The Great Escaper (2023)
Regia: Oliver Parker
Distribuția: Michael Caine, Glenda Jackson, Graeme Dalling, Myles Olofin
Pe măsură ce înaintez în vârstă îmi este din ce în ce mai dificil să vizionez filme în care sunt distribuiți marii actori care mi-au însoțit viața și care au ajuns la vârste venerabile. Sentimentele sunt amestecate. Pe de-o parte, sunt bucuros că actori uriași precum Michael Caine și Glenda Jackson (la ultimul ei rol) mai erau printre noi și că – departe de a fi uitați – au fost distribuiți în roluri semnificative, potrivite vârstei și fără inutile încercări de întinerire artificială, în ‘The Great Escaper’, filmul din 2023 al regizorului Oliver Parker. Pe de alta parte multe dintre aceste roluri apasă prea tare pe clapele melodramei și riscul este că în loc să-i vedem pe eroii filmului să-i vedem pe actorii ale căror imagini din tinerețe sunt imposibil de șters din memorie. Este nevoie de talentul imens al acestora pentru a crea personajele și a împinge în umbră biografiile și creațiile trecute. Filmul cel mai reprezentativ al acestei categorii este ‘Amour’. ‘The Great Escaper’ nu atinge culmile capodoperei lui Michael Haneke, fiind în prea multe momente de un sentimentalism previzibil. Principalul motiv al vizionării rămâne prezența împreună pe același ecran a formidabilului cuplu de actori. Dar poate că și acesta este un motiv suficient.
Scenariul scris de William Ivory se bazează pe un caz real, petrecut în iunie 2014, atunci când au fost celebrați 70 de ani de la D-Day – debarcarea trupelor aliate în Normandia. Bernard Jordan, un veteran britanic al debarcării, în vârstă de aproape 90 de ani, locuiește într-o casa de bătrâni împreună cu Rene, femeia pe care a cunoscut-o în timpul războiului și alaturi de care și-a petrecut o întreagă viață care nu pare să fi fost marcată de evenimente extraordinare. Bătrânul decide în ultimul moment să călătorească singur în Franța, pentru a revedea locurile în care luptase și pentru a plăti o datorie veche către un camarad de arme căzut atunci pe plajele însângerate. Plecarea sa, neanunțată celor care îl au în grijă, crează îngrijorare și apoi se amplifică într-o senzație mediatică.
Povestea are trei planuri de acțiune paralele. Primul se petrece în lumea exterioară, în care decizia bătrânului veteran de a întreprinde singur călătoria peste Canal este privita ca un fapt extraordinar, care inspiră respect, dar care este și exagerat în mod ridicol de presă și de televiziuni. Bernie se transformă într-un erou fără voie al unei zile în care sunt amintiți eroii adevărați. Al doilea plan este cel al lumii celor doi bătrâni – o lume paralelă, în care fiecare mișcare și activitate se desfășoară în alt ritm, în care boala și moartea devin tovarăși de companie, în care amintirile continuă să alimenteze relația care a învins războaiele și deceniile. Al treilea plan este cel a amintirilor și traumelor războiului. Ziua aceea de glorie, sărbătorită după 70 de ani de președinți și regine, fusese o zi de groază și de teroare care produsese traume purtate pentru tot restul vieții de cei care o trăiseră.
Ce se poate spune despre Michael Caine și despre Glenda Jackson? Aflați la vârsta eroilor lor, este imposibil de distins și lipsit de importanță cât din ceea ce vedem este joc și cât este trăirea bătrâneții. Ceea ce contează este faptul că cei doi crează în Bernie și Rene doi eroi de care ne pasă, împreună cu care trăim povestea și pe care am dori să-i ajutăm ca pe cei bătrâni din propriile noastre familii. Menționez încă două roluri secundare remarcabile: cel al lui John Standing care interpretează un alt veteran marcat de cele petrecute în acele zile de iunie 1944 și purtând în suflet vina pierderii fratelui sau, și cel al Daniellei Vitalis – extrem de naturală și de credibilă în rolul uneia dintre infirmierele apropiate de cuplul de bătrâni. Scenariul nu reușește să evite clișeele (de exemplu întâlnirea cu soldații veterani germani) și nu fuge de melodramă, dimpotrivă, o accentuează. Totul este însă destul de echilibrat pentru a nu cădea în ridicol, iar prezența celor doi mari actori salvează și înnobilează filmul.
Disponibil pe Max.
Nota: 7/10
(Sursă fotografii: IMDb.com)