Știrile săptămânii: Actorul Constantin Drăgănescu și cascadorul Paul Fister, omagiați la Gala Premiilor Gopo 2016; Scurtmetraje Arthouse, Focus Tările Nordice și Semaine de la Critique la Next 2016; Infamie balcanică, lupte conjugale, evadări și crize morale în competiția Cinepolitica 2016; “GIORNATE DEGLI AUTORI”, de la Venetia la BIFF; One World Romania 2016 începe luni; Sold out la Gala de deschidere BIEFF 2016. Filmele românești, în centrul atenției; Noi selecții la Festivaluri Internaționale pentru scurtmetrajul RAISA în regia lui Pavel Cuzuioc; Impactul TIFF în economia Clujului: 7,5 milioane de euro; Corupție în stil rusesc și răpiri de copii în programul Cinepolitica 2016; Am deschis Ambasada One World Romania!
Actorul Constantin Drăgănescu și cascadorul Paul Fister, omagiați la Gala Premiilor Gopo 2016
În cadrul celei de-a zecea ediții a Galei Premiilor Gopo, actorul Constantin Drăgănescu va fi omagiat cu Premiul pentru Întreaga Activitate, iar actorul și cascadorul Paul Fister cu Premiul Special.
Născut în anul 1936 la Constanța (pe 27 septembrie va împlini 80 de ani), Constantin Drăgănescu a absolvit cursurile Institutului de Artă Teatrală și Cinematografică din București în 1961 (secția actorie, clasa George Dem Loghin) și are în spate o carieră de peste patruzeci de ani, din filmografia lui nelipsind, pe lângă producțiile de cinema, filmele de televiziune și scurtmetrajele.
Constantin Drăgănescu și-a început cariera artistică pe scenele teatrelor din Constanța și Piatra Neamț pentru ca mai târziu să se angajeze la Teatrul Bulandra din București. În total, zece ani de teatru după care, în 1971, a venit și prima prezență pe marele ecran grație unui rol în filmul lui Manole Marcus, Puterea și adevărul. De altfel, de numele lui Manole Marcus s-a legat primul deceniu din cariera cinematografică a actorului, această primă experiență fiind urmată de alte două roluri în filmele acestuia, Departe de Tipperary (1973) și Actorul și sălbaticii (1975), precum și de un rol în ultimul lungmetraj pe care avea să-l facă Marcus, Marea sfidare (1989).
Anii ’80 – ’90 au adus o diversificare vizibilă în ceea ce privește regizorii cu care a colaborat actorul, în filmografia sa apărând titluri realizate de cei mai importanți autori români de înainte și de după Revoluție: regretații Lucian Bratu (Angela merge mai departe) și Alexandru Tatos (Secvențe, Secretul armei secrete), Mircea Daneliuc (Glissando, A unsprezecea poruncă), Lucian Pintilie (Balanța, Niki Ardelean, colonel în rezervă ), Nae Caranfil (È pericoloso sporgersi, Asfalt tango, Filantropica), Dan Pița (Omul zilei ) și Radu Mihăileanu (Trenul vieții, Concertul). Această listă impresionantă avea să fie completată în următoarele decenii cu filmele cineaștilor din noua generație: Cristi Puiu (Marfa și banii ), Sinișa Dragin (În fiecare zi Dumnezeu ne sărută pe gură), Călin Peter Netzer (Maria, Medalia de onoare), Cristian Nemescu (California Dreamin’) sau Tudor Cristian Jurgiu (Câinele japonez). Și nu în ultimul rând, Constantin Drăgănescu poate fi văzut în două dintre filmele nominalizate la Premiile Gopo 2016: Carmen, în regia lui Doru Nițescu, și Un etaj mai jos, în regia lui Radu Muntean.
Premiul pentru Întreaga Activitate este oferit de Apa Nova București.
Născut la data de 7 septembrie 1944, la Brașov, Paul Fister a devenit un cascador admirat de o întreagă breaslă. Cu plete albe până la umeri și mustață „pe oală”, Paul Fister amintește, mai degrabă, de un haiduc din vremuri demult apuse, decât de un locuitor al secolului XXI. Zeci de filme de acțiune, românești sau realizate în coproducție, semnate de regizori celebri, din toate generațiile, cele mai multe dintre ele făcute la Centrul de Producție Cinematografică Buftea (mai târziu, Studiourile Buftea, locul ce i-a fost casă și o a doua familie, o viață întreagă), îi conturează filmografia impresionantă din cinci decenii de carieră.
Paul Fister a fost o prezență permanentă în filmele lui Sergiu Nicolaescu, numele lui fiind legat de câteva dintre titlurile importante din filmografia regizorului, precum Un comisar acuză, Nemuritorii, Pentru patrie, Mircea, Coroana de foc și 15. În paralel cu această colaborare, Paul Fister a avut apariții în ipostaza de actor și cascador în producții marca Gheorghe Vitanidis (Mușchetarul român, Colierul de turcoaze) și Mircea Moldovan (Pintea, Munții în flăcări), în două dintre cele trei filme din trilogia „ardelenilor” (Profetul, aurul și ardelenii și Pruncul, petrolul și ardelenii) și în alte filme de referință pentru cinemaul românesc de gen de înainte de 1989, precum Buzduganul cu trei peceți, în regia lui Constantin Vaeni, Ecaterina Teodoroiu, în regia lui Dinu Cocea sau Misterele Bucureștilor, în regia lui Doru Năstase. Ultimul deceniu i-a adus mai degrabă roluri și cascadorii în producții internaționale (Epicenter, BloodRayne, 7 secunde sau Dead in Tombstone), dar și în două filme românești notabile: Domnișoara Christina, în regia lui Alexandru Maftei și laureatul de anul trecut al Ursului de Argint, Aferim!, în regia lui Radu Jude.
Gala de decernare a Premiilor Gopo va avea loc pe 28 martie 2016, la Teatrul Național I.L. Caragiale București.
Scurtmetraje Arthouse, Focus Tările Nordice și Semaine de la Critique la Next 2016
Cea de-a zecea ediție a Festivalului Internațional de Film Next (7-11 aprilie) aduce pe ecran cele mai interesante scurtmetraje nordice ale ultimilor ani și, în premieră în România, cel mai nou film în regia lui Paul Thomas Anderson.
Arthouse Shorts prezintă scurtmetraje regizate de cineaști consacrați (printre numele incluse în selecția edițiilor precedente se numără Claire Denis, Mike Leigh și David Cronenberg) ale căror filme sunt prea sonore pentru a fi incluse în competiție, dar prea bune ca să lipsească din festival.
Anul acesta highlight-ul secțiunii este Junun, un mediu-metraj documentar în regia lui Paul Thomas Anderson (nominalizat la 6 Oscaruri pentru producții precum There Will Be Blood, Magnolia și Boogie Nights). Anderson, care a regizat și o serie de videoclipuri de-a lungul timpului, îl are ca personaj principal în Junun pe muzicianul Jonny Greenwood, care călătorește în Rajahstan pentru a cânta alături de muzicieni indieni.
„Un film care ne transportă chiar acolo în cameră, trăind și respirând o experientă artistică singulară”, a scris despre Junun David Rooney de la prestigioasa publicație Hollywood Reporter.
Selecția este completată de noul scurtmetraj al lui Denis Cote, Excursions și de scurtmetrajul Take What You Can Carry, în regia lui Matt Porterfield. Premiat la Berlinale și la Festivalul Internațional de Film de la Locarno, Excursions prezintă povestea Claudiei și a lui Martinho, doi ghizi turistici din Lisabona ale căror vieți singuratice se vor intersectă datorită unui concert de jazz. Prezentat la rândul său la Berlinale, Take What You Can Carry este portretul unei tinere exuberanțe a cărei imagine se conturează prin intermediul locurilor în care trăiește și a persoanelor care îi sunt apropiate.
Scurtmetrajele din secțiunea Arthouse Shorts vor fi proiectate luni, 11 aprilie, la Elvire Popesco, începând cu ora 20.30.
Focusul de anul acesta al Festivalului Internațional de Film Next pune în lumina reflectoarelor producția de scurtmetraj din Țările Nordice printr-o selecție a celor mai inedite și reprezentative filme regizate de cineaști scandinavi. Selecția a fost realizată de Massimiliano Nardulli, unul dintre cei trei selecționeri Next, în colaborare cu Jukka-Pekka Laakso, directorul Festivalului Internațional de Film de la Tampere, care este și membru al juriului Competiției Internaționale.
În programul Focus: Tările Nordice regăsim Syndromeda, un scurtmetraj care prezintă un personaj captiv între vis și realitate, A Simple Life, care examinează impactul tehnologiei asupra unui cuplu de vârstă mijlocie, Artun, care spune povestea unui băiat aflat în căutarea primului sărut, și Say Yes and Dance, un film al cărui personaj principal este un șomer care merge la un interviu de angajare pentru un job pe care nu-l dorește.
Scurtmetrajele nordice se văd sâmbătă, 9 aprilie, de la ora 18.30, la Cinema Elvire Popesco.
Infamie balcanică, lupte conjugale, evadări și crize morale în competiția Cinepolitica 2016
Două filme noi, cu iz balcanic, completează selecția de titluri pentru trofeele celei de-a cincea ediții a Festivalului Internațional Cinepolitica (13 – 17 aprilie, Cinema Elvire Popesco, București): Honey Night (r. Ivo Trajkov, Macedonia, 2015) și Memories of the Wind (r. Özcan Alper, Turcia-Germania-Franța-Georgia, 2015).
Situat la granița dintre thriller politic și comedie neagră, lungmetrajul scris și regizat de Ivo Trajkov, Honey Night, prezintă o situație tipic balcanică, care se regăsește din plin și în viața politică românească: criza matrimonială a unui ministru adjunct scoate la iveală, prin intermediul unei soții pline de frustrări, un caz de corupție. Acțiunea filmului este plasată la începutul anilor ’90, după ruptura Macedoniei de Federația Iugoslavă. Nikola, ministru adjunct, uită de aniversarea căsniciei sale cu Ana. Certurile încinse, cauzate de acest fapt, aduc la suprafață problemele, frustrările și secretele lor, dar și frica și paranoia lui Nikola în ceea ce privește privatizarea unei companii de stat, care a avut ca rezultat arestarea Ministrului și a câtorva dintre asociații săi.
Povestea a fost inspirată de romanul “Urechea” de Jan Prochazka, unul dintre cei mai buni scenariști din istoria cinematografiei cehe. Honey Night a fost propunerea Macedoniei la Oscar 2016.
Numit drept unul dintre cele mai frumoase filme ale anului trecut de către publicația Screen Daily, Memories of the Wind beneficiază de cadrele superbe ale directorului de imagine grec Andreas Sinanos, cunoscut pentru colaborările sale recente cu regizorul Theo Angelopoulos.
Memories of the Wind spune povestea unui artist dizident armenan, Aram, din Istanbulul anilor celui de-al doilea Război Mondial, când Turcia, sub influența Germaniei naziste, folosea metode brutale împotriva minorităților și a membrilor opoziției. În iarna anului 1943, Aram se refugiază într-o pădure de la granița turco-georgiană, unde Mikhail și soția sa, Mereyem, îi oferă adăpost într-o colibă. Aici el așteaptă actele necesare evadării în Uniunea Sovietică. Dar intelectualul orășean este speriat și se simte pierdut în natură, iar relația dintre el și Mereyem, soția lui Mikhail, capătă noi valențe. Memories of the Wind este o dramă melancolică despre evadare ce transformă într-un fel dureros de tangibil expunerea lui Aram la natură și la așteptarea interminabilă a documentelor sale.
“GIORNATE DEGLI AUTORI”, de la Venetia la BIFF!
Cea de-a XII-a ediție a Festivalului Internațional de Film București (BIFF) inaugurează anul acesta o nouă secțiune, ”Veneţia”, dedicată prestigiosul Festival de Film de la Veneția. În cadrul acestei noi secțiuni, prezentată pentru prima oară în România, spectatorii cinefili se vor bucura de patru producții participante la festivalul veneţian, filme premiate si apreciate atât de criticii de specialitate cât și de publicul larg.
Best European Film, Venice Days, 2015
Umor debordant, personaje originale și un subiect de actualitate indiscutabilă – aceasta este rețeta de succes semnată de Sharon Maymon și Tal Granit, al căror film desfășoară povestea empatică și emoționantă a unui grup de bătrâni care inventează o nouă metodă de eutanasie. Gândită inițial pentru a-și ajuta prietenul, metoda lor devine cunoscută mai multor potențiali utilizatori. Când limitele eticii și ale moralității se tulbură, autorii sistemului îngenunchează în fața imposibilității soluției finale.
ARGENTINA, de Carlos Saura (Spania)
Knight Competition Grand Jury Prize, Miami Film Festival 2016
Organizat de Fundația CHARTA, BIFF se desfășoară cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei (CNC), al Uniunii Cineaștilor din România și al Institutului Cultural Român, sub Înaltul Patronaj al Alteței Sale Regale, Principele Radu al României.
One World Romania 2016 începe luni
Anul acesta One World Romania își propune să traverseze granița spre noi dimensiuni ale documentarului și duce festivalul în spații noi, de la cort până la mall. În premieră, vernisăm cea de-a noua ediție a Festivalului de Documentar și Drepturile Omului One World Romania la etajele 3 și 4 ale Muzeului Național de Artă Contemporană.
Întregul festival va fi o experiență multimedia neconvențională din care vă oferim o primă doză luni seară la MNAC. Pentru prima oară la un festival de film din România aducem ochelarii de realitate virtuală și vă prezentăm filme documentare 360°. Vom urmări un fragment extras din spectacolul lui Cinty Ionescu – „Între două pastile” și un performance cu proiecții de film pe corpuri umane realizat de Vava Ștefănescu și echipa CNDB. Proiectăm și 3 dintre documentarele selecției de anul acesta după care încheiem seara pe terasă cu muzică live interpretată de Mohamad Zatari alături de Iosua Galev și DJ set-uri ale lui BadMashadi și [electro]BadMashadi. Intrarea este liberă la evenimentul de deschidere, în limita locurilor disponibile. Pentru cinefilii înverșunați, proiecțiile de filme încep tot luni la Elvire Popesco, Union și Hollywood Multiplex.
În patru din locațiile festivalului vom organiza zone cu jocuri video documentare – un nou gen care câștigă din ce în ce mai mulți fani peste tot în lume. La One World Romania ai ocazia să încerci mai multe jocuri, dar și să te întâlnești cu 2 dintre creatorii lor – Ludo Hekman și Michiel van der Ros. Cei doi fac parte din organizația Butch and Sundance Media și își vor prezenta proiectele, dar și potențialul enorm al acestei noi industrii, joi, 24 martie, începând cu ora 18:00 la Centrul Ceh din București.
Desigur, ca în fiecare an vă așteptăm cu multe alte evenimente conexe: lansarea dvd-ului Sahia Vintage II, o prezentare a unui film încă în lucru însoțită de o dezbatere cu tema „30 de ani după Cernobîl”, o expoziție cu desene de presă realizate de peste 50 de graficieni din toată lumea, și altele despre care puteți afla detalii aici.
Pentru mai multe informații despre festival, ne puteți scrie pe adresa info@oneworld.ro. Vă așteptăm pe site, facebook și youtube cu mai multe știri despre ce veți vedea la One World Romania 2016! Nu uitați că biletele pentru festival sunt disponibile pe site-ul Eventbook. Festivalul are loc în perioada 21-27 martie la Cinema Eforie, Cinema Union, Cinema Elvire Popesco, Hollywood Multiplex și Centrul Ceh.
Sold out la Gala de deschidere BIEFF 2016. Filmele românești, în centrul atenției
Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF, ajuns la ediția cu numărul șase, s-a deschis luni seară, cu o sală arhiplină la avanpremiera în România a filmului Francofonia, de Aleksandr Sokurov, care a avut loc la CinemaPRO. În continuarea acestui succes de public, cel mai bun film european la Festivalul Internațional de Film de la Veneția, Francofonia, va beneficia de încă o proiecție joi, pe 17 martie, de la 20:00, la Cinema Muzeul Țăranului.
Seria premierelor continuă miercuri, cu noul lungmetraj al regizorului lituanian Sharunas Bartas, Peace to Us in Our Dreams, care a beneficiat de premieră internațională la Cannes 2015, iar în București va fi difuzat pe 16 martie, de la ora 19:30, la Cinema Elvire Popesco.
Focus pe experimentaliștii români
Zona experimentală a filmului românesc, care de la înființarea BIEFF a cunoscut o revigorare și se remarcă din ce în ce mai mult ca domeniu prolific și extrem de animat, este adusă în atenția publicului de Experimented in Romania, duminică, 20 martie, la ora 17.00, Cinema Muzeul Țăranului Român. Programul este o selecție a celor mai recente video-performance-uri create de artiști români, pe care BIEFF le proiectează pentru prima dată pe marele ecran, ele fiind anterior expuse în galerii și muzee.
No Shelter from the Storm este o instalație video plasată într-o pădure devastată și defrișată care nu mai poate găzdui și ascunde oamenii aflați în pericol. Alături de perspectiva ecologică, ce problematizează distrugerea în masă inițiată de corporațiile multinaționale, video-ul vorbește despre condiția umană și despre singurătate într-o țară care se luptă să-și mențină habitatul. Nota optimistă poate fi regăsită în fluieratul celor doi artiști (Anca Benera si Arnold Estefan), perceput ca o trecere de la solitudine la solidaritate colectivă.
Ion Bârlădeanu este o figură deja cunoscută în urma documentarului Lumea văzută de Ion B., realizat de Alexander Nanau. Carmen Lidia Vidu îl portretizează în filmul său (Bucharest. A World of Ion Bârlădeanu and Carmen Lidia Vidu) pornind de la deja celebrele sale colaje. Regizoarea realizează la randul său un colaj cinematografic ce surprinde deopotrivă personalitatea imprevizibilă a aclamatului artist fără adăpost, amintirile sale incoerente și discursul ironic/critic față de societatea românească.
Veda Popovici propune în video-performance-ul Revolutionary Gear: The History of Art Retold through the Black Square o reconsiderare a unor creații majore din istoria artei din perioada Antichității, a Renașterii sau a Orientalismului, ce înfățișează femei. Autoarea atrage atenția asupra privirii patriarhale ce a generat toate aceste ipostaze ale feminității, punând în mișcare un discurs feminist care te invită să-ți alegi propriul echipament revoluționar: acțiunea de a participa sau a contempla.
Un intim portret auto-reflexiv, At the Mirror, de Larisa Crunțeanu, conturează un ritual de trecere spre maturitate. Redând tensiunea dintre inocență și senzualitate, corpul performativ al artistei radiază deopotrivă euforie și anxietate, dorința puternică și în același timp singurătatea de a deveni femeie. At the Mirror functionează și la un meta-nivel, întrucât fiecare difuzare este o înregistrare a proiecției precedente. Așa cum spune artista: „este o lucrare ce dispare cu fiecare proiecție. La fel ca în cazul amintirior, imaginea dispare în final, lasând în urmă o ficțiune asemănătoare poveștii originale.”
Expus la Viena și Paris, Exercising Failure al lui Dragoș Alexandrescu construiește o personală și evocativă interpretare a perisabilității doctrinelor moderne. Rupând la propriu pagini din cărți de căpătâi pentru ideologiile fundamentale ale sistemul de gândire occidental capitalism, marxism, creștinism), artistul transformă lucrările în material fizic brut, disponibil generațiilor viitoare pentru a explora necunoscutul.
Jonglând inteligent cu tensiunea între discursul vizual și cel sonor, Cobalt Blue, de Diana Miron, propune o reflecție captivantă asupra legăturii între estetică și corp. Lucrarea va ramâne adânc imprimată în memoria senzorială a publicului, în zona inefabilă în care artistul, publicul și creația se întâlnesc și se transformă reciproc.
Programul festivalului: http://bieff.ro/ro/2016/program
Bilete prin Eventbook.ro: https://eventbook.ro/program/bieff
Cea de-a șasea ediție a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF are loc în perioada 14–20 martie 2016, la Cinema Muzeul Țăranului, Cinema Elvire Popesco și Universitatea Națională de Muzică.
Noi selecții la Festivaluri Internaționale pentru scurtmetrajul RAISA în regia lui Pavel Cuzuioc
Această primăvară este plină de noi selecții la festivaluri internaționale pentru RAISA. Filmul lui Pavel Cuzuioc a fost selecționat în Competiția Festivalului de Film DIAGONALE din Graz, Austria (8 – 13 martie), Festivalul Internațional de Film de la Fribourg, Elveția (11 – 19 martie), Festivalul Internațional de Film Short Waves din Poznan, Polonia (15 – 20 martie), Festivalul Internațional de Film de la Vilnius, Lituania (31 martie – 14 aprilie).
Scurtmetrajul de ficțiune RAISA a avut Premiera la Festivalul de Film din Cottbus 2015 (Germania) și a fost distins în noiembrie cu Mențiunea Specială a Juriului în cadrul Competiției Internaționale a Sleepwalkers Short Film Festival, eveniment ce face parte din Tallinn Black Nights Film Festival. în decembrie filmul a fost proiectat la cea de-a zecea ediţie a MAKING WAVES, Festivalul de Film Românesc din New York, iar în februarie, RAISA a avut premiera în Franța la Festivalul Internațional de Film de scurtmetraj Clermont Ferrand.
Agentul internațional de vânzări al filmului este Premium Films (www.premium-films.com), companie specializată în achiziția și distribuția de filme de lung și scurtmetraje, reprezentată de Jean-Charles Mille. Printre titlurile portofoliului Premium Films, se numără filme cu numeroase premii, printre care si câstigatorul Palm D’Or din 2015, si o nominalizare la Premilor Oscar din acest an la sectiunea Best Live Action Short.
Noul film documentar regizat de Pavel Cuzuioc ,„Secondo Me” , se află în această perioadă în post-producție și va fi lansat în acest an.
Despre RAISA
Din distribuție fac parte Cristina Flutur (După Dealuri) și Maria Sagaidac. Scenariul și regia sunt semnate de Pavel Cuzuioc, iar Michael Schindegger este directorul de imagine al filmului.
Teaser RAISA: https://vimeo.com/143341658
Impactul TIFF în economia Clujului: 7,5 milioane de euro
- Un studiu al Facultății de Business din cadrul Universității „Babeș-Bolyai” evaluează la 7,5 milioane de euro impactul TIFF asupra economiei locale
- Peste 85% dintre clujenii intervievați consideră că TIFF este cel mai reprezentantiv eveniment cultural al Clujului, contribuind la creșterea nivelului de educație, dar și la dezvoltarea infrastructurii locale
Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) generează un impact economic de 7,5 milioane de euro. Cifra provine dintr-un studiu al Facultății de Business din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, care a analizat fondurile investite în economia locală pentru organizarea festivalului, taxele și impozitele locale generate de activitățile în directă legătură cu festivalul, dar și banii cheltuiți de participanți.
„TIFF a stabilit noi standarde în organizarea de evenimente la un nivel profesionist și a pus pe harta orașului noi spații pentru desfășurarea acestora, contribuind la dezvoltarea infrastructurii culturale. Festivalul a generat efecte importante în comunitate și prin educație, și prin implicarea în proiecte sociale. Era deja cunoscut faptul că TIFF a ajuns, în 15 ani, cel mai important brand cultural al orașului și unul din cele mai apreciate și respectate festivaluri de film din lume. Am fost însă curioși să vedem efectele TIFF asupra orașului dintr-o perspectivă de business, văzând numărul mare de invitați români și străini, precum și turiști, care vin anual la festival”, declară Tudor Giurgiu, președintele festivalului.
„Acest studiu ne permite să evaluăm în mod obiectiv valoarea pe care festivalul o aduce orașului în care a crescut și pe care îl consideră adevărata sa casă. Studiul UBB confirmă că TIFF este un brand local și un proiect cultural prioritar pentru oraș, iar cifrele demonstrează dezvoltarea economică pe care festivalul o generează: turiști, încasări și vizibilitate pentru toți partenerii noștri și pentru comunitatea locală în general”, declară Cristian Hordilă, managerul TIFF.
Documentul arată că ponderea clujenilor în totalul participanților la TIFF se situează între 81% și 85%, restul participanților fiind turiști din alte județe sau din străinătate. Conform studiului, turiștii sunt preponderent persoane cu venituri ridicate, peste medie, 48% dintre ei alegând să se cazeze la hoteluri și pensiuni pentru o perioadă de 3 sau 4 nopți, la un tarif mediu de 94,8 lei / noapte. În timpul petrecut în Cluj, 70% dintre turiști văd cel puțin 2 filme pe zi, iar 40% văd cel puțin 3 filme. Rămâne însă suficient timp pentru a face cumpărături (8% din vizitatori) sau a ieși în oraș alături de prieteni (57,9%) – ceea ce înseamnă că 66% dintre turiștii atrași la Cluj de festival reprezintă o sursă de venituri pentru localuri sau magazine din oraș. Ei cheltuiesc în medie 57,6 lei/persoană pentru masa, la care se adaugă costul biletului la film și transportul.
În plus, aproximativ 20% dintre turiști sunt public nou, veniți pentru prima dată la Cluj datorită TIFF.
La încasările provenite direct de la vizitatori se adaugă sumele cheltuite de rezidenți. Clujenii participă în medie la 5 zile ale festivalului, respectiv la 1,42 de evenimente/zi. Studiul arată că 80% dintre ei realizează și alte activități cu prilejul ieșirilor la film, plătind în medie 49,5 lei pentru bunuri și servicii ca urmare a participării la un eveniment al festivalului.
Studiul a măsurat și percepțiile participanților cu privire la impactul festivalului asupra economiei și scenei culturale locale. Astfel, majoritatea respondenților consideră că TIFF atrage investiții în oraș și încurajează localnicii să dezvolte noi activități economice, dar și că introduce problema infrastructurii pe agenda autorităților locale. În ceea ce privește scena culturală locală, studiul arată că, pe lângă oferirea unor alternative de petrecere a timpului liber, acesta crește nivelul de educație și cultură, contribuie la dezvoltarea vieții culturale a Clujului și la promovarea culturii locale și facilitează comunicarea și dezvoltarea relațiilor la nivel social.
Peste 50% dintre respondenți afirmă că TIFF este un simbol cultural pentru Cluj, însă este covârșitoare proporția, de 90%, a celor care au o impresie bună sau foarte bună despre festival, în urma participării.
Cei mai mulți participanți la TIFF sunt din categoria de vârstă 26-35 de ani, cu venituri peste medie și cu studii superioare (aproximativ 45% din total). Spectatorii sub 25 de ani reprezintă 27% din publicul festivalului, iar cei între 36 și 45 de ani aproximativ 15% din total. Pe toate grupele de vârstă, 86% din spectatorii TIFF sunt persoane care au cel puțin studii universitare.
Cercetarea Facultății de Business din cadrul UBB a fost realizată cu suport logistic și tehnic oferit de UPC România și Samsung România, pe un eșantion reprezentativ de peste 1.000 de persoane, dintre care 828 participanți la TIFF cu domiciliul stabil în Cluj-Napoca în ultimele 6 luni înaintea festivalului, inclusiv studenți, și 178 de participanți proveniți din alte orașe și din străinătate. Studiul a fost realizat de către o echipă formată din membrii departamentului de Servicii de Ospitalitate al Facultății de Business, sub coordonarea conf. univ. dr. Adina Negrusa și a conf. univ. dr. Valentin Toader.
„Am lucrat doi ani la acest studiu, în 2014 și 2015, pentru că am dorit să verificăm validitatea rezultatelor de la ediție la ediție și să oferim o analiză cât mai corectă și concretă. Cercetarea confirmă impactul economic al festivalului și valoarea pe care acesta o aduce comunității, dar și aprecierea de care TIFF se bucură în rândul publicului cu un nivel înalt de educație”, explică Adina Negrusa.
La ediția din 2015, TIFF și-a continuat creșterea și a stabilit un nou record de spectatori, cu peste 73.000 de bilete vândute, 110.000 de participanți (incluzând toate evenimentele gratuite, masterclass-urile, workshop-urile, lansările, expozițiile, concertele, petrecerile), 850 de profesioniști din lumea filmului invitați, 400 de proiecții și 223 de filme din 60 de țări. Echipa TIFF pregătește acum ediția cu numărul 15, care va avea loc la Cluj-Napoca între 27 mai și 5 iunie.
***
Festivalul Internațional de Film Transilvania (27 mai – 5 iunie 2016) este organizat de Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc și Asociaţia pentru Film și Cultură Urbană, cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, Ministerului Culturii și Primăriei Municipiului Cluj-Napoca.
Corupție în stil rusesc și răpiri de copii în programul Cinepolitica 2016
Festivalul Internațional de Film Cinepolitica revine între 13 și 17 aprilie, la Cinema Elvira Popescu din București, cu cea de-a cincea ediție. Și anul acesta Cinepolitica vă va aduce filme selectate cu grijă, șocante și puternice, dar și dezbateri și evenimente speciale.
Anual, festivalul Cinepolitica își propune ca prin intermediul artei cinematografice să dezvăluie publicului mecanismele şi motivaţiile politice care îşi pun amprenta asupra noastră, a tuturor.
Competiţia internaţională a festivalului include o selecţie relevantă de lungmetraje recente, din întreaga lume, care abordează, într-o manieră specifică, zona politicului şi implicaţiile sale.
Durak/ The Fool (r. Yuriy Bykov), o dramă socială intensă care vine din Rusia profund coruptă, și Cavalerii Albi/ Les Chevaliers Blancs (r. Joachim Lafosse), un film inspirat dintr-un caz real care a zguduit Franța în 2007, fac parte din competiția celei de-a cincea ediții a Festivalul Internațional de Film Cinepolitica.
Durak/ The Fool este regizat, scris și montat de Yuriy Bykov, un tânăr regizor rus, care a atras atenția presei și a criticilor de film încă din 2013, când și-a prezentat la Cannes cel de-al doilea lungmetraj, The Major/ Mayor, unde și interpretează unul dintre rolurile secundare.
Cel de-al treilea film al său, Durak/ The Fool (2014, Rusia), pune față-n față un instalator idealist cu un sistem birocratic atât de corupt încât periclitează nu doar viața instalatorului, ci și a altor 800 de cetățeni. Filmul este considerat o metaforă a unui sistem care stă să cadă ca urmare a zeci de ani de corupție și management defectuos.
În 2007, membrii ONG-ului francez Arca lui Zoe au încercat să scoată din Ciad peste 100 de copii, care ar fi urmat să fie adoptați de familii franceze. Cei 103 copii, răpiţi la frontiera ciadiano-sudaneză şi pe punctul de a fi trimişi la Paris sub pretextul evacuării sanitare, au fost recuperaţi însă de poliţia din Abeche, chiar înainte de îmbarcarea lor.
Cavalerii Albi/ Les Chevaliers Blancs (2015, Belgia – Franța), filmul regizorului belgian Joachim Lafosse, este inspirat de acest caz și, la fel ca în cazul precendentului său lungmetraj, À perde la raison, inspirat tot din fapte reale, Lafosse nu caută să prezinte spectatorilor un adevăr absolut, ci mai degrabă adoptă o poziție neutră: drumul spre Iad este pavat cu bune intenții, iar voluntarii ONG-iști sunt prezentați ca niște oameni de bine, dar depășiți de evenimente și mai apoi orbiți de sentimente.
Am deschis Ambasada One World Romania!
Joi seară am inaugurat prima locație din cadrul festivalului de anul acesta – Ambasada One World Romania, la cort în Parcul Colțea. Am refăcut traseul european al refugiaților din toamna 2015 cu ajutorul fotografiilor realizate de Thomas Câmpean, Andrei Pungovschi și Mircea Reștea, ne-am jucat docu-games, am văzut primele fragmente din documentarele acestei ediții și am încheiat seara cu muzică și dans.
Ni s-au alăturat și persoane din Centrul pentru refugiați din București, reprezentanți ai comunităților siriene, iraniene, kurde, egiptene, palestiniene și afgane, care s-au bucurat să evadeze măcar pentru câteva ore din cotidian și să se destindă în cortul One World Romania. Și noi ne-am bucurat să îi avem alături de noi, mai ales că am reușit să gustăm și din bunătățile lor culinare.
Seara s-a încheiat cu concertele lui Mohamad Zatari & Iosua Galev și BadMashadi & Mihai Balabaș. Așa cum bine știm, instrumentele muzicale sunt cele care unesc oamenii când vorbele și faptele nu reușesc. Asta ne-au și confirmat cei 4 muzicieni care, deși s-au întâlnit joi pentru prima oară, au reușit ca la finalul serii să anime cortul cu un jam session de zile mari!
Ambasada One World Romania la cort este deschisă începând de astăzi și până pe 27 martie între orele 11:00 – 20:00, cu sprijinul Primăriei Sectorului 3 București. Vineri de la ora 20:00 vă așteptăm cu un alt concert special aici – vor cânta o parte dintre membrii formației Ikhaya Band și anume Peejay Vincent (Rwanda – djembe și vocal), Lolo Noukpetor (Togo – djembe solo și vocal) și Horea Cristian Suciu (România – dundumba).
Nu uitați că luni, 21 martie, începând cu ora 19:30 vă așteptăm la deschiderea oficială One World Romania la etajele 3 și 4 ale MNAC. Ne întâlnim acolo cu filme documentare, ochelari de realitate virtuală, proiecții pe corpuri umane, jocuri documentare și muzica lui Mohamad Zatari și BadMashadi.