Știrile săptămânii: Rezidenţele FILIT pentru traducători străini – start înscrieri; Rezultatele Concursului de Debut al Editurii POLIROM, ediția 2018; O noua editie: Bardo Thodol – Cartea tibetana a mortilor, Editura Herald; Cum să înveți orice, repede? Primele 20 de ore, de Josh Kaufman, Editura Publica; Gala Premiilor Radio România Cultural 2018; Să vorbim despre reciclare prin teatru; Michelle Cuevas, îndrăgita autoare de cărți pentru copii, vine în România, la invitația Grupului Editorial ART; Romanul Forma apei, de Guillermo del Toro și Daniel Kraus, Editura Polirom, în librării; Nou la Polirom Junior: Lungul drum către Santa Cruz, de Michael Ende.
Rezidenţele FILIT pentru traducători străini – start înscrieri
Programul de Rezidenţe FILIT pentru traducători, inițiat și dezvoltat de Festivalul Internațional de Literatură și Traducere Iași (FILIT), continuă și anul acesta.
Astfel, şase traducători străini din limba română într-o limbă străină vor beneficia de transport, cazare timp de o lună, precum şi de o sumă forfetară. Inițiativa aparţine Muzeului Național al Literaturii Române Iași și Asociației „Patrimoniu pentru comunitate”, fiind sprijinită de Memorialul Ipoteşti – Centrul Naţional de Studii Mihai Eminescu, Centrul Județean pentru Cultură Bistrița-Năsăud, Societatea de Concerte Bistrița, precum și de o persoană particulară din Iași, pentru al treilea an consecutiv.
Rezidențele, destinate traducătorilor din limba română într-o limbă străină, sunt organizate în strânsă legătură cu locuri simbolice și nume mari ale literaturii, respectiv Mihai Eminescu (la Ipotești), Societatea „Junimea” (Iași), George Coșbuc și Liviu Rebreanu (județul Bistrița-Năsăud). O atenție sporită li se va acorda proiectelor legate de autorii reprezentați în rețeaua muzeală ieșeană precum și în sfera de activitate a instituțiilor partenere.
Structura rezidenţelor de traducere este următoarea:
- 3 rezidenţe FILIT la „Muzeul Național al Literaturii Române Iaşi”, Iaşi;
- 1 rezidenţă FILIT la „Memorialul Ipoteşti”, Botoşani, comuna Mihai Eminescu, Ipoteşti;
- 1 rezidenţă FILIT la Bistrița, Centrul Județean pentru Cultură Bistrița-Năsăud și Societatea de Concerte Bistrița;
- 1 rezidenţă FILIT la Iași, partener privat.
Fiecare rezidenţă se derulează pe o perioadă de 30 de zile, între 1 iulie – 31 octombrie 2018, într-un interval ales de către traducătorul/traducătoarea căreia i se acordă rezidenţa. Valoarea rezidenţelor include transportul tur-retur, cazarea pentru o perioadă de 30 de zile, precum și o sumă forfetară de 2.000 de lei.
Dosarul de înscriere trebuie să cuprindă următoarea documentație în limba română:
- formular de înscriere, disponibil electronic pe site-ul www.muzeulliteraturiiiasi.ro;
- copie după cartea de identitate;
- recomandare din partea unei personalități culturale din România;
- numele proiectului de traducere și o scurtă descriere (max. 2.000 de semne);
- curriculum vitae;
- lista traducerilor publicate.
Beneficiarul rezidenței are obligația de a traduce un număr de 20 de pagini din lucrările unui autor/scriitor al cărui nume se leagă de unul dintre muzeele componente MNLR Iași sau de activitatea partenerilor, Memorialul Ipoteşti – Centrul Naţional de Studii Mihai Eminescu, Centrul Județean pentru Cultură Bistrița-Năsăud, Societatea de Concerte Bistrița. De asemenea, în momentul publicării traducerii, el trebuie să menționeze faptul că textul a fost tradus cu sprijinul rezidenței FILIT pentru traducători.
Perioada de înscriere este 19 martie – 29 aprilie 2018, iar dosarele se vor transmite în format electronic la adresa muzeul.literaturii@gmail.com. Evaluarea dosarelor se va realiza în perioada 30 aprilie – 1 mai 2018, iar rezultatele vor fi anunţate la data de 2 mai 2018.
Persoană de contact: Daniela Ștefan (Iași, str. V. Pogor, nr. 4, 700110, tel.: +40 0232.410.340, +40 747.499.400)
Rezidenţele FILIT pentru traducători au fost inițiate în anul 2014 și vizează să dezvolte cooperarea culturală regională cu scopul promovării patrimoniului literar şi a creaţiei contemporane la nivel internaţional, încurajând astfel mobilitatea traducătorilor profesionişti și susținând proiectele acestora.
Ediția a VI-a a Festivalului Internațional de Literatură și Traducere Iași va avea loc anul acesta în perioada 3-7 octombrie 2018.
Rezultatele Concursului de Debut al Editurii POLIROM, ediția 2018
La Concursul de Debut al Editurii Polirom, ediţia 2018, au fost depuse 228 de manuscrise, la următoarele secţiuni: PROZĂ – 138 de manuscrise, POEZIE – 90 de manuscrise.
Premiul de Debut la secţiunea POEZIE nu s-a acordat.
Premiul de Debut la secţiunea PROZĂ a revenit romanului Ciudata şi înduioşătoarea viaţă a lui Priţă Barsacu de IULIAN BOCAI.
Iulian Bocai (născut în 1986, în Oltenia) este absolvent de Literatură Universală și Comparată al Universității din București. Între 2010-2012 a făcut un masterat de Teoria Literaturii la Facultatea de Litere și începând cu 2015 studiază pentru un doctorat în istorie intelectuală la aceeași facultate, unde a ținut seminare de Teoria literaturii și Poezie modernă. Din când în când, traduce din engleză, franceză și germană. În rest, scrie ce-i trece prin cap și vrea să facă din asta o ocupație permanentă.
Ciudata și înduioșătoarea viață a lui Priță Barsacu este povestea unui copil care crește printre oameni ce nu par să-i fie pe potrivă. Familia lui e săracă, are un tată alcoolic, mama înnebunește, iar unul dintre frați ajunge de două ori la pușcărie. Priță străbate lumea copilăriei lui de-a curmezișul, candid și curios, pasionat precoce de ştiinţele naturii, neasemănându-se cu nimeni, dar fiind nevoit să semene cu toți. „Bildungsnovella” lui Iulian Bocai este un caleidoscop al primei copilării într-o lume a lipsurilor, iar forţa ei stă în scriitura ironică și în aceeaşi măsură înțelegătoare, care nu lasă povestea să devină o simplă fabulă socială, ci face din ea o încercare de a salva de la uitare o lume anonimă, frumoasă și sălbatică, pe care autorul o cunoaște prea bine.
„Curioasa și înduioșătoarea viață a lui Priță Barsacu este un studiu antropologic semi-fictiv în stilul realismului neoclasic, pe care tocmai l-am inventat, o nomenclatură poate pretențioasă, care mi se pare însă foarte potrivită și care explică întocmai ce-am vrut să fac. Sunt prea puțin interesat să păstrez în proză limitele tradiționale dintre ficțiune și non-ficțiune și încurajez pe oricine să depășească aceste bariere, căci – cum spunea un filosof, care n-avea însă nicio înțelegere pentru literatură – orice prost poate să spună povești. E adevărat, proștii pot să o facă și, judecând după cantitatea de maculatură care se scrie la noi sau aiurea, nimic nu-i opreşte din scris.
Subsemnatului îi place să creadă însă că nu e prost, sau nu suficient de prost încât să facă parte din categoria acelora care, indiferenți la bunul gust, se dedau scrisului cu o pasiune care ar servi mai bine economiei naționale sau familiei tradiționale. El, subsemnatul, desconsideră deopotrivă proștii care scriu DOAR de dragul artei, de parcă scrisul ar avea sens ca meserie în lipsa banilor, dar și filosofii care pretind DOAR să gândească în afara poveștilor, de parcă tradiția romanului european de la Don Quijote încoace n-a încurajat mai mulți oameni să gândească decât a făcut-o vreodată o singură pagină din Descartes.” Iulian Bocai
O noua editie: Bardo Thodol – Cartea tibetana a mortilor
Cartea tibetana a mortilor (Bardo Thodol) este unul dintre textele fundamentale ale budismului tantric tibetan (Vajrayana), dar si al întregii spiritualitati a lumii.
Tema cu care acest text ne confrunta este una extrem de sensibila pentru orice fiinta umana, subiect al unor perene framantari metafizice si – dupa cum vom vedea – chiar practice, oricat de neobisnuit ar suna.
Daca tot restul de evenimente care se succed în viata unui om se afla sub pecetea relativitatii, fenomenul mortii este cert si inevitabil. Marile traditii spirituale ale lumii s-au ocupat în mod firesc de aceasta tema. Avem o carte crestina a mortii, una egipteana s.a.m.d.
Lucrarea de fata este unul dintre aceste manuale despre „modul de a muri”, probabil cel mai notoriu, structurat sub forma unor texte foarte puternice, care se citesc muribundului si mai apoi defunctului, cu scopul de a-i ghida principiul constient prin tot acest proces, usurandu-i „navigatia” si alegerile la care este permanent supus în ceea ce numim uzual „lumea de dincolo”.
O lectura captivanta, terifianta pe alocuri, care însa în final ne transmite un mesaj luminos legat de perenitatea vietii.
*
„Bardo (Bar=intre; do=doi) reprezinta starea intermediara pe care o strabate decedatul din clipa mortii pana la eliberarea intruna dintre lumile superioare, ori pana la intrarea intr‑o matrice si renastere. Ea dureaza 49 de zile simbolice, corelate cu 49 de zile terestre, in care gurul, maestrul spiritual al decedatului, indeplineste pentru el ritualurile de calauzire prin imperiul mortii.”
Horia Al. Cabuti
Cum să înveți orice, repede? Primele 20 de ore, de Josh Kaufman
Oprește-te un moment și gândește-te ce ai dori să știi să faci ✔
Ce e pe lista ta și ce anume te oprește să începi? Cercetările lui Anders Ericsson, popularizate de Malcolm Gladwell, spun că sunt necesare 10.000 de ore pentru a deveni expert într-un domeniu. Dar de cât timp ai nevoie pentru a putea spune că ai învățat ceva nou?
Josh Kaufman ne propune o abordare sistematică pentru deprinderea rapidă de abilități: în doar 20 de ore de practică deliberată și concentrată, poți să înveți, distractiv, noțiunile de bază în timp record, fie că alegi să înveți o limbă străină, să cânți la un instrument, să pilotezi un avion sau să faci fotografii extraordinare.
Primele 20 de ore împarte procesul de învățare în pași simpli și eficienți, cu exemple practice. După ce vei înțelege principiile expuse în această carte, e foarte posibil să progresezi cu proiectul acela pe care-l amâni de atâta timp!
Discursul TEDx al autorului despre primele 20 de ore a fost vizionat de peste 10 milioane de ori în toată lumea, ajungând în primele 100 cele mai vizionate discursuri TED publicate până în prezent.
Josh Kaufman e autorul cărții The Personal MBA și e unul dintre cei mai importanți 100 de autori de cărți de afaceri din lume și a fost plasat de Amazon.com pe primul loc în topul scriitorilor de bestselleruri din domeniul afacerilor și al finanțelor. Cercetările lui Josh au fost prezentate de The New York Times, BBC, The Wall Street Journal, The Fortune, Forbes, Time, Business Week, Wired şi CNN. Josh a ținut discursuri la Universitatea Stanford, la Google și la IBM.
Proiectul MagicHOME, filmul Un pas în urma serafimilor și volumul Copilăria lui Kaspar Hauser, printre marile reușite premiate la Gala Premiilor Radio România Cultural 2018
Luni, 19 martie, în eleganta sală a Teatrului Odeon, Radio România a premiat excelența în cultură, în cadrul celei de-a XVIII-a ediții a Galei Premiilor Radio România Cultural.
Prezentat de Daniela Ivanov și Radu Croitoru, realizatori la Radio România Cultural, show-ul, care a avut loc sub sloganul Cultura ne dă speranță!, a avut multe momente inedite, dar și emoționante, precum cel în care publicul din sală a ascultat un mesaj transmis de actrița Tamara Buciuceanu-Botez, laureată a premiului Radio România 90, în timp ce pe un ecran circular au rulat fotografii puțin cunoscute ale domniei sale.
Spectacolul a fost urmărit de ascultătorii Radio România Cultural în direct on air, dar și online pe www.radioromaniacultural.ro și pe pagina de facebook a postului.
Seara s-a încheiat cu un concert al trupei byron.
Premiile pe secțiuni:
Premiul pentru POEZIE a ajuns la Dan Coman, pentru volumul de poezie Insectarul Coman, apărut la Editura Charmides.
Premiul pentru PROZĂ i-a fost înmânat lui Bogdan-Alexandru Stănescu, pentru romanul Copilăria lui Kaspar Hauser, apărut la Editura Polirom.
Premiul pentru TEATRU i-a revenit lui Lucian Vărșăndan, pentru excelența managementului vizionar și coerența strategiei artistice a Teatrului German de Stat din Timișoara.
Premiul pentru FILM i-a fost înmânat regizorului Daniel Sandu, pentru producția Un pas în urma serafimilor.
Premiul pentru ARTE VIZUALE i-a fost decernat lui Gheorghe Rasovszky, pentru expoziția retrospectivă aNORMAL, deschisă la MNAC în noiembrie 2017.
Premiul pentru ȘTIINȚE a ajuns la echipa revistei Știință & Tehnică pentru Marea Expediție Americană, cea mai importantă expediție din istoria de peste 70 de ani a revistei Știință & Tehnică, un proiect multimedia unic în presa românească, desfăşurat între 14 și 31 august 2017, prin care trei echipe ale revistei s-au dus în Statele Unite şi au stat de vorbă cu cercetători și profesori români din Statele Unite ale Americii, cu specialiștii NASA despre cucerirea planetei Marte cu echipaj uman şi au transmis LIVE cel mai spectaculos fenomen astronomic al anului 2017, Marea Eclipsă Americană.
Premiul pentru MUZICĂ a fost revendicat de pianista Dana Ciocârlie, care a lansat Integrala pieselor pentru pian solo de Robert Schumann. Este o premieră în istoria înregistrărilor din întreaga lume – o integrală live, alcătuită din 13 CD-uri înregistrate într-o serie de concerte şi recitaluri susţinute pe parcursul a cinci ani.
Premiul pentru EDUCAȚIE a fost obținut de Asociația Astronomică Pluto, pentru Muzeul Iluziilor, un muzeu național itinerant creat între magie, știință și educație. Conceptul este unul unic în România și are un caracter interactiv – vizitatorii pot înțelege cum funcționează iluziile datorită explicațiilor oferite de ghizi. Iluzii optice, 24 de oglinzi de mari dimensiuni care deformează realitatea, o hologramă piramidală, un generator Van De Graaff și un theremin, instrumentul muzical la care poți cânta fără să îl atingi, sunt doar câteva dintre lucrurile care îi așteaptă pe vizitatori.
Premiul pentru IMPLICARE CIVICĂ a ajuns la Melania Medeleanu și Vlad Voiculescu, pentru proiectul MagicHOME, pentru faptul că, dincolo de un acasă departe de casă pentru părinții copiilor bolnavi de cancer, au pus bazele construirii unui ”împreună” fundamentat de o coeziune socială și umană fără precedent în România contemporană.
Au fost acordate și trei premii speciale:
Premiul Centenar a ajuns la Universitatea Babeș–Bolyai din Cluj Napoca.
Premiul Excelența în Cultură a mers la Filarmonica ”George Enescu”.
Premiul Radio România 90 i-a fost acordat acordat actriței Tamara Buciuceanu-Botez.
A XVIII-a ediţie a Galei Premiilor Radio România Cultural este un eveniment produs de Radio România Cultural, în parteneriat cu Teatrul Odeon și finanțat de Ministerul Culturii și Identității Naționale.
Înregistrarea evenimentului va fi difuzată de TVR 3, coproducătorul galei, sâmbătă, 24 martie, de la ora 12:00.
Să vorbim despre reciclare prin teatru
Every Can Counts România (www.everycancounts.ro), programul european dedicat reciclării dozelor din aluminiu, atrage atenţia tinerilor asupra protejării mediului printr-o manieră inedită, o piesă de teatru!
„Hope (Speranţă)” este o piesă de teatru scrisă şi jucată de şapte elevi de la Colegiul de Arte „Dinu Lipatti” din Bucureşti, sub coordonarea actriţei Monica Davidescu. Scenariul va fi pus la dispoziţia cluburilor de teatru dedicate tinerilor din toată ţara.
„Responsabilitate, respect, grijă, asta înseamnă pentru mine a recicla. Educaţia copiilor noştri în acest sens e responsabilitatea noastră. Câştigul e respectul pentru ei înşişi, pentru ceilalţi, pentru mediul înconjurător. Grija pentru aproapele nostru ne face mai buni.” Declară Monica Davidescu
Piesa pregătită de elevii Adnan Magsi, Antonio Lupu, Diana Mihalaşcu, Maria Ninu, Oltina Lungu, Danial Mohebbi, Matei Teodorof este o poveste obişnuită din viaţa tinerilor, care introduce tema ecologiei şi reciclarea dozelor din aluminiu pe înţelesul tinerilor. Audienţa recomandată: clasele V-XII. Aceasta va fi prezentată publicului tânăr pe 27 şi 28 martie, între orele 11.00 – 13.00, în Sala Mică a Palatului Naţional al Copiilor. Vizionarea este gratuită, în baza unei rezervări la adresa office@imagefactory.ro. Accesul în sala de spectacol se face în baza unei doze din aluminiu.
„Adolescenţa este o etapă importantă în viaţa fiecăruia dintre noi. Este perioada în care ne formăm deprinderi, ne clădim personalitatea și trăim poate cele mai intense experienţe. Am ales adolescenți pentru a transmite într-un mod experienţial îndemnul de a recicla și de a proteja mediul în care trăim. Ei către ei, colegii, prietenii lor, pentru că în acest mod vor înțelege mai bine ceea ce se întâmpă în jurul lor și cum pot acționa pentru a schimba totul în bine. Nepăsarea nu va mai exista în vocabularul lor după vizionarea acestei piese care le arată că prin gesturi simple și la îndemână oricui, pot salva chiar o viaţă.” Declară Adina Magsi, Director General Asociaţia Alucro – Every Can Counts.
Evenimentul este organizat în parteneriat cu Inspectoratul General al Municipiului Bucureşti şi cu sprijinul Rompack Management.
Michelle Cuevas, îndrăgita autoare de cărți pentru copii, vine în România, la invitația Grupului Editorial ART
La finalul acestei luni, îndrăgita autoare de cărți pentru copii, scriitoarea americană Michelle Cuevas, vine în România. Timp de două zile, pe 30 și pe 31 martie, Michelle Cuevas va participa la o serie de evenimente care vor avea loc atât în capitală, cât și în afara Bucureștiului. Programul include o serie variată de manifestări: întâlniri cu cititorii, ateliere de lectură și ilustrație pentru copii, dar și un eveniment dedicat profesioniștilor –o masă rotundă la care vor fi prezente, alături de autoarea americană, nume importante ale literaturii pentru copii și tineret din România.
Accesul la evenimente este gratuit, în limita locurilor disponibile.
Michelle Cuevas (n. 1982, Massachusetts) este, astăzi, un nume în ascensiune al literaturii de limbă engleză pentru copii. Autoare a șase cărți, traduse cu succes în peste 20 de țări, Cuevas este cunoscută în rândul tinerilor cititori autohtoni datorită celor două volume apărute în limba română: Confesiunile unui prieten imaginar. Memoriile lui Jacques Papier (Editura Arthur, 2016, traducere de Laura Sandu) și Destupătorul de Sticle din Ocean (Editura Vlad și Cartea cu Genius, 2017, traducere de Radu Paraschivescu), două dintre cele mai apreciate titluri ale sale – volumul Confesiunile unui prieten imaginar. Memoriile lui Jacques Papier urmează să fie ecranizat de Fox Animation, iar Destupătorul de Sticle din Ocean, bestseller absolut în Statele Unite, a fost desemnată cea mai bună carte a anului de publicațiile Time, People, The Boston Globe.
Scriitoarea semnează și scenarii de filme de animație, printre care și Follow Your Heart, prezent în selecția finală a Premiilor Oscar 2018, la secțiunea scurt metraj de animație.
În luna martie a acestui an, The Care and Feeding of a Pet Black Hole, cea mai recentă carte a autoarei, a fost inclusă în lista Inaugural Excellence in Children’s and Young Adult Science Fiction de către Library and Information Technology Association, parte a American Library Association (ALA), cea mai mare și cea mai veche asociație a bibliotecilor din lume.
Când nu scrie povești și romane, Michelle Cuevas pictează acuarele și desenează, cântă la banjo și se plimbă cu cel mai bun prieten al ei, un ciobănesc de Berna.
Programul scriitoarei Michelle Cuevas în România
(Accesul la evenimente este gratuit, în limita locurilor disponibile)
PLOIEȘTI:
Vineri, 30 martie // ora 12:30 // Teatrul pentru Copii Ciufulici
„Autor și personaj”: Întâlnire cu scriitoarea Michelle Cuevas, autoarea volumelor Confesiunile unui prieten imaginar. Memoriile lui Jacques Papier (Editura Arthur, 2016) și Destupătorul de Sticle din Ocean (Editura Vlad și Cartea cu Genius, 2017).
BUCUREȘTI:
Vineri, 30 martie // ora 18:00 // Librarium TNB
Atelier în limba engleză cu Michelle Cuevas și destinat copiilor cu vârste între 7 şi 12 ani. Pentru înscrieri, în limita locurilor disponibile, cei interesați sunt rugați să completeze formularul: https://goo.gl/forms/860ZEUNFGGZut7Bo1
Amfitrion: Matei Sâmihăian
Sâmbătă, 31 martie // ora 12:00 // Cărturești Carusel
Prezentare de carte în prezenţa autoarei și spectacol-lectură: Confesiunile unui prieten imaginar. Memoriile lui Jacques Papier (Editura Arthur, 2016) și Destupătorul de Sticle din Ocean (Editura Vlad și Cartea cu Genius, 2017).
Invitate: Ioana Nicolaie, Irina Georgescu
Amfitrion: Marius Constantinescu
Spectacolul-lectură este susținut de echipa Centrului de Teatru Educațional Replika (Mihaela Michailov, Viorel Cojanu, Silvana Negruțiu, Mihaela Rădescu)
Sâmbătă, 31 martie // ora 18:00 // Muzeul Național al Literaturii Române (Sediul Expozițional din str. Nicolae Crețulescu nr. 8)
„Don’t Tell the Grown-Ups”: Masă rotundă care își propune să investigheze ce înseamnă, în 2018, să scrii cărți pentru copii, organizată de Grupul Editorial Art şi „De Basm” – Asociația Scriitorilor pentru Copii și Tineret din România
Participă: Michelle Cuevas, Lavinia Branişte, Adina Popescu, Florentina Hojbotă
Amfitrioană: Laura Grünberg
Romanul Forma apei, de Guillermo del Toro și Daniel Kraus, în librării
Romanul Forma apei, de Guillermo del Toro și Daniel Kraus, a apărut în această săptămînă în colecția „Biblioteca Polirom”, în traducerea Veronicăi D. Niculescu.
Scrisă și regizată de Guillermo del Toro și având în distribuție actori celebri, precum Sally Hawkins, Octavia Spencer, Richard Jenkins, Michael Shannon, Doug Jones, Michael Stuhlbarg, versiunea cinematografică a romanului Forma apei/ The Shape of Water a intrat în cinematografele din România în data de 23 februarie 2018. Filmul este produs de Fox Searchlight Pictures și este distribuit în România de Odeon Cineplex.
Ecranizarea de excepție a cărții scrise de Guillermo del Toro și Daniel Kraus a cîștigat patru premii Oscar, ediția 2018: cel mai bun film, cel mai bun regizor, cea mai bună coloană sonoră (Alexandre Desplat), cea mai bună scenografie. Filmul a mai fost distins cu Leul de Aur la Festivalul de Film de la Veneţia, ediția 2017. De asemenea, pentru Forma apei, Guillermo del Toro a primit Globul de aur, precum și Premiul Bafta pentru cel mai bun regizor. Filmul a mai obținut și un premiu Bafta pentru muzica originală semnată de Alexandre Desplat.
Este anul 1962 şi Elisa Esposito, o femeie mută, rămasă orfană din copilărie, se luptă cu monotonia vieţii de îngrijitoare în schimbul de noapte la Centrul de Cercetări Aerospaţiale Occam din Baltimore. Dacă n-ar fi Zelda, o colegă de serviciu care se poartă protector cu ea, şi Giles, vecinul ei iubitor, Elisa nu ştie cum ar suporta existenţa cotidiană. Apoi, într-o noapte fatidică, Elisa vede ceea ce nu-i era îngăduit să vadă, secretul cel mai bine păzit al Centrului: un om-amfibie, capturat în Amazon şi studiat în scopurile Războiului Rece. Creatura este înspăimîntătoare, dar în acelaşi timp magnifică, capabilă să înţeleagă limbajul şi emoţiile… iar Elisa nu se poate ţine deoparte. Recurgînd la limbajul semnelor, cei doi învaţă să comunice. În scurt timp afecţiunea se transformă în dragoste, iar creatura devine singura raţiune de a trăi a Elisei.
Guillermo del Toro este unul dintre cei mai inventivi şi mai vizionari artişti ai generaţiei sale, stilul său unic reflectîndu-se în opera de regizor, scenarist, producător şi scriitor. Născut în 1964 la Guadalajara, Mexic, del Toro şi-a cîştigat recunoaşterea internaţională în 1993 cu filmul de groază Cronos, o coproducţie mexicano-americană. În 2004 a regizat thrillerul SF Hellboy. Filmul Labirintul lui Pan (2006), care îl regăseşte în tripla calitate de regizor, scenarist şi producător, a avut parte de o primire entuziastă la nivel mondial, fiind distins cu peste 40 de premii internaţionale. În 2013 a regizat şi a semnat scenariul SF-ului Pacific Rim. Cel mai recent film al său, Forma apei, a fost distins cu Leul de Aur la Festivalul de Film de la Veneţia din 2017, Globul de Aur pentru cel mai bun regizor şi pentru cea mai bună coloană sonoră, 3 premii BAFTA şi 4 premii Oscar, inclusiv pentru cel mai bun film şi cel mai bun regizor. Este coautor (alături de Chuck Hogan) al The Strain Trilogy, devenită bestseller şi ecranizată într-un serial de televiziune de succes pe postul FX, şi al Trollhunters (alături de Daniel Kraus), care a stat la baza serialului omonim de pe Netflix.
Daniel Kraus este scriitor multipremiat şi regizor. Romanele sale Rotters (2011) şi Scowler (2013) au fost distinse cu Odyssey Award. A semnat, împreună cu Guillermo del Toro, romanele Trollhunters şi Forma apei. Cărţile lui Daniel
Kraus au fost traduse în peste 15 limbi. Pentru mai multe informaţii, vizitaţi www.danielkraus.com
Colecția „Biblioteca Polirom” cuprinde peste 1000 de titluri și este coordonată de Bogdan-Alexandru Stănescu.
Nou la Polirom Junior: Lungul drum către Santa Cruz, de Michael Ende
Într-o zi mohorîtă de luni, Hermann, un băiețel de opt ani, o pornește ca în fiecare zi către școală, supărat că părinții nu-i mai dau atenție decît ca să-i spună ce nu face bine. Numai că, de data asta, drumul lui se transformă într-o aventură care îi dezvăluie o mulțime de posibilități. Ar putea să fugă din oraș și să devină gangster (Ooo, daaa, așa le-ar trebui părinților!) ori să lupte în Legiunea străină și să se umple de glorie, sau mai bine să călătorească în timp, să se îmbogățească (are-n buzunar șase mărci din care poate să facă un milion, știe și cum)… Sau să fie curajos și să salveze oameni aflați în primejdie, să se lupte cu șerpi uriași…
Mai multe despre aventurile lui Hermann, în Lungul drum către Santa Cruz, de Michael Ende, autorul bestsellerurilor Poveste fără sfîrșit și Momo, ambele apărute în mai multe ediții la Polirom.
Lungul drum către Santa Cruz a apărut în colecția „Junior” a Editurii Polirom, coordonată de Bogdan-Alexandru Stănescu.
Ilustraţii de Regina Kehn
Traducere din limba germană de Dragoş Dinulescu
Vîrsta recomandată: 8+
Michael Ende (1929-1995) este unul dintre cei mai populari autori germani de literatură pentru copii. A scris piese de teatru, poezii şi romane fantastice, dintre care multe au fost dramatizate sau ecranizate. Momo (1973; Polirom, 2012, 2016, 2017) a fost distins în 1974 cu Deutscher Jugendliteraturpreis. De acelaşi autor: Jim Knopf und Lukas der Lokomotivführer (1960), Lirum Larum Willi Warum (1978), Die unendliche Geschichte (1979; Poveste fără sfîrșit; Polirom, 2005, 2016), Der Spiegel im Spiegel. Ein Labyrinth (1984), Die Geschichte von der Schüssel und vom Löffel (1990).
În pregătire, în aceeași colecție:
25 de grame de fericire. Cum îţi poate schimba un pui de arici viaţa, de Massimo Vacchetta și Antonella Tomaselli