Știrile săptămânii: Noutăți la Editura Univers-Alberto Mussa, Clarice Lispector, Eduardo Caballero;Numărul zero, de Umberto Eco, în librăriile din România; ElectroLive Session 2015, cel mai important Festival de Muzică electronică şi Arte vizuale din Moldova, debutează la Iaşi, în 22-23 mai; Teatru și umanitate-Noaptea One man show-ului.
Noutăți la Editura Univers-Alberto Mussa, Clarice Lispector, Eduardo Caballero
Alt nume, altă uşă, de Eduardo Caballero. Prefață de Jesús Ferrero, Traducere și note de Iulia Bobăilă
„Iată o carte pe care să o citeşti încet şi cu inima strânsă, o carte pe care să o simţi aşa cum simţi ploaia bătând darabana pe geamurile unui azil situat chiar aici şi, în acelaşi timp, la hotarele visului: acest tărâm atât de îndepărtat şi, în acelaşi timp, atât de al nostru.
O zeiţă stranie pare să domine universul acestei opere singulare: boala, în multiplele ei variante, fizice şi mentale, fără a uita că fiecare boală are o ieşire, uneori spre lumina cea mai neaşteptată, alteori spre cea mai neaşteptată umbră.
Ne aflăm în faţa unei cărţi pline de delicateţe şi de moderaţie, care‑şi trage vitalitatea din realism, din umanitate şi, în acelaşi timp, din delir, şi care s‑ar putea citi ca un roman polifonic, înţesat de voci care vorbesc în noapte.“ Jesús Ferrero (în Prefaţă)
Eduardo Caballero s‑a născut în 1968 în Madrid, unde a studiat literatura la celebra Escuela de Letras, fondată de Alejandro Gándara. A publicat: în 1999 romanul Camino del Mar, în 2014 volumul de povestiri Otro nombre, otra puerta (Alt nume, altă uşă) şi în 2015 romanul Ahora que no estás. Câteva dintre povestirile lui au fost traduse în română şi au apărut în revista Dilemateca.
Patimile după G.H., de Clarice Lispector. Traducere și note de Dan Munteanu Colan. Colecția Globus
Considerată de mulţi dintre criticii care i‑au studiat opera drept capodopera ei, Patimile după G.H. este cartea despre care şi Clarice Lispector considera că i‑a împlinit cel mai bine propriile exigenţe de scriitoare. Roman mistic şi filosofic, set de exerciţii spirituale în căutarea non‑sinelui ascuns în miezul sinelui, Patimile după G.H. pune pe marginea abisului o femeie, una dintre femeile lumii, dar şi femeia din toate femeile.
Păşind pragul unei camere dosnice din propriul apartament, G.H., o sculptoriţă a cărei viaţă, bine organizată, are acum o neaşteptată breşă, păşeşte într‑o altă stare mentală, o altă conştiinţă a lumii. Dincolo de prag găseşte un semn tulburător lăsat în urmă de servitoarea mereu ignorată, care tocmai şi‑a dat demisia: un desen simplu pe perete, reprezentând un bărbat, o femeie şi un câine. Suntem în Brazilia, unde un asemenea semn nu e niciodată inocent. Nici măcar pentru o artistă sofisticată şi mondenă. În urma umilei servitoare cu pielea întunecată, G.H. se va confrunta şi cu un mesaj întrupat: un gândac bătrân, atât de bătrân încât este martorul întregii istorii umane, pe care o precede şi căreia îi va supravieţui. Efortul ei trepidant de a înţelege mesajul, de a‑l încorpora, de a gândi, de a discerne limita limbajului şi a propriei capacităţi de a gândi în limitele limbajului este transpus într‑una dintre cele mai frumoase, în austeritatea ei, cărţi ale secolului trecut. O răvăşitoare aventură intelectuală, la care bine ar fi să nu se încumete, aşa cum cere autoarea în avertismentul de la început, decât persoanele cu suflet format. Suflet, nu altceva.
Clarice Lispector (1920 – 1977) s‑a născut într‑o familie de evrei în Ucraina. Familia a emigrat în Brazilia pe când ea avea mai puţin de un an. A studiat Dreptul în Rio de Janeiro. A publicat peste douăzeci de cărţi: romane, proză scurtă, literatură pentru copii, eseuri şi culegeri de articole de presă. A fost căsătorită cu un diplomat şi l‑a însoţit ani de zile în misiunile sale în Europa. La douăzeci și trei de ani, publicarea primului ei roman, Aproape de inima vijelioasă a lumii, i‑a adus celebritatea peste noapte. Printre cele mai cunoscute titluri ale ei, se numără romanele Patimile după G.H. (A Paixão segundo G.H., 1964), Água Viva (1973), Ora stelei (A hora da Estrela, 1974), Un suflu de viaţă (Um Sopro de Vida, 1978). Este adesea numită „marea vrăjitoare a literaturii braziliene”.
Tronul reginei Jinga, de Alberto Mussa. Traducere de Laura Bădescu
Alberto Mussa s‑a născut în Rio de Janeiro, Brazilia, în 1961. A studiat matematica, apoi limbi străine (între care araba, tupi și Yoruba), a predat pentru o vreme poezie preislamică la Universitatea din Rio de Janeiro, a lucrat ca lexicograf și traducător. A debutat în 1997 cu volumul de povestiri Ẹlẹgbara, urmat de romanele O trono da rainha Jinga (Tronul reginei Jinga – 1999) și Enigma lui Qaf (publicat în 2004, i‑a adus autorului său traducerea în engleză, franceză și în alte câteva limbi, precum și premiile „Casa de las Americas“ și Premiul Criticilor de Artă São Paulo). Mișcarea pendulară (2011) a obținut Premiul Machado de Assis pentru cel mai bun roman al anului. Toate aceste titluri au apărut la Editura Univers.
Enigma unor crime sângeroase din secolul al XVII‑lea, tradiţii africane aduse de sclavi, o confrerie secretă – toate acestea se împletesc în firul unei poveşti spuse de diferiţi protagonişti, într‑un amestec de perspective şi rase care redă însăşi esenţa Braziliei. Iar deasupra tuturor se profilează figura misterioasei regine Jinga.
Ẹlẹgbara, de Alberto Mussa. Traducere de Laura Bădescu și Anca Ferro
Alberto Mussa s‑a născut în Rio de Janeiro, Brazilia, în 1961. A studiat matematica, apoi limbi străine (între care araba, tupi și Yoruba), a predat pentru o vreme poezie preislamică la Universitatea din Rio de Janeiro, a lucrat ca lexicograf și traducător. A debutat în 1997 cu volumul de povestiri Ẹlẹgbara, urmat de romanele O trono da rainha Jinga (Tronul reginei Jinga – 1999) și Enigma lui Qaf (publicat în 2004, i‑a adus autorului său traducerea în engleză, franceză și în alte câteva limbi, precum și premiile „Casa de las Americas“ și Premiul Criticilor de Artă São Paulo). Mișcarea pendulară (2011) a obținut Premiul Machado de Assis pentru cel mai bun roman al anului. Toate aceste titluri au apărut la Editura Univers.
Cele zece povestiri din volumul de debut al lui Alberto Mussa amestecă – într‑o manieră care va deveni o marcă a scriitorului – evenimentele istorice, mitologia şi ficţiunea, plimbându‑l pe cititor din zorii omenirii până în contemporaneitate şi din Europa până în Africa şi Brazilia şi oferindu‑i tabloul fantastic şi uneori crud creat de întâlnirea dintre aceste culturi.
Numărul zero, de Umberto Eco, în librăriile din România
În anii ’90, un om de afaceri dubios strînge un grup de ziarişti pentru a pregăti un număr de probă – numărul zero – al unui cotidian dedicat mai puţin informării publicului, cît şantajului şi discreditărilor.
Unul dintre redactori, cu vizibile tendinţe paranoice, se învîrte printr-un Milano halucinant (în imaginaţia lui) şi reconstituie istoria celor cincizeci de ani trecuţi de la încheierea celui de-al Doilea Război Mondial pornind de la un plan urzit în jurul cadavrului terciuit al unui fals Mussolini.
O atmosferă de conspiraţie învăluie totul, sînt invocate Operaţiunea Gladio, loja masonică Propaganda Due, asasinatul papei Ioan Paul I, lovitura de stat a lui Junio Valerio Borghese, CIA etc.
Apoi, pe cea mai strîmtă şi mai rău famată străduţă din Milano, e descoperit un cadavru, iar între cei doi protagonişti – un scriitor-fantomă falit şi o jurnalistă nevoită să lucreze în presa mondenă pentru a-şi ajuta familia – se naşte o firavă poveste de dragoste.
Mai multe, în noul roman al lui Umberto Eco, Numărul zero, apărut în „Biblioteca Polirom”, traducere din limba italiană și note de Ștefania Mincu.
Numărul zero va fi lansat duminică, 24 mai, la ora 15.00, la standul Editurii Polirom, din cadrul Salonului Internațional al Cărții Bookfest, ediție 2015. Programul complet de evenimente, aici.
„Odată cu atmosfera specifică romanelor lui Eco, Numărul zero lasă să se vadă, cu o amară eficienţă, partea întunecată a vieţii Italiei de la începutul anilor ’90. Povestea e plasată la Milano, în plin scandal Tangentopoli şi în mijlocul investigaţiilor din ancheta Mani pulite. În haosul politic provocat de această anchetă, un om de afaceri pune pe picioare un ziar gîndit să alimenteze calomnii la adresa adversarilor săi şi să-i şantajeze pe potentaţii zilei. Ziarul este o maşină de împroşcat noroi cu nimic diferită de ceea ce vedem astăzi. Acesta este cadrul în care Eco reconstruieşte, urmărind întîmplările prin care trec protagoniştii romanului, evenimentele cele mai putrede şi intrigile cele mai tulburătoare din istoria Italiei postbelice.” (Panorama)
„Umberto Eco foloseşte anii ’90 ca pe o metaforă perfectă a vremurilor noastre. Acei ani reprezintă simptomul de netăgăduit al unei maladii grave, de a considera normal ceea ce nu e: ilegalităţile, nenorocirile, comploturile, atentatele cu bombă puse pe seama «roşiilor» cînd, în realitate, sînt gîndite de «negri», cu complicitatea lumii politice care a păstrat întotdeauna tăcerea. La rîndul lor, ziarele ar fi putut să dezmintă, să declanşeze investigaţii; n-au făcut-o. S-au retras în umbră, preferînd să-şi plece capul în faţa patronului.” (la Repubblica)
Umberto Eco (n. 1932) este, în anii ’60, unul dintre reprezentanţii de frunte ai avangardei culturale italiene. A predat la cele mai faimoase universităţi din lume, devenind Doctor Honoris Causa a peste cincizeci dintre ele. A scris romane devenite în scurt timp celebre, studii de semiotică, estetică şi teorie literară şi numeroase articole cu teme dintre cele mai diverse. Din opera sa, la Editura Polirom au apărut, printre altele: În căutarea limbii perfecte, Numele trandafirului, Misterioasa flacără a reginei Loana, Trei povestiri, Pendulul lui Foucault, Cum se face o teză de licenţă, Limitele interpretării, A spune cam acelaşi lucru. Experienţe de traducere, Insula din ziua de ieri, De la arbore spre labirint. Studii istorice despre semn şi interpretare, Kant şi ornitorincul, Cum ne construim duşmanul, Confesiunile unui tînăr romancier, Cimitirul din Praga.
„Biblioteca Polirom” este coordonată de Bogdan-Alexandru Stănescu și numără în prezent peste 1000 de titluri.
ElectroLive Session 2015, cel mai important Festival de Muzică electronică şi Arte vizuale din Moldova, debutează la Iaşi, în 22-23 mai
ElectroLive Session, primul Festival Internaţional de Muzică electronică şi Arte vizuale şi totodată cel mai important eveniment din regiunea de Nord-Est a ţării, debutează la Iaşi, vineri 22 mai 2015, începând cu ora 21.00. Centrul Expoziţional MOLDOVA, cel mai modern şi provocator spațiu pe care Iaşul îl deţine în acest moment, va fi gazda ediţiei de anul acesta.
Cu certitudine, evenimentul anului în domeniul muzicii electronice, ElectroLive Session, promite o ediţie energizantă şi efervescentă, avându-i invitați pe unii dintre cei mai fresh şi impresionanți artiști români şi internaționali din zonele fierbinți ale muzicii electronice de calitate.
„Make the city sound better” sau cum va deveni Iașul plin de ritm timp de două nopți
Sub motto-ul „Make the city sound better”, vor exploda pe scena ieșeană cele mai noi şi inovatoare sound-uri, pline de ritm şi captivante, făcându-se auzită muzica noului trend din regatul unit al electronicii. Line up-ul de excepţie este întregit de vizualuri surprinzătoare şi platforme de imagine neconvenționale, conceptul festivalului fiind completat de spațiul „mind-blowing”, care va oferi un univers impresionant celor ce doresc să trăiască experiențe la un nivel inedit.
Iubitorii muzicii electronice sunt invitaţi să petreacă două nopți memorabile alături de artiștii de renume, care vor propune noi viziuni asupra producției şi versiunii live a muzicii electronice contemporane.
TELEPOPMUSIK, EXTRAWELT, THROWING SNOW și ZAMILSKA vin pe scena ElectroLiveSession Iași
ElectroLive Session îi aduce pentru prima dată la Iaşi pe francezii de la TELEPOPMUSIK, una dintre cele mai importante trupe de muzică electronică din lume, cu un palmares de peste jumătate de milion de albume vândute pe glob de-a lungul carierei. Alături de ei, dar pentru prima oară în România, şi-a confirmat prezenţa EXTRAWELT, nume de referință în avangarda selectă a muzicii electronice germane, plasat în pole position la categoria „Best Live Act 2014” de „Faze”, revista cu cel mai mare tiraj din Germania. Din Marea Britanie, ajunge la Iaşi THROWING SNOW, londonezul electro, alesul caselor de producție și al celor mai cunoscute radio-uri din Londra. Tot o premieră este ZAMILSKA, un adevărat fenomen al muzicii electronice, căreia i se oferă titlul de „regină a muzicii techno poloneze” în urma lansării, în 2014, a albumului său de debut, „Untune”.
ROCHIȚE, grupul care-a încântat lumea-ntreagă, vine la ElectroLiveSession
Invitaţi din „crème de la crème” a muzicii electronice romaneşti vor întregi această armadă a explorării sunetului augmentat de tehnologie: ROCHIŢE, unul dintre cele mai interesante grupuri de muzică electronică şi poate cel mai bine păstrat secret al scenei muzicale româneşti, apreciat în festivaluri şi evenimente de prestigiu din Londra, Berlin, Haga, Roma, Viena; VLAD CAIA, producător în mare ascensiune care, alături de Cristi Cons, a înființat proiectul SIT, impresionând ringuri de dans din întreaga lume, propriul lor label, Amphia, aflându-se în prim-planul muzicii electronice din România; TOMMA ALISTAR, nume relativ nou pe scena muzicii electronice româneşti, producător învăluit în mister şi totodată un proiect incitant ce combină beat-urile cu puls de dans, spaţialitatea nordică şi melodicitatea instrumentală; CASETOFOANE, cel mai nou experiment românesc care trasează noi coordonate pentru viitorul muzicii electronice, recondiționând beat-uri retro și tot ce e expirat din muzica disco a anilor ’80; CĂLIN, bucureşteanul recunoscut pentru colajele de sound-uri armonioase, în care se regăsesc stiluri muzicale diferite adunate preponderant în jurul genului Electronica. Şi nu în ultimul rând vom fi fascinaţi de Silviu Vişan aka DREAMREC, stâlpul de temelie al VJing-ului românesc, artist complex implicat în proiecte din cele mai diverse, de la video şi graphic design, la instalaţii concept alaturi de colectivul Apparatus 22 şi ANDREI COZLAC, cel mai valoros artist vizual ieşean, ale cărui proiecte de dată recentă au implicat importante colaborări cu renumitul regizor Radu Afrim.
Informații utile ElectroLiveSession
Bileterie
Abonamente în avans: 60 lei/ 2 zile, se pot achiziţiona de pe www.iabilet.ro , din reţeaua de distribuţie IaBilet şi din locaţiile partenere: Underground the Pub, Cafeneaua Acaju, Teos Cafe, Cărtureşti- Palas Mall, Stud Pass – Iulius Mall
Abonamente în seara festivalului: 80 lei/2 zile, se pot achiziţiona de la intrare.
Bilete: 45 lei/seară, disponibile doar la intrare, în ambele seri ale festivalului.
Teatru și umanitate-Noaptea One man show-ului
Pe 19 mai, de la ora 20:00 În Culise organizează o nouă ediție a Nopții One Man Show-ului în cadrul căreia spectatorii se vor putea delecta cu trei spectacole-povești, care scot în evidență importanța teatrului în viața oamenilor. Spectatorii sunt așteptați în atmosfera artsy și underground din Copper’s Pub (Bd. Hristo Botev 25).
One Man Show-ul reprezintă o provocare atât pentru actor, cât și pentru spectator. Fiind mai mult decât un simplu spectacol, prin monodramă actorul se pune în valoare pe scenă și se spovedește în fața publicului său. Se creează astfel o relație unică, în care intimitatea joacă rolul principal. În această ediție, Noaptea One Man Show-ului prezintă trei show-uri cu accente comice, dominate însă de mesaje foarte puternice. Evenimentul va fi completat de intreludii muzicale susținute de trupa TRIP.
Walk in Beauty reprezintă o celebrare a pământului și a popoarelor sale, urmărind evoluția umanității și estetica fundamentală a sensibilității umane. Spectacolul include secvențe speciale de muzică, imagini inovatoare proiectate, o corporalitate expresivă și profundă, precum și poezie pură, construind un omagiu adus culturii strămoșilor noștri, dar și un manifest antrenant care redă încrederea în frumusețea oamenilor de astăzi. O călătorie prin evoluția și viitorul omenirii, o lungă noapte de imaginație artisitică, un răspuns dat lumii contemporane care dorește să redea speranța și bucuria în Creația naturală. Cu Cosminei Soare, regizat de Geoffrey Sykes.
Actorul este o comedie care îți arată o față mai puțin cunoscută a acestei meserii – atunci când proiectele întârzie să apară, actorul se transformă într-un om lipsit de scrupule și face orice să supraviețuiască și să-și continue menirea. Iar spectatorii nu pot decât să se amuze de absurdul situației! Bazat pe textul ”Telegrama”, al lui Aldo Nicolaj, cu Alex Vlad, în regia lui Cristian Bajora.
Scrisori către Rita: The Show este o comedie erotică ce prezintă viața unui bărbat care-și găsește refugiul în sexul cu foarte multe femei. Toate gândurile necurate ale acestui bărbat antierou sunt ascultate de femeile din viața lui care sunt întruchipate prin prezența sexy a Ritei, o nimfă contemporană goală, dar pictată, care te ține cu sufletul la gură pe tot parcursul reprezentației. Un text de Ștefan Caraman. Cu Ștefan Nistor și Andreea Stafie. Regia Cristian Bajora.
Intrarea la eveniment este 60 lei (include un shot), iar rezervarea este obligatorie la 0735 026 762 sau http://inculise.ro/rezervari-online.