Stiri

Câteva știri din lumea filmului românesc (20 – 26 iunie 2016)

ceau cinema 3Știrile săptămânii: Şase filme europene concurează pentru trofeul Ceau, Cinema; Premiile Festivalului Filmului Evreiesc București 2016; Scrisoare deschisă a cineaștilor români către Parlamentul României; UrbanEye Film Festival caută filme despre realitatea architectural-urbană din România; Festival de film la Câmpulung Moldovenesc; De la creatorii #Selfie, Selfie69, toamna aceasta, în cinematografe.

Şase filme europene concurează pentru trofeul Ceau, Cinema!

Şase filme din Austria, Croația, Polonia, Rusia, Serbia și Ucraina concurează în acest an pentru Marele Premiu şi Premiul Publicului la cea de-a treia ediţie a Festivalului Ceau, Cinema!, care va avea loc în perioada 14-17 iulie la Timişoara. 

Debuturi sau filme ale unor autori consacraţi, cele şase titluri noi oferă o privire asupra diversităţii şi calităţii cinematografiei de autor central şi est-europene. Ajunsă în acest an la a doua ediţie, competiţia Ceau, Cinema! propune atât descoperiri, cât şi filme care au avut nominalizări sau premii la mari festivaluri precum cele de la Cannes, Karlovy Vary, Sarajevo, Toronto, Salonic, Varşovia sau Tallinn.

Din Austria vine cel de-al doilea film al regizorului şi muzicianului Peter Brunner, unul din tinerele talente ale cinematografiei austriece. Câştigător al Premiului Special al Juriului la Karlovy Vary în 2015, „Cei care cad au aripi” („Those Who Fall Have Wings”) este un film poetic şi senzorial despre o adolescentă cu o sensibilitate aparte care începe să ia contact cu greutăţile existenţei.

Bine primit la festivalurile de la Gdynia, Roma sau Glasgow, „Soră-mea” („These Daughters of Mine”), al doilea film al regizoarei poloneze Kinga Debska, are în distribuţie câţiva dintre cei mai cunoscuţi actori polonezi ai momentului. Un film cu un subiect universal și emoționant: încercarea a două surori de a face faţă ideii că părinţii lor se apropie de sfârşitul vieţii.

Cel de-al doilea film din competiţie regizat de o femeie este „Cântarea Cântărilor” („Song of Songs”), al treilea lungmetraj al cineastei ucrainene Eva Neymann, stabilită în Germania. Proiectat în festivaluri precum cele de la Karlovy Vary, Toronto sau Salonic şi lăudat pentru stilul său îndrăzneţ şi neconvenţional, „Cântarea cântărilor” spune povestea unei fete şi a unui băiat care fac o pasiune tăcută unul pentru celălalt, într-o comunitate evreiască la începutul secolului 20.

Prezentat în 2015 în proiecţie specială la Cannes, unde a fost nominalizat pentru Camera d’Or, şi în competiţia de la Sarajevo, „Panama” este debutul tânărului regizor sârb Pavle Vuckovic. Un film extrem de actual, pulsând de viaţă şi pasiune, despre obsesia mistuitoare a unui tânăr pentru o fată atrăgătoare şi misterioasă. 

Din Rusia vine o proaspătă şi revigorantă descoperire, „Front rece” („Cold Front”), debutul în regie al unui fost influent critic de film, Roman Volobuev. Un thriller sentimental, în care relaţia unui cuplu plictisit – şi retras pentru vacanţa de iarnă într-o casă izolată la malul mării, în nordul Franţei – este pusă la încercare de apariţia unei rusoaice frumoase, cu intenţii nu foarte clare.

FRONT RECEPrezent în festivalurile de la Varşovia, Belgrad sau Sofia, „Viaţa e o trompetă” („Life is a Trumpet”) este al treilea lungmetraj al lui Antonio Nuic, cunoscut regizor croat născut în Bosnia. Deopotrivă emoţionant şi plin de umor, „Viaţa e o trompetă” este o reconfortantă dramedie despre problemele şi relaţiile complicate dintr-o familie contemporană.

„A fost greu să aleg doar şase titluri din cele câteva zeci văzute. Am încercat să obţin o competiţie echilibrată, care să propună deopotrivă descoperiri şi filme ale unor regizori ceva mai cunoscuţi. Cred că sunt şase filme ambiţioase şi capabile să intrige și, de ce nu, să emoționeze”, a declarat criticul Ionuț Mareș, selecționerul competiției Ceau, Cinema! 

Actorii Alina Ilea şi Alexandru Papadopol şi regizorul Răzvan Georgescu alcătuiesc juriului celei de-a doua ediţii a competiţiei Ceau, Cinema!, care va stabili câştigătorul Marelui Premiu, în valoare de 1.000 euro.

Spectatorii vor vota Premiul Publicului în valoare de 500 euro, acordat cu sprijinul Kathrein România. La ediţia din acest an, cu sprijinul Vitas România, va fi acordat şi un trofeu pentru film independent sau de debut, în valoare de 500 euro, pentru care sunt eligibile filmele din toate secţiunile festivalului.

În 2015, trofeul Ceau, Cinema! a fost câştigat de filmul „Îngerul Atotputernic” („The Mighty Angel”), al regizorului polonez Wojciech Smarzowski, în timp ce Premiul Publicului a ajuns la filmul „Viaţa de apoi” („Afterlife”), al regizoarei Virag Zomboracz din Ungaria.

Competiția Ceau, Cinema! oferă un cadru de exprimare cineaştilor din ţările cu minorităţi tradiţionale în regiunea Banatului (Armenia, Austria, Bulgaria, Cehia, Croaţia, Germania, Israel, Italia, Polonia, România, Rusia, Serbia, Slovacia, Slovenia, Turcia, Ucraina, Ungaria).

A treia ediție Ceau, Cinema! va avea loc în perioada 14 – 17 iulie, la Timișoara și Gottlob (prima localitate rurală din România cu un cinematograf recondiționat). Ceau, Cinema! este un festival dedicat filmului european, organizat de Asociația Marele Ecran și Asociația Pelicula Culturală. 

Pentru mai multe informații accesați www.ceaucinema.ro.

Premiile Festivalului Filmului Evreiesc București 2016

A șasea ediție a Festivalului Filmului Evreiesc București și-a desemnat câștigătorii. În competiția de lungmetraje de ficțiune, juriul a desemnat câștigător filmul Song of Songs (Ucraina, 2015, r: Eva Neymann). Marele premiu al competiției de documentare a revenit filmului Orphans of the Revolution (Israel, 2015, r: Igal Bursztyn), iar pelicula I Don’t Belong Anywhere: the Cinema of Chantal Akerman (Belgia, 2014, r: Marianne Lambert) a primit din partea juriului o mențiune specială.

Premiile Festivalului Filmului Evreiesc București 2016, în valoare de 1.000 euro fiecare, au fost oferite de Institutul Cultural Român.

„Filmul regizorului Igal Bursztyn este o incursiune fascinantă în trecutul propriei familii, incursiune care ne poartă prin diferite țări – Polonia, Austria, Anglia, Franța, Israel. Rezultatul este o imagine impresionantă asupra evenimentelor majore ale secolului trecut, evenimente care au influențat în mod covârșitor soarta poporului evreu (Revoluția Bolșevică, Al Doilea Război Mondial, Holocaustul, înființarea statului Israel) și, în mod direct, soarta familiei regizorului. Stilul de cercetător istoric ce urmărește întregirea unui arbore genealogic este condimentat cu umor și observații personale actuale, făcând din Orphans of the Revolution un film remarcabil”, a spus dr. Ilan Avisar, președintele juriului competiției de documentare.

Pe lângă dr. Ilan Avisar, profesor la Școala de Film și Televiziune “Steve Tisch”, Facultatea de Arte “David and Yolanda Katz” din cadrul Universității din Tel Aviv, juriul competiției de documentare a fost compus din: Dana Duma, publicist, critic de film și membră a Consiliului Uniunii Cineaștilor din România, și Liviu Carmely, directorul artistic al BJFF, profesor la Facultatea de Arte “David și Yolanda Katz” și fondator al arhivei de film a Universității din Tel Aviv.

Juriul competiției internaționale de lungmetraje de ficțiune a fost compus din: Cristina Corciovescu, critic de film și membră a FIPRESCI, Radu Gabrea (președintele juriului) reputat regizor și scenarist, și Mihai Fulger, critic de film și redactor șef al Cinematecii Române.

Desfășurat în perioada 11-17 iunie, la Muzeul Național al Țăranului Român, sala Horia Bernea, și la Cinemateca Eforie, Festivalul Filmului Evreiesc București 2016 este organizat de Fundația Culturală Art-Promo împreună cu Teatrul de Comedie, cu sprijinul: Administrației Fondului Cultural Național, Institutului Cultural Român, Uniunii Cineaștilor din România, Federației Comunităților Evreiești din România, Fundaţiei Henry Mălineanu.

Parteneri: NOI Media Print, Universitatea din Tel Aviv, Muzeul Național al Țăranului Român, Cinemateca Română.

Parteneri media: Radio România Actualități, Radio România Cultural, Cinemagia.ro, AaRC.ro, Radio Shalom România, Realitatea Evreiască, Cinefan.ro, CinemaRX.ro, Filme-Cărți.ro, Gratuitor.ro, Modernism.ro, Orașul Meu, Radio Deea, Șapte Seri.

Scrisoare deschisă a cineaștilor români către Parlamentul României

Stimați membri ai Parlamentului României,

În acest moment, cinematografia românească este singura ramură de activitate cultural-artistică din România care nu a înregistrat vreun eșec major în ultimii 15 ani. Dimpotrivă, chiar – an de an, s-a lansat cel puțin un film care a adus României, în plan internațional, premii și aprecieri la superlativ. Multe dintre aceste filme s-au bucurat de succes de public și în țară, unde situația cinematografelor reclamă și ea luarea unor măsuri urgente. Acest succes internațional constant nu a fost egalat de nici un alt domeniu și a devenit o carte de vizită pentru România.

Este pentru prima dată când guvernul, prin Ministerul Culturii, apreciază la justa valoare aceste eforturi ale cineaștilor și pune cinematografia pe lista priorităților asumate, iar în perioada imediat următoare se va înainta spre aprobarea dvs. legea de abilitare a Guvernului, care include anumite modificări aduse legii cinematografiei. Am dori să vă supunem atenției câteva aspecte legate de oportunitatea acestor reglementări care, odată votate, ar spori șansele ca succesul de care se bucură acum cinematografia noastră să rămână o realitate și în anii viitori.

  1. Legislația noastră în domeniu se va alinia cu cea europeană, modernă.
  2. Legea va căpăta o formă coerentă ce elimină ambiguitățile din legea actuală, ambiguități soluționate de multe ori pe cale judecătorească.
  3. Se va elimina condiția de secretizare a concursului de proiectele de film, fapt ce va face finanțarea de film românesc mai transparentă.
  4. Noua lege va facilita accesul tinerilor producători la finanțări (cadrul actual are o natură profund discriminatorie față de ei).
  5. Orice artă are nevoie să fie stimulată pentru a experimenta. Producțiile micro-buget sunt soluția deja existentă în multe țări vecine și nu numai.
  6. Multe dintre filmele românești care s-au bucurat de succes au fost realizate cu sprijinul financiar al unor parteneri străini. Considerăm că ar fi un gest de minimă curtoazie și de diplomație să existe o reciprocitate iar filmele străine, respectiv co-producțiile minoritare, sa poată fi sprijinite în țara noastră.
  7. Nu în ultimul rând, pentru a asigura o producție constantă și sănătoasă de filme, este necesar ca cinematografia românească să aibă surse stabile de alimentare ale Fondului cinematografic (care nu este sprijinit de la bugetul de stat).

Nu putem decât să ne exprimăm entuziasmul și susținerea tuturor acestor măsuri propuse de către Ministerul Culturii și avem încrederea că veți înțelege oportunitatea adoptării cât mai rapide a lor, ce nu vor face decât să urgenteze soluționarea unor probleme amânate de nenumărate ori și care nu au făcut decât să creeze disensiuni și blocaje.

Cu respect,

Ada Solomon, producător
Oana Giurgiu, producător
Anca Puiu, producător
Codruța Crețulescu, producător
Monica Lăzurean Gorgan, producător
Iuliana Tarnovețchi, producător
Anamaria Antoci, producător
Gabriela Suciu, producător
Oana Iancu, producător
Irina Malcea, producător
Adriana Răcășan, producător
Bogdan Crăciun – producător

Oana Pellea, actor
Rodica Lazăr, actor
Andreea Vasile, actor
Ana Ularu, actor
Cosmina Stratan, actor
Nicoleta Lefter, actor
Șerban Pavlu, actor
Radu Iacoban, actor
Andi Vasluianu, actor

Adina Pintilie, regizor
Adrian Sitaru, regizor
Alexander Nanau, regizor
Alexandru Solomon, regizor
Ana Szel, regizor
Anca Damian, regizor
Andrei Crețulescu, regizor
Andrei Ujică, regizor
Bogdan Mustață, regizor
Călin Peter Netzer, regizor
Claudiu Mitcu, regizor
Constantin Popescu, regizor
Corneliu Porumboiu, regizor
Dan Chișu, regizor
Doru Nițescu, regizor
Gabriel Achim, regizor
Ilinca Neagu, regizor
Iosif Demian, regizor
Iulia Rugină, regizor
Ivana Mladenovic, regizor
Laura Căpățână, regizor
Marius Iacob, regizor
Mona Nicoară, regizor
Napoleon Helmis, regizor
Ozana Nicolau, regizor
Paul Negoescu, regizor
Radu Jude, regizor
Raluca David, regizor
Stere Gulea, regizor
Tudor Giurgiu, regizor
Tudor Cristian Jurgiu, regizor
Vlad Gliga, regizor
Vlad Ilicevici, regizor

Ana Drăghici, director de imagine
Anamaria Sandu, scriitor
Barbu Bălășoiu, director de imagine
Cătălin Cristuțiu, monteur
Crăița Nanu, scenarist
Cristian Nicolescu, monteur
Dan Stefan Rucăreanu, sound designer
Eugen Kelemen, monteur
Mălina Ionescu, scenograf
Roxana Szel, monteur

Bujor T. Râpeanu, critic de film
Csilla Kato, organizator festival
Florentina Ciuverca, jurnalist
Ileana Bîrsan, critic de film
Ileana Cecanu, distribuitor
Iulia Blaga, critic de film
Melinda Boroș, distribuitor
Mihai Chirilov, critic de film
Ștefan Bradea, distribuitor

Call for Films UrbanEye 2016UrbanEye Film Festival caută filme despre realitatea architectural-urbană din România

Ajuns la cea de-a treia ediție, UrbanEye invită creatorii independenți și pasionații de film, dar și casele de producție, să înscrie în competiție filme inspirate din realitatea arhitectural-urbană din România. Se caută filme în care orașul, arhitectura sau viața urbană din România sunt personajele, subiectele principale sau decoruri cu rol dramaturgic în construcția narativă.

-înscrierile se pot face până pe 5 septembrie-

Filmele nominalizate vor fi proiectate în această toamnă într-o secțiune specială a festivalului internațional, care va avea loc la București în luna noiembrie. În cadrul acesteia, juriul va acorda Premiul UrbanEye, în valoare de 500 de euro, pentru cel mai bun film.

În competiție pot fi înscrise filme din umătoarele categorii: documentare, ficțiune, experimentale, animație, care abordează și interpretează creativ subiecte legate de contextul arhitectural-urbanistic românesc.

La ediția din 2015, premiul UrbanEye a fost câștigat de „Common Grounds”, o producție Belgia/Luxemburg, iar din juriu au făcut parte Cătălin Mitulescu (regizor și scenarist), Mihai Fulger (critic de film), Noémi Soltész (arhitect, curator al Zilelor Filmului de Arhitectură din Budapesta), Sofia Murato (fondatoarea Festivalului de Film de Arhitectură de la Lisabona) și Frederik Bojer Bové (reprezentant al Festivalul de Arhitectură din Copenhaga).

Regulamentul și formularul de înscriere în competiție se găsesc pe platforma FilmFreeWay.

Proiectul UrbanEye a fost inițiat în 2014 ca platformă de discuție prin intermediul filmului, pe tema arhitecturii și a orașului, atât pentru profesioniștii din domeniu, cât și pentru publicul larg. Activitatea principală este organizarea primului festival de film din România care promovează discuția despre mediul construit și viața urbană. UrbanEye încurajează realizarea de filme inspirate din realitatea arhitectural-urbană românească, printr-o secțiune specială în cadrul festivalului.

Festivalul de film UrbanEye este un proiect al asociației ARTA în dialog. A treia ediție a festivalului este un Proiect cultural finanțat în cadrul Programului cultural București – Orașul in-vizibil și  co-finanțat de Ordinul Arhitecților din România din timbrul arhitecturii.

Pentru mai multe detalii:

www.UrbanEye.ro
www.Facebook.com/UrbanEyeFilmFestival

Wallpaper Câmpulung Filmfest 2 (2)Festival de film la Câmpulung Moldovenesc

Prima ediție a Câmpulung Film Fest va avea loc în perioada 26-28 august 2016, la Câmpulung Moldovenesc, în judeţul Suceava. Particularitatea evenimentului proiectat în capitala neoficială a Bucovinei rezidă atât în strategia de selecție a filmelor, cât și în rularea peliculelor în spaţii neconvenţionale.

Cele două secţiuni principale ale festivalului sunt dedicate filmelor realizate de tineri regizori aflați în două țări situate la pol diametral opus din punct de vedere cultural, social și economic față de spațiul românesc.

Cel mai nou eveniment pe harta festivalurilor de film din România își propune să aducă în atenția publicului autohton, la prima ediţie, două dintre cele mai prestigioase școli cinematografice din lume: Școala Națională Daneză de Film din Copenhaga, Danemarca și Institutul Național de Design (NID) din Ahmedabad, India. Pe parcursul celor trei zile ale festivalului vom difuza 30 de filme de scurt și mediu metraj, selectate dintre creațiile de licență ale absolvenților generațiilor 2015/2016.

Școala Națională Daneză de Film este renumită și respectată la nivel mondial pentru curricula avangardistă și pentru regizorii celebri pe care i-a format, printre aceștia numărându-se Lars von Trier și Thomas Vinterberg.

De cealaltă parte a lumii, Institutul Național de Design din India a fost inclus în clasamentul Bloomberg al celor mai bune școli de design din lume. Departamentul de Comunicare Film și Video al NID este unul din cele mai respectate programe de educație în cinema din Asia.

Intenția echipei de organizare este de a readuce Cinemaul în conștiința publică și de a reconecta audiența la bucuria ritualului de a viziona filme alături de alți membri ai comunității. Câmpulung Film Fest se dorește a fi locul de intersecție anual a două culturi străine publicului autohton, transformându-se astfel într-o unealtă de a reflecta, într-o manieră comparativă, asupra similitudinilor și diferențelor dintre cele două culturi invitate, dar mai ales asupra specificului autohton.

Afiş Câmpulung Film FestFilmele vor rula atât la Casa de Cultură din Câmpulung Moldovenesc, cât și în spaţii neconvenționale din oraș. Încercăm să resuscităm spații urbane vechi şi uitate şi să refacem legăturile comunității cu ajutorul unui ritual de mult uitat, cel al împărtășirii bucuriei de a viziona un film. Este modul în care semnalăm dispariția, în urmă cu aproape 20 ani, a celor două cinematografe din Câmpulung Moldovenesc.

La finalul celor trei zile, în cadrul primei ediții a festivalului va fi decernat un Premiu al Publicului, stabilit în urma unui sistem de vot pus la dispoziția audienței.

Câmpulung Film Fest este un eveniment organizat de Asociația Hasmațuchi, cu sprijinul Primăriei Câmpulung Moldovenesc.

Pentru mai multe informații vă rugăm să vizitaţi:

www.campulungfilmfest.com

facebook.com/campulungfilmfest

Selfie69_afis rszDe la creatorii #Selfie, Selfie69, toamna aceasta, în cinematografe

După succesul spectaculos înregistrat cu #Selfie, care a fost film românesc al anului 2014 și cel mai bun debut regizoral de după 1989, Cristina Iacob revine în toamna aceasta cu Selfie 69, o comedie romantică ce continuă povestea celor șase personaje din #Selfie, care de data aceasta caută confirmarea dragostei… prin căsătorie.

Ce se întâmplă când mixezi pragmatica filosofie de viață a lui „born-to-porn” cu mood-ul poetic al lui „made-for-loving-you”? Îți rezultă o super-poveste-de-iubire plină de adrenalină, senzualitate și blasfemie.

Fetele fac un pariu video, ce devine viral pe facebook: care dintre ele se marită prima în 3 zile?!

Vor afla că uneori iubirea poate fi chiar sub nasul tău, deși tu ai căutat-o în cele mai neobișnuite locuri, în cele  mai neașteptate momente și la cele mai ciudate persoane! Și încă ceva foarte important: nu fă pariu cu iubirea pentru că tu vei pierde…

Din distribuția filmului fac parte actorii din #Selfie: Olimpia Melinte (Roxi), Vlad Logigan (Magi), Crina Semciuc (Yasmine), Flavia Hojda (Ana), Alex Călin (Brain), Levent Sali (Mihai), alături de Alina Chivulescu (Cecilia) și Răzvan Vasilescu (Nea Ceaușu).

Selfie69 vine acum cu personaje insolite, interpretate de Maia Morgenstern, Dorina Chiriac, Marian Râlea, Alex Bogdan, Andrei Huțuleac, Tolea Ciumac, alături de o serie de actori la început de drum sau consacrați, printre care Silvia Busuioc, Maria Dinulescu, Mihaela Mihuț, Radu Gabriel, Emilian Oprea, Raluca Aprodu, Tudor Aaron Istodor, Sergiu Costache, George Piștereanu, Rudi Rosenfeld, Camelia Zorlescu, Con Horgan.

Loredana Groza, Antonia, Răzvan Fodor, Lidia Buble, Adela Popescu, Radu Vâlcan, Virgil Ianțu, Speak, Codin Maticiuc sunt câțiva dintre invitații speciali ai filmului.

Scenariul acestui fucking lovestory este semnat de Cristina Iacob, Maria Spirache și Tudor Potra, iar imaginea îi aparține lui Barbu Bălășoiu. Selfie69 este produs si distribuit de Zazu Film.

Articole similare

Filme noi pe Netflix în decembrie 2021

Jovi Ene

Povestea unui personaj 10: Adriana Titieni și un personaj surpriză

Jovi Ene

ICR Tel Aviv – proiecte anulate – octombrie 2012

Delia Marc

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult