Stiri

Câteva știri din lumea filmului românesc (25 septembrie – 1 octombrie 2017)

Știrile săptămânii: Timishort 2017: peste 80 de scurtmetraje la editia cu numarul 9; Ioan Andrei Ionescu este tatăl lui Marcel Iureș în filmul „Octav”; Mii de spectatori au făcut Noapte Albă pentru Filmul Românesc; Directori de casting renumiți vin la București pentru a doua ediție Managing Talents – Workshop pentru actorii români în căutarea unei cariere internaționale; „Ouăle lui Tarzan”, regizat de Alexandru Solomon, în competiția Russian Open Documentary Film Festival 2017; „Soldații. Poveste din Ferentari” și „Marița”, în selecția oficială CinEast 2017; “Borg vs. McEnroe: Înfruntarea secolului” se joacă din 29 septembrie 2017, la cinema; Cronici elogioase în presa spaniolă pentru filmul “Pororoca”; fARAD #4 🎥 Aradul devine capitala filmului documentar între 4-8 octombrie; Cel de-al 7-lea film semnat de Dan Chișu, Aniversarea, va avea premiera internațională la Varșovia; Béla Tarr, ultimul reprezentant al cinemaului radical tarkovskian, invitat special al Les Films de Cannes à Bucarest; Cine-concert după un scurt-metraj de Eva Pervolovici, săptămâna viitoare la MNAC; „Soldații. Poveste din Ferentari”, apreciat de presa internațională drept „un excelent moment al cinematografiei românești”; „Breaking News”, de azi în peste 50 de cinematografe din țară; „Soldații. Poveste din Ferentari”, de Ivana Mladenovic, în competiții la Reykjavik International Film Festival și CPH PIX; „Soldații. Poveste din Ferentari”, recompensat de juriul Premios Sebastiane cu mențiune specială.

Timishort 2017: peste 80 de scurtmetraje, 8 secțiuni, workshopuri, expoziții, dezbateri, concerte și proiecții speciale la cea de-a 9-a ediție

Cea de-a 9-a ediție a Timishort, cel mai important festival de scurtmetraje din vestul României, va avea loc anul acesta în perioada 12-15 octombrie, la Timișoara. Timp de 4 zile, timișorenii vor avea ocazia de a vedea peste 80 de scurtmetraje împărțite în 8 secțiuni, 4 dintre ele fiind competiționale: o competiție internațională, una națională, o competiție dedicată filmelor experimentale (Videorama) și competiția de scurtmetraje dedicată filmelor pentru copii (Timikids).

Deschiderea oficială a festivalului va avea loc joi, 12 octombrie, la Cinema Timiș. O noutate a acestui an, Timishort se va deschide cu o serie de scurtmetraje cu succes internațional, filme apreciate de publicul din întreaga lume. Scurtmetrajele alese pentru deschiderea festivalului se adresează atât iubitorilor de gen, cât și publicului mai puțin obișnuit să vadă filme scurte în cinematograf.

Competiția internatională aduce la Timișoara 20 de scurtmetraje din tot atâtea țări, majoritatea în premieră în România. Cele patru proiecții ale competiției oferă o imagine de ansamblu asupra scurtmetrajelor la nivel mondial și aduce timișorenilor o serie de filem prietenoase, adresate în primul rând publicului.

În Competiția Națională au fost selectate anul acesta 12 scurtmetraje. “Am ales pentru Timishort o serie de scurtmetraje românești care să dărâme mitul filmului românesc în general – tristețe, mizerie, cadre lungi sau plictisitoare. Filmele pe care le aducem anul acesta la Timishort sunt ale unor regizori care nu și-au gândit scurtmetrajele pentru a place festivalurilor, ci pentru o audiență. Avem un calup care cuprinde doar scurtmetraje românești de comedie și un calup cu filme de gen: romance, horror, experimental, etc”, spune Massimiliano Nardulli.

Premiul pentru Cel mai bun scurtmetraj românesc este oferit de Institutul Cultural Român și este în valoare de 1000 de euro.

Secțiunea Videorama va cuprinde anul acesta 6 scurtmetraje și mizează pe film experimental şi artă video, mult prea puţin promovate în România, tocmai pentru ca spectatorii să aibă şansa de a cunoaşte artişti video talentaţi. Criteriul principal de selecție a fost acela al poveștii spune prin mijloace neconvenționale.

Și anul acesta Timishort aduce 14 scurtmetraje pentru copii, împărțite în două secțiuni Timikids, pe categorii de vârstă: Secțiunea 6-10 ani și secțiunea 11-14 ani.

Juriul Timishort de anul acesta este format din: Maja Šuša, directorul artistic al „Bašta fest” (Serbia), Shai Levy, director de imagine (Germania), Ana Maria Pîrvan (producător, România), Seán Breathnach (regizor, Irlanda) și Flavia Dima (critic de film).

Așa cum și-a obișnuit deja spectatorii, Timishort va aduce două ecțiuni de filme premiate internațional, un focus pe autor și o secțiune de animație.

Deasemenea, pe lângă tradiționalele secțiuni de competiție și de proiecții de scurtmetraje din afara competiției, Timishort pregătește și o serie de evenimente conexe care își propun să dinamizeze peisajul cultural al Timișoarei și să contribuie totodată la promovarea unor artiști locali.

Cea de-a 9-a ediție a celui mai important festival de scurtmetraje din vestul României va avea loc anul acesta în perioada 12-15 octombrie, la Cinema Timiș și Casa Artelor.

Timishort este organizat de Asociația Română a Filmului Independent (ARFI) din Timișoara cu sprijinul Primăriei și Consiliului Local Timișoara, al Consiliului Județean Timiș și al Centrului Național al Cinematografiei.

Pentru mai multe informații urmăriți www.timishort.ro.


Ioan Andrei Ionescu este tatăl lui Marcel Iureș în filmul „Octav”

Ioan Andrei Ionescu este încă un actor care confirmă distribuția de excepție a lung-metrajului „Octav”, regizat de Serge Ioan Celebidachi. Prin rolul său de părinte a tânărului Octav, jucat de Eric Aradits în ipostaza de copil și interpretat la maturitate de Marcel Iureș, Ioan Andrei Ionescu reușește să construiască un personaj ancoră al trecutului tânărului Octav mărturisind că „atunci când joci o amintire e dificil, nu joci ceva concret, e ca și cum ai juca o fantomă, ceva ce depășește bariera realismului”.

Personajul său din filmul „Octav”, creat cu multă inventivitate și emoție după spusele actorului, contribuie decisiv la formarea umană și morală a tânărului Octav. „Când joci o amintire perspectiva rolului își pierde din concretețe și poate să pară un act expozitiv. Pentru mine lucrul la rolul de tata în amintire, în amintirea altcuiva, paradoxal sau nu, mi-a înlesnit și adăugat încă o etapă în cunoașterea de sine. Căci, cum altfel să te cunoști pe tine dacă nu pornind de la tine, copilului”, povestește actorul.

Răbdarea și grija pentru detaliu a lui Serge, căldura maestrului Blasco și dăruierea echipei au creat tot ceea ce era necesar ca eu să-mi pot pune în pagină, cu măsură, emoțiile rolului”, mai subliniază actorul Ioan Andrei Ionescu.

Ioan Andrei Ionescu este cunoscut pentru rolurile sale de pe scena Teatrului Național.  Acesta a absolvit în 2001 Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I. L. Caragiale”, Bucureşti, secţia Actorie, promoţia 2001, la clasa profesorului universitar Gelu Colceag. A colaborat cu nume mari de regizori precum: Ion Caramitru, Alexandru Dabija sau Gelu Colceag. Deși locul său este pe scena Teatrului Național din București, Ioan Andrei Ionescu joacă în teatrul independent precum și în filme românești și străine. Primul proiect cinematografic a fost „Brâncuși din eternitate” în regia lui Adrian Popovici. Au urmat filmele: „The Scorpion King 4: Quest for Power” (2015) în regia lui Mike Elliott și „Chosen” în regia lui Jazmin Dizdar.

Filmul „Octav” va avea Premiera de Gală pe 4 octombrie 2017, iar biletele sunt puse în vânzare în rețeaua Eventim și pe eventim.ro: http://www.eventim.ro/ro/bilete/premiera-de-gala-a-filmului-octav-bucuresti-sala-palatului-470627/event.html

Filmul va avea lansarea oficială în cinematografe pe data de 6 octombrie 2017.


Mii de spectatori au făcut Noapte Albă pentru Filmul Românesc

Sălile de cinema și spațiile amenajate în locuri neconvenționale au fost arhipline la cea de-a 8-a ediție a evenimentului Noaptea Albă a Filmului Românesc, care a avut loc pe 22 septembrie.

Cinema Muzeul Țăranului a fost neîncăpător pentru sutele de bucureșteni care au vrut să vadă Ana, mon amour, cel mai recent film al lui Călin Peter Netzer, nerecomandat minorilor. Sala a fost plină și la filmul Povestea iubirii (r. Radu Mihăileanu), proiecție introdusă aproape de miezul nopții de actorii Simona Maican și Claudiu Maier. În ciuda vremii nefavorabile, proiecția aniversară California Dreamin’ (Nesfârșit), a atras un public fidel care a înfruntat ploaia pentru a vedea în aer liber vedeta secțiunii 10 ani de la debut.

Premiera Un pas în urma serafimilor, lungmetrajul de debut al lui Daniel Sandu, a fost sold out la Cinema Elvira Popesco. Invitații speciali, actorii Ștefan Mihai și Ali Amir, au împărtășit publicului prezent ce a însemnat pentru ei experiența de a lucra la acest film.

Tot sold out a fost și filmul-surpriză al ediției, Breaking News (r. Iulia Rugină), care se lansează în cinematografe pe 29 septembrie. Pelicula a fost primită cu mult entuziasm de publicul prezent, sesiunea de întrebări și răspunsuri de la finalul acesteia, la care au participat actrița Voica Oltean, scenaristele Oana Răsuceanu și Ana Agopian, și regizoarea Iulia Rugină, fiind printre cele mai reușite ale ediției.

Proiecțiile tribut Pădureanca (r. Nicolae Mărgineanu) și 100 de lei (r. Mircea Săucan) au făcut și ele abstracție de vremea rece și au atras cinefilii la Grădina cu Filme, în timp ce Fixeur, propunerea României la Oscar, a reușit să umple sala de la Cinemateca Eforie.

J’ai Bistrot s-a dovedit neîncăpător pentru cei veniți să vadă documentarele Planeta Petrila (r. Andrei Dăscălescu) și Țara Moartă (r. Radu Jude), iar Teatru Unteatru a făcut un adevărat tur de forță cu 4 proiecții de excepție.

A debutat promițător, cu zeci de spectatori, și cea mai nouă locație din programul Nopții Albe a Filmului Românesc, Cinema Gloria. Documentarul Varză, cartofi și alți demoni (r. Șerban Georgescu) a spart gheața în cartierul Titan, atrăgând un feedback entuziast din partea publicului prezent.

Din nefericire vremea nefavorabilă a dus la anularea proiecției în aer liber a scurtmetrajelor românești din selecția TIFF 2017. Aceasta va fi reprogramată la Deschis Gastrobar într-un eveniment special – mai multe detalii se vor anunța pe pagina oficială de Facebook.

Cele 3 proiecții organizate în paralel la Cluj, la Cinema Victoria, au completat succesul ediției cu numărul 8, ținând spectatorii clujeni în fața ecranului până târziu în noapte.

***

Într-o singură noapte, în 8 locații din țară, au fost proiectate aproape 40 de filme de ficțiune și documentare de lungmetraj, în proiecții speciale, în premieră sau avanpremieră. Evenimentul a avut loc în București la Cinema Muzeul Țăranului, Cinema Elvire Popesco, Cinemateca Eforie, Cinema Gloria, J’ai Bistrot, Unteatru și Grădina cu Filme și în Cluj la Cinema Victoria.


Directori de casting renumiți vin la București pentru a doua ediție Managing Talents – Workshop pentru actorii români în căutarea unei cariere internaționale

Les films de Cannes à Bucarest organizează pe 21 octombrie, la ora 11:00, la Cinema Pro a doua ediție a evenimentului Managing Talents, continuând demersul festivalului de a sprijini actorii debutanți sau consacrați, indiferent de vârstă, în dezvoltarea lor profesională. Întâlnirea are ca obiectiv punerea a cât mai multor actori români în contact cu directori de casting renumiți, din întreaga lume.

În 2016, directori de casting și agenți precum Ilene Feldman sau Avy Kaufman, care au gestionat carierele unor celebrități ca Ryan Gosling, Colin Farrell, Terrence Malick, Angelina Jolie, Ang Lee, Robert Redford sau Steven Spielberg au discutat cu actorii și regizorii din România despre meseriile care îi pun în valoare – managerul, agentul sau directorul de casting. Anul acesta, Managing Talents aduce la București unii dintre cei mai activi directori de casting ai momentului: Frank Moiselle (Irlanda), Vicki Thomson (Marea Britanie), Nathalie Cheron (Franța), Elizaveta Shmakova (Rusia) , Victor Jenkins (Marea Britanie) și Richard Cook (Irlanda).

Workshop-ul de pe 21 octombrie 2017 este deschis deopotrivă actorilor consacrați, indiferent de vârstă cât și celor debutanți.

Formularul de înscriere, condițiile de participare și mai multe detalii sunt disponibile pe site-ul filmedefestival.ro sau accesând acest link. Numărul patricipanților este limitat  – 250 de locuri, iar taxa de participare este de 100 de lei.

Actorii interesați sunt invitați să realizeze o înregistrare video (self-tape) în engleză, franceză sau rusă (pe un text propus în pagina evenimentului) și să creeze link-uri de acces online către acest self tape și fișa lor din baza de date a unei agenții de casting – fișa conținând obligatoriu fotografii recente. Opțional, pot completa aplicația furnizând link-uri de acces online către un film de prezentare (reel), precum și către secvențe din filmele în care au jucat.

Perioada de înscriere este 27 septembrie – 8 octombrie. Toți participanții înscriși la workshop vor fi înregistrați automat în bazele de date ale directorilor de casting invitați la București.

Directorii de casting și organizatorii vor viziona self-tape-urile celor înscriși la workshop și, pe baza lor, directorii de casting vor selecționa un număr de circa 30 de actori care vor avea șansa unei întâlniri individuale cu aceștia în zilele de vineri 20 octombrie și, respectiv, duminică, 22 octombrie.

Structura workshopului:

  • 11:00 – 11:45: Actori pentru actori – actori cu cariere internaționale, în dialog cu participanții la workshop, despre oportunitățile, particularitățile și condiționările unei cariere actoricești internaționale.
  • 11:45 – 12:30: Ce așteptăm de la voi – ce așteaptă regizorii de la actori după întâlnirea la casting.
  • 12:30 – 13:15: Ascultă directorii de casting – directori de casting experimentați vorbesc despre self tapes, tactici, oportunități și pregătirea pentru castinguri internaționale.
  • 13:15: cocktail de socializare

Directori de casting invitați

Nominalizat de trei ori la premiile Primetime Emmy, Frank Moiselle a colaborat cu regizori renumiți precum Jim Sheridan, Joel Schumacher, Gillies MacKinnon și Neil Jordan și a lucrat pentru numeroase seriale de televiziune, printre care Ballykissangel, Tudors, Borgias și Vikings.

Din Marea Britanie vor fi prezenți Vicki Thomson, care a lucrat pentru numeroase producții TV multi-premiate inclusiv Broadchurch, Humans, Grantchester, Brief Encounters, The Last Kingdom, Episodes și Victor Jenkins (Victor Jenkins Casting Ltd.) pentru producțiile epice Troy și Alexander și nominalizat la premiile Artios alături de Kelly Valentine (VHJ Casting).

Nathalie Cheron lucrează pentru producții franceze și europene, colaborând cu unii dintre cei mai renumiți regizori europeni – Luc Besson, Olivier Assayas, Guillaume Gallienne, Frédéric Auburtin și americani – Robert Altman, Norman Jewison, Danny Huston, Des McAnuff și Doug Liman.

Elizaveta Shmakova și-a început cariera la Academia de Balet Vaganova, devenind curator pentru Teatrul Balșoi din Moscova și Teatrul Mariinsky din Sankt Petersburg. Din 2002, este Director de casting pentru Studio Slon, unde lucreaza la producții rusești și internaționale.

Workshopul este organizat în colaborare cu Richard Cook, unul dintre fondatorii agenției The Lisa Richards Agency, din portofoliul căreia fac parte actori precum Cillian Murphy, Aidan Turner, Pierce Brosnan, Vlad Ivanov. Richard Cook este și directorul artistic al Subtitle Film Fest, precum și fondatorul Cat Laughs Comedy Festival în Kilkenny, Irlanda, unul dintre cele mai importante festivaluri de comedie.

Actorii care vor intra în dialog cu participanții la Managing Talents sunt Nahuel Perez Biscayar (protagonistul 120 battements par minute, în regia lui Robin Campillo, film premiat cu Grand Prix – Cannes 2017), Dylan Smith (cunoscut pentru rolurile din 300, Total Recall, The Mummy), Valentina Lodovini (premiată pentru rolul Mariei din filmul Benvenuti al sud, în regia lui Luca Miniero) și  Vlad Ivanov (unul dintre cei mai populari actori români ai momentului, cunoscut pentru rolurile din 4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile – r. Cristian Mungiu, Poliţist, adjectiv – r. Corneliu Porumboiu, Poziţia copilului – r. Călin Peter Netzer și Câini – r. Bogdan Mirică).

Radu Muntean (Hârtia va fi albastră, Un etaj mai jos) și Cristian Mungiu (4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile, După Dealuri, Bacalaureat) sunt cei doi regizori care vor susține cea de-a doua parte a workshop-ului din 21 octombrie


Ouăle lui Tarzan”, regizat de Alexandru Solomon, în competiția Russian Open Documentary Film Festival 2017

Documentarul „Ouăle lui Tarzan”, de Alexandru Solomon, a fost selectat în competiția Russian Open Documentary Film Festival „Artdocfest” 2017, care va avea loc la Moscova, în perioada 6 – 12 decembrie.

Cel mai important festival de film documentar din Rusia selectează în competiția principală și în programul necompetițional „Sreda” producții care au fost filmate în această țară sau filme vorbite în limbi ale Federației Ruse și filmate în alte părți ale lumii ori pelicule regizate de cineaști ruși, care au fost finalizate cu nu mai mult de 18 luni înainte de începerea festivalului.

„Ouăle lui Tarzan” a avut premiera mondială la Festivalul de Film Transilvania (TIFF) şi a fost selectat în competiţia de documentare a Festivalului de Film de la Karlovy Vary. Acum, producția va concura cu șase documentare în festivalul din Rusia, care a fost fondat în 2007.

Documentarul lui Alexandru Solomon vorbeşte despre utopii, despre primul institut de primatologie din lume, aflat la Suhum, și experimentele făcute acolo, și este o dramă metaforică în care se împletesc destinele asemănătoare ale maimuţelor şi oamenilor.

Imaginea poartă semnătura lui Radu Gorgos, montajul a fost realizat de Sophie Reiter, iar sunetul de Marin Cazacu, Franck Rivolet și Cristinel Şirli. Producători sunt Ada Solomon, Cedric Bonin şi Pascaline Geoffroy.

Filmul, care va rula în cinematografele româneşti din 6 octombrie, este o producţie Hi Film Productions (România), în coproducție cu Seppia (Franța) cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei (România), Aide au Cinémas du Monde – CNC (Franța), Eurométropole de Strasbourg, Eurimages, Programul Europa Creativă al Uniunii Europene, Procirep-Angoa și cu participarea HBO Europe.


„Soldații. Poveste din Ferentari” și „Marița”, în selecția oficială CinEast 2017

Producțiile Hi Film „Soldații. Poveste din Ferentari”, de Ivana Mladenovic, și „Marița”, de Cristi Iftime, fac parte din selecția oficială a celei de-a zecea ediții a Central and Eastern European Film Festival Luxemburg (CinEast), care va avea loc în perioada 5 – 22 octombrie 2017.

Debutul în lungmetraj al regizoarei Ivana Mladenovic, „Soldații. Poveste din Ferentari”, va fi prezentat în competiția festivalului pe 14 și 17 octombrie.

Lungmetrajul, cu Adrian Schiop și Vasile Pavel Digudai în rolurile principale, concurează cu filme din țări precum Bulgaria, Polonia, Slovacia, Lituania și Estonia.

Juriul internațional este prezidat de regizoarea Anne Fontaine, căreia i se alătură actorul Adrian Titieni, producătoarea Bady Minck, directorul de programe al festivalului, Oliver Baumgarten, și producătorul Philippe Carcassonne.

Acesta va acorda două premii: marele trofeu și un premiu special. În plus, o distincție va fi acordată de un juriu format din critici de film.

Filmul Ivanei Mladenovic a avut premiera mondială la Festivalul de la Toronto și a fost selectat şi în competiţia oficială a Festivalului de la San Sebastián 2017, unde va fi prezentat pe 27 septembrie.

În cinematografele din România, el va fi lansat pe 2 februarie 2018. „Soldaţii. Poveste din Ferentari” este distribuit la nivel internaţional de Beta Cinema, iar în România de microFILM.

„Marița”, debutul în lungmetraj al lui Cristi Iftime, cu Adrian Titieni și Alexandru Potocean în distribuție, face parte din selecția oficială, iar el va fi prezentat la Luxemburg pe 11 și 18 octombrie.

Pelicula a fost recompensată anul acesta cu premiul juriului FEDEORA pentru cel mai bun film din competiţia „East of the West” a Festivalului Internaţional de la Karlovy Vary și cu trofeul Anonimul.

Filmul, care va avea premiera în cinematografele românești pe 1 decembrie, concurează pentru premiul publicului.


“Borg vs. McEnroe: Înfruntarea secolului” se joacă din 29 septembrie 2017, la cinema

Vineri, 29 septembrie 2017, se lansează pe marile ecrane din România Borg vs. McEnroe: Înfruntarea secolului– un film emblematic pentru iubitorii sportului, ce prezintă povestea celebrei rivalități dintre tenismenii Björn Borg și John McEnroe, corifeii topurilor mondiale în anii ’70-’80.

La începutul anilor ’80, doi titani ai tenisului își disputau titlurile de Grand Slam: suedezul Bjorn Borg – calm, rece, calculat – și americanul John McEnroe – temperamental ca un vulcan atât pe teren, cât și în afara acestuia. Lupta a fost crâncenă, iar finala de la Wimbledon 1980 a rămas în istorie, fiind și acum considerat unul dintre cele mai palpitante și mai spectaculoase meciuri de tenis din toate timpurile.

Trecând de pe terenul de joc în “culise” și înapoi, filmul Borg vs. McEnroe: Înfruntarea secoluluine introduce în viața celor doi sportivi, familiarizându-ne cu demonii, provocările și prețul plătit pentru a deveni legende. Pregătindu-se obsesiv pentru finala de la Wimbledon, Borg (interpretat de Sverrir Gudnason) resimte din plin tensiunea, în ciuda susținerii pe care i-o acordă antrenorul Lennart Bergelin (Stellan Skarsgård) și soția Mariana Simionescu (Tuva Novotny). Ar fi cel de-al cincilea său titlu Wimbledon, consecutiv. Borg este denumit “mașina”, dar adversarul McEnroe (Shia LaBeouf), îndrăzneț și talentat, anunță că “mașina” este pe cale să se strice și amenință să-i strice recordul. O lume întreagă îi privește și niciunul dintre ei nu admite să greșească.

Din distribuție mai fac parte David Bamber, Robert Emms   , Val Jobara (în rolul lui Ilie Năstase), precum și Leo Borg, fiul lui Björn însuși, care-l interpretează pe tatăl său la vârsta adolescenței.

Filmul a avut premiera mondială pe 4 septembrie la Stockholm și a deschis Festivalul de Film din Toronto (TIFF). Printre participanții la evenimentul din Suedia s-a numărat și Mariana Simionescu, fostă tenismenă și soție a lui Borg, ne-a declarat în exclusivitate pentru publicul român că a avut „emoții de nedescris vizionând viața noastră pe marele ecran […] Filmul reflectă trăirile mele în acea perioadă și Tuva [n.n. Novotny] le joacă incredibil, are o sensibilitate ieșită din comun, transformându-se în rolul Marianei la perfecțiune […], iar Sverrir este, într-adevăr, impresionant în rolul lui Borg și sper să fie nominalizat la Oscar”.

Mariana Simionescu recomandă publicului român să urmărească filmul, pentru că acesta “reflectă atât pregătirea fizică și psihică dinaintea unui turneu […], cât și viața noastră privată din acele timpuri”, subliniind că toate vârstele vor fi încântate să (re)descopere “un meci care va rămâne în istorie, dar și un jucător care a revoluționat tenisul mondial, primul tenismen care a jucat backhand-ul cu două mâini”.

Scenariul este semnat de Ronnie Sandahl, iar regia îi aparține danezului Janus Metz Pedersen, distins cu Marele Premiu al Criticilor la Festivalul de Film de la Cannes, pentru „Armadillo„, un documentar despre războiul din Afganistan.

Producție SF Studios, filmul Borg vs. McEnroe: Înfruntarea secoluluiare o durată de 107 minute și este distribuit în România de Programs4Media și Ro Image.


Cronici elogioase în presa spaniolă pentru filmul “Pororoca”: “colosal”, “o demonstrație de mizanscenă”, “un pisc inedit al excelenței în cinemaul recent European”

Ieri, la Festivalul Internațional de Film de la San Sebastian a avut loc premiera mondială a filmului românesc “Pororoca”, cel mai recent film semnat de regizorul Constantin Popescu (cunoscut pentru filme precum “Portretul luptătorului la tinerețe”, “Principii de viață”). Din distribuția filmului fac parte actorii Bogdan Dumitrache și Iulia Lumânare, ambii lăudați pentru prestația actoricească foarte bună.

Presa spaniolă a primit cu entuziasm prezența echipei pe covorul roșu, iar cronicile la superlativ apărute astăzi în publicațiile din Spania plasează filmul românesc printre favoritele la marele trofeu al festivalului, Golden Seashell.

Cronica din Fotogramas începe chiar cu acest titlu: “Pororoca – puternicul cinema românesc inundă festivalul cu un film solid ce are șanse de câștig la trofeul Concha de Oro (sau, cel puțin, premiul pentru Cel mai bun actor)”. Canalul TV TCM îl nominalizează pe actorul Bogdan Dumitrache ca “principal candidat la trofeul pentru Cel mai bun actor”, numește filmul ca fiind “colosal” și spune despre “Pororoca” că este “cel mai bun film văzut până în acest moment în secțiunea oficială”. Tot despre șansele lui Bogdan Dumitrache la trofeul pentru Cel mai bun actor vorbește și cinematrix.es.

Revista de cinema eam Magazine spune despre film că este “o demonstrație de mizanscenă, ce subliniază talentul unui cineast care distruge spiritul rigid obișnuit al cinemaului practicat de conaționalii săi și ce atinge un pisc inedit al excelenței în cinemaul recent european”, în timp ce EcoDiario vorbește despre modul în care regizorul reușește, prin Pororoca, „să își scufunde publicul într-o silențioasă putere a vinei„. Despre vină, neputință și nebunie vorbește și El Diario Vasca, care spune despre Constantin Popescu că “demontează prin Proroca o poveste în care durerea și disperarea prefațează năruirea emoțională a protagoniștilor”. Cei de la Inperdibles spun despre “Pororoca” că este “o dovadă a excelentului cinema românesc, povestea unei obsesii duse la extrem, cu o regie excelentă ce poartă semnătura lui Constantin Popescu”.

Juriul Festivalului Internațional de Film de la San Sebastian din acest an este prezidat de John Malkovich și îi are ca membri pe actrițele Dolores Fonzi și Emma Suárez, regizorul William Oldroyd, producătorul Paula Vaccaro, scenaristul Jorge Guerricaechevarría și André Szankowski, director de imagine. Gala de premiere va avea loc sâmbătă, 30 septembrie.

Pororoca” spune povestea lui  Tudor (Bogdan Dumitrache) și a Cristinei (Iulia Lumânare). Cei doi duc o viaţă de cuplu obişnuită, fără alte griji aparente, altele decât cele inerente, legate de creşterea şi educaţia copiilor: Maria (5 ani) şi Ilie (7 ani). Într-o duminică dimineaţă, Tudor iese cu copii în parcul din apropierea blocului. Într-o clipă de neatenţie a tatălui, Maria dispare. Împreună cu alţi părinţi, Tudor o caută frenetic prin zonă. 30 de minute mai târziu, Tudor anunţă poliţia. Maria este considerată, oficial, dispărută.

Pororoca” este o producție Scharf Film, Irrévérence Films, susținut de CNC România, Centre national du cinéma et de l’image animée, Aide aux Cinémas du Monde, Institut Français, cu sprijinul Eurimages.

Scenariul și regia sunt semnate de Constantin Popescu. Din distribuția filmului fac parte: Bogdan Dumitrache, Iulia Lumânare, Adela Mărghidan, Ştefan Răuş, Constantin Dogioiu, Elvira Deatcu, Ioana Flora, Adina Lucaciu, Emanuel Pârvu, Izabela Neamţu, Dragoş Olaru, Angel Popescu, Mircea Gheorghiu. Imaginea este semnată de Liviu Mărghidan, montajul – Corina Stavilă, sound design – Mihai Bogos.

Pororoca” va fi distribuit în cinematografele din România de către Bad Unicorn.


fARAD #4 🎥 Aradul devine capitala filmului documentar între 4-8 octombrie

Festivalul de film documentar fARAD propune la cea de-a 4-a ediție o selecție de filme valoroase, majoritatea în premieră în România și proiectate în prezența autorilor. fARAD înseamnă și un laborator dedicat tinerilor documentariști, conferințe, dezbateri și consolidarea unei comunități fantastice de cinefili în vestul României. Festivalul se desfășoară anul acesta în perioada 4-8 octombrie la Cinema Arta și Cinema Grădiște (recent redeschis către public de Primăria din Arad).

Inedit în peisajul național, festivalul explorează forme cinematografice diverse de reprezentare a realității, având ca temă la această ediție Celebritatea. În cuvintele Monei Nicoară, director artistic fARAD: „Ce este celebritatea? Să îți faci un nume, să ai renume, să te consideri un star? Renumele este, de fapt, o ficțiune, un alias, o mască. Documentarele complică lucrurile și mai mult: când autorii de film documentar vor să deconstruiască ficțiunea celebrității, se întâmplă să compună alte ficțiuni.”

Filmul din deschidere, Risc (Risk), al Laurei Poitras (câștigătoare la Oscar pentru CitizenFour, prezentat la fARAD acum doi ani), este o disecție a unei figuri pe cât de enigmatice pe atât de însetate de atenție: fondatorul WikiLeaks, Julian Assange. Lansat la Cannes și în cursa pentru Oscar, filmul va fi proiectat în România pentru prima oară.

Tot din lumea Oscarurilor vine și Nu sunt negrul vostru (I Am Not Your Negro), care contrastează eroii hollywoodieni, inevitabil albi, cool și fără griji, cu imaginea afroamericanilor în cultura pop. Pelicula, prezentată în premieră în România, a fost nominalizată anul acesta de Academia Americană de Film la titlul de „Cel mai bun film documentar”.

Tokyo Idols, un film despre singurătate, internet și nevoia de celebritate, palpitantul thriller Despotul și îndrăgostiții (The Lovers and The Despot) despre răpirea unor staruri de film în Coreea de Nord, portretul controversatei figuri sud-africane Winnie, și fascinanta intrare în lumea filmului francez din Admiterea (Le Concoursvin la rândul lor din circuitul marilor festivaluri în premieră în România, ca și oferta pentru copii, părinți și profesori de anul acesta, fermecătorul Kinders.

Tragi-comedia politică Wienercâștigătoare la Sundance, traiectoria unui fenomen de masă în lumea dansului, Mr. Gaga, și celebrul film al lui Lasse HallströmABBA, care pentru mulți dintre cei din blocul estic a fost primul documentar de lungmetraj distribuit în cinema, întregesc programul fARAD de anul acesta.

Nevăzătorii nu au fost uitați la fARAD — în Despre orbire (Notes on Blindness), respectatul teolog John Hull oferă o mărturie a experienței căderii în întuneric. Filmul, care a avut premiera la Sundance, este accesibil persoanelor cu deficiențe de vedere, și este prezentat în parteneriat cu Fundația Cartea Călătoare și Asociația Nevăzătorilor din România – Filiala Arad.

Invitații speciali ai acestei ediții sunt regizorii Magnus Gertten (Ascensiunea lui Zlatan) și Pascale Lamche (Winnie), monteurul Erin Casper (Risc) și monteurul și designerul de sunet Dana Bunescu (Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu). Ei vor intra în dialog cu publicul după proiecții, oferind totodată un feedback valoros celor unsprezece tineri documentariști care participă la a doua ediție a Laboratorului fARAD.

Derulat pe întreaga durată a festivalului, Laboratorul fARAD abordează practic relația dintre componenta tehnică și cea artistică a documentarului creativ de cinema, preluând modelul unor programe asemănătoare desfășurate de Sundance sau IDFA, și include, alături de sesiunile de feedback pe proiectele în dezvoltare ale participanților, un atelier practic intensiv susținut de Dana Bunescu pe durata a șase zile, având ca temă „Sunetul de film documentar ca parte din viziunea creativă”, și un seminar despre Storytelling și montajul de documentar” susținut de Erin Casper.

Vă puteți întâlni și discuta cu invitații festivalului și sâmbătă, 7 octombrie, de la ora 16:00, la KF Arad. Într-o conversație liberă sub titlul Ce este notorietatea într-o lume în care fiecare poate fi faimos pentru 15 minute”Corina ȘuteuMona NicoarăMihai Chirilov și invitații festivalului vor discuta despre cine, de ce și cum te face să devii celebru, dacă e același lucru să fii de notorietate sau să fii faimos, dacă mai există notorietate în lumea de azi și dacă hiperbola comunicării n-a ucis, de fapt, însăși noțiunea de celebritate.

Printre evenimentele speciale fARAD 2017 se numără și conferința „Excepția culturală sau de ce nu vrem ca Pinocchio să se înece”, susținută de Corina Șuteu joi, 5 octombrie, de la ora 16:30, la Teatrul Clasic „Ioan Slavici” din Arad. Termenul de „excepție culturală” este un concept politic al anilor ‘80 a cărui revenire în aria publică europeană s-a petrecut în anii ‘90 și 2000, cu prilejul reluării negocierilor Tratatului de Liber Schimb între Europa și SUA. Cum a luat naștere acest concept, cine „l-a inventat”, ce consecințe benefice are el asupra supraviețuirii diversității culturale, de ce este mereu filmul pe masa negocierilor comerciale între SUA și Europa – sunt câteva dintre întrebările adresate.

Programul integral al festivalului este disponibil la www.farad.ro.
Intrarea este gratuită.


Cel de-al 7-lea film semnat de Dan Chișu, Aniversarea, va avea premiera internațională la Varșovia

ANIVERSAREA, cel de-al 7-lea lungmetraj semnat de Dan Chișu va avea premiera internațională în cadrul celei de-a 33-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Varșovia ce se va desfășura între 13 și 22 octombrie. Filmul este selectat în Competiția Oficială a festivalului alături de alte producții din Rusia, Polonia, Cehia, Franța, Turcia, Filipine, Georgia, Estonia, Slovenia și China.

“Filmul a avut o perioadă de post producție mai îndelungată decât altele la care am lucrat, de aceea mă bucur să-l văd ieșind la public. Sunt interesat să văd cum se raportează spectatorii din afara granițelor la povestea din film care are un umor local destul de bine conturat dar, în același timp, valențe perfect universale” spune Dan Chișu.

Warsaw Film Festival este unul dintre cele mai prestigioase evenimente cinematografice din Polonia și unul dintre festivalurile de clasă A din lume, organizat în fiecare an de Fundaţia de Film Varşovia. Pe parcursul celor zece zile de festival au loc proiecţii de film prezentate în cadrul diferitelor secţiuni dar şi întâlniri cu cineaşti şi un târg de film central-european. Fondatorul şi directorul Festivalului este Stefan Laudyn, cunoscut om de cultură polonez.

În România filmul a putut fi văzut deja în cadrul unor proiecții speciale la TIFF și Festivalul Internațional de Film Anonimul și va avea premiera în cinematografe pe 10 noiembrie.

La cea de-a nouăzeci și patra aniversare a lui Radu Maligan, familia și foștii colegi se întâlnesc la petrecerea bătrânului. Situația devine complicată atunci când jumătate dintre oaspeți încearcă să îl convingă pe bătrân să se spovedească unui preot, în timp ce restul invitaților consideră că nu poți forța pe cineva să acționeze contra voinței sale.

Mircea Albulescu este cel ce îl interpretează pe Radu Maligan. Din distribuția filmului mai fac parte: Simona Bondoc, Emilia Dobrin, Răzvan Vasilescu, Lucian Ifrim, Dana Voicu, Emanuel Pârvu, Mădălina Constantin, Frederic Fisbach, Dana Dembinski, Coca Bloos, Constantin Cojocaru, Adrian Păduraru, Papil Panduru, Mircea Andreescu, Rodica Lazăr, Mihai Constantin, George Remeș, Marian Râlea, Gheorghe Ifrim și Dan Hurduc.

„Este un film despre credință și scriitura vine din ateul din mine” – Dan Chișu

Scenariul și regia sunt semnate de Dan Chișu iar imaginea îi aparține lui Liviu Pojoni Jr. Producătorul filmului este Dan Chișu (Dakino Production), coproducători fiind Adrian Sitaru (4Proof Film) și Codin Maticiuc (WatchMe Productions).

Filmul este realizat cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei și va avea premiera în cinematografe pe 10 noiembrie.


Béla Tarr, ultimul reprezentant al cinemaului radical tarkovskian, invitat special al Les Films de Cannes à Bucarest

Reputatul regizor maghiar Béla Tarr, cunoscut pentru filme precum The Turin Horse și Sátántangó, și cineastul francez Laurent Cantet, câștigătorul premiului Palme d Or în 2008 cu drama Entre les murs, sunt doi dintre invitații de onoare ai ediției a 8-a a Les Films de Cannes à Bucarest. Festivalul va organiza o serie de proiecții speciale și discuții cu cei doi invitați în cadrul programului Artiști în dialog, o ocazie unică pentru cinefili de a vedea pe marile ecrane filme care i-au consacrat pe cei mai importanți autori de film contemporani.

Pe 14 octombrie, la Cinemateca Eforie, Béla Tarr va susține un dialog cu publicul la finalul proiecției The Turin Horse, despre care a anunţat că este ultimul pe care îl realizează, iar discuția va fi moderată de criticul francez Jean Michel Frodon. Laurent Cantet va fi prezent pe 18 octombrie, la Cinema Elvire Popesco, la premiera în România a titlului L’Atelier/The Workshop, prezentat anul acesta la Cannes în secțiunea Un Certain Regard.

Între 13 și 15 octombrie, Cinemateca Eforie va găzdui Retrospectiva Béla Tarr în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, program care va include patru dintre cele mai importante filme realizate de autor. Retrospectiva Béla Tarr este organizată de Voodoo Films și finanțată de Centrul Național al Cinematografiei.

Öszi almanach/Almanac of Fall, prezentat la Festivalul de la Locarno în 1984, va inaugura secțiunea, pe 13 octombrie, urmând proiecțiile filmelor The Turin Horse (2011), recompensat la Berlinală cu Marele Premiu al Juriului/ Ursul de Argint și Premiul FIPRESCI, şi Werckmeister Harmonies care a avut premiera mondială la Festivalul de la Cannes, în 2000, în sectiunea paralelă La Quinzaine des Réalisateurs. Pe 15 octombrie, retrospectiva Béla Tarr se va încheia cu proiecția lungmetrajului de șapte ore și jumătate, Sátántangó, despre care Jean Michel Frodon scria: Nu cred că poate fi văzut altundeva decât într-o sală de cinema, tocmai din pricina acestui dublu „a fi acolo” – în vreme ce, deși e păcat, multe filme foarte frumoase pot fi văzute pe un ecran mic, acasă. În cazul acestuia nu se poate pentru că e nevoie de aceste două spații: cel al filmului, construit de cadru, coloana sonoră și de montaj, și cel al sălii. Bazat pe romanul omonim al lui László Krasznahorkai, filmul a avut premiera mondială la Festivalul de la Berlin, în 1994, și este considerat de critică drept unul dintre cele mai bune filme din istoria cinematografiei.

Béla Tarr va sosi în România pe 13 octombrie când va deschide cea de-a doua ediție Les Films de Cannes à Cluj-Napoca. La Cluj, cineastul va avea un dialog cu publicul la finalul proiecție The Turin Horse, la Cinema Victoria, discuție moderată de Prof. Dr. Doru Pop de la Universitate Babes-Bolyai.

Cu ocazia participării sale la festival, Les Films de Cannes à Bucarest organizează și o secțiune dedicată autorului francez Laurent Cantet, câștigătorul premiului Palme d’Or în anul 2008 pentru filmul Entre les murs / The Class. Considerat de New York Times „un film inteligent despre identitatea franceză modernă și încercarea de a transforma acele ființe în cetățeni, prin dialog”, filmul a marcat cinematografia internațională fiind un titlu de referință pentru industrie, și va inaugura secțiunea Focus Laurent Cantet pe 13 octombrie, la Cinema Elvire Popesco. Regizorul va veni la București pe 18 octombrie și va participa la premiera L’Atelier/The Workshop, despre care The Guardian a scris: L’Atelier continuă direcția deschisă de Cantet în The Class, folosindu-se de puterea dialogului pentru a demonstra că dezbaterea poate fi la fel de incitantă ca un film de acțiune. Filmul va fi precedat de proiecția primul său scurtmetraj, Tous à la manif, pentru care a primit premiul Jean Vigo în 1994. La București vor putea fi văzute Retour à Ithaque/Return to Ithaca (Festivalul de la Veneția, 2014) și L’Emploi du temps/ Time out (2001), un film scris de Cantet împreună cu colaboratorul său obișnuit, Robin Campillo, și plasat pe locul nouă în selecția „Best Films of the Noughties”, realizată de The Guardian.

Les Films de Cannes à Bucarest ajunge anul acesta și în alte șapte orașe din țară, urmând a avea loc ediții regionale în Timișoara, Iași, Cluj, Brașov, Sibiu, Arad și Suceava. Sub titlul Les Films de Cannes @ Astra Film Sibiu, Les Films de Cannes, în parteneriat cu festivalul de film documentar Astra Film Sibiu, vor programa în premieră în România, atât la București cât și la Sibiu, trei dintre filmele documentare prezentate la ediția din acest an a Festivalului de la Cannes.

Documentarul 12 jours (r.Raymond Depardon) este filmat într-un spital de psihiatrie în care care cei internați fără consimțământul lor sunt puși în fața unui judecător care le va decide viitorul. Le Venerable W. este o observație fină despre cum islamofobia și discursul urii se transformă în violență și distrugere. Regia pentru Venerable W. o semnează Barbet Schroeder, cunoscut pentru filme ca Général Idi Amin Dada: Autoportrait sau L’avocat de la terreur (Un Certain Regard, Cannes 2007, Premiul César pentru cel mai bun documentar, 2008). În program este și Nothingwood, de Sonia Kronlund, prezentat în Quinzaine des Realisateurs, care spune povestea unei vieți petrecute pentru a împlini un vis din copilărie.

Mai multe detalii despre filmele și invitații celei de-a 8-a ediții Les Films de Cannes à Bucarest se regăsesc pe site-ul oficial al festivalului.


Cine-concert după un scurt-metraj de Eva Pervolovici, săptămâna viitoare la MNAC

Marți, 3 octombrie, de la ora 20.00, la MNAC are loc finisajului expoziției „METAREALIA — În același timp” | 2META, printr-un eveniment inedit care îmbină filmul și muzica.

Scurt-metrajul care stă în centrul evenimentului de marțea viitoare de la MNAC este „O seară în atelierul părinților mei” de Eva Pervolovici. Coproducție Ysé Productions (Franța) și META Cinema – Fundația Culturală META (România), filmul documentează în cheie autobiografică formarea tinerei regizoare Eva Pervolovici, o artistă care are deja în palmares un prim lung-metraj și mai multe scurt-metraje, lucrări de artă video, foto, colaborări la romane colective și articole în reviste de artă.

„Eu nu m-am implicat niciodată în viața artistică a părinților mei și poate că nu le-am înțeles bine munca, până în anul 2011, când s-au reîntors la pictură. Premisa filmului este surpriza și emoția percepută acum câțiva ani când, intrând în atelierul lor și privindu-le tablourile, m-am pomenit transpusă în copilărie și am început să-mi pun întrebări despre felul în care ni se formează lumea interioară. Se crede că imaginile pe care le percepem în primii ani de viață ne modelează imaginația. Cum e atunci posibil ca tablourile pictate 30 de ani după nașterea mea aduc la suprafață vise din copilărie și filme visate? Mă trezesc în fața unei cronologii inversate. Ca și cum tablourile încă nepictate mi-au influențat filmele. Există un imaginar genetic, celule de creativitate, o memorie comună care se transmite între părinți și copii? (regizoarea Eva Pevolovici)

Scurt-metrajele care completează programul serii de 3 octombrie de la MNAC sunt: „Ica Riding Hood” (Beleza Film, Germania), „LubaBen” (Kinoelektron, Franța) și „Untitled” (META Cinema – Fundația Culturală META, România).

Cine-concertul serii, pe muzică de Benoît Maerens, îi reunește pe: Carmen Cârneci (Dirijor), Emil Vișenescu (Clarinet), Dan Cavassi (Violoncel), Silviu Prodan (Contrabas), Ciprian Pârciu (Trombon), Adam Fiminiceanu (Contrafagot), Alina Alexandra Trifu (Percuție) și Alexandru Badiu (Theremin).

Evenimentul se va încheia cu o sesiune de întrebări și răspunsuri moderată de criticul de film Ileana Bîrsan, la care vor lua parte: actrițele Ada Condeescu, protagonistă a momentului de lectură din cadrul evenimentului, Rhuna Mocanu (rolul principal din „Ica Riding Hood”), muzicienii, membrii grupului 2META – Maria Manolescu și Romelo Pervolovici –, Radu Pervolovici, producătorul scurt-metrajului, Andreea Drăghicescu, directorul de producție al scurt-metrajului, și Raluca-Elena Doroftei, curator.

Expoziția care reprezintă punctul de plecare al cine-concertului – „Metarealia – În același timp” – a fost vernisată în primăvara acestui an. Proiectul prezintă duo-ul Maria Manolescu și Romelo Pervolovici (2META) într-o ipostază inedită, separând masculinul și femininul în două discursuri paralele, dar care se și intersectează, având ca fond comun pictura.

Eva Pervolovici

Absolventă a unui MFA Film Advance Practice (Edinburgh), și a secției regie la UNATC, în prezent doctorantă în cinema la Sorbona, Eva Pervolovici și originialitatea muncii sale au fost recompensate la numeroase festivaluri în întreaga lume. A participat la „Talent Campus” din Berlin, Sarajevo et Rejkjavik. În 2010, selecția pentru „Berlin Today Award” i-a permis să realizeze scurt-metrajul „Little Red”, care a fost prezentat la Festivalul de la Berlin din 2011. În același an, a obținut Premiul „Cannes à la Flip” pentru cel mai bun scurt-metraj. Scurt-metrajele LubaBen și Mina au fost prezentate la festivalul de la Rotterdam din 2011 (în competiție și în programul Spectrum).

Primul ei lung-metraj, „Marussia”, produs de KinoElektron, a fost prezentat la Festivalul de la Berlin în 2013, la categoria Generation. Laureat cu Premiul TV5 Monde pentru cel mai bun film Francofon la Festivalul International Transilvania – TIFF – și premiul publicului la Auburn, Australia, Marussia a călătorit în lumea întreagă, între Ankara, Rehovot, Rio de Janeiro, Bahamas,  Lahore etc…

Începând din anul 2008, Eva trăiește și lucrează la Paris.


„Soldații. Poveste din Ferentari”, apreciat de presa internațională drept „un excelent moment al cinematografiei românești”

Lungmetrajul „Soldații. Poveste din Ferentari” al regizoarei Ivana Mladenovic a fost apreciat de presa internațională, după prezentarea în competiția Festivalului de la San Sebastián 2017, drept un debut „în forță”, „un excelent moment al cinematografiei românești”, care trebuie inclus în palmaresul ediției de anul acesta a evenimentului, care se va încheia pe 30 septembrie.

Ziarul El Mundo titrează că filmul „Soldații. Poveste din Ferentari” este sincer și îndrăzneț. „Contează nu atât de mult partea dură care se vede, ci delicatețea care se intuiește. Aici camera de filmat a lui Mladenovic ridică un univers. Este vorba despre o lume murdară care, așa cum este de imaginat, lasă urme. De neșters”.

„Această bombă cinematografică românească, «Soldații», a stabilit noi previziuni: palmaresul trebuie să includă acest excelent moment al cinematografiei românești”, scrie Fotogramas.es. „Este o strălucită carte de vizită care promite un viitor plin de premii și recunoaștere internațională (…) «Soldații» este un candidat serios la Premio Sebastiane”.

Primul lungmetraj de ficțiune al unei cineaste „suprinzătoare”, cum o numește pe Ivana Mladenovic site-ul spaniol de specialitate, face parte din „exclusivul și micul club al celor mai bune suprize ale anului”.

În viziunea Screen International, Ivana Mladenovic își face debutul „în forță” în lungmetraj cu această poveste de dragoste dintr-un cartier sărac al Bucureștiului.

„Debutul Ivanei Mladenovic reprezintă realismul social românesc cu chenar etnografic, dar este și o poveste de dragoste dintre doi heterosexuali în aparență între care se crează o legătură neașteptată. (…) Regizoarea ia foarte în serios structurile sociale și condițiile de viață din Ferentari”, mai notează Screen Daily.

Presa spaniolă susține că „niciunul dintre filmele lansate anul acesta nu a abodat subiectul relațiilor dintre persoane de același sex cu delicatețea sinceră cu care a făcut-o Ivana Mladenovic în lungmetrajul de debut, «Soldații. Poveste din Ferentari»”.

Cineuropa notează: „Filmul promovează o poveste care, îndrăzneț, merge acolo unde niciun alt regizor român nu a mers vreodată. (…) O poveste de dragoste între homosexuali și un comentariu social la adresa inegalității de șanse, «Soldații» este un amestec captivant de documentar și ficțiune, ajutat de faptul că actorul principal, Adrian Schiop, joacă o versiune ficționalizată a lui, după ce a scris scenariul împreună cu Mladenovic, bazat pe romanul lui  autobiografic”.

„Soldaţii. Poveste din Ferentari” spune povestea lui Adi, un antropolog în vârstă de 40 de ani, părăsit de curând de iubita lui, care se mută în Ferentari pentru a documenta un doctorat despre manele. Acolo, îl întâlneşte pe Alberto, un rom sărac, fost puşcăriaş, care promite să îl ajute să cunoască cântăreţi. Destul de repede, cei doi încep o relaţie. Când banii se termină, amândoi se trezesc captivi într-un apartament în care se iubesc sincer şi se folosesc unul de altul.

Pelicula, o adaptare liberă după romanul cu acelaşi titlu scris de Adrian Schiop şi publicat la editura Polirom în 2013, îi are în rolurile principale pe Adrian Schiop şi Vasile Pavel Digudai.

Scenariul este semnat de Ivana Mladenovic şi Adrian Schiop, imaginea – de Luchian Ciobanu, montajul a fost realizat de Cătălin Cristuţiu, costumele – de Maria Pitea, de scenografie a fost responsabil Adrian Cristea, iar de machiaj – Maria Andreescu. Producători sunt Ada Solomon, Jelena Mitrovic (Serbia), Cassandre Warnauts şi Jean Yves Roubin (Belgia).

„Soldaţii. Poveste din Ferentari” este o producţie Hi Film Productions (România) în coproducţie cu Film House Bas Celik (Serbia) şi Frakas Productions (Belgia), cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei, Film Center Serbia, Ministerul Culturii şi Informaţiei Serbia, Tax Shelter of Belgian Federal Government, Casa Kafka Pictures prin Belfius şi Eurimages. A fost finanţat de Proximus Belgia şi Living Pictures Serbia, dezvoltat în cadrul Transilvania Pitch Stop, Cinelink Sarajevo şi cu sprijinul Mobra Film.

Filmul va fi lansat în cinematografele românești pe 2 februarie 2018.


„Breaking News”, de azi în peste 50 de cinematografe din țară

Filmul Breaking News, în regia Iuliei Rugină, intră de vineri, 29 septembrie, în peste 50 de cinematografe, în 35 de orașe din țară. Filmul cu Andi Vasluianu și Voica Oltean în rolurile principale poate fi văzut în prima săptămână în orașele: București, Arad, Baia Mare, Bârlad, Bistrița, Botoșani, Brașov, Brăila, Buzău, Caransebeș, Cluj, Constanța, Craiova, Deva, Focșani, Galați, Gura Humorului, Lugoj, Iași, Odobești, Oravița, Piatra Neamț, Ploiești, Pitești, Râmnicu Sărat, Reșița, Sibiu, Slobozia, Suceava, Târgu Jiu, Târgu Mureș, Timișoara, Tulcea, Vaslui, Vulcan.

Filmul a avut premiera de gală miercuri seară, în București, la Cinema PRO, în prezența câtorva sute de invitați. O sală plină cu actorii, membrii echipei, familiile lor, prieteni, dar și vedete și critici de film a aplaudat minute în șir la final. „Aștept momentul ăsta de când eram mică”, a declarat la final, pe scenă, Voica Oltean, actrița de doar 17 ani, care a luat premiu pentru interpretarea rolului Simonei Paraschiv la Festivalul de la Karlovy Vary. „Premiul stă frumos înrămat pe perete la mine acasă. Din când în când mă uit la el și zic: OK, următorul?”.

În paralel, echipa filmului continuă turul orașelor din țară și întâlnirile cu publicul. În această seară, 28 septembrie, caravana ajunge în Cluj, la Cinema Victoria, de la ora 19:30, împreună cu regizoarea Iulia Rugină, actrița Voica Oltean și actorul Dorin Andone, cel care îl interpretează pe tatăl Simonei, cameramanul de la care pornește povestea filmului. Vineri, 29 septembrie, actorul Andi Vasluianu pornește spre Iași, unde se va întâlni cu regizoarea Iulia Rugină și actrița Voica Oltean pentru discuția cu publicul de după proiecția de la Ateneul Tătărași, la ora 19:00. Sâmbătă, 30 septembrie, cei trei vor merge la proiecțiile speciale din Botoșani, la Cinema Unirea, ora 19.00, și Suceava, la Cinema City Suceava, ora 19.00, iar duminică, 1 octombrie, vor poposi în Gura Humorului, la Casa de Cultură. „N-am fost niciodată în Gura Humorului, mă bucur că ajungem și acolo”, a spus Andi Vasluianu.

Caravana va ajunge și la Sibiu, sâmbătă, 30 octombrie, la Teatrul Gong, de la ora 19.00. Acolo publicul se va întâlni și va discuta cu producătorul Bogdan Crăciun și actrița Floriela Grapini, care interpretează rolul producătoarei de televiziune din film.

După moartea tragică a cameramanului său, în timpul unei filmări, Alex Mazilu este trimis să facă un reportaj in memoriam despre viața acestuia. Cu trei zile înainte de Crăciun, într-un orășel de pe litoralul Mării Negre, reporterul încearcă să reconstituie viața colegului său, prin ochii celor care i-au supraviețuit. Ce alegi să redai din viața unui om? Cum își vede fiica lăsată în urmă tatăl dispărut? Cât de departe merită să mergi pentru a-ți face meseria? Trailer oficial: https://goo.gl/vnTxCQ

Autoarele scenariului sunt Ana Agopian, Oana Răsuceanu și Iulia Rugină, imaginea este semnată de Vivi Drăgan Vasile, montajul a fost realizat de Cătălin Cristuțiu, iar scenografia, de Andreea Popa. Alături de Andi Vasluianu și Voica Oltean, joacă Ioana Flora, Oxana Moravec, Floriela Grapini, Maria Rotaru, Constantin Cojocaru.

Filmul este o coproducție Hai-Hui Entertainment, în co-producție cu Libra Film Productions. Producătorii sunt Tudor Giurgiu, Oana Giurgiu și Bogdan Crăciun.


„Soldații. Poveste din Ferentari”, de Ivana Mladenovic, în competiții la Reykjavik International Film Festival și CPH PIX

„Soldații. Poveste din Ferentari”, lungmetrajul de debut al regizoarei Ivana Mladenovic, a fost selectat în competiții ale Reykjavik Film Festival și CPH PIX, evenimente care debutează astăzi, 28 septembrie.

Filmul a fost inclus în competiția „New Visions” a celei de-a 14-a ediții a festivalului din Islanda, unde va fi prezentat pe 30 septembrie, 5 și 7 octombrie.

Lungmetrajul Ivanei Mladenovic se numără printre cele 13 producții selectate în competiția pentru trofeul Golden Puffin și titlul „Discovery of the Year”.

Juriul competiției „New Visions” este format din scriitoarea islandeză Auður Ava Ólafsdóttir, Mark Rabinowitz, cofondator al Indiewire, și producătorul Sol Bondy.

Reykjavik International Film Festival se va încheia pe 8 octombrie.

CPH PIX, cel mai mare festival din Danemarca dedicat lungmetrajelor, ajuns la a noua ediție, a inclus „Soldații. Poveste din Ferentari” în secțiunea „New Talent Grand PIX”.

Producția românească, care va fi prezentată aici pe 4, 5 și 10 octombrie, concurează cu nouă filme din țări ca Portugalia, Spania, Argentina, Franța, Marea Britanie și Statele Unite.

Premiul secțiunii festivalului care se va încheia pe 11 octombrie constă într-un cec în valoare de 6.000 de euro.

„Soldaţii. Poveste din Ferentari” spune povestea lui Adi, un antropolog în vârstă de 40 de ani, părăsit de curând de iubita lui, care se mută în Ferentari pentru a documenta un doctorat despre manele. Acolo, îl întâlneşte pe Alberto, un rom sărac, fost puşcăriaş, care promite să îl ajute să cunoască cântăreţi. Destul de repede, cei doi încep o relaţie. Când banii se termină, amândoi se trezesc captivi într-un apartament în care se iubesc sincer şi se folosesc unul de altul.

Pelicula, o adaptare liberă după romanul cu acelaşi titlu scris de Adrian Schiop şi publicat la editura Polirom în 2013, îi are în rolurile principale pe Adrian Schiop şi Vasile Pavel Digudai.

Scenariul este semnat de Ivana Mladenovic şi Adrian Schiop, imaginea – de Luchian Ciobanu, montajul a fost realizat de Cătălin Cristuţiu, costumele – de Maria Pitea, de scenografie a fost responsabil Adrian Cristea, iar de machiaj – Maria Andreescu. Producători sunt Ada Solomon, Jelena Mitrovic (Serbia), Cassandre Warnauts şi Jean Yves Roubin (Belgia).

„Soldaţii. Poveste din Ferentari” este o producţie Hi Film Productions (România) în coproducţie cu Film House Bas Celik (Serbia) şi Frakas Productions (Belgia), cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei, Film Center Serbia, Ministerul Culturii şi Informaţiei Serbia, Tax Shelter of Belgian Federal Government, Casa Kafka Pictures prin Belfius şi Eurimages. A fost finanţat de Proximus Belgia şi Living Pictures Serbia, dezvoltat în cadrul Transilvania Pitch Stop, Cinelink Sarajevo şi cu sprijinul Mobra Film.

„Soldații. Poveste din Ferentari”, a fost selectat și în competiția oficială a Festivalului de Film de la San Sebastián 2017, care se va încheia pe 30 septembrie.

Filmul va fi lansat în cinematografele românești pe 2 februarie 2018.


„Soldații. Poveste din Ferentari”, recompensat de juriul Premios Sebastiane cu mențiune specială

„Soldații. Poveste din Ferentari”, debutul în lungmetraj al regizoarei Ivana Mladenovic, a primit, vineri seară, o mențiune specială din partea juriului celei de 18-a ediții a Premios Sebastiane, secțiune a Festivalului de Film de la San Sebastián, care este dedicată filmelor LGBTI.

Filmul a fost apreciat pentru că „arată o minoritate ascunsă cu dublă fațetă, romi și homosexuali, pe care noi toți o abandonăm cu contradicțiile ei”.

Lungmetrajul a fost apreciat de presa internaţională, după prezentarea în competiţia Festivalului de la San Sebastián 2017, drept un debut „în forţă”, „un excelent moment al cinematografiei româneşti”, care trebuie inclus în palmaresul ediţiei de anul acesta a evenimentului, ce se va încheia pe 30 septembrie.

Premio Sebastiane se acordă din anul 2000 unui lungmetraj sau documentar, prezentat la Festivalul de la San Sebastián, care reflectă cel mai bine valorile și realitățile comunității Lesbian, Gay, Transgender, Bisexual și Intersex (LGBTI).

„Soldaţii. Poveste din Ferentari” spune povestea lui Adi, un antropolog în vârstă de 40 de ani, părăsit de curând de iubita lui, care se mută în Ferentari pentru a documenta un doctorat despre manele. Acolo, îl întâlneşte pe Alberto, un rom sărac, fost puşcăriaş, care promite să îl ajute să cunoască cântăreţi. Destul de repede, cei doi încep o relaţie. Când banii se termină, amândoi se trezesc captivi într-un apartament în care se iubesc sincer şi se folosesc unul de altul.

Pelicula, o adaptare liberă după romanul cu acelaşi titlu scris de Adrian Schiop şi publicat la editura Polirom în 2013, îi are în rolurile principale pe Adrian Schiop şi Vasile Pavel Digudai.

Scenariul este semnat de Ivana Mladenovic şi Adrian Schiop, imaginea – de Luchian Ciobanu, montajul a fost realizat de Cătălin Cristuţiu, costumele – de Maria Pitea, de scenografie a fost responsabil Adrian Cristea, iar de machiaj – Maria Andreescu. Producători sunt Ada Solomon, Jelena Mitrovic (Serbia), Cassandre Warnauts şi Jean Yves Roubin (Belgia).

„Soldaţii. Poveste din Ferentari” este o producţie Hi Film Productions (România) în coproducţie cu Film House Bas Celik (Serbia) şi Frakas Productions (Belgia), cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei, Film Center Serbia, Ministerul Culturii şi Informaţiei Serbia, Tax Shelter of Belgian Federal Government, Casa Kafka Pictures prin Belfius şi Eurimages. A fost finanţat de Proximus Belgia şi Living Pictures Serbia, dezvoltat în cadrul Transilvania Pitch Stop, Cinelink Sarajevo şi cu sprijinul Mobra Film.

Filmul va fi lansat în cinematografele românești pe 2 februarie 2018.

Articole similare

Câteva știri din lumea filmului românesc (5 – 11 iunie 2017)

Jovi Ene

Romanul recompensat joi cu prestigiosul The Booker Prize, în curs de traducere în colecția ANANSI. World Fiction

Jovi Ene

Mai este o zi până la Cinemascop! Grădina de vară din Eforie Sud prinde viaţă

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult