The Danish Girl (2015)
Regia: Tom Hooper
Distribuția: Eddie Redmayne, Alicia Vikander, Amber Heard, Matthias Schoenaerts
Noua dramă a lui Tom Hooper, cel care a regizat filme foarte apreciate precum „The King’s Speech” sau „Les Miserables”, este inspirată, la bază, de fapte reale, înfățișând povestea artistului danez Einar Wegener (jucat de Eddie Redmayne) care, cu sprijinul soției sale Gerda (în film: Alicia Vikander), a suferit prima operație de schimbare de sex din lume, devenind astfel Lili Elbe și rămânând și astăzi un adevărat simbol al comunității LGBT.
Cei doi soți sunt pictori, însă rata de success este diferită: Einar este peisagist și are un succes incredibil în Danemarca, iar soția, Gerda, face portrete, fără însă ca lucrările să îi fie expuse. Conștientizarea existenței lui Lili începe ca un joc între cei doi soți, când el, pentru a o ajuta pe ea să completeze tabloul unei dansatoare, încearcă o pereche de ciorapi și de pantofi, ținând pe piept și rochia acesteia.
Filmul lui Hooper poate fi considerat deopotrivă bun și slab, în funcție de ce anume captează mai întâi interesul spectatorului sau în funcție de așteptările pe care acesta le are. Pe de o parte, avem performanța lui Eddie Redmayne care, împletită cu accentul pe care regizorul îl pune pe detalii ce semnalează viitoarea schimbare a artistului, își merită cu siguranță nominalizarea la Oscar. Pe de altă parte însă, aceeași performanță a actorului poate fi văzută, probabil în special de membrii comunității LGBT, ca fiind una prea stingheră, iar felul în care se desfășoară povestea în film ca fiind unul repezit în sensul în care asistăm strict la drama omului care nu poate fi înțeles pentru că resimte nu orice incompatibilitate, ci una la nivel biologic, fiind astfel etichetat ca un deviant. Ca o notă personală, pare că filmul pune în umbră expunerea curajului necesar conștientizării acestei incompatibilități între trup și suflet, dar și un soi de imagine triumfală pe care artistul ar trebui s-o capete întocmai datorită curajului, în special când nu exista o mișcare de susținere a oamenilor ca Wegener.
Filmul mi s-a părut o adevărata încântare pentru retină datorită calităților lui Redmayne și a anumitor scene create de Hooper: insistența pe mâinile pictorului la atingerea materialului rochiei care semnalează că deja asistăm la un proces de profundă schimbare lăuntrică a personajului, mai târziu asupra acelorași mâini care încearcă să imite mișcările mâinilor de femeie, felul în care, și aici Redmayne se descurcă incredibil, ochii lui Einar devin lacomi după aspectele care contribuie la imaginea femeii, dar mai ales faptul că se poate sesiza ușor o schimbare: întreaga alură a artistului se schimbă, trăsăturile chiar par să devină mai fine. De asemenea, trecerea de la o scenă la alta se face prin imagini scurte care dau senzația unor adevărate tablouri, unele dintre acestea fiind de o frumusețe incredibilă, cum ar fi scena în care Einar mimează mișcările unei prostituate.
De asemenea, rolul interpretat de Alicia Vikander îl completează foarte bine pe cel al lui Redmayne căci există chimie, există acel click între cei doi care să convingă ochiul privitorului că la mijloc se află o căsătorie stabilă, bazată pe un fel de dragoste cum vedem numai în cărți, între doi artiști care se sprijină unul pe celălalt. Iar Vikander reușește să interpreteze cu brio personajul pentru care miza nu e ceva la fel de spectaculos precum identitatea personală, ci ceva mai banal, angrenat în cotidian, și anume, căsătoria. Înarmată cu compătimire și cu o stăpânire de sine uluitoare, Gerda Aliciei Vikander nu doar asistă la drama soțului ei, ci îl susține până la capăt, aducând chiar un ajutor (Hans Axgil), atât pentru cel devenit Lili, cât și pentru ea însăși după ce se obișnuiește cu gândul că soțul său nu mai e.
Recomand filmul în primul rând pentru ceea ce reprezintă povestea, apoi pentru delectarea vizuală, pentru jocul lui Redmayne, dar și pentru situația în care se află Gerda în această poveste, de soție aflată în derivă, însă nu cred că filmul este pentru cei care așteaptă replici memorabile, răsturnări de situație sau spectaculosul de tip Hollywood. Nu, filmul acesta prezintă drama celor doi soți așa cum se întâmplă și în viață, în liniște.
Nota: 9,5/10
[yframe url=’https://www.youtube.com/watch?v=d88APYIGkjk’]