The Apprentice (2004-2012)
Creat de Mark Burnett
Distribuţia: Donald Trump, Ivanka Trump, George Ross, Carolyn Kepcher, Donald Trump Jr., Robin Himmler, Amanda Miller, Andi Rowntree
„The Apprentice”, serialul original american cu Donald Trump, este unul din cele mai apreciate, populare şi remarcabile din istoria televiziuni americane. Rolul absolut revoluţionar pe care l-a avut este confirmat de:
- cele 4 premii pentru cel mai bun serial;
- cele 9 nominalizări la Emmy pe care le-a avut de-a lungul timpului;
- cele 5 seriale care au fost realizate în SUA, Australia, Noua Zeelandă, Irlanda şi Marea Britanie sub acelaşi brand;
- cele 12 sezoane în 8 ani care îl fac unul din cele mai longevive reality shows difuzate în SUA. Al treisprezecelea sezon a fost confirmat;
- audienţa de milioane de telespectatori care aşteaptă cu sufletul la gură fiecare episod în premieră pe NBC.
Trebuie să mărturisesc că de mulţi ani, acesta a rămas serialul meu preferat. Încă din 2004, am avut primul contact cu serialul, când unul din profesorii cu care am interacţionat în timpul facultăţii a pus primul episod spre vizionare într-un seminar, discutând apoi următoarea oră cu studenţii pe marginea lui. Pot să spun că toată lumea era încântată. Parcă era electricitate în jur. Mulţi din colegii mei erau absolut încântaţi, iar pasiunea pentru „The Apprentice” era contagioasă. Într-un semestru din 2006, la una din grupele la care participam, cred că nu era săptămână să treacă în care să nu găseşti măcar un student cu „The Apprentice” asupra lui. Numai din câte ştiu eu, doi prieteni chiar s-au luat la întrecere care vede mai repede fiecare episod. Era frecventă întrebarea: „ai cumva DVD-urile cu The Apprentice? Poţi să mi le împrumuţi şi mie?” şi răspunsul: „Nu, i le-am împrumutat lui cutare.”
Trebuie să specific de la bun început că un reality show funcţionează după alte principii decât cele artistice, deoarece este un produs de infotainment. Valoarea sa educativă şi de divertisment primează înaintea oricăror alte considerente. Câtă informaţie şi cât divertisment livrează fiecare serie TV depinde de la caz la caz. Acestea fiind precizate, publicul deja este constituit de o nişă de spectatori cu studii superioare, cu interes pentru comerţ şi business şi cu capacitatea de a înţelege complexitatea şi mizele sarcinilor care sunt în discuţie.
După părerea mea, „The Apprentice” este un show foarte valoros tocmai pentru că fiecare episod oferă (cel puţin) o lecţie de business şi arată cum funcţionează competiţia şi cooperarea între oameni de succes care adesea deja sunt milionari în $ şi experţi în câmpul lor de activitate. Pentru cei care nu au accesul fie la educaţie superioară de top (cum ar fi un MBA), la o comunitate profesionistă de business (cum ar fi Junior Chambers International, Open Coffee sau InterNations, ca să dau câteva exemple cunoscute în Bucureşti) sau la cărţi de specialitate în limba engleză, „The Apprentice” poate fi un substitut sau un punct de pornire în aplicarea antreprenoriatului, marketingului, vânzărilor şi domeniului imobiliarelor.
În fiecare an, între 1-2 milioane de aplicanţi din întreaga lume sunt triaţi pentru a fi între cei 16-18 participanţi aleşi pentru un sezon de 11-18 episoade care au o durată variabilă. Participanţii sunt împărţiţi în două echipe, fiecare cu câte un manager de proiect, care în fiecare săptămână primesc câte o sarcină de business. În urma evaluării rezultatelor, fie calitativ, fie cantitativ, există o echipă care pierde şi una care câştigă. Câştigătorii primesc o recompensă. Echipa ce pierde este chemată în „the boardroom” (sala de consiliu) pentru a stabili care este participantul care a contribuit cel mai mult la pierdere. În punctul culminant al fiecărui episod, acesta este concediat.
Atunci când rămân doar 4 candidaţi, aceştia sunt supuşi unei probe eliminatorii, care variază de la sezon la sezon şi are scopul de a stabili participanţii la finala spectaculoasă, care se desfăşoară live. Finaliştii sunt judecaţi pe marginea întregii lor performanţe pe parcursul serialului, iar câştigătorul primeşte o slujbă de conducere în cadrul unei companii deţinute de Donald Trump, pentru (cel puţin) 1 an, cu un salariu anual de 250.000 $.
Donald Trump este unul din cei mai bogaţi oameni de afaceri din lume şi deţine un impresionant imperiu american. Numele lui a fost vehiculat inclusiv pentru preşedenţia SUA, deşi nu a candidat niciodată. Trump este considerat de unii un megalomaniac feroce şi mulţi îl detesează şi îl critică pentru metodele nemiloase prin care îşi construieşte succesul. Totuşi, lăsând la o parte personalitatea sa, deciziile şi argumentele pe baza cărora concediază şi angajează sunt solide. Trump nu concediază pe nimeni în acest serial fără să ofere un motiv bun. Fie că eşti sau nu de acord, legile după care operează sunt cele de business, iar experienţa a demonstrat că folosirea acestor legi duce la succes în carieră, succes financiar şi celebritate.
Serialul este fascinant, după părerea mea în special pentru trei mari categorii profesionale: antreprenori, marketeri şi specialişti în resurse umane.
Majoritatea candidaţilor sunt antreprenori, manageri sau liber-profesionişti, cu alte cuvinte oameni care stăpânesc afaceri şi branduri de succes şi care se proclamă self-made millionaires. După cum Trump însuşi insistă adesea: „faptul că aţi ajuns aici, din peste 1-2 milioane de oameni care au aplicat [numai în ultimul an], înseamnă deja că sunteţi cei mai buni dintre cei mai buni”. Desigur, personal, nu cred că succesul în afaceri cu toate subscalele sale este unicul criteriu pentru alegerea candidaţilor, ci se iau în considerare, probabil şi care sunt candidaţii care „ar da bine pe sticlă”. Chiar şi aşa, fiecare participant are nişte realizări remarcabile în spate care se obţin cu mult efort şi know-how. Aşadar, fiţi atenţi cum gândesc, cum se comportă şi ce decizii iau aceşti antreprenori, pentru că se prea poate să vă inspire în a evita greşelile lor şi a le reproduce succesul.
Majoritatea sarcinilor au legătură cu promovarea sau vânzarea unor servicii sau produse, de la comercializarea de hot-dog sau limonadă pe străzile New York-ului până la creare de produse noi şi renovare de imobile. Cine câştigă cei mai mulţi bani sau cine face cea mai bună promovare pentru un produs, câştigă. Spectatorii care vor să îşi măsoare performanţa în creativitate sau vânzări pot să îşi dea cu părerea cu privire la care echipă a performat mai bine şi de ce, înainte de a afla cum au fost judecaţi în fiecare episod.
Mult din ce se vede pe ecran ţine de o dinamică umană. Oameni din medii diferite, cu valori şi atitudini diferite, concurează atât în echipe cât şi individual pentru a câştiga. Tu pe cine ai concedia şi pentru ce motiv? Cine crezi că a făcut o treabă mai bună? Ce dinamică a contribuit la concedierea unui anume candidat? Multe întrebări utile pentru a verifica dacă gândeşti precum Donald Trump într-un interviu pentru o slujbă. Mult din valoarea de piaţă a unui recrutor stă în capacitatea sa de predicţie, pe baza cunoştinţelor teoretice, a experienţei, a cunoaşterii pieţei şi clienţilor. „The Apprentice” este un bun material de antrenament pentru toate acestea.
Pentru cadrele didactice şi studenţii la ştiinţe economice, ştiinţe ale comunicării, psihologie şi alte arii vecine, „The Apprentice” oferă o nesfârşită sursă de inspiraţie şi studiu, pe care merită să o exploraţi cu pixul şi un caiet la îndemână. Aceasta este perioada în care aveţi timp să învăţaţi pe îndelete cum se fac afacerile în lumea reală, la un nivel înalt.
În toată această vâltoare, ţin să vă amintesc că aici avem un spectacol, în care Donald Trump este un actor. Vedem, cel mai adesea, partea sclipitoare, impresionantă a personalităţii sale şi mai puţin aceea întunecată, care este adusă mai curând la adresa publicului prin documentare precum „You’ve Been Trumped”, al cărui trailer îl puteţi vedea aici, dar despre asta cu altă ocazie. Dacă nu îl apreciaţi ca personalitate sau ca om de afaceri, atunci trebuie să recunoaşteţi măcar că îşi face rolul foarte bine.
Vedem în ultima vreme tot mai multe thrillere financiare sau corporatiste, în care suspansul este dat de mai multe personaje care poartă discuţii aprinse într-o sală a unei corporaţii: Michael Clayton (R: Tony Gilroy, 2007), The Informant! (R: Steven Soderbergh, 2009), Margin Call (R: J.C. Chandor, 2011), Too Big to Fail (R. Curtis Hanson, 2011), Arbitrage (R: Nicholas Jarecki), Cosmopolis (R: David Cronenberg, 2012), care fără îndoială reprezintă o reflecţie a realităţii contemporane. Dar să ţineţi minte că înainte de acestea, a fost Donald Trump şi al său de neuitat… „The Apprentice”.
Vă recomand să cumpăraţi DVD-urile cu sezoanele de pe internet. Merită. Primul sezon costă pe Amazon doar 1 $!!!. Primele 7 sezoane costă doar 41 $. Primele 11 sezoane costă cam 110 $. Dacă veţi căuta, veţi găsi oferte (mai) bune pentru toate episoadele din serial. Cu banii pentru cumpărăturile pentru 1-2 săptămâni la hypermarket puteţi să cumpăraţi o videotecă din care să învăţaţi ani de zile!
2 comments
Arata si fata pentru televiziune ce-i drept, o fi stilistul lui de vina?
[…] Apprentice” got launched in the US, it sprung all around the world. I have written a review of the original show [ro, […]