Editorial

FESTIS – Un festin teatral fără precedent, acum la Chișinău

Lumea culturală de la Chișinău este acum prinsă în vâltoarea unei serii de evenimente, lansări și expoziții de un colorit și de o pluralitate ideatică, pe care nu ne rămâne altceva decât să o savurăm. Bucuria mea, în special, este debutul FESTIS, Festivalul Internațional de Teatru, ediția a VI-a, cu genericul „Gândește liber”. O sumă de 16 trupe teatrale din Republica Moldova și din România ne vor purta printr-un periplu dramatic, tragic sau comic, prin joc pur, asumat și sincer, exact așa cum trebuie să fie un eveniment de așa anvergură.

Pe 4 septembrie, la deschiderea FESTIS 2023, am avut parte de o piesă tragi-comică, intitulată „HEDWIG AND THE ANGRY INCH” de John Cameron Mitchell (producția Teatrului „Stela Popescu” din București) , în regia lui Răzvan Mazilu, pe muzica și versurile lui Stephen Trask, cu Tudor Cucu Dumitrescu în rolul central, cel a lui Hedwig, un personaj fără o identitate sexuală clară, născut într-o Germanie separată de Zidul Berlinului, dornic de eliberare și de autovindecare.

Trebuie să deschid o paranteză în acest punct al cronicii și să o spun răspicat: poporul moldav încă nu este pe deplin pregătit pentru teatrul experimental. Apariția fulminantă și egocentrică a lui Hedwig într-un rol inițial travesti a șocat și deopotrivă a scandalizat sala (șoaptele nu mai conteneau pe rândurile vârstnicilor), dar pentru mine a fost o gură de aer proaspăt în toată habotnicia culturală cu care ne-am obișnuit.

Imaginați-vă pentru o clipă că actorul din fața voastră se eliberează de canoane, cântă din toți bojocii și vă arată că există sensibilitate chiar dincolo de tot cu ce ne-am obișnuit. Istoria asta tristă și hilară, îmbrăcată într-un soi de musical ciudat, m-a răvășit și mi-a reamintit că frontierele între care ne naștem sunt cele care ne definesc destinul.

Hedwig este imaginea ilustrată a Europei de după Războiul Rece, este, dacă vreți, elementul acela de revoltă și de zbucium, încorporat într-o adulație pentru cultul muzicii rock și sexualitate frivolă.

Reiterez, nu este o piesă de teatru ortodoxă, dar, cu siguranță, este o experiență de un vibe cu totul aparte, exact ceea ce era necesar pentru deschiderea unui Festival de Teatru care promovează ieșirea dintre granițe și (ne)fericirea eliberării.

Nu știu dacă e sau nu cazul să vă amintesc să mergeți la teatru, dar vă spun că aici, în Chișinău, agenda culturală încă e într-o fașă minusculă. Mergeți între 4 – 29 octombrie și savurați plăcerea unei arte fără vârstă și fără prejudecăți.

Articole similare

De vorbă cu Tudor Mirică despre Călătoria fără Întoarcere

Adriana Ruta Neagoe

De aducere aminte. „În liniștea pădurii”, de Adiva Geffen

Corina Moisei-Dabija

Top 5 cărți despre călătorii extreme

Carmen Florea

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult