”Nord-Vest”, de Zadie Smith
Editura Polirom, Colecție ”Biblioteca Polirom. Actual”, Iași, 2013
Traducere din limba engleza si note de Casiana Ionita
Cu cativa ani in urma, citind despre romanul de succes “Dinti albi” al Zadiei Smith, aparut si la noi, am mers imediat la cea mai apropiata librarie (Carturesti, desigur) si mi l-am cumparat. O buna investitie culturala pentru mine, o mare placere in timpul lecturii.
De aici si hotararea de a-i urmari, dupa posibilitati, viitoarele aparitii pe piata romaneasca. Astfel ca in vara aceasta, prin bunavointa Editurii Polirom, am ajuns (in)la Nord –Vest. O experienta la fel de incitanta pentru un cititor impatimit, ca si precedentul roman.
O fictiune construita intr-un solid stil clasic, care comunica o stare perfecta de realitate fluida moderna.
O poveste despre oameni si devenirea lor morala, profesionala, sociala, psihologica.
Si inainte de orice despre datul social, despre cutume si despre importanta comunicarii la nivel uman.
Stilul scriiturii este extrem de original. Pornind de la incadrarea in capitole si subcapitole (numerotate) definitorii pentru cele patru personaje principale, pana la paginarea grafica in ritmul sacadat al gandurilor spuse sau nespuse… uneori… un vorbit cu sine… Un stil care confera atmosfera, spontaneitate, sinceritate, credibilitate si intelegere profunda a psihologiei personajelor. Un stil care cucereste cititorul si il scufunda atat in mintea si in sufletul eroilor, dar – extrem de viu si de plastic, il ia de mana pe acelasi cititor si il imprieteneste cu aceasta zona a Londrei, Kilburn, cu codul postal NW6.
Cei patru eroi principali ai romanului sunt Leah – cu descendenta irlandeza, Keisha/Natalie – de origine jamaicana, Michel – algerian francez si Nathan – englez-italian. La care se adauga Felix – londonez caraibian, cu o poveste independenta, dar cu pasii intersectandu-se pe trotuarele aceleasi zone.
Cu descendenta jamaicana (mama sa), Zadie Smith cunoaste perfect de bine, din interior si din experienta proprie (nascuta tot in zona de N-V a Londrei), problemele de multiculturalitate specifice. Dar dincolo de aceste aspecte, ea este un bun observator al societatii si al umanului. Astfel incat, prin intermediul povestilor personajelor sale, si a conturarii personalitatii acestora, ne comunica intr-un stil literar original, asa cum am apreciat, fatete profunde ale prieteniei, dragostei, convenientelor sociale si chiar ale dedublarilor psihologice cauzate de aceste conveniente/norme/reguli/concepte moral-sociale. Si subliniez, Zadie Smith asterne pe pagina cartii toate acestea, cu o voce proaspata si originala.
Ceea ce vreau sa fac acum este sa va furnizez cateva citate specifice, pe care le-am ales cu grija, pentru ca prin intermediul lor sa faceti cunostinta cu personajele si cu cateva trasaturi definitorii ale lor, care se incadreaza in cuvintele mai sus spuse: “prietenie, dragoste, conveniente sociale … dedublari psihologice cauzate de aceste conveniente/norme/reguli/concepte moral-sociale.”
Cum gandesc oamenii, cum evoleaza, ce-si doresc! Cum iubesc, cum urasc, cum traiesc, cum mor!
Sper sa va trzesc curiozitatea si interesul de a citi acest roman care “s-a numărat printre volumele selectate pe lista scurtă pentru National Book Critics Circle Award și a fost inclus de New York Times Book Review, Time și Wall Street Journal în topul celor mai bune zece cărți de ficțiune ale anului 2012.”
Leah … “ramasese insarcinata inainte sa se casatoreasca, la trei saptamani dupa ce isi incepusera relatia si renuntase la sarcina. Se casatorisera inainte sa se fi imprietenit, ceea ce e un alt fel de a spune:
Casatoria le facilitase prietenia.
Se casatorisera inainte sa fi observat niste mici diferente legate de origini, aspiratii, educatie si ambitii. Exista, de exemplu, o diferenta intre ambitiile saracilor de la oras si cele ale saracilor de la tara. Cum remarcase aceste diferente, Leah era oarecum dezamagita de ea insasi, pentru ca ele provocasera un conflict serios intre ei doi. Ii era greu sa se obisnuiasca cu faptul ca placerea pe care corpul ei o gasea in al lui – si invers – reusea sa depaseasca atat de usor multele obiectii pe care le avea, pe care ar fi trebuit sa le aiba sau se gandea ca ar fi trebuit sa le aiba.”
“Catel
Masina
Apartament
Sa gatim asa, impreuna.
Acum sapte ani:tu erai in somaj. Eu spalam parul clientelor.
Lucrurile se schimba! Ajungem undeva, nu?”
“Ce inseamna reusita?”
“Stil fara bani, fara nicio resursa.”
Keisha-Natalie: “Keisha Blake nu realiza ca astfel de sentimente de alienare constituie de fapt soarta banala a adolescentilor de pretutindeni. Se credea afectata in mod special de aceasta situatie si nu e nicio exagerare in afirmatia ca se chinuia sa gaseasca pe altcineva, in afara de James Baldwin si Iisus, care sa mai fi suferit de izolarea si singuratatea extraordinare pe care le considera acum drept singura si adevarata fata a acestei lumi.”
COSTUMATA – “ Costumul de fiica. Costumul de sora. Costumul de mama, Costumul de sotie. Costumul de tribunal. Costumul de bogata. Costumul de saraca. Costumul de britanica. Costumul de jamaicana. Fiecare are nevoie de o garderoba diferita. Dar cand se gandea la aceste atitudini diferite, se chinuia sa-si dea seama care ar fi fost cea mai autentica sau, poate, cea mai putin neautentica”. (!!!)
EDUCATIA CONTINUA! – “Urmau sa fie avocati, primii din familiile lor cu o asemena profesie de inalta calificare. Credea ca viata era o problema care putea fi rezolvata prin inalta calificare.”
DESCURCA-TE SINGURA! “Ca sa-si explice situatia in propriii ei ochi, Natalie Blake folosea o imagine standard. Un rau lat. Ape agitate. Pietre pe care poti sa treci apa. Caldwell, examenele, facultatea, examenul de admitere in barou – stagiul de pregatire. Distanta dintre ultimele doua era prea mare, era prea greu sa sara de la una la alta. Nu existau burse si nu avea cum sa faca bani in prima jumatate a anului de ucenicie. Trebuia sa ia un alt imprumut, combinat cu economiile de la casa de ajutor reciproc …”
“Intr-o tara virginele le arata tuturor partile lor intime, in timp ce femeile maritate si le acopera. In alta exista niste bordeluri cu barbati. In alta se poarta niste tije grele, aurite, bagate prin sani si fund, iar barbatii isi sterg mainile pe testicule dupa ce mananca. In unele locuri se mananca oameni. In altele tatii decid soarta copiilor de cand sunt in burta mamei: care vor fi pastrati si crescuti si care vor fi omorati sau abandonati.”
Nathan: – “Cand aveam paisprezece ani, trecea strada si se purta de parca nici nu ma vazuse. Asa vad eu lucrurile. Nu ai cum sa traiesti in tara asta dupa ce cresti mare. Nu ai cum. Ei nu te vor, ai tai nu te vor, nimeni nu te vrea. Cu fetele nu-i la fel. Asta-i doar o chestie de-a barbatilor. Asta-i adevarul.”
Felix: “ Avea cinci ani si statea inocent in statia aceasta de autobuz. Paisprezece ani si statea beat. Diuazeci si sase de ani si statea drogat. Douazeci si noua si nu mai stia de el, era dus cu totul de la cocaina si ketamina.”
“Nivelul urmator. Oamenii sunt in stare sa-si petreaca toata viata batand pasul pe loc. As putea sa-mi petrec toata viata batand pasul pe loc si gandindu-ma la porcariile care mi s-au intamplat. Asa am si facut. Acum e vremea sa trec la nivelul urmator. Acum sunt pregatit.”
Personajul cel mai complex al romanului, Keisha/Natalie Blake reprezinta o chintesenta a convenientelor educationale din societate (si nu de azi de ieri existente), a tiparului conformismului din familie/scoala/casnicie/profesie – si halucinata supapa (dedublare) la care apeleaza eroina pentru pastrarea unui echilibru interior/exterior.
Si iata si cateva “sentinte” elogioase emise de catre publicatii de marca. Daca cele scrise mai sus de mine nu v-au convins sa cititi aceasta carte, sper ca cele ce urmeaza sa fie mai edificatoare :):
„Povestea transformarilor interioare ale unei femei care urca pe scara sociala este o tema abordata de nenumarati romancieri, cum ar fi Charles Dickens si Jane Austen. Zadie Smith isi aduce si ea contributia la aceasta traditie literara si o face cu indrazneala.” (Dallas Morning News)
„Avem de-a face cu o carte in care nu poti prevedea niciodata cum se vor lega lucrurile sau ce se va intimpla in continuare… Nord-Vest etaleaza deliberat numeroasele abilitati de povestitor ale lui Zadie Smith, ca sa ne ajute sa descoperim un adevar profund, chiar daca unul riscant si dureros. Rezultatul este exceptional: o carte radicala, intensa si autentica.” (New York Times Book Review)
„Ceea ce surprinde constant la Zadie Smith este firescul talentului ei sclipitor, felul natural in care dezvaluie profunzimile relatiilor de familie si de munca, lucrurile acelea pe care oamenii le simt cumva, nedefinit, dar nu izbutesc niciodata sa le exprime.” (Washington Post)