că ai 80 de ani și ai trecut prin câteva încercări grele, să-i fie dat următorului de pe listă, care a fost mai iute de picior? Cum?” (Claudiu Komartin)
– „Eu așa mizerie umană și literară nu am pomenit.(…) Nu vreau să știu ce se întâmpla dacă, Sisoie păzește, dl Abăluță murea în trenul de Botoșani. Cred că dl Nicolae Manolescu se ducea cu moștenitorii la notar să recupereze banii.” (Iulia Popovici)
– „Cine a luat decizia asta? Are vreo acoperire în regulament? Există în genere un regulament? S-a gândit cineva ce efect poate avea o asemenea decizie asupra unui om bolnav de 81 de ani? Cum a putut primi Stoiciu un premiu oferit în asemenea condiții? Măgăria asta o întrece pe cea cu premierea lui Chifu. RUŞINE BOTOŞANI! RUŞINE USR! RUȘINE STOICIU!” (Octavian Soviany)
– „Absolut halucinant.” (Radu Vancu)
Descoperă „Inima îndrăgostită: O istorie neconvențională a iubirii”, de Marilyn Yalom, la Nemira
Cum a apărut legătura dintre inimă și iubire? Cum a devenit inima simbolul suprem al iubirii și cum a evoluat acesta în decursul timpului, din vremea Scripturilor până în era emoticoanelor din social media? De ce este inima cel mai cunoscut simbol din lume? Răspunde istoricul Marilyn Yalom, soția psihiatrului și scriitorului Irvin D. Yalom, în cartea Inima îndrăgostită: O istorie neconvențională a iubirii, care apare la editura Nemira în februarie.
Pictura, literatura, teatrul sau teologia ultimelor două milenii oferă, separat și împreună, un răspuns fascinant și deschid noi posibilități de a privi emoția umană supremă. Marilyn Yalom pășește cu atenție într-un muzeu nesfârșit, unde redescoperă îndrăgostiți și povești celebre sau uitate, mergând din Egiptul antic până în era Facebook-ului, într-o revizitare inedită a nesfârșitei istorii a iubirii.
„Atracția însăși exercitată de imaginea inimii îndeamnă la interpretări estetice, filosofice și psihologice. Simetria sa perfectă și culoarea îndrăzneață se adresează simțului frumosului din noi. Cele două jumătăți egale ale sale care se contopesc duc la ideea filosofică, dragă lui Platon, că orice ființă caută unirea cu sufletul său pereche. Iar la un nivel inconștient, lobii rotunjiți evocă imaginile sexuale ale sânilor și feselor. Din toate aceste motive, și nu numai, simbolul medieval al inimii a întruchipat diferite idei despre dragoste, pline de înțelesuri, pentru diferite grupuri de oameni în diferite epoci și locuri.“
Marilyn Yalom (n. 1932) este istoric de origine americană, specializat în studii de gen. De-a lungul timpului, a predat la multe universități și institute de cercetare din Statele Unite ale Americii, printre care The Clayman Institute for Gender Studies de la Stanford University. Este autoarea unor volume care s-au bucurat de un real succes și au fost traduse în multe limbi: A History of the Breast, A History of the Wife, Birth of the Chess Queen. În anul 2013, cartea ei How the French Invented Love a fost nominalizată la Premiul pentru Cea mai bună carte decernat de American Library, filiala Paris, și la alte distincții. Cel mai recent volum al său este The Social Sex: A History of Female Friendship, pe care îl semnează împreună cu Theresa Donovan Brown. Locuiește în Palo Alto, California.
Noi editii in colectia Allan Percy: Einstein pentru debusolati, Shakespeare pentru indragostiti & Nietzsche pentru stresati
Einstein pentru debusolati – Solutii atomice pentru probleme relativ grave
Anul 1905 a fost considerat un „an miraculos”. Albert Einstein a publicat trei articole si o anexa, revolutionand complet modul in care fizicienii intelegeau lumea si punand bazele teoriei relativitatii. In acelasi an, a elaborat cea mai vestita ecuatie din istoria fizicii si, probabil, cea pe care o vedem adesea stantata pe cele mai multe tricouri: E=mc2. Energia este egala cu masa inmultita cu viteza luminii la patrat. Masa se poate transforma intr-o uriasa sursa de energie; din aceasta idee vor lua nastere proiectul Manhattan si bomba atomica. Einstein a avut un rol fundamental in acel program ale carui consecinte l-au urmarit tot restul vietii.
Viziunile sale absolut noi asupra naturii luminii au reprezentat punctul de pornire al fizicii cuantice, una din cele mai moderne teorii, care reprezinta o adevarata provocare pentru gandirea logica si ne pune la incercare spiritul practic in cel mai inalt grad. Cand intram mai adanc in lumea fantastica a cuanticii, descoperim imediat fapte extraordinare: obiectele pot exista in mai multe locuri in acelasi timp, ceea ce pare solid este vacuum etc. Aceste paradoxuri, semanand cu niste koanuri, demonteaza total structurile noastre mentale si dau nastere unei stari de „confuzie”, care este anticamera gandirii creative. Meritul lui Allan Percy este de a fi reunit 85 de pilule de intelepciune din gandirea lui Einstein si de a le fi tradus in limbajul psihologiei cotidiene, ca inceputuri de solutii practice pentru a relativiza preocuparile, pentru a rezolva problemele si pentru a gasi formula cea mai simpla si mai puternica cu scopul de a ne implini propria existenta. Dr. Sonia Fernández-Vidal
Shakespeare pentru indragostiti – 72 de pilule pentru a ne bucura de iubire in fiecare zi
Shakespeare pentru indragostiti. 72 de pilule pentru a ne bucura de iubire in fiecare zi este cel mai complet breviar de recomandari culturale si terapeutice pe subiectul iubirii, vietii de cuplu si al cautarilor sentimentale. Pornind de la pretextul unor citate celebre sau mai putin cunoscute extrase din opera lui William Shakespeare, Allan Percy ne plimba prin istoricul acestui sentiment, folosindu-se de referinte culturale care variaza de la Quevedo la Roland Barthes si Dalai Lama. Pe un alt palier, Shakespeare pentru indragostiti face recurs la concluziile unor studii recente pentru o analiza a iubirii in modernitate, oferind date statistice sau explicatii fiziologice.
Cele 72 de pilule pentru a ne bucura de iubire in fiecare zi sunt presarate pe alocuri cu scurte istorioare ilustrative sau romantice si completate cu recomandari de filme cu efect terapeutic pentru cupluri sau compozitii muzicale ce pot imbogati clipele in doi ori sugestii pentru condimentarea vietii intime a cuplului. La prima iubire ori la nunta de platina, veti regasi in acest volum cele mai frumoase descrieri ale primelor sentimente de iubire si cele mai potrivite recomandari pentru bucuria cuplului. Fie ca sunteti prinsi in mrejele dragostei sau in cautarea iubirii, Shakespeare pentru indragostiti. 72 de pilule pentru a ne bucura de iubire in fiecare zide Allan Percy este o desfatare pentru fiecare cititor. Sanda Watt
Nietzsche pentru stresati – 99 de pilule de filozofie radicala pentru a tine mintea treaza
Cartea de fata reuneste 99 de maxime ale geniului german si aplicarea lor practica la imprejurarile si situatiile de zi cu zi. Atat in lumea antreprenoriala, cat si in viata personala, filozofia lui Nietzsche se dovedeste foarte eficienta atunci cand se doreste gasirea unei iesiri la rascruce de drumuri. Fiecare capitol al cartii se deschide cu un aforism al acestui ganditor, urmat de o interpretare in cheie actuala pentru a ne imbunatati calitatea vietii. Acest compendiu de filozofie cotidiana a fost elaborat pentru a ne ajuta sa luam decizii pe baza unei ierarhizari mai corecte a lucrurilor care ni se intampla, pentru a ne „trage sufletul” si a regasi cararea pierduta.
Ne aflam in fata unui manual de dezvoltare personala intelept − datorita si personajului care l-a inspirat – provocator si stimulator. O carte pentru cei ce cauta o sursa de inspiratie in gandirea celui mai influent filozof al epocii moderne, care ne invata sa luptam cu anxietatile si temerile noastre de fiecare zi.
Allan Percy (nascut pe 7 august 1968) este doar unul dintre pseudonimele sub care este cunoscut acest autor de carti de dezvoltare personala. Scriitor prolific, traducator, eseist, muzician Allan Percy este totodata expert in coaching si in tehnici de indrumare personala.
Actualmente lucreaza in calitate de consultant editorial in domeniul formarii si dezvoltarii umane. Calatoreste in toata lumea in cautarea unor noi surse de inspiratie pentru cartile sale. Traduse in numeroase limbi, volumele sale sunt un elogiu lucid adus libertatii noastre de a fi in lumea contemporana: Nietzsche pentru stresati (Herald, 2009), Oscar Wilde pentru blazati (Herald, 2011), Kafka pentru deprimati (Herald, 2012), Turistul interior – Un ghid turistic pentru a descoperi cele mai fascinante meleaguri ale personalitatii tale (2017), Platon pentru visatori (2017, Dieta spirituala: un program revolutionar pentru eliminarea a tot ce iti ingreuneaza inutil viata (2018).
Allan Percy mai este cunoscut si sub pseudonimul Francesc Miralles Contijoch, cu acest nume publicand de-a lungul timpului o mare varietate de lucrari de fictiune si nonfictiune – romane, carti de dezvoltare personala, carti pentru copii si tineret, thrillere –, singur sau in colaborare, unele fiind recompensate cu premii de notorietate si traduse in 30 de tari.
Printre titlurile publicate in Romania se numara Cel mai frumos loc din lume e chiar aici (Humanitas Fiction, 2017) scris impreuna cu Care Santos, IKIGAI. Secrete japoneze pentru o viata lunga si fericita (Humanitas, 2017), scris impreuna cu Héctor García (Kirai), romanul Iubire cu „i“ mic(Humanitas Fiction, 2017), Wabi-Sabi (Humanitas Fiction, 2018).
Noaptea Ideilor 2019 în România
De trei ani, România participă la NOAPTEA IDEILOR, ale cărei cuvinte cheie sunt „libera circulație a ideilor”.
În acest an se vor organiza zece evenimente în patru orașe, pe tema „ FAŢĂ ÎN FAŢĂ CU PREZENTUL“ la București, la Institutul Francez, la Universitatea din Bucureşti, la librăria Kyralina, la sediul OIF, la Ambasada Libanului; precum și în antenele Institutului Francez, în Cluj, Iași și Timișoara.
În București, vom sta „faţă în faţă” cu prezentul abordând problema din perspectiva informării, a dezinformării, a mass-mediei și a „informațiilor false”. Joi după-amiază se va organiza, în parteneriat cu Universitatea din București, o masă rotundă care va aduna profesori universitari, eseisti și jurnaliști pe tema „Viitorul mass-mediei în Europa”.
La Institutul Francez din bulevardul Dacia, mai multe asociații vor anima ateliere de sensibilizare și de detectare a ” informațiilor false”. Un joc (Escape Game) va fi de asemenea organizat la mediatecă, cu scopul a alerta, într-un mod ludic, tânăra generaţie privind ideile preconcepute din domeniul științei. În sala de cinema Elvire Popesco, un grup de experți (istoric, arhivist, regizor, fotograf, profesor universitar) vor discuta despre utilizarea și deturnarea arhivelor prin manipularea informațiilor.
La librăria Kyralina, puteți participa la un karaoke literar, la biroul OIF, la o dezbatere cu elevii cu privire la Declarația Universală a Drepturilor Omului, și în cele din urmă la Ambasada Libanului, la o întâlnire despre „Implicarea tinerilor în societate”.
Și în ţară: la Cluj-Napoca va fi organizată o dezbatere privind viitorul inteligenței digitale; la Iași, despre amintire și uitare de la 1989 încoace. La Timișoara, dezbaterea se va concentra pe viitorul Europei, şi va fi organizată pentru prima dată „MICA NOAPTE A IDEILOR” cu ateliere pentru copiii între 4 şi 7 ani.
Lansarea romanului Satul neamțului sau Jurnalul fraților Schillerde Boualem Sansal, un veritabil tur de forță despre pericolul radicalizării în societatea contemporană
Editura Humanitas Fiction vă invită miercuri, 30 ianuarie, ora 19, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu, la lansarea romanului Satul neamțului sau Jurnalul fraților Schiller de Boualem Sansal, tradus în limba română de Bogdan Ghiu, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“, coordonată de Denisa Comănescu.
Publicat înainte de capodopera 2084. Sfârșitul lumii (Humanitas Fiction, 2016) și înainte de valul de atentate teroriste care a zguduit Franța și Occidentul, romanul multipremiat Satul neamțului sau Jurnalul fraților Schiller de Boualem Sansal leagă într-un ritm halucinant, prin jurnalele alternate ale lui Rachel și Malrich Schiller, două epoci istorice și două regimuri politice: nazismul și islamismul fundamentalist, proiectându-le, ca avertisment, în viitor.
Vor prezenta cartea Mihaela Dedeoglu, jurnalist cultural, Adina Dinițoiu, critic literar și Bogdan Ghiu, traducătorul romanului. Moderatorul întâlnirii va fi Radu Paraschivescu, scriitor și senior-editor al Editurii Humanitas.
Accesul este gratuit pe baza unei rezervări prin Eventbook*.
Într-o suburbie pariziană a anilor 1990 în care islamismul radical nu contenește să avanseze, doi frați ajung să ispășească crima rămasă nepedepsită a tatălui lor, fost ofițer nazist, inginer chimist participant la Soluția Finală, dar care se ascunsese în Algeria, unde funcționase ca instructor paramilitar. Fiul cel mare, Rachel, duce asumarea vinii la extrem, cel mic, Malrich, alege să acționeze. Un roman obsedant, bazat pe fapte reale, și o implacabilă judecată morală a istoriei recente, cu pagini memorabile și necruțătoare cu care să ne putem înarma împotriva tentațiilor și regresiilor fobice ce asaltează lumea contemporană. O panoramare a lumii actuale care ne poartă prin Franța, Algeria, Germania, Austria, Polonia, Turcia, Egipt, unind lagărul de exterminare de la Auschwitz cu periferiile Parisului. Pesimismul meditativ al lui Rachel și edificarea sfâșietoare a lui Malrich îi determină pe frații Schiller să aleagă două căi diametral opuse.
„Primul mare roman despre islamism. În Satul neamțului de Boualem Sansal, Camus și-ar recunoaște propriile teme, ca și dragostea lor comună pentru acest pământ și teroarea în fața înspăimântătoarei lui frumuseți și a soarelui său feroce.“ – The New Republic
„În intenția sa de a denunța nedreptățile, minciunile și dictatele de orice natură, de a combate amnezia și revizionismele istorice de orice fel, nimic nu pare a-l opri pe marele romancier Boualem Sansal. Nici atacurile violente de care a avut parte în propria țară, nici cenzura la care i-au fost supuse ultimele cărți.“ – Le Monde des livres
BOUALEM SANSAL s-a născut la 15 octombrie 1949 în Teniet el Had din Algeria. În 1972 și-a luat diploma de inginer de la École Polytechnique d’Alger, apoi a fost asistent și cercetător în cadrul acesteia. A obținut titlul de doctor în economie. În 1996 a fost numit director general la Ministerul Industriei, dar în 2003 a fost concediat pentru atitudinea sa critică fața de putere. Debutează în 1999 cu Le Serment des barbares – al cărui manuscris l-a trimis prin poștă la Gallimard –, recompensat, în Franța, cu Premiul pentru primul roman și Premiul Tropiques. Au urmat romanele: L’Enfant fou de l’arbre creux (2000; Premiul Michel Dard 2001), Dis-moi le paradis (2003), Harraga (2005). În 2008 a apărut Satul neamțului sau Jurnalul fraților Schiller(Le village de l’Allemand ou Le journal des frères Schiller; Humanitas Fiction, 2018; Marele premiu RTL-Lire, Marele premiu pentru roman al Societății Oamenilor de Litere din Franța, Premiul Nessim Habif al Academiei Regale de Limbă și Literatură Franceză din Belgia, Premiul Louis-Guilloux), roman urmat de Rue Darwin (2011; Premiul romanului arab 2012), 2084. Sfârșitul lumii (2015; 2084. La fin du monde; Humanitas Fiction, 2016; Marele premiu al Academiei Franceze) și Le train d’Erlingen ou La metamorphose de Dieu (2018). Boualem Sansal a mai publicat povestiri și trei volume de eseistică: Poste restante: Alger. Lettre de colère et d’espoir à mes compatriotes (2006), Petit éloge de la mémoire. Quatre mille et une années de nostalgie (2007) și Gouverner au nom d’Allah. Islamisation et soif de pouvoir dans le monde arabe (2013). În 2011 a primit Premiul Păcii acordat de Uniunea Librarilor Germani pentru modul în care „critică deschis situația politică și socială din țara sa“, în 2012 statul francez i-a acordat titlul de Chevalier des Arts et des Lettres, iar în 2013 Academia Franceză i-a decernat Marele premiu pentru Francofonie. Continuă să locuiască în Algeria, în orașul Boumerdès.
Marile provocări ale lumii contemporane, discutate la a doua ediție a conferințelor Despre lumea în care trăim
Fundaţia Humanitas Aqua Forte, în parteneriat cu Filarmonica „George Enescu“, Editura Humanitas şi Asociația ARCCA organizează a doua ediţie a seriei de conferinţe Despre lumea în care trăim, un festival de conferinţe şi dialoguri culturale şi ştiinţifice pe teme de actualitate, susţinute de specialişti şi oameni de cultură de prestigiu, care va avea loc la Ateneul Român în perioada 23–27 februarie 2019.
La această a doua ediție vor fi în centrul atenției provocările cu care se confruntă omenirea, scenarii posibile și răspunsuri pe care le avem la îndemână. Invitați de la marile universități din Marea Britanie și Statele Unite, cunoscuți oameni de cultură români și partenerii lor de dialog vor discuta despre dereglări ale lumii contemporane și sinuciderea Europei, populism în epoca digitală, povestea științifică a creării universului și a vieții inteligente, cum arată cei 50 de ani de explorări spațiale și la ce ne putem aștepta mai departe, unde ne vor duce schimbările climatice, spre apocalipsă sau pace universală, și cum arată viitorul medicinei din perspectiva unui medic cu o carieră la vârful cercetării și inovării.
Între 23 şi 27 februarie îi veţi putea întâlni pe scena Ateneului Român pe Jim Baggott, autor a mai multe cărți de știință publicate la Oxford University Press și contributor la emisiuni de știință pentru BBC, pe Bogdan Marcu, expert în propulsia rachetelor, cu o carieră de douăzeci de ani în industria aerospațială americană, pe Corneliu Bjola, profesor de studii diplomatice la Universitatea Oxford și director al Oxford Digital Diplomacy Research Group, pe Liviu Giosan, cercetător la Woods Hole Oceanographic Institution în Statele Unite și profesor de geologie marină în cadrul programului doctoral comun cu Massachusetts Institute of Technology, pe prof. dr. Andrei Constantinescu, profesor asistent de pediatrie la Facultatea de Medicină a Universității Columbia în New York, medic specialist în pediatrie pulmonară și cercetător în biologie moleculară și imunologie. Andrei Pleşu şi Gabriel Liiceanu deschid seria de conferinţe cu un dialog despre dereglările lumii contemporane, moderat de jurnalista Mirela Nagâţ, iar Horia-Roman Patapievici va susţine în ultima zi o conferinţă intitulată „Sinuciderea Europei“.
Fiecare invitat va susține o conferință de o oră, urmată de un dialog în profunzime. Partenerii de discuție în partea a doua vor fi: Corina Negrea, jurnalist de știință la Radio România Cultural, cu experiență de peste 25 de ani și mii de emisiuni și interviuri cu cercetători români și străini, prof.dr. Cătălin Vasilescu, profesor de chirurgie la Universitatea de Medicină şi Farmacie „Carol Davila“ din Bucureşti şi șeful Disciplinei Chirurgie Generală a Institutului Clinic Fundeni, Gabriel Liiceanu, scriitor și filozof, Marian Voicu, jurnalist cu peste 20 de ani de experiență în televiziune și radio, Ioan Stanomir, profesor la Facultatea de Științe Politice a Universității din București, și Vlad Zografi, scriitor, fizician și coordonatorul colecției de știință a Editurii Humanitas.
Fiecare întâlnire va fi prezentată de Mirela Nagâț, jurnalist cultural de mai bine de cincisprezece ani. A prezentat știri la televiziunea publică, iar de câțiva ani realizează emisiunea Cooltura la TVR1. În 2013 a primit premiul APTR la categoria interviu pentru dialogul cu laureatul Nobel, Mario Vargas Llosa.
Biletele costă 25 de lei, iar abonamentele pentru toată seria de șapte conferințe Despre lumea în care trăim, 150 de lei și sunt în vânzare la casa de bilete și pe site-ul Filarmonicii George Enescu, la secțiunea proiecte speciale (https://www.fge.org.ro/proiecte-speciale/)
Programul complet al evenimentelor:
Sâmbătă, 23 februarie, ora 11.30
Eveniment de deschidere
Dialog despre „Dereglări ale lumii contemporane“ cu Gabriel Liiceanu și Andrei Pleşu, moderat de Mirela Nagâț
Sâmbătă, 23 februarie, ora 17.30
Conferință susținută de Corneliu Bjola, „Propaganda în epoca digitală. Ce este, cum funcționează și cum poate fi combătută?“, urmată de un dialog cu Ioan Stanomir
Duminică, 24 februarie, ora 11.30
Conferință susținută de Jim Baggott, „Povestea științifică a creației“, urmată de un dialog cu Vlad Zografi
Duminică, 24 februarie, ora 17.30
Conferință susținută de Bogdan Marcu, „Pași în spațiu. După 50 de ani“, urmată de un dialog cu Corina Negrea
Luni, 25 februarie, ora 18.30
Conferința susținută de Liviu Giosan, „Epoca omului – Apocalipsa sau pace universală?“, urmată de dialogul cu Marian Voicu
Marți, 26 februarie, ora 18.30
Conferință susținută de prof. dr. Andrei Constantinescu, „Cinci excursii în viitorul medicinei“, urmată de un dialog cu prof. dr. Cătălin Vasilescu
Miercuri, 27 februarie, ora 18.30
Conferință susținută de Horia-Roman Patapievici, „Sinuciderea Europei?“, urmată de un dialog cu Gabriel Liiceanu