The Substance (2024)
Regia: Coralie Fargeat
Distribuția: Demi Moore, Margaret Qualley, Dennis Quaid
David Cronenberg și Quentin Tarantino au o urmașă și numele ei este Coralie Fargeat. Coralie Fargeat nu se teme să șocheze. De fapt, cred că scopul filmelor sale este să șocheze. O face pentru a atrage atenția și poate pentru a atrage un public care altfel nu ar ajunge la filmele ei, dar este vorba doar de o tactică pentru a câștiga audiență pentru mesaj. Iar mesajul este strigat cu stridență de ‘horror’. ‘The Substance’ (2024) este al doilea film al ei. Filmul de debut realizat cu șapte ani în urmă, ‘Revenge’, reușise să mă captiveze într-un gen care de cele mai multe ori mă lasă indiferent. Cu ‘The Substance’, Coline Fargeat își amplifică mijloacele de exprimare. Aparent avem de-a face cu un film care combină genurile horror și science-fiction. Pentru mulți spectatori doar asta vă rămâne. ‘The Substance’ este însă mult mai mult de atât. Este un film cu un puternic mesaj feminist și este o critică acerbă a divertismentului de televiziune misogin și ageist. Totul este îmbrăcat în hainele unui film cu o estetică a anilor ’80, citând și aducând omagiu filmelor ‘class B’ ale acelui deceniu. Spectatorii care nu suportă filmele violente vor face bine să evite vizionarea, care include multe scene scăldate în sânge și o doză masivă de ‘body horror’.
Elisabeth, eroina principală a filmului, este o vedetă de cinema cu stea în asfaltul Hollywood-ului căreia i-a trecut tinerețea și perioada de glorie. La 50 de ani are un show de fitness la televiziunea de dimineață, care este și el anulat căci producătorul (pe care întâmplător îl cheamă Harvey) dorește o prezență mai tânără pe ecran. Disperată din cauza vârstei care o ajunge din urma, nu rezistă tentației de a răspunde unui anunț care promite un tratament genetic revoluționar, un fel de clonare într-o varianta mai tânără construită din propriul său ADN. Procedura are restricții și condiții care trebuie respectate strict. Tot ce poate merge prost se va întâmpla si mai mult.
Filmul acesta se putea termina cu vreo jumătate de oră mai devreme decât cele 2 ore și 20 de minute de timp de proiecție. Mulți dintre comentatori au remarcat asta, dar în acest caz cred că nu este vorba doar de a se conforma unei mode hollywoodice care mie nu-mi prea place, de altfel. Tocmai ultima parte este cea care îmi pare a fi fost importantă regizoarei Coralie Fargeat (care a scris și scenariul). Publicul doritor de senzație care se adună spre final pentru a vedea un show de Anul Nou suntem noi, cei care am rezistat în sală sau la noi acasă, proiecției filmului până atunci. Nouă ne este adresat strigătul disperat al creaturii care a fost cândva o vedetă adulată și apoi o femeie care în ochii societății misogine din jur se devaloriza pe măsură ce, inevitabil, avansa în vârstă. Cât despre efectele vizuale, eu cred că alegerea unor machiaje și elemente prostetice care puteau fi realizate și în anii ’80 este intenționată. De fapt, întreaga concepție și cinematografia sunt un omagiu adus filmelor de acțiune, horror și sci-fi de acum 35-40 de ani, dar cu un mesaj foarte diferit, poate chiar contrar mentalităților de atunci.
Deși a realizat până acum doar două filme de lung metraj, se poate spune că regizoarea și-a creat un stil vizual recognoscibil, construind arhitecturi sofisticate pentru clădirile în care are loc acțiunea, în care modernitatea exterioarelor este combinată cu coridoare care închid acțiunea în perspective strivitoare. Unele scene citează filmele care o influențează (filme de ‘class B’, dar și Kubrick din ‘Odiseea spațială’ sau ‘Shining’ de exemplu). Mai mult decât odată regizoarea se citează pe ea însăși, adică scene sau detalii din ‘Revenge’. Demi Moore joaca cu implicare și curaj un rol dintre acelea care-i pot aduce un Oscar sau îi pot distruge cariera. Dennis Quaid este și el excelent în rolul odiosului producător Harvey, care propune un contrapunct de satiră sarcastică. Există, de altfel, destul de mult umor în acest film, dar ca atmosferă domina țipatul, disperarea. ‘The Substance’ va deveni, cred eu, un film cult, dar totdeauna va fi nevoie că spectatorii să fie preveniți despre ceea ce urmează să vadă. Pentru Coralie Fargeat este a doua treaptă a unei cariere care se anunță formidabilă.
Nota: 8/10
(Sursă fotografii: IMDb.com)