Filme Filme americane

Thriller-ul britanic al lui Hitchcock realizat la Hollywood: Suspicion (1941)

Suspicion (1941) – Suspiciune
Regia: Alfred Hitchcock
Distribuția: Cary Grant, Joan Fontaine

‘Suspicion’ realizat în 1941 este unul dintre primele filme realizate de Hitchcock după ce trecuse oceanul și se stabilise în Statele Unite. În distribuție apar două dintre marile vedete ale Hollywood-ului acelor timpuri, dar Cary Grant era și el englez, iar Joan Fontaine, născută la Tokyo, avea și ea un tată britanic. Se poate spune că, în mare măsură, acest film poate fi considerat ca unul dintre filmele finale ale seriei sale de filme britanice, sau ca aparținând unei perioade de tranziție spre Hollywood. Dat fiind că Hitchcock filma încă în acea perioada aproape exclusiv în studiouri face ca plasarea acțiunii în Anglia să nu fi fost o problemă. În plus, ne aflăm în 1941, an în care Statele Unite nu intraseră încă în război, în timp ce Anglia se afla în al treilea an al confruntării cu Germania lui Hitler. ‘Suspicion’, thriller britanic cu tente sociale, probabil că nu ar fi putut fi realizat în acel an dacă Hitchcock rămânea în Anglia. Iar dacă ar fi fost realizat, probabil că ar fi arătat altfel, căci într-unul dintre episoadele faimoase ale istoriei cinematografiei, finalul filmului a fost schimbat la presiunea producătorilor, în stil Hollywood din cel care fusese prevăzut în scenariul original și în filmul după care a fost adaptata cartea.

‘Suspicion’ începe că o destul de banală poveste de ascensiune socială bazată pe fraudă. Johnnie Aysgarth (Cary Grant) care este un dandy scăpătat, împătimit al jocurilor de noroc, își folosește farmecele personale pentru a o prinde în mreje și a se căsători cu Lina (Joan Fontaine), naiva moștenitoare a unei averi presupus consistente. Toată lumea din jur și din sala de cinema vede cu cine are de-a face, doar Joan nu, și iremediabil, cei doi se căsătoresc. Îndoielile și dezamăgirile încep imediat după luna de miere. Căsătoria fiind contrară voinței părinților, moștenirea se va lăsa așteptată. Lina începe să aibă îndoieli în legătură cu Johnnie și dubiile se confirmă din ce în ce mai mult. Atunci când partenerul de afaceri (dubioase) al lui Johnnie moare, Lina suspectează că este vorba despre o crimă și că ea ar putea fi următoarea victima. Suspiciuni îndreptățite sau comportarea paranoică a unei femei cam naive care se vede înșelată de cel de care se îndrăgostise?

Nu este vorba despre unul dintre cele mai reușite filme ale lui Hitchcock, dar sunt prezente aici multe dintre caracteristicile care aveau să se lege mai bine în filmele care aveau să urmeze. Construcția gradată a suspense-ului include elemente și personaje interesante (un joc gen ‘scrabble’ în care se formează cuvântul ‘murder’, o autoare de romane polițiste, un expert în otrăvuri). Apar și câteva filmări în natură, inclusiv perspectivele verticale care vor juca un rol important în câteva filme ulterioare. Nu lipsesc nici o scenă în tren și una de bal, doua dintre mediile favoritele ale lui Hitchcock. În fine, avem aici, faimoasa scenă a paharului de lapte radiind albul din interior.

Cinematografia în general este însă prea neutră și jocul actorilor prea teatral. Cary Grant și Joan Fontaine erau deja personalități prea puternice pentru a putea fi ținuți în frâuri de Hitchcock, și ceea ce în ochii producătorilor adăuga atracție filmului, până la urma cred că a dăunat artistic. Cei doi erau actori excelenți, dar stilul lor extrovertit nu se potrivea cu atmosfera filmelor lui Hitchcock. Cât despre final, el schimba toată perspectiva. Daca ar fi rămas finalul din carte, filmul ar fi fost un ‘noir’ classic, povestit interesant, din punctul de vedere al victimei. Finalul din film este, paradoxal, mai deschis. Truffaut prefera acest final, îl considera probabil chiar ‘modern’ argumentând că spectatorul este lăsat să ghicească ceea ce se întâmplă în continuare. Hitchcock însuși a fost de o altă părere. În cadrul final al filmului o mașină face o întoarcere de 180 de grade pe o șosea. ‘Așa am fost obligat să fac și eu’ pare a ne spune maestrul și nouă, spectatorilor.

Nota: 7/10

(Sursă fotografii: IMDb.com, https://gonewiththetwins.com/new/suspicion-1941/)

Articole similare

Caravana terorii: Caravana cinematografică (2009)

Dan Romascanu

Prin blogosfera cinefilă (25 noiembrie – 1 decembrie 2019)

Dan Romascanu

O perspectivă feministă a unei legende feminine spusă de multe ori: The Countess (2009)

Dan Romascanu

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult