Știrile săptămânii: Filmul „Câini”, nominalizat la trofeul European Discovery 2016; Farhadi, Kolirin și Mertoğlu la Les Films de Cannnes à Bucarest; Patru câștigători în competiția de scurtmetraje “Camera 9”; Mergi la cinema și trei actori români îți dau cadou mașina din film; Cristi Puiu, a patra oară în juriul Aristoteles Workshop; TIFF se extinde în Republica Moldova: prima ediție de TIFF Chișinău; România portretizată în filmul documentar, la Astra Film Sibiu 2016.
Filmul „Câini”, nominalizat la trofeul European Discovery 2016!
Thriller-ul Câini, în regia lui Bogdan Mirică, a fost nominalizat la trofeul European Discovery 2016 – Prix FIPRESCI, la Premiile Academiei Europene de Film. Cea de-a 29-a ediției a galei care răsplătește performanțele din cinema-ul european va avea loc pe 10 decembrie în Wroclaw (Polonia). Trofeul se acordă în fiecare an unui cineast talentat care a debutat în forță în lungmetraj. Bogdan Mirică a fost remarcat la Cannes, unde a obținut Premiul criticii – FIPRESCI, apoi la TIFF, unde a câștigat Trofeul Transilvania, și la Sarajevo, unde Câini a obținut două distincții importante.
Nominalizările pentru Descoperirea Europeană a Anului au fost decise de un comitet format din critici și membri ai Academiei Europene de Film, iar câștigătorul va fi votat de cei circa 3000 de membri ai Academiei Europene de Film. Câini este una dintre cele cinci descoperiri ale anului, alături de Liebmann (r. Jules Herrmann), Sand Storm (r. Elite Zexer), The Happiest Day in the Life of Ollie Maki (r. Juho Kuosmanen) și Thirst (r. Svetla Tsotsorkova).
Publicul din România îl va putea vedea începând de vineri, 23 septembrie, când filmul va ajunge în peste 70 de cinematografe din 34 de orașe. Câini s-a bucurat de săli arhipline la toate proiecțiile de până acum, în festivaluri și în avanpremiere. Spectatorii îi vor revedea pe marele ecran pe câțiva dintre cei mai apreciați actori români: Dragoș Bucur, Vlad Ivanov și Gheorghe Visu, alături de Teodor Corban, Raluca Aprodu, Costel Cașcaval, Constantin Cojocaru, Emilian Oprea, Cătălin Paraschiv, Andrei Ciopec.
Din 23 septembrie, Câini va rula în cinematografe din București, Adjud, Alba Iulia, Bacău, Baia Mare, Bârlad, Botoșani, Brașov, Brăila, Buzău, Caransebeș, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Deva, Focșani, Galați, Iași, Mărășești, Odobești, Onești, Oradea, Oravița, Piatra-Neamț, Pitești, Ploiești, Reșița, Sibiu, Slobozia, Târgu-Jiu, Târgu-Mureș, Timișoara și Vulcan. Filmul va ajunge și în orașele fără cinematograf, într-o caravană al cărei traseu va fi anunțat în curând.
Farhadi, Kolirin și Mertoğlu la Les Films de Cannnes à Bucarest. Povești premiate din Orientul Mijlociu
Povești din Orientul Mijlociu, scrise și regizate de câțiva dintre cei mai talentați cineaști ai momentului vin în premieră la Les Films de Cannes à Bucarest (14 – 23 octombrie). The Salesman, în regia lui Asghar Farhadi, singurul film din competiția oficială Cannes 2016 distins cu două trofee, va rula pentru prima dată pentru publicul din România. Renumitul regizor israelian Eran Kolirin, multi-premiat pentru filmul The Band’s Visit, își va prezenta la București Beyond the Mountains and the Hills, iar cineastul turc Mehmet Can Mertoğlu va vorbi cu publicul despre debutul remarcabil cu Album, co-produs de o echipă românească.
The Salesman a câștigat Premiul pentru scenariu și interpretare masculină, acordat lui Shahab Hosseini și a fost unul dintre favoritele competiției la Cannes. Regizorul Asghar Farhadi, primul iranian care a obținut Oscarul pentru Cel mai bun film străin cu Nader and Simin: A Separation, a fost inclus de revista Time în topul celor mai influenți 100 de oameni din lume, în 2012. În ritmul alert, subtil și excelent dozat care l-a consacrat, Farhadi urmărește drama unui cuplu din Teheran pentru care mutarea în casa unei foste prostituate și o vizită neașteptată duc la violență. În paralel, cei doi joacă într-un teatru de amatori rolurile din The Death of a Salesman, al lui Arthur Miller, iar asemănările cu viața lor sunt izbitoare.
În interiorul unei familii își face loc și Eran Kolirin, unul dintre cei mai apreciați cineaști israelieni actuali, invitat special anul acesta la Les Films de Cannes à Bucarest. Beyond the Mountains and the Hills, proiectat în Un Certain Regard la Cannes, este un film profund, pe alocuri suprarealist, care „forțează publicul să-și chestioneze propria complicitate la disfuncționalitatea societății israeliene”, conform Variety. Protagonist este un militar lăsat la vatră după 27 de ani. Întors în familia de care se îndepărtase, el încearcă să se adapteze la ritmul „noului Israel”, o cultură competitivă obsedată de succes și bani. Asta îl va atrage însă în plasa înșelătoare a unor forțe întunecate care domină viața Israelului.
Eran Kolirin (42 de ani) a debutat fulminant cu The Band’s Visit (2007), premiat la Cannes și proiectat în peste 50 de festivaluri prestigioase. Al doilea film al său, The Exchange (2012), a concurat pentru Leul de Aur la Veneția și a câștigat numeroase distincții. Anul acesta este unul dintre invitații speciali ai
Tot o familie se află și în centrul filmului de debut Album. Tânără speranță a cinematografiei turce, Mehmet Can Mertoğlu (28 de ani) a câștigat anul acesta France 4 Visionary Award în secțiunea Semaine de la Critique și se va întâlni cu publicul la Les Films de Cannes à Bucarest. Co-producția Turcia-Franța-România are o importantă echipă românească în spate: regizorul Călin Peter Netzer (Poziția copilului) a fost producătorul filmului, iar Marius Panduru semnează imaginea. După cum remarca Variety, „Noul Cinema Românesc ajunge în Turcia în comedia impresionantă a lui Mehmet Can Mertoğlu despre istoria falsificată a unei familii”.
În film, un cuplu aflat în jurul vârstei de 40 de ani se pregătește să falsifice un album de familie a unei așa-zise perioade de sarcină, pentru a demonstra legătura biologică dintre ei și bebelușul pe care plănuiesc să-l adopte. E o satiră socială la granița dintre realism și absurd, în stilul lui Roy Andersson, care vorbește, printre altele, despre birocrație și conflictele dintre clasele sociale în Turcia. Anterior, Mehmet Can Mertoğlu a studiat literatura turcă în Istanbul, a publicat articole despre cinema în reviste și a regizat scurtmetrajul The Slope (2008), proiectat în zeci de festivaluri.
Din Orientul Mijlociu vine și puternicul Clash, în regia lui Mohamed Diab, proiectat în Un Certain Regard. „Tulburătorul și îndrăznețul – din punct de vedere tehnic – thriller îl plasează pe spectator în interiorul unei dube a poliției egiptene, în 2013, când tensiunile post-revoluție fierb”, scrie The Guardian. În ajunul exilului președintelui Mohamed Morsi, camionul plin de demonstranți cu diferite convingeri politice și religioase trece prin mulțimea de protestatari violenți. Pot ei să treacă peste divergențele lor pentru a avea cea mai mică șansă de supraviețuire? Mohamed Diab a mai regizat controversatul Cairo 678, un film despre hărțuirea sexuală a femeilor din Egipt.
Filmul Album este distribuit în România de Parada Film, iar The Salesman, de Asociatia Culturală Macondo.
Les Films de Cannes à Bucarest se va desfășura anul acesta între 14 și 23 octombrie 2016, cu o ediție extinsă și cu cele mai așteptate filme din selecția Festivalului de la Cannes. Pentru prima dată, vor avea loc proiecții concomitente cu filmele selectate și la Cluj-Napoca, Iași și Timișoara.
***
O premieră în București va fi conferința Managing Talents, care va avea loc pe 22 octombrie, la Cinema Elvire Popesco. Invitații conferinței sunt Ilene Feldman (talent manager, LBI Entertainment, SUA), Avy Kaufman (director de casting, SUA), Richard Cook (Lisa Richard Agency, Irlanda), Georg Georgi (Das Imperium, Germania). Detalii despre bilete și înscrieri pe filmedefestival.ro/2016/managing-talents/. Evenimentul este prezentat de BRD Group Société Générale.
Patru câștigători în competiția de scurtmetraje “Camera 9”
Juriul competiției de scurmetraje Camera 9 și-a desemnat câștigătorii pe 19 septembrie 2016. Organizată de Scena9 în parteneriat cu Les Films de Cannes à Bucarest și Cristian Mungiu, cu sprijinul BRD Groupe Société Générale, competiția Camera 9 se adresează studenților facultăților de film din România, într-un demers pentru descoperirea și susținerea următoarei generații de regizori pasionați de cinema-ul de autor.
Din cele 39 proiecte cinematogafice inscrise in competitie de către studenți ai facultăților de film din țară, juriul (format din Cristian Mungiu, Flavia Popa, Luiza Vasiliu și Tudor Reu) a ales patru dintre ele, fiecare proiect ales urmând să primească o finanțare de 20 000 lei din partea BRD Groupe Societe Generale, precum și consultanță din partea unora dintre cei mai buni profesioniști din România, pentru realizarea sau finalizarea scurt-metrajului înscris în competiție.
Câștigătorii competiției sunt:
Octavian Chelaru (UNATC) – Petrecere privată
Marius Luca (Universitatea Hyperion) – Paștele gâștelor
Andra Salaoru (Universitatea Babes-Bolyai) – Emigranții
Ioana Mischie (UNATC) – Cumulonimbus
Cei patru vor avea parte de îndrumarea lui Tudor Reu în procesul de producție, Mircea Olteanu va oferi consultanță pentru etapa de editare, iar pentru sfaturi legate de scenariu, tinerii regizori îl vor avea alături chiar pe Cristian Mungiu.
Scena9.ro este o platformǎ de jurnalism cultural lansatǎ în mai 2015 care îşi propune sǎ scrie despre ce e relevant, ce e nou sau nedescoperit, ce aduce un plus de valoare în peisajul cultural de la noi, incitând la dialog zone culturale și artistice care, de obicei, nu se intersectează. Scena9 înseamnǎ o echipǎ de tineri jurnalişti care stau cu ochii pe noua generație de creatori din domenii cât mai variate, de la artă până la știință, le urmăresc proiectele și evoluția. Si-au propus să deseneze portretul acestei noi generații care face lumea noastră să se învârtă.
Mergi la cinema și trei actori români îți dau cadou mașina din film!
Dragoș Bucur, Dorian Boguță și Alexandru Papadopol stabilesc o premieră în România, oferind cadou o mașină vintage Dacia 1300, la fel ca cea folosită în comedia Două Lozuri.
Filmul intră în cinema din 7 octombrie, este produs de Actoriedefilm.ro și distribuit de Ro Image 2000.
Mașina aleasă pentru concurs a intrat într-un proces de recondiționare, așa că o vor scoate « ca nouă » din atelierul Custom Cars, iar nostalgicii Dacia 1300 au șansa să urmarească transformarea mașinii într-un miniserial cu Bucur, Papadopol și Boguță, care poate fi urmărit pe pagina de Facebook a filmului – https://www.facebook.com/DouaLozuri
Concursul, organizat în parteneriat cu Groupama, începe pe 7 octombrie, odata cu intrarea filmului în cinematografe, și ține până pe 4 noiembrie 2016. Tot ce trebuie să facă participanții este să se înscrie pe pagina www.doualozuri.ro și să păstreze biletul care atestă că au vazut filmul Două Lozuri la cinema.
În plus față de premiul cel mare, Dacia 1300, cei înscriși pot câștiga o asigurare CASCO Gradual oferită de Groupama, o ieșire la masă cu Dragos Bucur, Dorian Boguță și Alexandru Papadopol, precum și produse promoționale oferite de Două Lozuri și Custom Cars.
Extragerea câștigătorilor va avea loc pe data de 15 noiembrie 2016. Mai multe detalii și regulamentul pe www.doualozuri.ro
Cristi Puiu, a patra oară în juriul Aristoteles Workshop
Ediția cu numărul unsprezece a workshopului de film documentar Aristoteles Workshop, program inițiat de Dan Nuțu și Cristina Hoffman în 2006, a început pe 23 august, în Șurdești, Maramureș. Cei 12 participanți, ghidați de expertul Thierry Garrel și tutorii Nino Kirtadze, Tania Rakhmanova și John Appel, au trecut de la teorie, la prospecție, filmare iar acum se află în ultima fază de montaj a celor cinci filme care vineri, 23 septembrie, vor fi prezentate în fața unui juriu de profesioniști.
Juriul ediție de anul acesta a Aristoteles Workshop este format din:
Regizorul Cristi Puiu, denumit de Variety “nașul noului val românesc”, început odată cu Moartea Domnului Lăzărescu. “Sieranevada”, ultimul lui film, a fost nominalizat pentru marele premiu la Cannes și este propunerea României la premiile Oscar.
Magdalena Popa Buluc, jurnalistă de film și cultură, directoare a departamentului de cultură la ziarul Cotidianul între anii 2009 și 2016.
Dan Curean, regizor și profesor la Facultatea de Teatru și Televiziune din cadrul Universității Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca. Dan Curean a semnat regia filmelor “People of Romania” si “Gone Wild” și a participat la prima ediție Aristoteles Workshop, din 2006.
Kumjana Novakova, cofondatoarea și directoarea Festivalului de film Pravo Ljudski din Sarajevo, Bosnia și Herțegovina, și fondatoarea școlii de film documentar ACTive, în cadrul căreia a produs și coprodus peste 20 de filme regizate de tineri artiști din balcani.
Nicolas Feodoroff, critic de film și artă, în prezent programator și membru al comitetului de selecție la Festivalul Internațional de Film de la Marseille, anul acesta la cea de-a 27-a ediție, festival recunoscut ca un izvor de noi talente în filmul documentar.
Thanos Stavropoulos, membru al echipei de programare și coordonare a Festivalului de film documentar din Salonic. Ajuns anul acesta la cea de-a 19-a ediție, TDF, Festivalul de film documentar Salonic este legat de Festivalul Internațional de Film de la Salonic.
Cele cinci echipe și filmele lor:
Echipa formată din regizorul Alexandru Badea, directorul de imagine bosniac Ivan Koroman și editorul Delia Oniga urmărește un tânăr, Ghiță, care trăiește într-o rulota in apropierea mânăstirii Prislop, unde lucrează și face parte din grupul de tineri pe care părintele Irineu încearcă să-i reintegreze.
Echipa regizorului Dragos Hanciu, cu Ileana Szasz director de imagine și Maria Bălănean editor, s-a stabilit în apropierea unui lan de porumb. Acolo descoperă „un micro-univers, ciclic, unde viața unui om este construită din detaliile monotoniei/rutinei acestuia: ritmul tunului, ticăitul ceasului, pulsul gardului electric, purecii de la tv și țipetele celorlalți oameni care își păzesc porumbul.”, spune regizorul.
Regizorul finlandez Sakari Suuronen și editoarea Ruxandra Pintilie urmăresc o zi din viața fotografului Vasile din satul Breb, îmbinând imagini intimiste ale personajului cu viața sătenilor.
Echipa Liliana Constantin, Diana Rusu merge pe urmele unei crime petrecute în sânul comunității ciobanilor din zona Săpânța, descriind universul spiritual al localnicilor.
Echipa formată din Marina Evelina Crăcana și italianul Piero di Silverio încearcă cu disperare să găseasca firul poveștii unui film documentar. Oare vor reuși…?
Proiecția celor cinci filme va avea loc vineri, 23 septembrie, la Teatrul Municipal Baia Mare. Juriul va decide cel mai bun film documentar iar câștigătorul va primi un premiu de 2000 euro, oferit de Farmexim.
TIFF se extinde în Republica Moldova: prima ediție de TIFF Chișinău
Festivalul Internațional de Film Transilvania, inițiat la Cluj-Napoca în 2002, se extinde, pentru prima dată, în Republica Moldova. Prima ediție TIFF Chișinău va avea loc între 6 și 9 octombrie 2016, la Cinema Odeon, și va aduce o selecție de filme românești recente, alături de câteva dintre cele mai apreciate producții proiectate la Cluj, în această primăvară. Invitații speciali ai evenimentului – regizori și actori români – vor sta de vorbă cu publicul și vor susține lecții de cinema.
„TIFF, cel mai mare eveniment cinematografic din România, a implicat în mod constant creatorii de film din Moldova în varii proiecte educaționale, workshop-uri sau dezbateri despre coproducțiile cinematografice. De-a lungul anilor, am invitat la Cluj tineri cineaști, precum și reprezentanți de marcă ai cinematografiei din Republica Moldova. Acum e momentul ca TIFF, aflat la maturitate, să poată fi gustat și de publicul de peste Prut. În timp, sperăm să creăm aceeași emulație și același interes în jurul evenimentului precum la Cluj, Sibiu, București sau Târgu Mureș”, declară Tudor Giurgiu, președintele festivalului.
TIFF Chișinău își propune să devină un eveniment anual cu tradiție în Republica Moldova, care să aducă în fața publicului cele mai importante producții recente lansate și premiate în festivaluri, precum și succese de casă, un motor important în susținerea și promovarea cinematografiei locale și un formator al generației tinere.
La prima ediție TIFF Chișinău, între 6-9 octombrie, la Cinema Odeon, vor rula circa 20 de filme – lungmetraje și scurtmetraje de ficțiune și documentare, majoritatea în premieră în Republica Moldova. Unele dintre ele vor fi proiectate în prezența realizatorilor lor. Programul complet va fi anunțat în curând. Biletele vor fi puse în vânzare pe www.iticket.md.
La ediția aniversară cu numărul 15, în această primăvară, TIFF a avut peste 79.000 de spectatori plătitori de bilete la cele 248 de filme din 64 de țări. În total, numărul participanților a depășit 110.000.
TIFF Chișinău (6-9 octombrie) este organizat de Asociația Festivalul de Film Transilvania.
România portretizată în filmul documentar, la Astra Film Sibiu 2016
Astra Film Festival, care în 2016 se desfășoară între 17 și 23 octombrie, este principala platformă de expunere și un catalizator al celor mai recente producții de film documentar din România.
Programul DocumentaryTank@AFF (20 – 22 octombrie), platformă dedicată membrilor industriei cinematografice, va aduce împreună la Sibiu cineaști autohtoni și europeni pentru 3 zile de networking, sesiuni de masterclass și prezentări despre noile tendințe în producția și distribuția de film documentar. Din cadrul acestui program face parte și Romanian Docs in Progress (22 octombrie), un concurs de prezentări care va aduce laolaltă 6 regizori români pentru a-și prezenta proiectele de film documentar aflate în faza de dezvoltare în fața juriului și a unei audiențe locale și internaționale de profesioniști. Echipele câștigătoare vor primi premii de post-producție și alte forme de sprijin pentru finalizarea documentarelor lor.
Selecția de documentare românești din programul AFF 2016 pune România sub lupă, chestionează trecutul ei și oamenii care o populează cu poveștile lor incredibile.
În premieră națională, The New Gypsy Kings, un documentar inedit produs de Liviu Tipuriță pentru BBC, vorbește despre fenomenul complex care s-a creat în jurul interpreților de manele din România. Filmul surprinde drumul către celebritate al celor mai cunoscuți soliști, fiecare parcurgând un traseu spectaculos ”de la căruțe la Ferrari și de la corturi la palate”, iar spectatorii au ocazia să înțeleagă aspecte din industria prosperă a manelelor, care produce venituri cu șase zerouri, adună milioane de vizualizări în online și glorifică numele regilor manelelor.
Personal / familial / social
Cum a afectat închiderea fabricilor comuniste din Copșa Mică, cel mai poluat oraș al Europei până în 2009, viața unei familii ultra-religioase? Soții Sicrea se tem mai tare de plata facturilor și ratelor la bancă decât de poluarea agresivă care ar putea fi cauza îmbolnăvirii fetiței lor. Doar o răsuflare (regia Monica Lăzurean-Gorgan) a fost premiat recent la Sarajevo Film Festival. La pol opus, Chat with Alice (regia Sandra Isabela Țenț) pătrunde în intimitatea unei familii atipice de artiști: 35 de ani diferență între el, ajuns la a 5-a căsnicie și cu stagiu la spitalul de nebuni și ea, absolventă de liceu, mamă, întreținând întreaga familie din videochat.
În Transilvania rurală, povestea unei adolescente de etnie romă, Angela (regia Botond Püsök), scoate la suprafață dificultățile cu care se confruntă tinerele din comunitate: lipsa educației și un viitor incert, inegalitatea dintre sexe și persistența unor obiceiuri controversate, cum ar fi răpirea fetelor pentru căsătorie. Cum depind soarta femeilor însărcinate și a viitorilor copii de sistemul medical românesc corupt, deficitar și insalubru? Sunt însărcinată în România (regia Jesús del Cerro) oferă o viziune de ansamblu printr-o serie de interviuri cu (viitoare) mame din toate mediile sociale.
Cum devin funcționale vestigii ale epocii de aur prin efortul unor întreprinzători care vor cu tot dinadinsul să le upgradeze? Cinema, Mon Amour (regia Alexandru Belc) descoase din interior motivele care au dus la transformarea sălilor de cinema în ruine sau afaceri private prin expunerea situației actuale a Cinematografului Dacia, unul dintre puținele rămase funcționale și ridică un dramatic semn de întrebare: Ce s-a întâmplat cu cele peste 400 de cinematografe de stat care au dispărut fulgerător după căderea comunismului? Filmul Blocul (regia Maria Șalaru) jonglează între trecutul comunist al unui cartier de blocuri și realitatea de zi cu zi a locatarilor sub coordonarea riguroasă a unui administrator implicat trup și suflet pentru bunul mers al colectivului.
Destine în comunism
Istoria regimului comunist în România, încă obscură și distorsionată, este explorată de documentariști în încercarea de a trasa o istorie bazată pe adevăr demonstrabil. Împărăteasa roșie – Viața și aventurile Anei Pauker (regia Radu Gabrea) o portretizează pe ”cea mai puternică femeie în viață” așa cum o numea revista TIME în 1948, demitizând reputația extrem de negativă a Anei Pauker datorată propagandei mincinoase a regimului comunist după epurarea ei din partid. Ține, Doamne, partizanii, până vin americanii (regia Dragoș Zămosteanu) scanează fenomenul partizanilor fugari din anii ’40-’50, principalul grup de rezistență împotriva ororilor regimului comunist care contau pe o intervenție salvatoare a americanilor.
Aromâni
Prin abordări diferite, filmele Armânii, de la faimoșii Manakia la Nu sunt faimos… (regia Toma Enache), Frații Manakia. Jurnalul unei lungi priviri înapoi (regia Eliza Zdru) și Torna, torna, fratre! (regia Marian Voicu) contribuie la cunoașterea fabuloasei comunități de armâni din Balcani.
”Un aspect unic al festivalului este că încă de la începuturile sale a oferit o deschidere internațională pentru documentarele românești, fiind vizionate și dezbătute de public și profesioniști din domeniu, români și străini laolaltă. În anii ’90 acest lucru era o premieră, acum ne bucurăm că oamenii și-au format un obicei din a veni la Sibiu pentru a lua pulsul celor mai recente producții românești. Nu cred că exagerez dacă spun că de 23 de ani Astra Film Festival inspiră și stimulează cineaștii români și a devenit o platformă de lansare și un catalizator al noilor producții de documentare românești”, a declarat Dumitru Budrala, director fondator Astra Film Sibiu.