Camille (1921) – Dama cu camelii
Regia: Ray C. Smallwood
Distributia: Alla Nazimova, Rudolph Valentino, Rex Cherryman, Arthur Hoyt
Pe DVD-ul primit de la ProVideo.ro, pe care este filmul Camille din 1936, se regaseste si varianta din 1921 a acestui film, unul mut, care are ca principali protagonisti pe Rudolph Valentino si Alla Nazimova. El urmareste aceeasi poveste ca si in filmul din 1936, pe care l-am prezentat in aceste filme pe site si este cu siguranta mai usor de urmarit odata ce cunosti povestea (fie din cartea lui Alexandre Dumas fiul, fie din filmul cu Greta Garbo), intrucat o poveste de durata, ce se intinde pe parcursul mai multor luni, cu dialoguri importante, este mai greu de digerat si de inteles de catre spectatorul modern, neobisnuit cu un film mut de asemenea factura.
Care sunt diferentele fata de filmul din 1936 si cum mi s-a parut interpretarea? In primul rand, Marguerite este mult mai rece. Nazimova nu are aceeasi frumusete ca a Gretei Garbo sau poate aceasta afirmatie este doar o consideratie a spectatorului modern, nu prea obisnuit cu standardele anilor ’20 in materie de frumusete feminina. Cum Nazimova imi era aproape necunoscuta, am cautat informatii despre ea, cu precadere asupra carierei profesionale: nascuta la Yalta, in Crimeea, intr-o familie evreiasca, a luat de timpuriu lectii la Academia din Moscova, pentru a juca apoi roluri interesante pe scena de teatru, in Londra, Berlin si apoi New York. Camille este unul dintre cele mai importante filme ale ei, desi este considerata una dintre vedetele filmului mut, cu greu i se poate gasi o interpretare extraordinara intre filmele epocii (dar mai cautam). In Camille, putem regasi o anumita raceala, caracteristica slavilor, si o frumusete extraordinara a ochilor, obiectul predilect al reliefarii sentimentelor, in lipsa vocii, chiar daca suntem in fata unui film alb-negru.
Rudolph Valentino a fost sex-simbolul masculin al anilor ’20, cunoscut ca „amantul latin”, un actor italian, ce a fost vedeta incontestabila a filmelor mute si care a murit foarte de tanar (la doar 31 de ani), determinand o adevarata tragedie in randul femeilor ce il admirau. Dupa primele sale succese ca actor, l-a jucat pe Armand Duval in aceasta versiune din Camille, un film in care nu exceleaza fiind mai mereu in umbra perechii sale si care a fost considerat de critici drept prea avangardist pentru epoca.
Un accent important in filmul din 1921 se pune pe Manon Lescaut, cartea pe care Armand i-o daruieste lui Marguerite si pe care ea nu doreste sa o cedeze pana la moarte, nici macar creditorilor veniti sa ii execute tot ceea ce puteau din casa. Nuvela scrisa de autorul francez Abatele Prevost este un punct esential si in cartea Dama cu camelii si este, deci, esentiala si in filmul care a incercat sa aduca cartea pe marele ecran.
Chiar si pentru aspectele istorice pe care vi le-am prezentat mai sus si Camille din 1921 este un film ce merita vizionat, macar ca paralela dintre Nazimova si Greta Garbo sau intre Robert Taylor si Rudolph Valentino.
Nota: 6/10
P.S. Puteti gasi aceasta varianta a filmului, pe DVD-ul „Camille’ (1936) de pe ProVideo.ro.