Prin blogosfera cinefila Recomandat

Prin blogosfera cinefilă (3 – 9 octombrie 2016)

prin-blogosfera-cinefila-Un interviu deosebit de interesant cu Bogdan Mirică, regizorul filmului ”Câini”, găsim pe FilmReporter.ro, realizat de Iosif Prodan. Iată un schimb de replici: ”Crezi că publicul românesc e interesat și în același timp pregătit pentru un western-thriller made în RO?/Asta nu sunt eu în măsură să răspund. Sper că da. Ştiu că există oarece prejudecăţi şi că există stereotipul ăsta ca filmele românești ba sunt lente, ba elitiste, ba vorbesc tot timpul despre aceleaşi subiecte. Eu nu cred deloc asta. Dar trebuie să ai răbdare, dacă vrei să descoperi. Dacă e să iau doar trei dintre regizorii români care îmi plac cel mai mult – Mungiu, Puiu, Porumboiu – filmele lor sunt incredibil de sofisticate şi diferite între ele – aşa că nu poţi să bagi totul în aceeaşi oală.”

-Despre ”fenomenul” Westworld, un serial care a apărut de curând pe HBO, dar care are o istorie de mai mult de 40 de ani, a scris Cristi Mărculescu pe blogul său. Iată ce spune despre primul film, din 1973: ”Filmul lui Crichton este Bun fără să fie capodoperă și este unul din puținele must-see-uri 70iste care s-au datat cu oarecare eleganță, păstrându-și intacte ritmul verva și fasonul. Genul de film perfect capabil să livreze subtextul din subtext, nu din replici și subploturi. Chestie într-adevăr admirabilă și atunci, și acum. Subtextele fiind ușurința cu care ființa umană se dedă la violențe și barabrizme, imoralitatea sublimată prin cyborgi care cumva tot imorală rămâne și consumerizmul americănist plezirist scăpat de sub orice control. Cinema-ul (un simulacru) care ia în colimator parcul de distracții (un alt simulacru/construct despre istorie și auto-importanță) și cyborgii (simulacru de uman) pentru a zice de fapt ceva nasol și deloc ferice despre cum este omul așa, el în sinea lui.”

Iulian Fira scrie despre un film clasic, ”Sanma no aji” (Dupa-amiaza de toamna), regizat de Yasujiro Ozu: ”Regasim si aici aceleasi cadre lungi, avand camera fixata cu precadere asupra unor interioare bine conturate spatial, fapt care mi-a relevat  intelepciunea abordarii lui Yasujiro Ozu: ca privitor, beneficiez din oficiu de o doza mare de atentie, pe care cinematograful modern o consuma prin decupaje rapide, agitate si chiar distorsionate; aici, n-am parte de asa ceva, rezultatul fiind ca mi-o indrept spre tot ce mi se ofera. Nevoit fiind sa muncesc, remarc si ma bucur de subtilitatea intepretarilor, incluzand taceri semnificative, sau de armonia cromatica a decorurilor si costumelor.”

(Jovi)

-Despre marele regizor polonez Andrzej Waida, plecat dintre noi acum cateva zile, scrie in blogul sau Stelian Tanase: ‘A murit  la Varșovia  la 90 de ani Andrej Wajda marele regizor de film polonez. Văd că presa noastra nu a dat atenție tristului eveniment. Asta poate pentru că jurnaliștii din presa română sunt prea tineri, nu prea frecventează cinematecile și nu au apucat perioada cînd filmele – aproape toate geniale- făceau epocă. A fost cel mai important regizor cara a lucrat în spatele Cortinei de fier, după părerea mea. Peste ruși, cehoslovaci, unguri. A fost în regizorul meu favoritm pus lingă Fellini si Antonioni. .. Cred că am văzut prima dată „Canalul”, apoi ‘Cenușă și diamant” (cine si-l mai aminteste ?) o capodoperă, turnat la mijlocul anilor 50. Are citeva scene antologice – de pildă finalul mai ales, cind eroul moare pe o groapa de gunoi  dupa o agonie intre rufe intinse la uscat, simbol al purității. Genial. Wajda a pus Polonia si destiunl ei erau puse in discutie fara clisee, dar cu o mare durere. O Polonie sfisiată. .’

Poster oficial_CAINI-Voi vedea ‘Caini’ al lui Bogdan Mirica saptamana viitoare, in cadrul Festivalului International de Film de la Haifa. Pana atunci am citit cronica lui Alin Vara de la liternet.ro: ‘… Bogdan Mirică propune altceva, tot aşa cum regretatul Cristian Nemescu îndrăznea să viseze, să vadă magie în aceeaşi lume pe care Noul Val aproape că o condamna la o încremenire morală; şi aşa cum şi Nae Caranfil se încăpăţânează să spună „Povestea” mântuitoare, acea artă a Cinema-ului în naivitatea sa „democratică”, creată doar pentru a mişca inimile maselor alienate şi înfricoşate ale secolului XX. Da, Câini are ceva din No Country for Old Men – schiţă expresionistă, purificată de ambiţii „realiste” a răului metafizic încarnat în psihopaţii şi mafioţii acestui timp. Iar zona incertă din nordul Dobrogei, apropiată de graniţă, de reţelele de contrabandă, era potrivită ca decor al poveştii. O zonă care nu prea apare la ştiri, în care încă se trăieşte cu frică pentru propria viaţă.’

Va rula la Haifa si ‘Inimi cicatrizate‘, filmul recent al lui Radu Iude, inspirat de scrierile si biografia lui Max Blecher: ‘Tăieturile cinematografice te lasă fără respiraţie, e o lumină tainică peste toate, un sepia vag, ca o peliculă fină, ca o granulaţie abia sesizabilă, un fel de poeticitate intrinsecă. Aproape că auzi mişcarea cadrelor, accentuată de inserturile de texte din Blecher, pe fond negru, brutal, fără însă a avea sentimentul de ruptură. E un fel de plonjare în mintea, în sufletul răscolit a lui Max Blecher/Manu. Cum altfel ar fi putut să redea suprarealismul scrierilor lui?! Dar filmul nu este o adaptare, pentru că în Inimi cicatrizate, şi în alte scrieri, epicul nu musteşte de acte, întorsături de situaţii, de climax-uri, de schimbări, de acumulări de tensiune evenimenţială. Pentru că, dacă l-ai citit pe Blecher, mergi la film cu această avanpremieră în minte. În Blecher nu e evenimenţialul  care te frapează şi te cucereşte, în Blecher e altceva. E o durere mută, un fel de introspecţie dureroasă, un fel de adevăruri universale, preţioase, pe care le descoperi, revelaţii absolute, e o resemnare demnă, anatomie pe viu a celor mai umane şi mai intime sentimente, angoase, tăriri. Ca „un curs practic” al trăirii dublat de un suprarealism de o profunzime revelatoare. Pentru că Blecher rămâne cu tine tocmai prin această autenticitate remarcabilă, de o sinceritate căreia îi rămâi fidel.’

entre_les_murs_xlgGeorge Constantin scrie ‘La Raftul cu Idei’ despre filmul din 2008 al lui Laurent Cantet ‘Entre les murs’: ‘ Entre les murs surprinde prin detasarea de care da dovada in prezentarea evenimentelor. Nu exista tabere sau personaje polarizante, ca in alte productii care trateaza teme asemanatoare. Intreaga naratiune este o bucata din vietile unor oameni care par cat se poate de reali. Fiecare personaj este construit cu atentie si capata profunzime in contexul evenimentelor prezentate. Filmul nu se vrea o poveste inspirationala sau o mare revelatie despre sistemul educational, ci doar o imagine in oglinda a unor realitati contemporane. Aceasta aboradare face vizionarea mult mai placuta si experienta relevanta. Fiecare spectator ramane cu propria viziune asupra lucrurilor si isi trage concluziile singur. Este o caracteristica aparent insignifianta, dar una extrem de importanta pentru arta de calitate.’

Emil Calinescu de la CinEmil a iesit destul de multumit de la vizionarea noii versiuni a ‘Magnificilor’: ‘… unii acuza noul remake ca ar fi prea politically corect, ca prezenta unui pistolar negru si a unui pistolar asiatic nu ar fi decat un tribut platit ideilor politice contemporane. In plus, sustin detractorii, prezenta celor 2 nu s-ar justifica pentru ca in acea perioada cu greu puteai intalni asa ceva. Sa nu mai zic de faptul ca seful tuturor magnificilor era negrul. Acum, desi de obicei critic manipularea directa si indirecta, prefer sa ma gandesc strict cinematografic. Da, sunt de acord ca realismul are de suferit, pot fi de acord cu argumentul acesta, insa doar cu acesta. Atunci cand ai 7 personaje ideea este sa le faci cat mai diverse, si ca rasa si, poate, ca orientare sexuala (nu a fost cazul aici, dar ziceam). Diversitatea face bine peliculei, dialogurilor. Si nu este o chestie ostentativa, nu sunt replici ostentativ pro-negri ori pro-asiatici. Este ceva finut, care face bine, per total, filmului din punct de vedere cinematografic. ‘

(Dan)

Contributori: Jovi, Dan.

Recenzii filme pe Filme-carti.ro în această perioadă:

-”Once Upon a Time in Anatolia(2011)

Zero Fark Thirty(2012)

Articole similare

Jocuri de identitate: Aru otoko (2022)

Dan Romascanu

Prin blogosfera literară (19 – 25 august 2019)

Dan Romascanu

Revista presei culturale (29 ianuarie – 11 februarie 2016)

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult