Filme

Spații și granițe – Competiția Internațională de Scurtmetraj BIEFF13: Phantom Landscapes

Creat sub patronajul Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” şi al Universităţii Naționale de Arte București, Festivalul Internațional de Film Experimental București (BIEFF) este primul eveniment din România care promovează zona de graniță dintre cinema și artele vizuale, oferind expunere unor artişti vizuali inovatori. Ediția BIEFF 2023 (desfășurată anul acesta între 26 septembrie – 1 octombrie) a avut ca principal obiectiv promovarea creaţiilor inovatoare și a unor artişti cu viziuni profund personale asupra realităţii contemporane, care, în acelaşi timp, explorează cu îndrăzneală limitele limbajului cinematografic. O sărbătoare a libertăţii de creaţie și cinemaului fără compromisuri.

Competiția Internațională de Scurtmetraj a BIEFF a propus anul acesta 40 de titluri, alese din cele peste 1500 de filme înscrise selecționate provin din 22 de țări, iar jumătate dintre acestea sunt semnate sau co-regizate de cineaste. Realizată de Oana Ghera, directoarea artistică a festivalului, împreună cu Flavia Dima și Călin Boto, curatori asociați, selecția de anul acesta a competiției internaționale de scurtmetraj a BIEFF a fost organizată discursiv în 7 programe curatoriale care pun în discuție subiecte de interes contemporan.

Non-spații marcate de urmele nevăzute ale istoriilor cărora le-au stat martore. Peisajele explorate de filmele pe care le reunește programul Phantom Landscapes poartă moștenirea sumbră a regimurilor coloniale, a războaielor și a valurilor succesive de dezvoltare urbană, dar mai ales a intervențiilor industriale care au dus la rescrierea granițelor și a migrației unor întregi populații. Fie că vorbim despre linia despre orizont a unui oraș post-industrial, fie despre deșertul care ascunde urmele unui genocid aproape uitat sau despre străzile unui oraș devastat de război, peliculele recuperează imagini fantomatice în care trecutul și prezentul coexistă și încearcă să tragă un semnal de alarmă legat de faptul că istoria violenței este departe de a se fi încheiat.

Solmatalua, Rodrigo Ribeiro-Andrade, Brazilia, 2022. O odisee onirică cu accente africane, populată cu peisaje și alei care se împletesc într-o călătorie amețitoare prin teritorii ancestrale și contemporane. Un voiaj mistic care vrea să recupereze amintiri și care caută posibilități. Suprapunere ciudată de scene, un amestec eterogen de elemente și tehnici, la fel ca și în selecția Ruins of the future, destul de zgomotoasă.

The Newest Olds, Pablo Mazzolo, Argentina, 2022,  transformă peisajele iconice ale orașului Detroit, zguduind din temelii clădirile și prăbușind granițele fizice, politice și senzoriale dintre Canada și Statele Unite prin tehnici și procedee alchimice, prin efecte realizate din cameră și prin intervenții asupra peliculei. Peisaje impersonale cu zgârie-nori pe linia de orizont a orașelor sau bălării ale periferiilor intră în deconstrucție și concurează pentru privirea spectatorului.

It’s a date, Nadia Parfan, Ucraina, Marea Britanie, 2023, este un road movie dintr-un singur cadru. Kiev, anul 2022, în zori, o mașină rulează cu o viteză amețitoare prin oraș. Filmat dintr-un unghi de cameră subiectiv, într-un singur cadru nemontat, acest remake contemporan al filmului lui Claude Lelouch C’etait un rendez-vous surprinde toate emoțiile care se pot resimți în timpul unei stări de urgență cauzată de război. Pelicula vorbește indirect despre modurile de adaptare ale relațiilor față în față cu frica generată de război.

Desert Dreaming, Abdul Halik Azeez, Sri Lanka, 2022 cred că a fost cel mai dezlânat dintre filmele văzute la ediția acesta. Deși am înțeles contextul și mesajul, forma a fost pentru mine destul de greu de privit și ascultat. Un adevărat asalt fonic și vizual, care are în centru migrația forței de muncă către Orientul Mijlociu și impactul microeconomic al unor schimbări majore ca neoliberalizarea economiei din Sri Lanka în anii ’70. Pe ecran este un permanent du-te-vino între imagini photoshopate care încearcă să refacă și modifice esența călătoriilor pe măsură ce o mână invizibilă prelucrează tonurile pielii unor vizitatori digitali lipiți cu ctrl+v în cadru.

Chasing the Sun: El Shatt , Ana Bilankov, Croația, 2023. Cu ajutorul unor materiale din arhive croate și internaționale, care se întrepătrund cu imagini actuale ale unui peisaj deșertic, filmul adună o serie de amintiri fragmentare și date istorice despre El Shatt, cea mai mare tabără de refugiați din deșertul Sinai, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. În centru este o comunitate croată evacuată în Orientul Mijlociu în timpul invaziei germane din Iugoslavia. Având un fond sonor repetitiv, filmul reformulează datele colectate pentru a simula o prezență, urma unei supraviețuiri. Ce-i face pe oameni să poată supraviețui în cele mai ostile condiții? Care sunt mobilurile subordinii și dominației? O reconstrucție foarte interesantă, atât din punctul de vedere al conținutului, cât și al formei. Mi-a părut unul dintre cele mai bune scurtmetraje din competiție.

45th Parallel, Lawrence Abu Hamdan, Marea Britanie, 2022. În interiorul unei biblioteci în care pe podea este trasată o linie groasă de frontieră, un narator meditează asupra unor granițe permeabile și legi impermeabile. Miza este liberă circulație, iar fIlmul aduce în discuție numeroase exemple ale îngrădirii acesteia, cu multiple episoade de violență, de asemenea povestite. Lawrence Abu Hamdan propune o relatare despre granițe-convenții abstracte, reduse la forma lor primitivă, dar și despre implicarea instituțiilor. Granița este aici redefinită, cu scopul de a demonstra că, de fapt, ea nu este un element care păstrează distanța între lumi, ci care o creează continuu, odată cu schimbarea societăților. Mi-a plăcut foarte mult ideea aceasta, deși cadrele, forma, combinațiile dintre ele cred că putea fi mai fluide și s-ar fi potrivit mai bine acestui tip de discurs.

Organizator BIEFF: Asociația Culturală Manekino în parteneriat cu Printor Com

Proiect finanțat de Ministerul Culturii și co-finanțat de Primăria Sectorului 2 și Primăria Municipiului București prin ARCUB în cadrul Programului „București acasă” 2023.

Articole similare

Semnal TV filme: weekend 6 – 8 mai 2011

Delia Marc

Zbor printre foi: Lămâi, cărți și prieteni, de Jo Cotterill

Carmen Florea

O altfel de analiză: Procesul lui Cioran, de Adrian Buzdugan

Carmen Florea

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult