–Cristina Mitrea anunta la 4arte.ro deschiderea festivalului ‘Romania International Film Festival (RO-IFF), singurul festival care promoveaza cineasti est-europeni din zona Marii Negre dar, mai ales, singurul care include o sectiune competitiva adresata exclusiv femeilor-regizor’: ‘In cadrul RO-IFF vor avea loc peste 40 de proiectii de filme si evenimente, premiere absolute in Romania de filme recompensate cu Oscar, precum “In a Better World”, ori ale unor filme romanesti mult-asteptate de public, cum este continuarea celebrei serii “Liceenii”.’
-Tot aici sunt anuntate si Zilele Filmului Spaniol. ‘Instituto Cervantes din Bucuresti in colaborare cu Uniunea Cineastilor din Romania va invita la Zilele Filmului Spaniol in perioada 7-13 octombrie la Cinema Studio…In mod special, la aceasta editie, peliculele programate sunt dintre cele mai recente – cele mai multe, din 2009 si 2010, inclusiv mult apreciatul “También la lluvia | Pana si ploaia”, cu Gael García Bernal in distributie – si detin numeroase premii importante in palmares.’
-Adina de ‘La buticul de filme si carti’ a vazut si scris despre ‘Melacholia’ lui Trier. ‘După ce a ajuns pe buza prăpastiei ontologicului cu Antichristul, Trier își pune aripi hermesiene, își ia avânt în stratosferă și în suișul său pârjolitor nu dă peste bărbosul pantocrator în jilț de aur, nici peste hău ci peste o planetă-stavilă, peste un reper agnostic, dulce-neutru-distrugător căci planeta cu pricina pare prietenoasă așa cum spune unul dintre personaje, ea este un pericol deloc surprinzător rațiunii sau imaginației, este un pericol pe măsura omului. ‘
-Andrei Gorzo de la ‘Dilema Veche’ a vazut si scrie despre ‘Cursa / Drive’ (SUA, 2011), regizat de Nicolas Winding Refn: ‘Drive e regizat cu reală fineţe. (În mod destul de neobişnuit pentru un film de gen, i-a adus regizorului său, Nicolas Winding Refn, un premiu la Cannes.) ‘
-Angelo Mitchievici scrie in ‘Romania Literara’ despre un festival mai putin mediatizat: ‘Festivalul de Film Central European din Mediaş (5- 11 septembrie), iniţiativă meritorie a regizorului Radu Gabrea, a adus în prim-plan, cu contribuţia NCJFF (Centrul Naţional pentru Film Evreiesc) al Universităţii Brandeis din Boston, Massachusetts, o serie de filme evreieşti de la începuturile cinematografului, printre puţinele în care actorii vorbesc idiş. Filmele au rulat în holul vechii sinagogi a oraşului Mediaş, o clădire impozantă, dar, din păcate, abandonată, o sală care s-a dovedit neîncăpătoare pentru numărul de spectatori. A fost o surpriză pentru mine să văd că filmul vechi şi implicit istoria cinematografului s-a bucurat de mai mult interes decât filmele aflate în competiţie.
Pentru un cinefil, ele au constituit partea de maxim rafinament a festivalului, care sper să-şi găsească un loc permanent cu fiecare nouă ediţie a sa. Filmul pe care am ales să-l prezint, în speranţa că el va putea fi văzut odată şi odată şi de către iubitorii de film români, este Benya Krik (1926), al lui Vladimir Vilner. Se spera iniţial ca Eisenstein să realizeze acest film, însă din motive necunoscute, proiectul a fost preluat de Vilner, care l-a dus la bun sfârşit. Filmul este realizat după o nuvelă a lui Isaac Babel, scriitorul publicându-şi volumul, Povestiri din Odesa, abia în 1931′
(Dan)
-In saptamana ce a trecut, a avut loc premiera filmului romanesc „Principii de viata”, regizat de Constantin Popescu, iar recenziile in blogosfera nu s-au lasat asteptate. Printre ele, Adina (de la Buticul cu filme si carti) scrie: „Un film la fel de simplu și uluitor ca o scamatorie reușită, cu scripeții dosiți bine după cortină. Aparent nu pare a ne fi prezentată decât o zi din viața unui om cumsecade, a unui om cu prințipii, Velicanu, interpretat de Vlad Ivanov, nu mai poartă crucea unui șir lung de martiri, de personaje tragice, muribunde, personaje-stârv, lăzăresciene, îngropate și dezgropate necrofil de cinematograful românesc din ultimii ani, el este un personaj vivid, un sisif fericit, un om clepsidră, un om-vâltoare.”
(Jovi)
Contributori: Dan, Jovi