Stiri

Câteva știri din lumea filmului românesc (12 – 18 martie 2018)

Știrile săptămânii: Artiștii vizuali, între activism și autocunoaștere: Prestigiosul Festival Internațional de Film Rotterdam revine la BIEFF 2018; Cei mai diabolici criminali îți bat la ușă, în martie, pe CBS Reality; CRBL este Domnul Pisică în Prințesa furată – Premiera săptămânii; Festivalul Serile Filmului Românesc lansează apelul către noua echipă de voluntari, pentru ediția a 9-a; Istvan Szabo și Marta Meszaros, omagiați la TIFF 2018; Începe One World Romania 11!

Artiștii vizuali, între activism și autocunoaștere: Prestigiosul Festival Internațional de Film Rotterdam revine la BIEFF 2018

Continuând colaborarea de succes cu inovatorul Festival Internațional de Film de la Rotterdam (IFFR), BIEFF oferă cinefililor din România ocazia rară de a vedea câteva dintre cele mai interesante filme care au avut premiera mondială la ediția din 2017 a festivalului olandez.

Filmele din acest program, grupate de către selecționerii Peter van Hoof și Theus Zwakhals sub numele A Dutch Perspective, au ca numitor comun faptul că sunt semnate de artiști vizuali care au găsit în Olanda un hotspot al creativității și un teren fertil pentru demersurile lor. Toți acești regizori îmbogățesc mediul artistic olandez cu abordări originale și cu subiecte fierbinți, sondând relațiile dintre artă, știință și natura umană, fără a ocoli tema spinoasă a cenzurii și libertății de exprimare.

Programul este prezentat la BIEFF cu sprijinul generos al Ambasadei Regatului Țărilor de Jos în România. O parte dintre regizori vor fi prezenți la proiecția ce va avea loc sâmbătă31 martie, de la ora 18:30, la Cinema Elvire Popesco, unde vă așteptăm pentru a dezbate alături de ei toate aceste teme și multe altele.

În Competiția Internațională, în cadrul programului (Self)Portrait of the Artist as a Young Man, tot artiștii sunt în prim plan, însă de această dată camera stăruie chiar asupra lor. Rezultatul e o intimitate dezvăluită a celor mai profunde gânduri și trăiri, înfricoșătoare și purificatoare, portretizate prin procese care pătrund adânc în memoria privată în drumul către auto-descoperire.

Programul este compus din filme în care creatorii lor se auto-analizează, fie prin prisma amintirilor din propria biografie sau cu ajutorul unor performance-uri introspective. Sunt filme care ne invită să pătrundem în universul personal al unor autori celebri, dar și să descoperim artiști noi. Însoțindu-i în călătoriile lor cinematografice, vom ajunge să ne înțelegem mai bine pe noi înșine și să ne facem o idee asupra Adevărului mai cuprinzător pe care acești artiști îl caută. João Pedro Rodrigues, unul dintre cei mai reprezentativi regizori ai cinematografiei portugheze contemporane, va veni în București cu ocazia festivalului și va fi prezent la dezbaterile de după proiecții.

A Dutch Perspective: International Film Festival Rotterdam Theme Program

Însușindu-și teoria conform căreia realitatea este un construct iar lumea a fost înlocuită de propria sa reprezentare, The Lost Object se concentrează pe obiectele de pe un platou de filmare și pe echipa care le filmează. Absența sunetului diegetic, un soundtrack nu întâmplător bizar și mișcarea extrem de lentă a camerei de filmat (accentuată prin slow motion), sunt elemente care creează impresia că platoul de filmare în sine și realitatea filmării ce se desfășoară sunt la fel de stranii, distante și artificiale. Filmul lui Sebastian Diaz Morales își asumă astfel propriul caracter ficțional, proclamând totodată artificialitatea lumii reale.

Scurtmetrajul Ayhan and Me întreprinde o analiză amplă asupra cenzurii care a atins cote alarmante în Turcia zilelor noastre. Artista belit sağ înglobează povestea procesului de interdicții succesive suferit chiar de proiectul de față într-o meditație profundă asupra eticii reprezentării. Alternând descrierea momentelor în care proiectul a fost respins în mod repetat și opinii ale unor gânditori celebri despre libertatea de expresie, Ayhan and Me construiește progresiv un eseu cuprinzător despre puterea imaginilor și, implicit, despre puterea și responsabilitățile celor care le controlează.

La fel de fascinant, The Sailor tematizează crearea poveștii și necesitatea de a folosi o limbă inventată pentru a o exprima. În filmul lui Giovanni Giaretta imaginile, voice over-ul și subtitrarea eșuează în mod deliberat să se sincronizeze. Legăturile dintre ele rămân seducător de ambigue. Imagini de peisaje sunt abstractizate prin filtre de culoare, o voce feminină vorbește în limba Na’vi (limbă inventată pentru filmul Avatar), iar în subtitluri se meditează asupra relației dintre imagini, cuvinte și fantezie. Precum protagonistul care nu mai poate face distincția între realitate și dorință, The Sailor rămâne într-un tărâm intermediar și refuză să distrugă multiple posibilități estetice și narative spunând povestea până la sfârșit.

Există însă povești care trebuie să rămână neterminate, pentru a nu fi uitate. Rămășițele unui imens gard viu de migdali sălbatici din Grădina botanică din Cape Town constituie elementul-cheie pentru Judith Westerveld în înțelegerea colonialismului olandez din Africa de Sud. Migdalii au fost plantați în 1659 de Comandorul olandez Jan van Riebeeck, pentru a împiedica incursiunile populațiilor băștinașe în așezările coloniștilor olandezi. Împletind considerații botanice despre arbustul de migdal cu opiniile despre epoca colonială ale unui ghid turistic și cu fragmente din jurnalul comandorului Riebeeck, The Remnantconstruiește o metaforă plină de forță a colonialismului și a urmărilor sale.

International Competition: (Self)Portrait of the Artist as a Young Man

Where Do You Stand Now, João Pedro Rodrigues? – comisionat de Centrul Pompidou Paris cu ocazia unei retrospective dedicate regizorului – reflectează cu finețe asupra întâlnirii transcendentale dintre frumusețe, viață și natură, în examinarea auctorială atentă a regizorului João Pedro Rodrigues. Pornind de la tema filmului său precedent, reflexia figurii lui Rodrigues tranzitează în imaginea naturii din fața ferestrei, iar filmul își începe curgerea cronologică, derulând amintiri chinuitoare ale autorului, captate în filmări personale. De la apariția pe care și-a făcut-o la Festivalul de Film de la Veneția în compania partenerului său João Rui Guerra da Mata, până la filmările în platoul celui de-al treilea său lungmetraj, totul se adună într-o însumare poetică ce ia forma unei vieți așa cum a fost ea trăită.

Through the Backdoor este construit dintr-o serie de viniete în care mama văduvă a lui Karam Natour și fratele său geamăn duc la îndeplinire diverse activități. Regulile fiecărui episod nu sunt foarte clare, dar nici nu sunt greu de recunoscut (o muscă urmărită cu privirea; răspunsuri în sincron ale celor doi frați la întrebările mamei; concurs de râgâieli sau supt lapte din sticlă). Puse laolaltă, aceste manifestări bizare ale întrecerii între frați și devotamentului matern converg într-un portret al interdependenței și unității familiale. Cu malițiozitate cordială, confesiunile în formă de performance ale lui Natour despre nevoia sa emoțională (și artistică) de siguranță, atenție și afecțiune, ne permit să intrăm în miezul existenței lui familiale, pe ușa din spate. Filmul a avut premiera la Festivalul Internațional de Scurmetraj de la Oberhausen 2017.

La început a fost cuvântul. Pentru Diana Vidrașcu, la început a fost o rolă de film de 16mm și câteva înregistrări audio private. What Time Is Made Of – proiectat în secțiunea Experimenta a BFI London Film Festival 2017 – ne poartă în vremurile proverbiale ale zorilor timpului și memoriei via filmări recuperate înfățișând un peisaj stâncos, înconjurat de ape (și locuitorii săi înaripați) și o înregistrare audio personală, în care regizoarea, aflată la vârsta primordială a anului „unu”, parcurge o inițiere lingvistică cu ajutorul bunicului ei.

Într-o stare de transă cinematografică, actul contemplării se desfășoară violent în timp ce artistul doarme netulburat în patul lui. Suntem transportați în galerii ale unor muzee de istorie naturală, aparținând parcă unei alte lumi. Singurul vizitator care bântuie prin sălile pustii este însuși artistul vizual Ali Cherri, care trece printre vitrinele cu exponate împăiate și obiecte antice reprezentând oameni și zei. În Somniculus – comisionat de Jeu de Paume Paris – milenii de civilizație umană în relație cu natura și cu tărâmul artei sunt adunate sub un singur acoperiș. Imaginea unui grafic foarte informativ și totodată ironic apare vizibil în fundal: este o schemă de clasificare a ființelor vii. Într-un gest de solidaritate, de protest sau poate de aservire divină, protagonistul e cuprins într-un proces de mumificare – dar ochii îi rămân deschiși, absorbind, în compania strămoșilor noștri, exaltarea de a exista.

Textele de prezentare complete, realizate de Andrei Tănăsescu, sunt disponibile pe www.bieff.ro.

EMBRACING OTHERNESS este numele sub care ediția BIEFF de anul acesta invită la un nou exercițiu de empatie, prin care propunem publicului să îmbrățișeze atât multitudinea poveștilor reale din jurul nostru, cât și posibilitățile fără limită ale limbajului cinematografic de a le reprezenta și pune în discuție. Chestionând modalitățile prin care conștientizăm și internalizăm nevoile specifice și contextele particulare – identitare, culturale, sociale, politice – ale indivizilor și ale comunităților cu care interacționăm, ne întrebăm: Cum ne pot apropia de fapt diferențele dintre noi? În ce fel poate fi explorată, extinsă și depășită în societate propria zonă de confort?

Propunând cinema-ul însuși ca forum în care ne raportăm la diversitatea ideilor și la realitățile individuale ale semenilor noștri, selecția de anul acesta lansează o nouă invitație la dezbaterea granițelor care încă ne despart, fiecare film acționând ca o platformă de comunicare și ca o sursă constantă de noi perspective. Într-o eră digitală în care prezența celuilalt este din ce în ce mai tangibilă virtual, contactul uman continuând să ia noi forme, provocăm spectatorii să privească dincolo de ecran, direct în ochii aproapelui lor.

Grafica afișului ediției este realizată de Carmen Gociu.

Cea de-a opta ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București BIEFF va avea loc între 26 martie și 1 aprilie 2018, la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco.


Cei mai diabolici criminali îți bat la ușă, în martie, pe CBS Reality

Din 5 martie până la finalul lunii, în fiecare seară de luni până vineri (de la ora 22:00), CBS Reality ți-i aduce în casă pe „Cei mai diabolici criminali” din lume. Într-o perioadă în care fascinația pentru ucigașii în serie e la ordinea zilei, iar poveștile unor nume ca Dennis Rader (ucigașul BTK, prins abia în 2005), Ed Kemper (pasionat de necrofilie) ori Jerry Brudos (celebru datorită fetișului pentru pantofi) au devenit subiect de serial TV („Mindhunter”), CBS Reality a adunat laolaltă nume din nefericire sonore, în emisiunea amintită. Și ne servește o porție zilnică de crime, în fiecare episod.

Acestea se concentrează pe câte un criminal în serie și ni-l prezintă prin prisma detectivilor care s-au ocupat de caz, jurnaliștilor care au urmărit îndeaproape totul, în paginile ziarelor, rudelor și uneori supraviețuitorilor. În paralel, experții noștri dezvăluie cum au ajuns acești oameni pe primele pagini din presă și cum reușesc să stârnească, în continuare, frică și fascinație în spațiul public.

În primul sezon (de 20 de episoade), vom afla poveștile cutremurătoare ale unor nume ca:

  • Fred & Rose West. Între 1967 și 1987, soții au comis cel puțin 12 crime, în Gloucestershire (Marea Britanie), victimele fiind tinere care erau violate, torturate, mutilate, tăiate în bucăți și apoi îngropate chiar în curtea sau grădina casei lor (poreclită „Casa ororilor”). Au fost prinși în 1994 și condamnați la închisoare pe viață (ea e încă după gratii, el s-a sinucis în 1995, înainte de proces).
  • Beverley Allit. În 1991, în 59 de zile, asistenta medicală a omorât 4 copii, a încercat să omoare alți 3 și a rănit grav alți 6, administrându-le doze mari de insulină și nu numai. Femeia se află la un spital psihiatric din anii ’90 încoace.
  • Jeffrey Dahmer a.k.a. Canibalul din Milwaukee. Între 1978 și 1991, a violat, omorât și dezmembrat 17 tineri, colectând scheletul unora, consumând carnea altora și practicând și necrofilia. A fost bătut până la moarte de un coleg de închisoare, în 1994. Dahmer a fost recent subiectul central al peliculei „My Friend Dahmer” (cu Ross Lynch în rol principal), centrată pe adolescența acestuia.
  • Michael Ryan. Este autorul masacrului Hungerford (Marea Britanie) – în 1987, a împușcat mortal 16 oameni și a rănit alți 15, folosind un pistol și două puști semi-automate (apoi s-a sinucis). În total, avea permis pentru 7 arme. După atacul armat, în țara insulară s-a adoptat o lege care restrânge posesia de armament.
  • Ed Gein a.k.a. Măcelarul din Plainfield (Wisconsin). Între 1947 și 1952, a omorât două femei și a dezhumat și furat zeci de cadavre recent îngropate. A fost prins și încarcerat într-un centru psihiatric, în 1957. A murit în 1984, de cancer. Numele lui a inspirat personaje fictive ca Norman Bates (din romanul și filmul „Psycho”), Leatherface („The Texas Chain Saw Massacre”) și Buffalo Bill („Tăcerea mieilor”).

CRBL este Domnul Pisică în Prințesa furată – Premiera săptămânii

The Stolen Princess

            Traducere română: PRINȚESA FURATĂ

Producție: Animagrad Studio (FILM.UA Group), Ucraina, 2018

            Gen: animație dublată în limba română

            Durată: 85 min.

            Regia: Oleg Malamuzh

           Scenariul: Yaroslav Voytseshek

            Consultant scenariu: Egor Olesov

Din 16 martie 2018 în cinema în versiune dublată în limba română

Distribuit de Ro Image 2000

            Povestea fermecătoare a frumoasei prințese Mila, fiica regelui, de care se îndrăgostește chipeșul trubadur Ruslan, dar care e răpită de un malefic vrăjitor care vrea să transforme dragostea dintre cei doi într-o poțiune magică. Ruslan va trebui să treacă peste toate obstacolele pentru a o aduce înapoi pe prințesă și pentru a dovedi că iubirea adevărată poate învinge magia.

            Sinopsis:

            Pe vremea cavalerilor curajoși, a frumoaselor prințese și a vrăjitorilor răzbunători, un tânăr luptător numit Ruslan pleacă în căutarea prințesei Mila. În ciuda diferențelor sociale, Mila și Ruslan, suflete pereche, se îndrăgostesc unul de celălalt. Însă fericirea lor este spulberată când Mila este răpită de Chernomor, un vrăjitor malefic.

            Setea de putere eternă pentru care Chernomor nu s-ar da în lături de la nimic, îl determină să pună la cale un plan malefic. Vrăjitorul are de gând să o sacrifice pe Mila pentru a-și menține nemurirea. Ruslan pleacă în căutarea prințesei furate, pe drumul său întâlnind atât binele, cât și răul din regatul se află sub stăpânirea unei bătrâne pisici, a unui vrăjitor laș, a unui monstru de piatră și a unui craniu vorbitor protejat de o gașcă de schelete zgomotoase.

            Ruslan luptă împotriva acestor răufăcători cu riscul de a muri. Dar oare forțele răului se pot măsura cu forța iubirii?

Alexandra Radu este Mila, o prințesă care și-a petrecut toată viața în spatele zidurilor castelului. Dornică de aventură,  Mila va trăi tot ce și-a dorit vreodată atunci când îl va întâlni pe Ruslan. Împreună îl vor învinge pe maleficul vrăjitor Chernomor și vor cunoaște iubirea adevarată.

Cristi Neacșu este Ruslan, un actor care își dorește cu ardoare să devină cavaler, și va juca rolul vieții lui salvând-o pe Mila din ghearele maleficului vrăjitor Chernomor.

Ionuț Ionescu este Fin, un vrăjitor care a luptat odată cu maleficul Chernomor, însă a fost învins și blestemat,  ba, mai mult decât atât, și-a pierdut pentru totdeauna iubita. 
Dar acum îl va ajuta pe Ruslan să o găsească pe Mila, cu speranța că măcar el va reuși să rupă blestemul.

CRBL este Domnul Pisică
Un simpatic vrăjitor care ține la spațiul personal, și nu este foarte încrezător în dragostea adevărată. 
Slăbiciuni: Bucățile de hârtie legate cu ață
Puncte forte: Abilitatea de a se transforma în monstru după pofta inimii


Festivalul Serile Filmului Românesc lansează apelul către noua echipă de voluntari, pentru ediția a 9-a

Echipa Serile Filmului Românesc anunță că încep înscrierile pentru voluntariat în cadrul festivalului, care va începe pe 6 iunie la Iași. Cei interesați trebuie să completeze formularul de pe site-ul festivalului, la rubrica VoluntarEști, aici. Perioada de înscrieri este cuprinsă între 27 februarie – 27 martie 2018.

Cea de-a 9-a ediție a SFR îi este dedicată actorului Victor Rebengiuc și se va desfășura în mai multe locuri din Iași, între 6 și 10 iunie 2018.

Ediția din acest an va fi organizată și cu ajutorul voluntarilor pasionați de cinematografie, de voluntariat și de un alt mod de a crește, de a-și petrece timpul.

Festivalul SFR adună voluntarii încă din 2015, de la ediția dedicată actorului George Mihăiță, urmată de cele dedicate lui Mircea Diaconu (2016) și Cristian Mungiu (2017). Unii voluntari au participat la festival trei ani consecutiv, fiind alături și de celelalte proiecte ale Asociației Studenților Jurnaliști și ale Asociației Culturale ARTIS.

Ce-ți trebuie ca să VoluntarEști la SFR?

Dacă vrei să faci parte din echipa de voluntari, trebuie să știi că va trebui să-ți calculezi bine timpul liber și nu numai.

Sunt invitate să aplice persoanele serioase, active, implicate și dornice de-a împărtăși din experiență și pricepere. De asemenea, sunt încurajate să aplice și persoanele care n-au mai avut experiență în voluntariat, iar acestea vor participa și la un training de pregătire pentru activitățile din cadrul festivalului. O condiție necesară este ca aplicanții să fie din Iași sau să-și permită să locuiască în Iași pe timpul festivalului (6-10 iunie), dar și două săptămâni înainte de eveniment. Prezența fizică este importantă în cadrul ședințelor de lucru, de organizare și training.

Echipele din care poți face parte sunt: PR și Comunicare, Tehnic, Resurse Umane, Coordonare Invitați, Fundraising.

Dacă te hotărăști, urmează pașii formularului de aici, trimite-ne în attach CV-ul tău, plus o fotografie reprezentativă și decentă.

Termen-limită pentru înscrieri: 27 martie 2018.

Dacă ai ajuns la noi, atunci cu siguranță ești deschis spre tot ce e nou și provocator, așa că te rugăm să dai și un „share creativ” pe facebook paginii festivalului, menționând un motiv pentru care ai hotărât să aplici.

Cu ce rămâi după voluntariatul la SFR

* certificat de voluntariat;

* tricou, ecuson, materiale promoționale pentru voluntari (surpriză!);

* relații cu oameni extraordinari, prieteni și amici interesați de filmul românesc;

* posibilitatea de a intra în echipa Asociației Studenților Jurnaliști, iar la următoarea ediție – șansa de a fi în echipa SFR;

* intrare liberă la toate proiecțiile de la festival.


Istvan Szabo și Marta Meszaros, omagiați la TIFF 2018

István Szabó și Márta Mészáros, autori de marcă ai cinematografiei maghiare, vor fi distinși cu Premiul pentru întreaga carieră la cea de-a 17-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania. Celor doi invitați de onoare de la TIFF 2018 li se alătură o delegație impresionantă de regizori veniți la Cluj-Napoca să-și prezinte cele mai noi producții în cadrul tradiționalei Zile Maghiare.

Celebrat în secțiunea 3×3, renumitul cineast István Szabó a împlinit în februarie 80 de ani și este primul regizor maghiar premiat cu Oscarul pentru cel mai bun film străin, în 1981, pentru Mefisto. În cei aproape 60 de ani de carieră cinematografică, Szabo a semnat zeci de titluri importante, multe dintre acestea fiind premiate în marile festivaluri internaționale. Preocupat în special de soarta individului în momente de cumpănă ale istoriei, István Szabó a debutat în regie în 1965 cu Vârsta viselor (Almodozások kora) și a câștigat notorietate cu al doilea său film, dublu premiat la Moscova și Locarno, Tatăl (Apa), în care un copil trăiește cu ideea că tatăl său, mort în timpul războiului, a fost un erou. Povestea cuplului forțat să trăiască sub identități false din Încrederea (Bizalom, 1980) i-a adus premiul de regie la Berlin și o nominalizare la Oscar, premiu pe care avea să-l primească un an mai târziu pentru capodopera Mefisto. Aceasă strălucită reinterpretare a mitului faustian, despre un actor și regizor de teatru care face pactul cu regimul nazist, deschide trilogia coproducțiilor cu Germania și a colaborării cu actorul său-fetiș, Klaus Maria Brandauer, urmată de Colonelul Redl (1985) și Hanussen (1988), ambele nominalizate la Oscar. Turnate în engleză, Meeting Venus, Sunshine, Taking Sides, Being Julia și ultimul său film, The Door, întregesc cariera eclectică a unuia dintre cei mai internaționali cineaști maghiari. La TIFF, István Szabó va fi prezent cu trei vîrfuri ale operei sale: Tatăl, Mefisto și Colonelul Redl.

Ziua Maghiară aduce la TIFF, în premieră în România, și cel mai recent film regizat de Márta Mészáros. Aurora Boreală (Aurora Borealis, 2017) este întoarcerea după o pauză de aproape opt ani a cineastei care a deschis drumul afirmării femeilor în industria cinematografică maghiară. Filmul abordează temele care au preocupat-o de-a lungul întregii cariere: condiția femeii în societate, explorarea originilor și a trecutului și efectele regimului stalinist asupra indivizilor. Autoare, printre multe altele, a filmelor Adopțiune (Ursul de Aur la Berlin, 1975) și Jurnal pentru copiii mei (Marele Premiu al Juriului la Cannes, 1984), Márta Mészáros va fi și ea omagiată la această ediție TIFF cu un Premiu pentru întreaga carieră.

Fost membru al juriului internațional la TIFF, regizorul și scenaristul János Szász revine în festival cu ultimul său film, The Butcher, the Whore and the One-eyed Man, povestea criminală a unui sălbatic triunghi amoros. Tot în premieră românească va putea fi văzut și noul film al regizoarei Éva Gárdos, Budapest Noir, ecranizat după best seller-ul lui Vilmos Kondor, o incursiune fascinantă în lumea întunecată a criminalității și a abuzului de putere de la începutul secolului XX. Proaspăt lansat la Festivalul de la Berlin, Genesis este cel de-al doilea film al regizorului Árpád Bogdán și urmărește poveștile a trei personaje, ale căror vieți iau o turnură bizară după ce un grup de neonaziști atacă un sat de romi din Ungaria. Tot de la Berlinală vine și 1945, noul film al unui obișnuit al TIFF-ului, regizorul Ferenc Török, în care doi străini misterioși descind într-un cătun maghiar, reaprinzând un conflict mocnit. Singurul debut din programul Zilei Maghiare este Manhood, regizat de Peter Politzer, și surprinde câteva momente-cheie din viața a trei bărbați din trei generații diferite.

,,La această ediție vom avea alături de noi cea mai impozantă delegație maghiară din ultimii ani. Mă bucur foarte mult că au confirmat prezența regizori precum János Szász, Márta Mészáros, Ferenc Török și Éva Gárdos, cineaști fără de care nu ne putem imagina ultimele decenii ale filmului maghiar. Un aspect interesant legat de selecția din acest an este că din cele șase lungmetraje proiectate cu ocazia Zilei Maghiare, majoritatea sunt filme ce prezintă evenimente sau personaje istorice, numai două fiind drame sociale contemporane.” a subliniat Zagoni Balint, curator al Zilei Maghiare de la TIFF.

Hungarian National Film Fund și Institutul Balassi – Institutul Maghiar din Bucureşti sunt, alături de Asociația Filmtett, partenerii Festivalului Internațional de Film Transilvania în organizarea secțiunii Ziua Maghiară.


Începe One World Romania 11!

Cea de-a 11a ediție a Festivalului Internațional de Documentar și Drepturile Omului One World Romania începe vineri, 16 martie la ora 19:30 la CinemaPRO. Evenimentul de deschidere îi aduce în fața publicului pe invitații special ai ediției – Kazuo Hara și Sachiko Kobayashi –  și pe Alexandra Wesolowski, realizatoarea primului documentar pe care îl vedem, tot vineri seară – „Petrecerea”Intrarea este liberă, în limita locurilor disponibile.

Urmează apoi 9 zile pline dedicate drepturilor omului și filmului documentar – cu proiecții, dezbateri, expoziții, concerte și un spectacol de teatru. Între 17 și 23 martie juriul festivalului, format din elevi de liceu, va viziona o parte din filmele selecției, urmând ca pe 24 martie să acorde singurul premiu al festivalului.
Programul complet al festivalului este disponibil aici: http://oneworld.ro/2018/l/ro/program/.

EXPOZIȚII ȘI DEZBATERI 
 
Un ultim eveniment de „încălzire”, înaintea deschiderii oficiale a festivalului, are loc joi, 15 martie, de la 19:30 la Rezidența BRD Scena9. Aici găzduim până pe 25 martie expoziția „Cicatrice”, cu fotografii realizate de Cosmin Bumbuț și conținând texte scrise de Elena Stancu. Cei doi artiști vor participa joi seară la o dezbatere pe tema violenței domestice, alături de Andreea Bragă de la Centrul FILIA. Expoziția și dezbaterea sunt organizate cu sprijinul Fundației Sensiblu.

O altă expoziție de fotografie va putea fi vizitată la ARCUB, în Sala Arcelor între 16 și 25 martie – „No Man’s Land”, organizată în colaborare cu Fundația Pact și MKBT. Expoziția documentează un fenomen masiv, dar mai degrabă necunoscut: în România sunt peste 64.000 de familii ce nu dețin forme legale asupra locuinței în care trăiesc și/sau trăiesc în condiții total improprii. Despre asta vom vorbi și în dezbaterea „SOS: Locuirea informală în România”, organizată luni, 19 martie, de la ora 16:00 la ARCUB.
 
Un eveniment special într-un format inedit are loc marți, 20 martie de la ora 18:00 la Rezidența BRD Scena9„Rică nu știa să zică râu, rățușcă, reforma educației” se va desfășura în formatul Pecha Kucha – 11 oameni și inițiative care au refuzat să stea în banca lor și au avut un impact în peisajul educațional vor vorbi despre ce îi mână și îi împiedică, în prezentări-fulger, folosind 20 de slide-uri de câte 20 de secunde fiecare. Tema educației este prezentă și în filmele secțiunii „Învăț și dezvăț”. Proiectele educaționale ale Asociației One World Romania din cadrul și din afara festivalului sunt susținute de Grupul CEZ în România.

Toate aceste trei evenimente vor fi transmise și online, pe pagina de Facebook a partenerilor noștri de la Perspektiva.

MUZICĂ
 
În cele două weekend-uri ale festivalului – pe 18, respectiv 24 martie am pregătit pentru publicul din București și două concerte care se adaugă celui deja anunțat anterior, al Adei Milea, care va avea loc sâmbătă, 17 martie, după ora 22, la MNAC.
 
Duminică, 18 martie, de la ora 22:00 în Club Control vom avea alături de noi trupa Vama – al cărei lider, Tudor Chirilă, este unul dintre foarte puținii artiști populari din România implicat activ în societatea civilă. Tot duminică, Tudor Chirilă va fi prezent în cadrul festivalului și în calitate de invitat, alături de realizatorul Till Schauder, la dezbaterea organizată după proiecția filmului „Când Dumnezeu doarme” – Cinema Muzeul Țăranului, ora 13:30. Biletele pentru concert sunt disponibile aici.

Sâmbătă, 24 martie, de la ora 22:30, după decernarea premiului ediției, vă așteptăm la Clubul Țăranului cu un concert al trupei PC Harem. PC Harem este o formație românească de House Live și – Alive! Trei instrumentiști care studiază muzică clasică, rock, jazz și manele, s-au îndrăgostit acum câțiva ani de muzica de dans electronică. „Gătit” pe loc cu diferite instrumente, multe sintetizatoare și mașini de ritm, un concert PC Harem nu este niciodată la fel!

TEATRU
 
În ultima zi a festivalului, duminică, 25 martie va avea loc de la ora 20:30 la ARCUB premiera spectacolului de teatru „Friday” – realizat de trupa Playhood. Trupa de teatru de adolescenți din Ferentari este susținută de Policy Center for Roma and Minorities și e coordonată de actorul Ionuț Oprea. Pe o parte din membrii trupei – printre care și Toto, protagonistul documentarului „Toto și surorile lui” – i-am avut alături și la edițiile anterioare ale festivalului.

„Friday” este o comedie cu un limbaj colorat, viu și autentic, în care cele două personaje centrale pornesc într-un drum inițiatic prin propriul cartier, în încercarea de a-și salva viața. Mai mult, piesa este fotografia unui colț de sărăcie din inima capitalei, povestea unor copii-adulți, o reflecție profundă asupra unor modele umane ignorate, marginalizate sau doar neînțelese.
 
Biletele, abonamentele generale și cele de 5 intrări au fost deja puse în vânzare pe site-ul partenerilor de la Eventbook. Informații complete despre programul celei de-a 11-a ediții sunt disponibile pe site-ul www.oneworld.ro și pe pagina de Facebook: www.facebook.com/one.world.romania

Articole similare

Festivalul Filmului European 2018

Iulia Dromereschi

Noutăți săptămânale Netflix: Emily in Paris, Inventing Anna

Jovi Ene

Filme noi pe Netflix în decembrie 2021

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult