Știrile săptămânii: Charity Christmas – Colinde caritabile pentru Andreea; lansare de carte şi sesiune de autografe – Cireşe amare de Liliana Nechita (Angheluţă), luni, 15 decembrie; „Pas cu pas” de Klaus Iohannis, vândută în peste 100.000 de exemplare; Lansarea Seriei de autor şi vernisajul expoziţiei dedicate lui Gheorghe Crăciun la Braşov; Bogdan-Alexandru Stănescu citeşte din anaBASis la Bastilia.
Charity Christmas – Colinde caritabile pentru Andreea
Andreea Ion s-a operat pe 8 decembrie, pe coloană pentru a noua oară. Costurile de recuperare sunt peste puterile financiare ale familiei sale.
În luna mai 2008 a avut loc prima intervenţie chirurgicală prin introducerea unui implant segmentar VEPTR şi toracoplastii prin toracostomie concavă. În luna noiembrie 2008 a avut loc a doua intervenţie chirurgicală, care a constat în prima distractare a implantului VEPTR. În luna mai 2009 – a doua distractare pe implant VEPTR de 1.5 cm.În lună martie 2011 – s-a practicat toracoplastie pe partea stângă convexă cu excizie a 5 coaste (C3-C8). În luna iunie 2011 – a treia distractare pe implant VEPTR. În luna mai 2012 – a patra distractare pe implant VEPTR cu 1,5 cm. În luna aprilie 2013 – a cincea distractare pe implant VEPTER.În luna noiembrie 2013 – a şasea distractare pe implant VEPTER.
După efectuarea, radiografiei, CT-ului şi RMN-ului (mai 2014) s-au depistat mai multe complicaţii, printre care, s-a constatat că implantul care a fost introdus în urmă cu 6 ani este gata să se rupă, riscând să apară infecţie, să străpungă pielea sau să lezeze alte organe, de aceea, intervenţia chirurgicală trebuie efectuată cât mai repede.
Neavând alte posibilităţi de a strânge suma necesară pentru cea de-a noua intervenţie chirurgicală, am descris pe scurt situaţia mea, cu speranţa că se vor găsi persoane binevoitoare care să ne ofere un sprijin financiar. Aşteptăm un ajutor din partea tuturor care doresc şi au posibilitate, deoarece orice donaţie cât de mică, va fi foarte importantă pentru noi. Mulţumim din suflet pentru tot!” (Andreea Ion, http://povesteaunuizambet.wordpress.com/)
Lansare de carte şi sesiune de autografe – Cireşe amare de Liliana Nechita (Angheluţă)
Liliana Nechita (Angheluţă) s-a născut în 1968 şi lucrează de opt ani în Italia. În 2013 a publicat, prin intermediul revistei Avantaje, testimonialul Exodul mamelor, care a stat la baza documentarului cu acelaşi nume realizat de Irina Păcurariu pentru Televiziunea Română. Tot în 2013 a fost laureată a Galei Premiilor Femeia Anului 2013 pentru promovarea şi apărarea drepturilor femeii.
„Liliana şi-a crescut copiii singură, mamă şi tată la un loc; a văruit, a crăpat lemne, a tencuit, a gătit mii de oale de mâncare, a făcut teme, a visat cu Vivaldi, a încercat să trăiască normal. Greu. Aşa că a ascultat de o prietenă, a urcat în primul microbuz către Roma şi a rămas acolo. N-a durat mult şi a ajuns la marginea prăpastiei. Atunci a început să scrie şi a descoperit că astfel se curăţă, se eliberează, are puterea de a da mai departe poveştile ei sau ale altora. Când a plecat era femeie de 30 şi ceva de ani, care, în mica ei valiză, printre câteva haine de schimb, a luat şi două-trei cărţi de căpătâi să-i ţină de urât şi de dor. Nici prin gând nu-i trecea că va ajunge să se scrie pe sine, în propria ei carte.“ – Irina Păcurariu
„Toată viaţa Lilianei e o durere şi inima ei, o mare cireaşă amară. Dar femeii acesteia simple, calde, duioase i-a dat Dumnezeu puterea şi darul de-a povesti cu parfumul şi gustul dulceţii de cireşe amare. Cea mai bună dulceaţă din lume. Pentru cine sunt cireşele Lilianei?… Pentru oricine se plânge de greul vieţii.“ – Mihaela Cârlan
„Un moment de slăbiciune şi devii pradă. Victimă. Depresia şi părerea că eşti într-un labirint fără ieşire. Te zbaţi de toţi pereţii şi cauţi şi strigi… I-ai rugat vreodată şi pe vii, şi pe morţi să te ajute? Ai primit răspuns?“
„Îi captam pe toţi cu privirea. Să-i păstrez pentru mai târziu. În acel moment am murit pe dinăuntru. Viaţa emigrantului e o moarte lentă pe dinăuntru. Trupul tău poate fi oriunde, în Italia, în ceţurile Angliei, pe câmpiile Spaniei, mâinile culeg sau şterg, spatele se încovoaie, dar, odată ce ţi-ai lăsat sufletul acasă, înăuntru e moartea.
Ai simţit vreodată cum se năruie lumea?“ – Liliana Nechita (Angheluţă), Cireşe amare
„Pas cu pas” de Klaus Iohannis, vândută în peste 100.000 de exemplare
După ce a fost cea mai căutată carte din istoria Gaudeamus, cu aproape 8000 de exemplare vândute în trei zile, volumul „Pas cu pas” de Klaus Iohannis devine una dintre cele mai cumpărate cărți din România într-un interval atât de scurt – aproape 100.000 de volume în trei săptămâni de la cel mai important târg de carte din țară.
Cartea a apărut pe 4 decembrie și în ediție de chioșc și Curtea Veche Publishing a primit deja solicitări pentru traducerea ei în limbile germană, maghiară și bulgară.
Marți, 9 decembrie, Președintele ales al României, Klaus Iohannis, a publicat pe pagina oficială de Facebook un mesaj legat de recordurile atinse de volum prin vânzările cărții în format fizic și electronic și de susținerea pe care dorește să o acorde lecturii: “Vă anunţ cu bucurie că volumul meu, «Pas cu pas», a ajuns deja la 100.000 de exemplare. De asemenea, ediția electronică a cărții înregistrează un record. Este încă un exemplu că se poate, mai ales pe o piață de carte foarte mică în comparație cu alte piețe din Europa. Tocmai de aceea vă asigur că acesta este doar începutul, iar de anul viitor mă voi implica activ într-o campanie națională de încurajare a lecturii. Vreau să vă mai spun că voi fi un președinte foarte apropiat de acest domeniu nu doar pentru că am fost primarul Capitalei Culturale Europene, ci pentru că sunt un cititor avid și un mare iubitor de cultură”.
Pentru domeniul editorial, volumul a însemnat atragerea unui nou număr de cititori, care nu ar fi consumatori de carte, și mai ales de carte politică, în mod curent. Autorul cărții a insistat ca volumul să fie disponibil la un preț extrem de accesibil (15 lei), pentru a putea ajunge la un public cât mai numeros.
„Pe piața de carte, acest volum este o excepție și un exercițiu”, declară directorul Curtea Veche Publishing, doamna Iren Arsene. „Acest interes pentru volum arată starea firească a celor care doresc să îl cunoască pe primul om în stat. Cine citește cartea, găsește răspuns la cele mai importante întrebări pe care le-ar putea avea despre Președinte. Sper ca această carte să nu fie un record doar din punct de vedere al timpului atât de scurt în care s-a remarcat, ci să devină și una dintre puținele cărți vândute, după 1990, în sute și sute de mii, dacă nu chiar într-un milion de exemplare”.
Piața de carte are, într-adevăr, nevoie de tot sprijinul posibil. România se află la coada clasamentului în Uniunea Europeană privind numărul de cărţi citite pe cap de locuitor și peste jumătate din cetăţeni (53.3%) au dificultăţi de înţelegere a ceea ce citesc, țara noastră situându-se pe ultimul loc din Europa la acest capitol (cf. Comisiei Europene). “Poziția exprimată de Președintele ales reprezintă cea mai mare speranță pentru piața de carte”, declară Iren Arsene, director Curtea Veche Publishing, editura care a și demarat, la sfârșitul anului 2012, un program național de lectură gândit pe termen lung, “Cărțile copilăriei”.
Mesajul Presedintelui ales a provocat deja reacții. Scriitoarea Silvia Irina Zimmermann, ce lucrează la un nou volum ce va apărea la Curtea Veche Publishing, a anunțat că va dona drepturile de autor către Asociația Curtea Veche și programul național de lectură „Cărțile copilăriei„, contribuind astfel la încurajarea lecturii și facilitarea accesului la carte pentru copii din mediile defavorizate.
Lansarea Seriei de autor şi vernisajul expoziţiei dedicate lui Gheorghe Crăciun la Braşov
Marți, 16 decembrie, la ora 17.00, la Librăria Okian (Str. Mureșenilor nr. 1) din Brașov, va avea loc lansarea Seriei de autor Gheorghe Crăciun, un nou proiect editorial Cartea Românească, dedicat unuia dintre cei mai importanți scriitori români contemporani.
Seria debutează cu volumele Acte originale/Copii legalizate (variațiuni pe o temă în contralumină) și Mecanica fluidului. Copertele celor două volume sînt ilustrate cu desenele originale ale autorului.
Invitați:
Carmen Mușat, Georgeta Moarcăs, Virgil Podoabă, Adrian Timar
Moderator: Adrian Lăcătuș
Eveniment organizat în parteneriat cu Facultatea de Litere, Universitatea „Transilvania” din Brașov.
Cu acest prilej va avea loc și vernisajul expoziției „15 desene originale semnate de Gheorghe Crăciun”, expoziție ce va putea fi vizitată în perioada perioada 16 – 31 decembrie 2014.
Seria de autor dedicată scriitorului Gheorghe Crăciun apare sub îngrijirea criticului literar Carmen Muşat şi a fiicei autorului, Oana Crăciun. Aceasta reunește atît lucrări de proză, eseistică, publicistică, teorie și critică literară deja consacrate, cît și volume inedite, rămase în manuscris în arhiva sa.
„Acte originale/Copii legalizate (variaţiuni la o temă în contralumină), publicat în 1982, la Editura Cartea Românească, poate fi considerat o uvertură pentru întreaga operă a lui Gheorghe Crăciun, un volum în care autorul polemizează cu o întreagă tradiţie realistă, de care se delimitează programatic.” (Carmen Muşat)
„Mecanica fluidului, cu structura ei mixtă, în care se topesc experimentul, jurnalul, povestirea scurtă, fotografia şi desenul în peniţă este una dintre cele mai fidele oglinzi ale creatorului său, o carte-obiect, în care imaginea şi textul „se-ngînă şi-şi răspund”, construind acea lume visată de Crăciun, „în care fotografia să dea mîna textului, înlocuindu-l acolo unde acesta este neputincios să exprime sensul dorit, ducînd povestirea sau descrierea mai departe”. (Carmen Muşat)
Acestora li se vor adăuga romanele Compunere cu paralele inegale, Frumoasa fără corp și Pupa russa, o ediție revizuită a volumelor de publicistică Cu garda deschisă și Reducerea la scară, cărțile de eseuri deja publicate În căutarea referinței și Teatru de operațiuni, precum și alte lucrări inedite (Lentila sferică, Operații pe cărți deschise, Mono-stereo).
Vor fi incluse în seria de autor lucrările sale de teorie și critică literară Aisbergul poeziei moderne, „una dintre cele mai solide şi înnoitoare cărți scrise la noi în ultimele decenii”, în opinia criticului și teoreticianului literar Mircea Martin și Doi într-o carte (fără a-l mai socoti pe autorul ei). Fragmente cu Radu Petrescu şi Mircea Nedelciu. Seria va fi completată de Trupul știe mai mult. Fals jurnal la Pupa russa (1993-2000), de volume de poezie şi proză inedite, precum și de corespondența și interviurile lui Gheorghe Crăciun.
Fiecare volum conţine o prefaţă semnată de Carmen Muşat, o notă biobibliografică extinsă, un dosar critic pentru opera antumă şi documente inedite din Arhiva Crăciun.
Bogdan-Alexandru Stănescu citeşte din anaBASis la Bastilia
Luni, 15 decembrie, la ora 19.00, la Librăria Bastilia (Piaţa Romană nr. 5) din Bucureşti, Bogdan-Alexandru Stănescu va citi din volumul de poezie anaBASis. Cu 12 ilustraţii de Laurenţiu Midvichi, apărut recent la Editura Cartea Românească.
Lectura va fi urmată de un dialog cu Marin Mălaicu-Hondrari.
„N-am să uit niciodată o formulare prin care Sainte-Beuve definea relaţia dintre Montaigne şi Pascal: Eseurile celui dintîi au fost, scrie criticul francez, vulpea din sînul celui din urmă. Cu alte cuvinte (conform legendei consemnate de Plutarh), o plăcere vinovată, un prag al voinţei şi un instrument al morţii. La aceeaşi metaforă recurge explicit Bogdan-Alexandru Stănescu în anaBASis. E mai greu de spus cine va fi jucat în cazul său rolul vulpii. Spectrul posibilităţilor e foarte larg. Nu exclud ipoteza că, excelent cunoscător al literaturii anglo-saxone, Bogdan-Alexandru Stănescu ar avea, ascuns sub manta, un autor numai al lui, necunoscut încă publicului românesc. Pe de altă parte, ar putea fi vorba, pe filieră dionisiacă, despre admiraţia pentru Emil Botta (căruia i-a dedicat o teză de doctorat). Oricum ar fi, eu văd în această carte şi o reacţie vehement-melancolică la adresa celor cîteva direcţii stereotipe în care se mişcă poezia generaţiei noastre. Dacă precedentul volum a putut fi privit ca o ciudăţenie (cine mai scrie, astăzi, despre ahei?), acesta vine să ne arate că jocul lui Bogdan-Alexandru Stănescu e unul foarte serios. Citiţi anaBASis şi veţi constata că vă va plăcea enorm. Recitiţi Apoi, după bătălie, ne-am tras sufletul şi veţi afla ce minunăţie de carte aţi trecut, poate, cu vederea acum doi ani. Altceva (cronici, mode, topuri, rumori) nu contează.” (Cosmin Ciotloş)
Bogdan-Alexandru Stănescu (n. 1979) scrie cronică literară săptămînal, de vreo 15 ani. A debutat în Ziarul de Duminică, a colaborat constant cu revistele Luceafărul, Adevărul literar şi artistic, Suplimentul de cultură şi Ziua literară. În prezent este cronicar literar al revistei Observator cultural şi coordonator al colecţiei de literatură universală Biblioteca Polirom. A publicat un volum de corespondenţă cu Vasile Ernu (Ceea ce ne desparte. Epistolarul de la Hanul lui Manuc, Polirom, 2010), un volum de versuri (Apoi, după bătălie, ne-am tras sufletul, Cartea Românească, 2012) şi unul de eseuri critice (Enter Ghost. Scrisori imaginare către Osip Mandelştam, ART, 2013).
A tradus un volum de corespondenţă James Joyce (Dragă Nora, ART, 2013), un roman de Alberto Manguel (Toţi oamenii sunt mincinoşi, Baroque Books & Arts, 2012) şi un volum semnat de Howard Mittelmark şi Sandra Newman (Cum să NU scrii un roman, Baroque Books & Arts, 2014). Este doctor în literatură din 2012, cu o teză despre Emil Botta. Este cofondator al Festivalului Internaţional de Literatură de la Bucureşti. Trăieşte în capitală, alături de soţie, cei doi copii, Marc & Sara-Iudit, şi două pisici. Nu doarme destul.