”Mai mult ca perfectul”, de Aivi Dal
Editura Paralela 45, Pitești, 2018
Hai să recunoaștem! Aproape toți am avut clipe când am urât școala sau profesorii. Câteodată fără motiv, alteori provocați de evenimentele care ne scoteau din plăcerea turuielii constante cu colegii și a alergatului pe coridoare, în pauza mare. Aivi Dal, un licean de 17 ani, a scris despre asta o carte foarte amuzantă, intitulată „Mai mult ca perfectul”, apărută la Editura Paralela 45.
Structurată pe mici capsule narative, cartea surprinde emoțiile obișnuite ale unui licean, de la furia pe proful de mate care îi tot pune note cam mici și până la interacțiunea cu părinții care vor să-l facă, paradoxal, mai mult ca perfectul clasei.
Cu foarte mult umor și cu un stil destul de cursiv, cartea ne perindă prin trăirile acestui tânăr care începe încet, dar sigur, să se înscrie în rândurile puberilor, un moment crucial de altfel în existența sa.
Nu pot spune că absolut toate povestirile mi s-au părut foarte originale, de exemplu comparația cu îmbrăcatul hainelor „de parcă urmam să merg la Auschwitz” mi s-a părut nițel deplasată, dar pun asta exclusiv pe seama teribilismului atât de inerent unui narator adolescent. Extremele sunt firești în acest tip de literatură socială, iar Aivi Dal fluctuează perfecte între marginile acestora.
Trebuie să menționez similitudinea pe care o văd cu seria „Diary of a Wimpy Kid” de Jeff Kinney, un șir de romane grafice amuzante, prezentate sub forma jurnalului lui Greg Heffley. Cartea urmărește experiențele sale la școală, luptele cu prietenii, înțelegerile cu părinții și încercările de a-și găsi locul în lume.
Exact asta face și personajul lui Aivi Dal. Încearcă să se identifice cu societatea în care trăiește și să-și descopere potențialul. Și trebuie să subliniez că acest tip de literatură are câteva implicații care le fac importante pentru tineri:
- Identificare și empatie: Cărțile despre aventurile unui școlar oferă cititorilor posibilitatea de a se identifica cu personajele principale, de a trăi împreună cu ei experiențele, emoțiile și provocările specifice vârstei școlare. Aceasta poate ajuta la dezvoltarea empatiei și înțelegerii că există alți copii care trec prin experiențe similare și se confruntă cu aceleași dificultăți.
- Experiența școlară universală: Fiecare copil trece prin perioada școlii, iar cărțile din această categorie explorează această experiență universală într-un mod captivant și accesibil. Ele pot oferi o perspectivă diferită și pot aduce în prim-plan teme precum prietenia, încrederea în sine, relațiile cu profesorii și colegii, provocările academice și dezvoltarea personală.
- Dezvoltarea abilităților de lectură: Acestea sunt adesea scrise într-un stil captivant, cu povestiri pline de suspans și umor, ceea ce poate stimula interesul copiilor pentru lectură și poate dezvolta abilitățile lor de lectură, imaginație, vocabular și comprehensibilitate.
- Transmiterea valorilor și învățăminte: Astfel de cărți pot conține învățăminte importante despre prietenie, curaj, onestitate, respect și alte valori fundamentale. Pot oferi exemple de comportament pozitiv și pot ajuta copiii să înțeleagă și să aprecieze importanța acestor valori în viața de zi cu zi.
Volumul „Mai mult decât Perfectul” trebuie privit ca pe un caleidoscop emoțional al vieții de elev, cu bune și cu rele, sincer și cu multe zâmbete.