-Un interviu deosebit de interesant cu Bogdan Mirică, regizorul filmului ”Câini”, găsim pe FilmReporter.ro, realizat de Iosif Prodan. Iată un schimb de replici: ”Crezi că publicul românesc e interesat și în același timp pregătit pentru un western-thriller made în RO?/Asta nu sunt eu în măsură să răspund. Sper că da. Ştiu că există oarece prejudecăţi şi că există stereotipul ăsta ca filmele românești ba sunt lente, ba elitiste, ba vorbesc tot timpul despre aceleaşi subiecte. Eu nu cred deloc asta. Dar trebuie să ai răbdare, dacă vrei să descoperi. Dacă e să iau doar trei dintre regizorii români care îmi plac cel mai mult – Mungiu, Puiu, Porumboiu – filmele lor sunt incredibil de sofisticate şi diferite între ele – aşa că nu poţi să bagi totul în aceeaşi oală.”
-Despre ”fenomenul” Westworld, un serial care a apărut de curând pe HBO, dar care are o istorie de mai mult de 40 de ani, a scris Cristi Mărculescu pe blogul său. Iată ce spune despre primul film, din 1973: ”Filmul lui Crichton este Bun fără să fie capodoperă și este unul din puținele must-see-uri 70iste care s-au datat cu oarecare eleganță, păstrându-și intacte ritmul verva și fasonul. Genul de film perfect capabil să livreze subtextul din subtext, nu din replici și subploturi. Chestie într-adevăr admirabilă și atunci, și acum. Subtextele fiind ușurința cu care ființa umană se dedă la violențe și barabrizme, imoralitatea sublimată prin cyborgi care cumva tot imorală rămâne și consumerizmul americănist plezirist scăpat de sub orice control. Cinema-ul (un simulacru) care ia în colimator parcul de distracții (un alt simulacru/construct despre istorie și auto-importanță) și cyborgii (simulacru de uman) pentru a zice de fapt ceva nasol și deloc ferice despre cum este omul așa, el în sinea lui.”
–Iulian Fira scrie despre un film clasic, ”Sanma no aji” (Dupa-amiaza de toamna), regizat de Yasujiro Ozu: ”Regasim si aici aceleasi cadre lungi, avand camera fixata cu precadere asupra unor interioare bine conturate spatial, fapt care mi-a relevat intelepciunea abordarii lui Yasujiro Ozu: ca privitor, beneficiez din oficiu de o doza mare de atentie, pe care cinematograful modern o consuma prin decupaje rapide, agitate si chiar distorsionate; aici, n-am parte de asa ceva, rezultatul fiind ca mi-o indrept spre tot ce mi se ofera. Nevoit fiind sa muncesc, remarc si ma bucur de subtilitatea intepretarilor, incluzand taceri semnificative, sau de armonia cromatica a decorurilor si costumelor.”
(Jovi)
-Despre marele regizor polonez Andrzej Waida, plecat dintre noi acum cateva zile, scrie in blogul sau Stelian Tanase: ‘A murit la Varșovia la 90 de ani Andrej Wajda marele regizor de film polonez. Văd că presa noastra nu a dat atenție tristului eveniment. Asta poate pentru că jurnaliștii din presa română sunt prea tineri, nu prea frecventează cinematecile și nu au apucat perioada cînd filmele – aproape toate geniale- făceau epocă. A fost cel mai important regizor cara a lucrat în spatele Cortinei de fier, după părerea mea. Peste ruși, cehoslovaci, unguri. A fost în regizorul meu favoritm pus lingă Fellini si Antonioni. .. Cred că am văzut prima dată „Canalul”, apoi ‘Cenușă și diamant” (cine si-l mai aminteste ?) o capodoperă, turnat la mijlocul anilor 50. Are citeva scene antologice – de pildă finalul mai ales, cind eroul moare pe o groapa de gunoi dupa o agonie intre rufe intinse la uscat, simbol al purității. Genial. Wajda a pus Polonia si destiunl ei erau puse in discutie fara clisee, dar cu o mare durere. O Polonie sfisiată. .’
(Dan)
Contributori: Jovi, Dan.
Recenzii filme pe Filme-carti.ro în această perioadă:
-”Once Upon a Time in Anatolia” (2011)
–”Zero Fark Thirty” (2012)