Scarlet Street (1945) – Strada Rosie
Regia: Fritz Lang
Distribuția: Edward G. Robinson, Joan Bennett, Dan Duryea
‘Scarlet Street’, filmul din 1945 al lui Fritz Lang demonstrează încă odată că multe dintre secretele meseriei de creatori de filme erau deja stăpânite de maeștrii cinematografiei din acele vremuri. Iată un film realizat acum aproape 80 de ani, cu un scenariu excelent scris, cu personaje care își dezvăluie caracterele pe măsură ce avansăm în acțiune, un film despre artă și despre pasiuni interzise, despre escrocherie și despre naivitate, filmat frumos și interesant, și cu un final care desfide uzanțele și codurile epocii. ‘Scarlet Street’ este unul dintre acele filme în care Fritz Lang aduce ceva din umbrele și tenebrele expresionismului german în genul film noir foarte popular în cinematografia americană a anilor ’40. În fine, filmul ne oferă ocazia să vedem unul dintre cele mai bune roluri ale marelui actor care a fost Edward G. Robinson, un rol complex și foarte diferit de altele din bogata sa filmografie.
Acțiunea se petrece în 1934. Chris Cross este un tip resemnat. Lucrează de 25 de ani casier la o bancă, s-a măritat cu o văduvă care-și adoră încă soțul decedat și care îl cicălește la nesfârșit, a renunțat la visurile de a deveni artist pictând doar la sfârșiturile de săptămână. Într-o seară ploioasă intervine pe stradă în apărarea unei femei tinere și frumoase care era bătuta de un bărbat. În scurtă vreme se înfiripă o relație între cei doi, dar totul este bazat pe minciuni. Chris nu îi povestește fetei că este căsătorit și nici nu o contrazice când aceasta crede că este un pictor bogat care-și vinde bine tablourile. Kitty (așa o cheamă pe fată) este manevrată de prietenul ei, un escroc, cei doi intenționând să puna mâna pe banii bărbatului care pare din ce în ce mai îndrăgostit. Pentru a satisface cererile lui Kitty însă, Chris nu are alta soluție decât să fure. O face tocmai atunci când tablourile sale încep să aibă succes. Problemele lui abia încep.
‘Scarlet Street’ este un remake al unui film francez (‘La Chienne’) din 1931, care era și el o ecranizare a unui roman. Regizorul filmului francez era Jean Renoir iar rolul principal era intepretat de Michel Simon. Versiunea americană este în primul rând filmul lui Edward G. Robinson. Spre deosebire de majoritatea altor roluri ale sale, el nu este aici nici gangster nici detectiv, ci un bărbat la mijlocul vieții care se îndrăgostește până peste urechi de o ‘femeie fatală’. Cum dragostea este oarba, evidențele sunt ignorate și povestea nu prea are cum să se termine altfel decât în tragedie. Am fost surprins cât de nuanțat joaca aici Robinson și câtă empatie poate să creeze în jurul unui personaj care este departe de a fi un înger. Cinematografia este și ea remarcabilă. În interior suntem serviți cu porția de uși întredeschise și de umbre lungi cu care suntem familiari din alte filme ale lui Lang. Surpriza sunt filmările în exterior, pe străzile New Yorkului sub ploaie torențială sau în Greenwich Village la piețele de tablouri. Cu 15 ani înainte de Noul Val francez, Lang și operatorul Milton Krasner ies pe strada pentru a reconstitui cu precizie New Yorkul deceniului precedent. ‘Scarlet Street’ este un film care merită o vizionare sau revizionare și care cred că-i va interesa nu doar pe amatorii de filme clasice și pe studenții în istoria filmului.
Nota: 7/10
(Sursă fotografii: IMDb.com)