Zjednoczone stany milosci (2016) – United States of Love
Regia: Tomasz Wasilewski
Distribuția: Julia Kijowska, Magdalena Cielecka, Dorota Kolak
Poveștile de viață redate în ‘United States of Love’ (titlul în original este ‘Zjednoczone stany milosci’), filmul din 2016 al regizorului și scenaristului polonez Tomasz Wasilewski, se petrec în anul 1990. Era primul an de libertate în Europa de Răsărit după 50 de ani de război și dictatură totalitară comunistă și cele patru femei trecute de prima tinerețe care sunt eroinele filmului se bucură pentru prima dată de o libertate personală cu care nu prea știu ce să facă. Fiecare dintre ele trăiește câte o poveste de dragoste imposibilă, și niciuna dintre ele nu reușește să găsească soluții de a-și transforma visurile și dorințele în realitate. Este vorba despre impasuri personale sau despre impasul unei generații care a dus la schimbare dar nu mai are puterea sau iscusința de a folosi această schimbare în propriile vieți particulare? Filmul lui Tomasz Wasilewski abordează o tematică recurentă în cinematografiile est-europene de după 1989, original în scenariul său (premiat la Festivalul de Film de la Berlin) fiind faptul că eroinele sale sunt toate femei. Filmul are o perspectivă explicit feminista, deși este realizat de un bărbat. De aici rezultă unele dintre calitățile filmului, dar și unele dintre problemele sale.
Ce mi-a plăcut. Imaginea lui Oleg Mutu, creator al stilului vizual al filmelor unor regizori precum Cristian Mungiu, conferă întregului film o atmosfera de cenușiu geometric standardizat, în care culorile și sentimentele personajelor se luptă pentru a fi percepute. Structura filmului este simetrică, patru povești de viață a patru femei, cu o scenă excepțională în mijlocul filmului, pe care cei care o văd nu o vor uita multă vreme, nici estetic și nici emoțional. Schimbările care au loc în jur sunt insinuate prin fragmente de știri din acel an fractal în istoria Poloniei și a Europei de Est care a fost 1990. Structura narativă este ne-liniara, formată din mai multe bucle temporale care compun împreună mesajul filmului. Intepretările actoricești, în special ale celor patru personaje principale sunt foarte bune, în limitele concepției și indicațiilor regizorale.
Ce mi-a plăcut mai puțin. Abordarea regizorală este rece și cele patru povesti se repetă în termeni și cu atitudini similare. Rezultatul este mai mult rutină decât amplificare emoțională. Putem înțelege lipsa de comunicare și paralizia emotivă a uneia sau alteia dintre eroine, dar toate patru acționează similar și își asumă într-un mod lipsit de logică deciziile greșite, uneori cu consecințe tragice. Nu sunt nici pe departe un adversar al nudității pe ecran, dar în acest caz folosirea nudului mi s-a părut excesivă. Fiecare dintre cele patru eroine este prezentată de mai multe ori în situații de nuditate, și dintre acestea poate o treime ar fi justificate. Presupun că regizorul a dorit să exprime astfel sentimentele de eliberare trăite de eroine, ca și tensiunile lor interne și vulnerabilitățile în relațiile nefericite pe care le trăiesc. Mă îndoiesc însă că filmul ar fi arătat la fel dacă ar fi fost regizat de o femeie. Eroinele din ‘United States of Love’ au parte de foarte puțină dragoste. Libertatea nu le aduce fericirea. Primele lucruri care trebuie învățate sau reînvățate după eliberare este a trăi și a decide ce să faci cu propria viață.
Nota: 5/10
(Sursă fotografii: IMDb.com)