Parasite (2019) – Gisaengchung
Regia: Joon-ho Bong
Distribuția: Kang-ho Song, Sun-kyun Lee, Yeo-jeong Jo
Abia am trecut de jumătatea anului 2019, dar cred că pot marca faptul că am trăit evenimentul cinematografic al anului sau cel puțin unul dintre evenimentele importante ale anului cinematografic. Este vorba despre filmul regizorului corean Joon-ho Bong, ‘Gisaengchung’ / ‘Parazit’. A primit deja ‘Palme d’Or’ la festivalul de la Cannes și de această dată alegerea juriului mi se pare extrem de adecvată. ‘Parazit’ este o operă cinematografică profundă și complexă, care nu ezită să pună întrebări dureroase despre diferențele uriașe dintre clasele sociale și prejudecățile adânci care le despart pe acestea în lumea de astăzi, dar o face într-un mod elegant și expresiv, cu imagini și personaje care au șanse să rămână mult timp in memoria spectatorilor, determinându-i pe aceștia să reflecteze dar și antrenându-i într-o poveste captivantă.
În centrul acțiunii filmului se află două familii din Coreea de Sud de astăzi, aflate la cele două extreme ale societății. Familia Park trăiește într-o vila spațioasă și luxoasă, plină de opere de artă și înconjurată de verdeață, el fiind CEO al unei mari companii, ea o casnică răsfățată, copiii, o fată și un băiat și mai răsfățați. Cu toții sunt înconjurați de servitori, șoferi, tutori pentru copii. Familia Ki trăiește înghesuită într-un demi-sol insalubru, părinții sunt șomeri, copiii sunt tineri inteligenți, dar cu puține șanse de a-și depăși condiția socială din cauza sărăciei. Locuințele celor două familii joacă un rol însemnat în poveste, luxul și ordinea vilei familiei Park ascunde secrete, iar dezordinea claustrofobică a locuinței familiei Ki este similară cu cea a familiei din filmul ‘Shoplifters’ al japonezului Hirokazu Koreeda.
Destinele familiilor se intersectează întâmplător atunci când băiatul familiei sărace devine (cu ajutorul unor referințe falsificate) meditatorul fiicei familiei bogate. Pe măsură ce relațiile se intensifica diferențele culturale par a se diminua, familia mai puțin norocoasă fiind egală sau chiar superioară și în adaptarea la viață și în interacțiile culturale. Cam până la jumătatea filmului spectatorii asista la o satiră socială in stil lejer, un fel de poveste ‘familie bogată contra familie săracă’. Și atunci totul se schimbă.
Cu câteva săptămâni în urmă, scriind despre un alt film coreean, remarcam faptul că multe dintre filmele venite de acolo sfidează catalogarea pe genuri și combină diversele stiluri în mozaicuri originale și surprinzătoare. ‘Parazit’ este încă un exemplu în acest sens. Avem aici satiră socială manifestă, melodramă, comedie, dragoste între adolescenți, horror în stil gotic, comentarii despre artă, o catastrofă naturală, sărăcie neorealistă și bogăție de telenovele. Sunt citați cinematografic Stanley Kubrick și Yorgos Lanthimos. Tendința firească a spectatorului de a lua partea opresaților în conflictul de clasă care se desfășoară în față noastră este pusă la încercare de întâmplările care se succed pe ecran. ‘Parazit’ este un film jucat excelent și filmat cu stil, o poveste cu multe ramificații și înțelesuri, care nu va fi ușor uitată de spectatori și care le dă material de gândit în legătură cu societatea și lumea în care trăim.
Nota: 9/10
(Sursă fotografii: Youtube.com, Polygon.com, TheGuardian.com)