„Între două fronturi”, de Oana David
Editura Hyperliteratura, București, 2021
Ce descoperire răvășitoare a fost romanul „Între două fronturi” de Oana David, o apariție editorială marca Hyperliteratura! Ce stări alambicate și deloc ușor de înțeles mi-a stârnit. De parcă cineva ar fi amestecat stilistica din filmele „Parfum de femeie” al lui Brest și „The Black Book” al lui Verhoeven, distilând-o într-un roman de-un mare rafinament. De fapt, nu cred că voi greși catalogând romanul drept ceea ce s-ar putea numi o literatură a eleganței și a detaliului.
Ne aflăm într-o Românie aliată cu Germania Nazistă. Lulli Leonida-Lăzărescu este o tânără soție și o femeie de o efervescență inconfundabilă, lucru care uneori, sinceră să fiu, m-a călcat pe nervi. Aceasta se complace într-un mariaj plin de infidelitate și de răceală, toate de dragul unui confort și al unei bunăstări pe care crede că o merită din plin. Soțul său, Barbu, este cazul tipic al afemeiatului cu bani, pentru care o consoartă nu este altceva decât un accesoriu cu care să se etaleze pe la sindrofii. Și poate că acest mariaj aranjat mai funcționa câteva decenii, dacă în peisaj nu apărea Heinrich, un ofițer german în care se împletiseră toate caracteristicile unui bărbat ideal: virtute, onoare și pasiune. Lulli și Heinrich, dincolo de aparențe, încep să fie consumați de un amor aproape letal, în vremuri dificile, când Războiul „mănâncă” vieți și distruge vise.
„Ce carte!” – a fost prima mea frază după ce am terminat să o citesc și, credeți-mă pe cuvânt, nu mi se întâmplă des să spun asta. Adevărul este că de foarte mult timp nu am citit o ficțiune istorică atât de bine documentată, cizelată cu expresivitatea unor detalii care scot în evidență tot, de la construcția verosimilă a personajelor și până la atmosfera acelei perioade. Apropo de acest element, Oana David este acel povestitor care nu desenează în creion o scenă, ci îi mai adaugă umbre pastelate, deci s-ar putea să simțiți aromele de Chanel amestecate cu tutun scump și să simțiți pe papilele gustative dulciurile de la Capșa, pentru că proza sa este expresivă, bine gândită și foarte ancorată în percepția cititorului.
Așa se face că, în cele cinci părți ale romanului, devenim martori ai destrămării naționale și a întregirii individuale, deoarece dragostea personajelor se consumă pe fundalul unui conflict armat mondial fără precedent. Ambii duc lupte pe fronturile lor. El este pilot de vânătoare, în vreme ce ea încearcă să distrugă cercul vicios al unei existențe nefericite.
Reușita majoră a romanului „Între două fronturi” este că umanizează fața războiului, transformând nefericirea persoanelor din spatele statisticilor în personificări concrete. Astfel, putem înțelege adâncimea emoțiilor din acea perioadă, dilemele morale care defineau existența eroilor și, mai ales, capcanele pe care și le întindeau câteodată cu propriile mâini. Mezalianța dintre România și Germania, divergențele dictate de conveniențele acelui deceniu, dar și pasiunea mistuitoare – toate la un loc au dat cărții Oanei David profunzimea unei creații care pretinde, în mod sigur, la titlul de scriere clasică.
Vreți o poveste care să vă emoționeze? Să vă amintească cât de efemeră poate fi fericirea și cum destinul poate juca feste crunte? Atunci mergeți în prima librărie și puneți mâna pe acest roman. Promit, experiența va merita fiecare minut investit.