Carti Eseuri

Vocile textelor: „Cum să citești o carte”, de Mortimer Adler și Charles van Doren

„Cum să citești o carte”, de Mortimer Adler și Charles van Doren
Editura Paralela 45, Pitești, 2023 (ediția a II-a)
Traducere: Doru Căstăian

Cum se citește o carte este o lucrare clasică a literaturii despre citit și oferă o abordare accesibilă și practică asupra lecturii eficiente și a înțelegerii în profunzime a cărților. Autorii subliniază importanța lecturii și remarcă faptul că majoritatea oamenilor nu citesc corect, superficialitatea fiind un obstacol în calea înțelegerii și susțin necesitatea dezvoltării abilităților de lectură, oferind în acest sens instrumentele utile pentru decoda mesajele și a adânci perspectiva asupra unei cărți.

Adler și van Doren aduc în discuție inspecția cărții și dedică un capitol întreg acestei prime etape a lecturii, ne învață cum să parcurgem rapid o carte, citind titlul, subtitlurile, introducerea și finalul, copertele și paginile introductive. Prin acest exercițiu, ne familiarizăm cu conținutul și reușim să-l analizăm rapid, logic și tematic. Pasul următor ar fi să ne întrebăm care sunt tezele și argumentele autorului și să distingem faptele de opinii, să identificăm problemele principale abordate. Această analiză ne ajută să înțelegem mai bine conținutul și ne creăm o opinie asupra subiectului. Apoi urmează o altă etapă a lecturii eficiente, interpretarea, urmând să găsim, într-o primă fază, ideile principale, să facem conexiuni între aceste idei și să evaluăm coerența și valoarea lor. În acest fel, vom putea deduce sensul mai profund al textului și vom putea să îl aplicăm în contextul personal. Cartea indică importanța memoriei și a înțelegerii cuvintelor și a terminologiei folosite; autorii furnizează sfaturi practice pentru păstrarea și recunoașterea informațiilor relevante și subliniază importanța memorizării și a utilizării cuvintelor în contextul adecvat.

Un alt element important este lectura critică, autorii ne îndeamnă să evaluăm argumentele prezentate în carte, să identificăm logica defectuoasă și premisele eronate și pun accentul pe necesitatea relecturii. Uneori este util să revenim la cărțile pe care le-am citit în trecut și să îmbunătățim înțelegerea lor prin reluarea procesului de citire, abordând temele și ideile pe care le-am ratat anterior, prin prisma noilor cunoștințe pe care le-am acumulat.

Cum se citește o carte se adresează unui public larg și divers, caracterul utilitar și accesibilitatea fiind veritabile atuuri. Cei interesați să își îmbunătățească abilitățile de lectură și înțelegere a cărților, indiferent de nivelul lor de educație sau experiență, găsesc aici suportul necesar. Cartea poate fi utilă pentru elevi, studenți, profesioniști, pasionați de literatură și, în general, pentru oricine dorește să dobândească o perspectivă mai profundă și o înțelegere mai solidă a textelor citite. De asemenea, volumul vine în întâmpinarea celor care simt că lectura lor este superficială sau că nu înțeleg în profunzime ceea ce citesc, prin prezentarea unor metode, tehnici și sfaturi practice care pot fi aplicate de oricine, indiferent de vârstă sau nivel de pregătire.

Cartea este valoroasă și pentru profesorii și educatorii care doresc să-și ajute elevii să dezvolte abilități mai solide de lectură și înțelegere a textelor, metodele și conceptele prezentate putând fi integrate în procesele de predare și învățare a lecturii, contribuind astfel la creșterea competențelor specifice ale elevilor.

Volumul este organizat urmând un flux natural al procesului de citit eficient și este împărțit în patru părți principale. Partea întâi se numește Dimensiunile cititului și constituie introducerea în abordarea propusă de autori; sunt prezentate ideile de bază referitoare la importanța lecturii și nevoia de a aborda cititul ca pe o activitate serioasă și cu scop. Partea a doua, intitulată Al treilea nivel de lectură: citirea analitică, explorează în detaliu tehnici și strategii pentru citirea eficientă și aici sunt explicate etapele cheie ale cititului, precum inspecția, analiza, interpretarea și evaluarea critică. Autorii oferă sfaturi practice și exemple pentru a înțelege și pune în aplicare aceste tehnici. Partea a treia, Abordări ale diferitelor tipuri de lectură, este o secțiune mai teoretică și se concentrează asupra ideilor despre cum să abordăm lectura într-un mod strategic și metodic. Partea a patra, Scopurile ultime ale lecturii, se concentrează asupra modului în care putem evalua și aprecia valoarea cărților pe care le citim, iar Adler și van Doren analizează trei niveluri ale înțelegerii – nivelul elementar, nivelul de înțelegere strategică și nivelul de analiză și sinteză – oferind exemple specifice și îndrumări pentru a dezvolta abilitățile necesare în fiecare nivel.

Mortimer Adler

Mortimer Adler și Charles van Doren consideră că aflarea mesajului unei cărți este esențială pentru o bună înțelegere a textului și consideră că lectura nu ar trebui să fie limitată doar la înțelegerea cuvintelor și a evenimentelor prezentate în carte, ci ar trebui să fie orientată către descoperirea și interpretarea mesajului transmis de către autor. Ideea principală sau ideea centrală a textului reprezintă nucleul tematic și conceptual al cărții și oferă o perspectivă globală asupra subiectului, iar pentru a identifica această idee, cititorii ar trebui să facă conexiuni între idei, să recunoască legăturile logice și să distingă între fapte și opinii.

Cititorii sunt îndrumați să-și dezvolte gândirea critică și să analizeze argumentele prezentate în carte, să descopere sensuri ascunse, subînțelesuri și implicații mai profunde. Aflarea mesajului unei cărți nu se oprește doar la înțelegerea inițială, ci trebuie să fie un proces continuu și reflectiv, de altfel unul dintre cele mai importante procese. 

Autorii consideră că o lectură eficientă este una activă, în care cititorul își implică mintea și gândirea critică pentru a interacționa cu textul. În loc să fie un simplu proces de decodare a cuvintelor, cititul eficient presupune o analiză atentă a conținutului și evaluarea informațiilor prezentate. De asemenea, o lectură eficientă implică o înțelegere contextuală a cărții, cititorul trebuie să își dezvolte abilitățile de a face conexiuni între ideile prezentate în carte și cunoștințele/experiențele anterioare, astfel încât să poată aprecia mesajul și semnificația subiacentă, făcând legătura între teorie și practică, ceea ce îi aduce beneficii pe termen lung și facilitează punerea în practică a cunoștințelor dobândite.

Puteți cumpăra cartea: Editura Paralela 45.

(Sursă fotografii: edituraparalela45.rotheguardian.com)

Articole similare

Povestea poveștii în filmul românesc (1912-2012), de Marilena Ilieșiu

Jovi Ene

Fantasticul Alexandre Dumas: Cele o mie una fantome

Dan Romascanu

Povești de dragoste: „Ceaikovski la walkman”, de Andrei Dósa

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult