Știrile săptămânii: Editura Nemira lanseaza concursul de debut Valentin Nicolau; Apariţie editorială: „Discipolii zeilor de altădată”, roman SF de Ionuţ Caragea, eLiteratura; FILB, prezentat în cadrul Festivalului de la Edinburgh; Un roman tulburător: Croitoreasa de la Dachau, de Mary Chamberlain, la Editura Polirom.
Editura Nemira lanseaza concursul de debut Valentin Nicolau
Odată cu aniversarea a 24 de ani de la înfiinţare, editura Nemira lansează concursul de debut în proză care va purta numele “Valentin Nicolau”, în memoria fondatorului editurii.
Editorul şi scriitorul Valentin Nicolau a promovat încă de la început nume importante din cultura şi literatura română de astăzi. Astfel, la editura Nemira au debutat Horia-Roman Patapievici, cu volumul de eseuri Cerul văzut prin lentilă, în acelaşi an, a fost publicat post mortem, Ioan Petru Culianu cu monografia Mircea Eliade, apoi Radu Aldulescu, Lucian Vasilescu, Petre Barbu sau Radu Jörgensen.
Portofoliul de autori români clasici sau contemporani publicaţi de Valentin Nicolau îi cuprinde pe scriitorii Mircea Nedelciu, Mircea Horia Simionescu, Ştefan Agopian, Ion Băieşu, George Banu, Sorin Antohi, Paul Goma, Şerban Foarţă, Simona Popescu, Mihai Sin sau Emil Brumaru.
Juriul va fi format din scriitorul Sebastian A. Corn (care a câştigat premiul pentru debut Nemira în 1996), criticul literar Cosmin Ciotloş şi Dana Ionescu, redactor-şef al editurii Nemira.
Aceştia vor alege doi finalişti, dar decizia finală le aparţine cititorilor Nemira, care vor putea vota cele două romane pe blogul editurii Nemira, după titlu, rezumat şi 3 pagini la alegerea autorilor.
Romanul câştigător va fi publicat la editura Nemira în primăvara lui 2016 şi va fi lansat în cadrul Salonului Internaţional de carte Bookfest.
Regulament concurs:
Pot trimite manuscrise doar autorii care nu au mai au romane publicate, indiferent de vârstă şi indiferent dacă au mai publicat proze scurte sau fragmente de roman în antologii sau online.
Se acceptă manuscrise de ficţiune literară, ficţiune comercială, science-fiction şi fantasy, thriller, poliţist.
Manuscrisele se trimit până la 15 decembrie 2015, la adresa de email manuscris@nemira.ro, cu subiectul „Pentru concursul de debut Valentin Nicolau 2015″.
Juriul alege doi finalişti care vor fi anunţaţi pe 18 ianuarie 2016.
Între 18 ianuarie şi 1 februarie, cititorii vor putea vota pe blogul editurii Nemira unul dintre cele două romane (sinopsis + 10 pagini).
Câştigătorul va fi anunţat pe 2 februarie.
Cerinţe de redactare a manuscrisului: documentul să fie trimis în format .doc, Times New Roman cu diacritice, font 12, spaţiere 1,5.
Dimensiune acceptată: minim 200.000 – maxim 700.000 de semne cu spaţii.
Apariţie editorială: „Discipolii zeilor de altădată”, roman SF de Ionuţ Caragea, eLiteratura, Bucureşti, 2015
Editura eLiteratura din Bucureşti a publicat în august 2015 romanul de ficţiune „Discipolii zeilor de altădată”, semnat de Ionuţ Caragea. Romanul de 198 pagini este o ediţie revizuită a seriei „Uezen” (Uezen şi alte povestiri, Conştiinţa lui Uezen şi Echilibrul lumilor, ed. Fides, 2010-2011), având în plus şi o continuare de două capitole. Prefaţa este semnată de criticul literar Maria-Ana Tupan, iar ilustraţia copertei a fost realizată de graficianul Miklós János Dénes. Romanul se poate comanda de la editura eLiteratura (e-mail: office@epublishers.info sau tel: 0722 156 408). În scurt timp va fi disponibil şi în librării.
Scurtă prezentare a autorului:
Ionuţ Caragea s-a născut pe 12 aprilie 1975 la Constanţa. Este poet, prozator, critic, editor, autor de aforisme şi promotor cultural. Este membru al Uniunii Scriitorilor din România, membru al Academiei Româno-Americane de Arte şi Ştiinţe, membru al Elis – Reţeaua românilor remarcabili din lume etc. În perioada 2003-2011 a trăit în Montréal, Canada, devenind cetăţean canadian în anul 2008. A fondat pe 16 iulie 2008, împreună cu poetul Adrian Erbiceanu, Asociaţia Scriitorilor de Limbă Română din Québec şi Editura ASLRQ. În februarie 2012 s-a întors în România şi s-a stabilit la Oradea. A publicat peste 30 de cărţi, fiind considerat de critica literară unul dintre liderii generaţiei poetice douămiiste şi unul dintre cei mai atipici scriitori de care dispune în prezent România. Biografia detaliată poate fi citită pe situl oficial al autorului: www.ionutcaragea.ro
Prezentarea romanului de pe coperta a IV-a
Democles, stăpânul Celestiei, a creat primele fiinţe umanoide pe planeta Eden, oferindu-le darul nemuririi. Edenienii urmau ascensiunea pe calea luminii şi răspândeau viaţa în univers. Dar, odată cu transformarea soarelui Uta’H în stea roşie, edenienii încep să se îmbolnăvească şi să moară. Pentru a preveni totala dispariţie, construiesc Arka şi trec prin Megara, cea mai apropiată gaură de vierme. Însă foarte puţini ajung la noua destinaţie.
Anuk, unul dintre supravieţuitori, se supune ordinelor lui Z’Davaar, stăpânul întunericului, şi începe distrugerea celorlalţi edenieni, încercând s-o readucă la viaţă pe Asiria, iubita sa care murise pe timpul călătoriei. Numai pământeanul Lerman Kruger, exilat pe Nede, o planetă deşertică, are puterea să se împotrivească armatei lui Anuk, având sprijinul edenienilor Mud şi Uezen…
Pe timpul unei bătălii spaţiale din apropierea planetei Nede, apare fisura dintre universul material şi lumea de apoi, provocată de arma fără precedent a pământenilor: bomba cu suflete. Astfel, universul este invadat de creaturile întunericului – umbrele şi demonii din Obscuris şi Purgatoriu – acestea fiind urmărite de îngerii conduşi de Ethiel, mâna dreaptă a lui Democles…
„Discipolii zeilor de altădată” este un roman science-fiction despre trecutul, prezentul şi viitorul unui univers recreat în întregime de un autor cu imaginaţie debordantă, în care realul, virtualul şi mitologia se împletesc armonios, pe fondul unei fascinante analize psiho-filozofice. Este una din puţinele cărţi serioase ale genului din România, carte care a confirmat şi peste ocean, fiind tradusă şi publicată la o editură americană de prestigiu
Fragment din prefaţa romanului
« Romanul aparţine Noului Val de SF, în accepţiunea lansată de Judith Merril în anii ’60, de “ficţiune speculativă”: povestiri menite să exploreze şi să descopere, prin proiecţie, extrapolare, analogie, experiment ipotetic pe hârtie, ceva despre natura omului, universului, realităţii. Autorul lui Uezen compensează caracterul futurist al peisajului, recuzitei, tehnologiei genetice şi al zborurilor intergalactice prin familiaritatea analogiilor (de obicei, răsturnate, negative) cu o tradiţie esoterică de diverse provenienţe: biblică, hermetică, gnostică… (…) Am putea compara dilema din miezul acestei intrigi cu reevaluarea condiţiei umane în lumina teoriilor eredităţii de la sfârşitul secolului al nouăsprezecelea. Zola sau Thomas Hardy, care doreau să scrie “roman ştiinţific”, se confruntau cu dificultatea de a crea personaje înzestrate cu liberul arbitru ce defineşte condiţia umană şi, în acelaşi timp, determinate în mod absolut de factori genetici. Aşa cum Tess refuză să ştie ceva despre strămoşi, pentru a nu descoperi că repetă viaţa altcuiva, citim şi în Uezen o declaraţie de independenţă a unei… clone faţă de originalul său, clamându-şi dreptul la destin diferit, propriu. (…) Folosind scenariul biblic drept cadru de referinţă al unei bune părţi din umanitate, Ionuţ Caragea a refuzat să dea Ştiinţei, mai ales celei aliate cu Puterea, tributul pretins, precum scriitorii naturalişti ai secolului trecut… » (Prof. Univ. Dr. Maria-Ana TUPAN)
FILB, prezentat în cadrul Festivalului de la Edinburgh
Festivalul Internațional de Literatură de la București (FILB) va fi prezentat în cadrul Festivalului de la Edinburgh, cel mai semnificativ eveniment de acest gen din întreaga lume.
Despre cele 7 ediții ale FILB și istoria proiectului va vorbi la Edinburgh, pe 24 august, Oana Boca Stănescu unul dintre cei 3 membri fondatori:
„Festivalul de la Edinburgh este un «training» necesar, pe care, într-o lume ideală, orice manager cultural ar fi bine să-l parcurgă. Sînt o norocoasă că am șansa de a încerca să înțeleg cum e posibil să gestionezi prezența a peste 30.000 de artiști din peste 70 de țări în cadrul unui singur proiect. Apoi, mă bucur că am ocazia să aflu, la fața locului, mai multe despre spațiul literar britanic, zona culturală dinspre au sosit cei mai mulți invitați ai FILB de-a lungul celor 7 ediții.
Iar faptul că voi prezenta public, la Edinburgh, micul nostru festival, asta mi se pare aproape ireal!” (Oana Boca Stănescu)
Alături de organizatori de festivaluri literare din Columbia, Palestina sau India, Oana Boca se numără pe lista celor 11 manageri culturali selectați să participe la ediția din acest an a Festivalului de la Edinburgh, în cadrul „Momentum”, Programul Delegaților Internaționali din cadrul Festivalurilor din Edinburgh, realizat de British Council Scoția în parteneriat cu Festivals Edinburgh și Creative Scotland, cu sprijinul Primăriei orașului Edinburgh, Event Scotland și guvernului scoțian. Instituția care a înscris proiectul în compețiție și care susține deplasarea Oanei Boca Stănescu în Scoția este British Council România, unul dintre cei mai importanți parteneri ai FILB de-a lungul timpului.
De-a lungul celor 7 ediții, FILB a prilejuit iubitorilor de literatură din capitală întîlnirea cu 76 de scriitori din 23 de țări, nume de primă mărime ale literaturii contemporane.
În urmă cu două luni, cea de a VII-a ediție a Festivalului Internațional de Literatură de la București (FILB) a fost recompensată cu Premiul al II-a la secțiunea „Artă și Cultură” în cadrul Galei Societății Civile, ediția cu numărul XIII.
Festivalul International de Literatura Bucuresti – „FILB” – este astăzi cel mai important festival independent internațional de literatură din România. Un proiect inițiat în 2008, FILB încercă să rescrie harta culturală a Europei, prin întîlniri, ce includ lecturi publice, dezbateri și dialog – „Re-Writing the Map of Europe”, acesta este sloganul festivalului. Diversitatea este conceptul ce stă la baza teoretică a întîlnirilor, intenția noastră fiind aceea de a deconstrui ideea preconcepută că un trecut așezat sub circumstanțe istorice asemănătoare va da naștere unor produse culturale identice. Scriitorii invitați la Festival rescriu granițele unui trecut comun, și o fac într-o Europă care e în plină rescriere. Ediția din 2014 a FILB a reprezintat cea mai importantă etapă din istoria Festivalului: a fost ediția cei mai mulți scriitori invitați – 19 autori, de pe 3 continente și 10 țări: Brazilia, Palestina, Malta, Ucraina, Marea Britanie, Italia, Ungaria, Elveția, Republica Moldova și România. Ediția cu numărul 7 a reunit, în mod simbolic, 7 evenimente, fiind prima care a inclus, pe lîngă evenimentele dedicate literaturii mainstream, și evenimente dedicate literaturii SF & F. De asemenea, în cadrul FILB 7, British Council România a găzduit o seară literară dedicată literaturii SF, avîndu-i ca invitați pe Paul McAuley și Richard K. Morgan, evenimentul transmis online, o noutate, atît din punctul de vedere al tematicii dezbaterilor, cît și al faptului că evenimentul a fost accesibil inclusiv publicului din afara Bucureștiului.
Festivalul Internațional de Literatură de la București (FILB) este un proiect organizat sub umbrela Asociației Headsome Communication, echipa organizatorică din prezent reunindu-i pe: Bogdan-Alexandru Stănescu, Vasile Ernu, Oana Boca și Ioana Gruenwald. Site-ul oficial al proiectului: www.filb.ro.
Festivalul de la Edinburgh – prima ediție coordonată de irlandezul Fergus Linehan – se derulează anul acesta între 7 și 31 august, cuprinzând aproximativ 150 de evenimente teatrale, muzicale, literare, de stradă și de interior, desfășurate în mai toate spațiile culturale și publice din capitala scoțiană și avînd pe afiș nume și companii de prim rang din întreaga lume.
Oana Boca Stănescu este manager cultural și consultant în comunicare, cu o experiență de 13 ani, fondatoarea Headsome Communication, prima agenție de comunicare din România specializată în proiectele de promovare a lecturii.
Un roman tulburător: Croitoreasa de la Dachau, de Mary Chamberlain
Eroina romanului Croitoreasa de la Dachau este o frumoasă londoneză, Ada Vaughan, care nutreşte ambiţia de a deveni modistă, cu un atelier care să-i poarte numele. Şi visul ei nu este, poate, prea greu de îndeplinit, fiindcă talentul nu-i lipseşte
Se întîmplă însă că la 19 ani, cîţi are în 1939, Ada întîlneşte un bărbat fermecător, pe Stanislaus von Lieben. Cînd află că Stanislaus e conte, visurilor sale li se adaugă strălucirea unei lumi în care, săracă, Ada nu păşise încă. Îndrăgostită de acest bărbat şarmant, fata îi acceptă invitaţia de a pleca împreună la Paris.
Călătoria romantică sfîrşeşte însă în promiscuitate şi haos: izbucneşte războiul, Stanislaus dă la iveală lucruri pe care, în naivitatea ei, Ada nu le putuse bănui, iar în drumul său prin viaţă va cunoaşte singurătatea femeii părăsite, asumarea regulilor traiului într-o mănăstire fără a fi călugăriţă şi apoi prizonieratul german. Va supravieţui războiului graţie talentului ce nu îi poate fi luat.
Roman emoţionant despre inocenţa primei iubiri, despre război şi puterea de a-i supravieţui, Croitoreasa de la Dachau, de Mary Chamberlain, a apărut în colecţia „Biblioteca Polirom”, traducere din limba engleză şi note de Bogdan Coşa. Volumul este disponibil şi în ediţie digitală.
„Contextul marcat de cel de-al Doilea Război Mondial e uimitor de bine schiţat. După lectura romanului rămîne însă imaginea impresionantă a Adei Vaughan, cu voinţa, pasiunea şi slăbiciunile ei.” (Cecilia Ekbäck)
Mary Chamberlain s-a născut la Londra şi a studiat relaţii şi politici internaţionale la University of Edinburgh şi London School of Economics. A debutat în 1975, iar de atunci a publicat numeroase cărţi cu tematică istorică, biografii, studii de feminism. Este, de asemenea, profesor emerit de istorie a caraibilor la Oxford Brookes University. A locuit şi a lucrat în Marea Britanie şi în Insulele Caraibe, a absolvit cunoscutul curs de creative writing de la Royal Holloway, University of London, iar în prezent trăieşte în capitala Marii Britanii alături de actualul soţ, Stein Ringen, sociolog norvegian. Croitoreasa de la Dachau este ultima ei carte publicată.
Colecția „Biblioteca Polirom” numără pînă în prezent peste 1.000 de titluri și este coordonată de Bogdan-Alexandru Stănescu.