Știrile săptămânii: Insulele lui Thomas Hudson, de Ernest Hemingway, romanul din care s-a desprins Bătrînul și marea; O sâmbătă la Facultatea de Arte – Spectacolul „Proștii sub clar de lună”; Lansările EATComics pe luna februarie 2016; Autobiografia celebrului explorator Ranulph Fiennes: Nebun, rău şi periculos, la Editura Polirom; Scriitorul britanic Julian Barnes despre arta modernă – în volumul de eseuri Cu ochii larg deschiși, la Editura Nemira; Descoperă-ţi creativitatea cu Will Gompertz: Gîndeşte ca un artist; „Tzara România”– conferință susținută de Marius Hentea în cadrul expoziției TZARA. DADA. ETC.
Insulele lui Thomas Hudson, de Ernest Hemingway, romanul din care s-a desprins Bătrînul și marea
Insulele lui Thomas Hudson este marele roman (postum) al mării, din care s-a desprins, cîștigîndu-și independența și nemurirea, dar lăsînd teribile ecouri în corpul romanului, povestirea Bătrînul și marea. Thomas Hudson însuși este un personaj de sub contururile căruia transpare Hemingway, un nou alter ego – ca mulți alții din proza lui, însă diferit de ceilalți. Pentru că pictorul destoinic care ajunge vînător de naziști prin insulele coraliere de la marginea paradisului său pierdut are cea mai grea misiune dintre toate alter egourile lui Hemingway: să afle despre iubire și înțelegere după ce din viața lui a dispărut tot ce iubea – fără ca el să fi înțeles cum. Cititorii prozei antume a lui Hemingway vor avea parte de bucuria unei lecturi familiare prin forța și culoarea frazei și în același timp de surpriza de-a regăsi perfect coagulate cioburi de realitate istorică, frînturi din viața personală a scriitorului și un întreg curent subteran de personaje anterioare pe care se sprijină substanța acestui roman, cu nimic diferit de Gulfstreamul din care crește carnea insulelor lui Thomas Hudson.
Romanul Insulele lui Thomas Hudson a apărut în colecția „Biblioteca Polirom. Seria de autor Ernest Hemingway”, traducere din limba engleză şi note de Ona Frantz.
„Un roman împlinit, care poate sta fără teamă alături de celelalte capodopere ale lui Hemingway.” (The New York Times Book Review)
„Umorul inteligent al lui Hemingway nu e nicăieri mai viu ca aici. Amintirile din Paris sînt la fel de muşcătoare şi de înviorătoare ca în Sărbătoarea continuă, iar episodul de la pescuit e aproape tot atît de impresionant ca şi înfruntarea lui Santiago cu peştele din Bătrînul şi marea.” (The Philadelphia Bulletin)
„În multe dintre episoadele acestui roman găsim cele mai pasionante şi mai percutante pagini pe care le-a scris vreodată Hemingway.” (Saturday Review)
Ernest Miller Hemingway (1899-1961) este unul dintre marii prozatori americani ai secolului XX şi un clasic al literaturii universale. Scrierile lui s-au bucurat de un succes imediat încă din timpul vieţii. Hemingway a primit în 1953 Premiul Pulitzer, în 1954 Premiul Nobel, iar multe dintre cărţile lui au fost ecranizate la scurt timp după apariţie. A avut o viaţă extrem de tumultuoasă: s-a căsătorit de patru ori, a fost un vînător şi un pescar pasionat, a participat la ambele conflagraţii mondiale şi la Războiul Civil din Spania. În Primul Război Mondial a lucrat ca şofer de ambulanţă, a fost rănit pe frontul italian, iar guvernul Italiei i-a acordat Medaglia d’argento pentru eroism. După război devine corespondent al ziarului Toronto Star, iar în 1921 se mută la Paris, unde o cunoaşte pe Gertrude Stein şi intră în cercul intelectualilor americani expatriaţi, ce va fi cunoscut ulterior sub numele de Generaţia pierdută. Printre apropiaţii săi din acea epocă se numără poetul Ezra Pound şi prozatorul Francis Scott Fitzgerald. În aceeaşi perioadă (1926) apare şi primul roman de succes al lui Hemingway, The Sun Also Rises (tradus în română cu titlul Fiesta), o carte cu tentă autobiografică ce descrie, printre altele, viaţa comunităţii americane din Europa. În timpul Războiului Civil din Spania a lucrat ca jurnalist. Simpatizant al republicanilor de stînga, Hemingway rupe prietenia cu John Dos Passos din pricina reportajelor acestuia despre atrocităţile comise de ambele tabere implicate în război. Viaţa agitată a marelui prozator a reprezentat o sursă de inspiraţie pentru multe dintre cărţile sale. Printre acestea se numără şi romanele care l-au făcut cunoscut în întreaga lume, precum For Whom the Bell Tolls (Pentru cine bat clopotele, 1940; Polirom, 2008, 2014), dar şi numeroasele povestiri şi nuvele publicate de-a lungul vieţii. Hemingway atinge culmea gloriei literare după apariţia, în 1952, a microromanului The Old Man and the Sea (Bătrînul şi marea; Polirom, 2007, 2014). În seria de autor „Ernest Hemingway” a Editurii Polirom au mai apărut volumele: Fiesta (2008, 2015), Sărbătoarea continuă (2008), Adio, arme (2009, 2014), Grădina Raiului (2009, 2014), A avea şi a nu avea (2010), Dealurile verzi ale Africii (2010), Moarte după-amiaza (2011), Puhoaiele primăverii (2014) şi Zăpezile de pe Kilimanjaro şi alte povestiri (2014).
O sâmbătă la Facultatea de Arte – Spectacolul „Proștii sub clar de lună”
Spectacolul „Proștii sub clar de lună” de Theodor Mazilu a deschis sesiunea de examene pentru anul III, Actorie. Clasa Maia Morgenstern & Tache Florescu s-a prezentat la examen cu un spectacol care a emoționat sala. O piesă jucată, îndrăgită în teatrele tinere, a căpătat altă dimensiune. Reușita principală a spectacolului este viața construită în interiorul textului propriu-zis. N-a mai rămas nimic din retorica arhicunoscută a comediei maziliene. Actori tineri, cu o înțelegere nouă față de text, fără gargara obișnuită, fără stridențe, fără bășcălia de doi bani. Un text lucrat, o comunicare excelentă de grup, un spectacol convingător și frumos.
După examen au urmat discuții și… o sesiune foto. Alături de studenți, profesorii Maia Morgenstern, Adela Mărculescu, Tache Florescu, Mihaela Triboi, Dan Tudor, Doina Ruști, dar și rectorul Universității.
Lansările EATComics pe luna februarie
După lansarea din 2014 a seriei The Walking Dead în România, cei de la EATComics, editura din cadrul asociatiei Event Art Tour, a pregătit pentru acest an mai multe lansări.
În februarie vom avea parte de două lansări: O serie, Prometheus: Foc și Piatră, de 17 numere ce se leagă direct de filmele Prometheus, Alien, Predator și Alien vs Predator.
În primul număr al seriei aflăm: „Întrebările privind originile omenirii au rămas fără răspuns atunci când misiunea Prometheus nu s-a mai întors de pe îndepărtata planetă LV-223. Acum, o nouă echipă de exploratori urmărește să descopere misterul întunecat care învăluie soarta misiunii originare, fără a ști însă că același mister poate pecetlui și soarta lor.” Astfel seria va fi un deliciu pentru iubitorii celor patru francize reunite în această serie.
Și un volum, 8PT, care intră în seriile de autor publicate de Dark Horse, alături de care EATComics va mai aduce și alte surprize. Volumul este plin de mister, cu o poveste de dragoste ce tinde mai departe de limitele timpului cum îl știm noi ca trecut prezent și viitor, unde Joshua este prins și caută o cale de ieșire și răspunsuri legate de identitate și cum a ajuns în această situație.
Primul număr din Foc și Piatră va fi disponibil în rețeaua de distribuție începând cu data de 15 februarie, iar volumul 8PT, perfect pentru perioada Valentine’s Day, începând cu 25 februarie. Ele se vor putea găsi în magazinele: Inmedio, Căturești, Librarium, Red Goblin, Rabit Comics și Lex Hobby Store în Iași, dar și pe site-urile de profil precum eatcomics.ro, mangashop.ro, supererou.ro, lexstore.ro, elefant.ro.
Lansarea oficială a lucrărilor va fi făcută pe 20 februarie la Cărturești Fandom, cel mai nou magazin de bandă desenată, deschis în România începând cu ora 17. Un eveniment organizat de EAT Comics și @FiLM Geek în cadrul căruia vă vom răspunde la întrebări și vă vom prezenta noile publicații, într-un loc special destinat benzilor desenate și vor veni invitați surpriză, iar participanții vor avea șansa să câștige premii.
Autobiografia celebrului explorator Ranulph Fiennes: Nebun, rău şi periculos
Ranulph Fiennes a călătorit în cele mai periculoase şi mai inaccesibile locuri de pe pămînt. În timpul expediţiilor sale s-a aflat de multe ori la un pas de moarte, a fost nevoit să-şi amputeze parţial degetele de la o mînă din cauza degerăturilor şi a strîns milioane de lire în scopuri caritabile.
Este primul om care a ajuns atît la Polul Nord, cît şi la Polul Sud folosind doar mijloace de transport de suprafaţă, a descoperit oraşul pierdut Ubar din Oman, a participat la şapte maratoane pe şapte continente în şapte zile consecutive şi a urcat pe Everest.
Ultima sa aventură a fost escaladarea feţei nordice a Eigerului – una dintre cele mai mari provocări pentru alpinişti. Iar aceasta este doar o parte din palmaresul său… Nebun, rău şi periculos este autobiografia pasionantă a unui aventurier autentic, care a acceptat orice provocare i-a ieşit în cale.
„Sir Ranulph Fiennes este arhetipul aventurierului în epoca noastră deloc eroică.” (The Guardian)
Nebun, rău şi periculos. Autobiografia, de Ranulph Fiennes, a apărut în această săptămînă în colecţia „Hexagon. Cartea de călătorie” a Editurii Polirom, traducere de Pavel Cazacu, disponibil şi în ediţie digitală.
Sir Ranulph Fiennes a fost primul om care a atins ambii poli călătorind cu mijloace de transport de suprafaţă şi primul care a traversat Antarctica fără asistenţă tehnică. În anii 1960 a fost dat afară din Regimentul SAS pentru utilizarea improprie a explozibililor; s‑a alăturat armatei sultanului din Oman, iar în 1971 a primit medalia pentru curaj.
Este singura persoană, pînă în prezent, căreia i s‑a acordat de două ori Medalia Polară, pentru regiunile Arctica şi Antarctica. A condus peste 30 de expediţii, inclusiv primul înconjur al Pămîntului pe la poli, iar în 2003 a participat la şapte maratoane, în şapte zile, pe şapte continente ca să strîngă fonduri pentru British Heart Foundation.
În 1993, regina Angliei i‑a acordat Ordinul Imperiului Britanic pentru „activităţi umanitare şi caritabile” deoarece, în încercarea de a doborî recorduri, a strîns peste zece milioane de lire sterline în scopuri nobile. În 2007 a fost cîştigătorul categoriei „Cel mai bun sportiv” în cadrul premiilor Greatest Britons.
Scriitorul britanic Julian Barnes despre arta modernă – în volumul de eseuri Cu ochii larg deschiși
La editura Nemira apare o nouă carte semnată de renumitul scriitor britanic Julian Barnes: Cu ochii largi deschiși, în traducerea lui Radu Paraschivescu, este un volum de eseuri despre arta modernă scrise cu sensibilitatea și finețea pe care le știm din literatura câștigătorului Man Booker Prize.
Cunoscut pentru o artă narativă ce îmbină ficțiunea și nonficțiunea, povestea și reflecția, Barnes este atât un cititor rafinat, așa cum arată eseurile lui despre literatură din volumul Pe fereastră (Nemira, 2015), dar și un privitor atent și empatic, așa cum o arată eseurile din acest volum.
Magritte, Géricault, Delacroix, Courbet, Manet, Degas, Bonnard și Lucian Freud sunt câțiva dintre artiștii în opera cărora cunoscutul scriitor britanic pătrunde acum cu renumita lui finețe. Descoperind istorii și povești, nuanțe și contururi, Julian Barnes trece dincolo de suprafețe, forme și culori. Percepția și evaluarea lui se transformă în adevărate povești și experiențe.
Capodoperele nu trebuie explicate prin cuvinte, credea Flaubert. Tablourile trebuie contemplate în tăcere, era convins Braque. Dar nouă, oamenilor, ne place să căutăm sensuri, să exprimăm opinii, să ne contrazicem, susține Julian Barnes. Din căutarea de sensuri și din iubirea pentru pictură s-a născut și Cu ochii larg deschiși.
„Cu ochii larg deschiși e o carte generoasă, meditativă, care trebuie citită pe îndelete. Eseurile strânse aici au prea mult clarobscur, străfulgerările lor sunt prea fascinante și legăturile pe care le face autorul sunt prea interesante ca să le parcurgi în grabă. Exact cum ar trebui să ne uităm la un tablou, nu-i așa?“ The Independent
Descoperă-ţi creativitatea cu Will Gompertz: Gîndeşte ca un artist!
Începînd cu această săptămînă, în librăriile din toată ţara şi pe www.polirom.ro a apărut un nou volum semnat de celebrul Will Gompertz, arts editor BBC, Gîndeşte ca un artist. Învaţă cu van Gogh, Picasso sau Andy Warhol cum să fii creativ în orice domeniu, publicat de Editura Polirom, în traducerea Luciei Popovici.
Will Gompertz este autorul bestsellerului O istorie a artei moderne. Tot ce trebuie să ştii despre ultimii 150 de ani (Polirom, 2014).
„Creativitatea e un subiect fierbinte. Este un subiect care trezeşte interesul politicienilor, profesorilor şi înţelepţilor din lumea întreagă. Aceştia spun că e extrem de importantă. Că va fi esenţială pentru viitoarea noastră prosperitate. Toate bune şi frumoase. Dar ce este, mai exact, creativitatea şi cum funcţionează?
Şi de ce unor oameni pare să le fie uşor să vină cu idei geniale, noi, iar altora nu? Este pur şi simplu vorba despre anumite «tipuri creative» care sînt programate diferit sau are mai curînd de-a face cu comportamentul şi atitudinea?” (Will Gompertz)
Cum reuşesc unii să vină mereu cu idei noi? Şi cum fac ca ideile lor să fie apreciate? Ca arts editor la BBC, Will Gompertz a studiat şi intervievat de-a lungul anilor unii dintre cei mai originali artişti ai lumii. În opinia sa, există cîteva calităţi pe care le au toţi oamenii de succes, indiferent dacă sînt scriitori sau regizori, matematicieni sau filosofi. Iar creativitatea este una dintre ele.
Analizînd sursele de inspiraţie şi modul de lucru al marilor artişti mai vechi sau mai noi, de la Vermeer şi Michelangelo pînă la Marcel Duchamp şi Andy Warhol, Will Gompertz te învaţă să gîndeşti creativ. Sfaturile sale te vor ajuta să-ţi valorifici talentul şi să-ţi descoperi noi resurse, oricare ar fi domeniul tău de activitate.
Din cuprins:
Artiştii sînt întreprinzători (Andy Warhol, Vincent van Gogh, Theaster Gates) • Artiştii nu dau greş (Bridget Riley, Roy Lichtenstein, David Ogilvy) • Artiştii sînt serios de curioşi (Marina Abramović, Gilbert & George, Caravaggio) • Artiştii fură (Picasso) • Artiştii sînt sceptici (J.J. Abrams, Piero della Francesca) • Artiştii au un punct de vedere (Peter Doig, Rembrandt, Kerry James Marshall) • Artiştii sînt curajoşi (Michelangelo, Ai Weiwei) • Artiştii fac pauză de gîndire (David Hockney, Marcel Duchamp)
Will Gompertz este arts editor la BBC şi a fost director la Tate Gallery timp de şapte ani. Este interesat în mod special de arta modernă şi a scris despre artă pentru The Times, The Guardian şi BBC. În 2009 a scris un one-man comedy show despre arta modernă care s-a jucat cu casa închisă la Festivalul de la Edinburgh. A fost votat unul dintre cei 50 de gînditori creativi de top de către revista Creativity din New York. La Editura Polirom a mai publicat bestsellerul O istorie a artei moderne. Tot ce trebuie să ştii despre ultimii 150 de ani (2014).
„Tzara România”– conferință susținută de Marius Hentea în cadrul expoziției TZARA. DADA. ETC
Cu ocazia celebrării a 100 de ani de dadaism, în cadrul expoziției TZARA. DADA. ETC. organizată de ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București împreună cu ICR – Institutul Cultural Român, va avea loc conferința „Tzara România”, susținută în limba engleză de istoricul Marius Hentea. Evenimentul va avea loc pe 18 februarie de la ora 18:00 în incinta Hanului Gabroveni (Str. Lipscani nr. 84-90) și va fi urmat de o dezbatere în limba română moderată de Erwin Kessler despre Tristan Tzara, Dada și România, la care vor participa Marius Hentea, Sorin Alexandrescu și Cătălin Davidescu.
Conferința „Tzara România” va avea ca subiect componenta culturală românească a operei și acțiunilor avangardiste ale lui Tristan Tzara, Marius Hentea fiind cel care recuperează vectorul creativ românesc al lui Tristan Tzara în propulsarea avangardei internaționale. În debutul dezbaterii va fi lansat catalogul expoziției TZARA. DADA. ETC., editat de ARCUB, cu texte de Erwin Kessler, prefață de Henri Béhar și note de Cătălin Davidescu. Evenimentul va fi încheiat printr-un concert susținut de PFA Orchestra, o adaptare originală a lucrării „Ursonate” de Kurt Schwitters, special realizată de orchestra de improvizatori pentru aniversarea Centenarului Dada. Accesul la eveniment este gratuit și se va face în limita locurilor disponibile.
Marius Hentea, profesor de literatură la Universitatea Göteborg, Suedia, născut în România, dar plecat în 1984, la vârsta de 5 ani, în SUA, este la ora actuală biograful recunoscut internațional al lui Tristan Tzara. Volumul său, TaTa Dada: The Real Life and Celestial Adventures of Tristan Tzara, publicat de MIT Press (2014), care a primit premiul Robert Motherwell, aduce în prim plan, după o cercetare exhaustivă, figura unui Tristan Tzara pentru care educația primită și cultura în care s-a dezvoltat în primii săi ani la București apar drept decisive în constituirea personalității dadaiste viitoare.
Expoziția TZARA.DADA.ETC reprezintă cea mai amplă retrospectivă a creațiilor și publicațiilor lui Tristan Tzara organizată vreodată în România. Este în același timp și prima expoziție la nivel internațional care expune o mare parte din opera poetică de primă ediție a lui Tzara, ilustrată de marii artiști ai lumii cu care a colaborat. În cadrul expoziției sunt prezentate desene și lucrări originale de grafică semnate de avangardiști de faimă universală precum André Breton, Pablo Picasso, Henri Matisse, Joan Miró, Sonia Delaunay, Max Ernst, Alberto Giacometti, Yves Tanguy, Jean Arp și Marcel Iancu, cărți de artist și publicații avangardiste istorice, afișe ale unor manifestări dadaiste interbelice, cât și o colecție impresionantă de fotografii de epocă reprezentându-l pe Tristan Tzara în toate etapele vieții sale. Lucrările prezentate aparțin familiei colecționarului Emilian Radu.
#PROGRAM: TZARA. DADA. ETC. poate fi vizitată gratuit începând cu 5 februarie până pe 26 aprilie 2016, între orele 14:00-22:00, la ARCUB (Str. Lipscani nr. 84-90). Expoziția face parte din seria evenimentelor prilejuite de candidatura orașului București la titlul de Capitală Europeană a Culturii în 2021, demers inițiat și coordonat de ARCUB.
TZARA. DADA. ETC. este realizată de Erwin Kessler, istoric de artă la Universitatea București, cu publicații în domeniul avangardei europene în România și străinătate (inclusiv despre Tristan Tzara în revista Centropa, New York). Cătălin Davidescu, este istoric de artă și expert autorizat în artă și publicațiile de avangardă.
Sorin Alexandrescu, profesor emerit de semiotică și limba română la Universitatea din Amsterdam, și totodată profesor asociat la Universitatea din București, a fondat L’Association Internationale d’Etudes Roumaines (1974), precum și Centrul de Excelență în Studiul Imaginii (2001), al cărui director este în prezent. De-a lungul anilor, a fost premiat cu numeroase distincții, printre care amintim premiul Uniunii Scriitorilor pentru cartea Faulkner în anul 1969, Medalia de Onoare a Universității din Amsterdam în anul 1995 și a publicat articole științifice despre literatura și istoria României.
Emilian Radu este unul dintre cei mai redutabili colecționari români actuali de artă modernă și contemporană. Unul dintre numele de frunte ale colecției sale este Tristan Tzara. Aproape 100 de piese individuale de sau despre Tristan Tzara, incluzând desene, documente olografe și corespondență, fotografii de epocă, reviste și volume bogat ilustrate cu lucrări de grafică originală semnate de artiștii enumerați mai sus și de mulți alții, alcătuiesc un corpus fără egal.