-Cristian Caloian scrie la ‘liternet.ro’ despre ‘Călătoria fantastică a Maronei’, filmul animat al Ancai Damian pe care l-a vazut la Animest, 2019: ‘Ca multe filme de animaţie în care conţinutul se îmbină fericit cu forma, Călătoria Fantastică a Maronei este o experienţă plăcută şi instructivă pentru cei mari şi pentru cei mici deopotrivă. Cei mici învaţă empatia faţă de animale şi află despre greutăţile prin care trec sufletele acestor prieteni credincioşi. La rândul lor, cei mari intră într-un univers grafic aparte. Acestora, filmul le oferă şi o mostră de „înţelepciune canină” despre fericire, care e „invers ca la oameni, ce vor mereu altceva decât ce au. Câinii vor ca lucrurile să rămână exact la fel. Oamenii numesc asta a visa. Eu [Marona] numesc asta a nu şti să fii fericit”.’
-La ‘Pseudokinematikos’ am citit o cronica la ‘Arest’ al lui Andrei Cohn: ‘Filmul scris și regizat de Andrei Cohn (și produs de Mandragora) este o felie de Gulag, de „zonă” în care nu se poate închipui ceva mai cumplit — plasat într-o vreme când ziarele din România nu scriau despre atrocitățile din închisori nici măcar cu litere de-o șchioapă, scriau doar că viața pe tot cuprinsul țării a devenit tot mai bună și chiar „socialistă, multilateral dezvoltată”. „Unde-aș putea vedea ceva despre noi, despre noi, cei umiliți și obidiți în celule insalubre de către torționari de ocazie?” se va fi întrebat arhitectul Dinu Neagu (Alexandru Papadopol), între două reprize de samavolnică „re-educare” de către colegul său de celulă, Vali (Iulian Postelnicu, într-un rol ce pare o amplificare mult nuanțată a partiturii sale din Un etaj mai jos), care acceptase să-l tortureze până la moarte în schimbul promisiunii de a fi eliberat condiționat din închisoare cu un an mai devreme. Răspunsul avea să vină peste treizeci și ceva de ani: în cele 126 de minute ale filmului Arest. Povestea, filmată de Andrei Butică, conține trimiteri clare la cazul inginerului Babu Ursu, asasinat și el în închisoare — pe la mijlocul anilor ’80 — de un pușcăriaș de drept comun, la ordinul Securității.’
-Andrei Bangu scrie la ‘filmreporter.ro’ despre ‘Ad Astra’: ‘Ad Astra al lui James Gray este cel mai indie film de studio al anului. A fost făcut posibil în principal graţie lui Brad Pitt, acest actor-superstar care tot vrea să le arate pretenţioşilor că nu e un fotomodel, ci un om cu ambiţii şi resurse (şi gust), şi tot nu reuşeşte – e ocazional expediat ca un “stoic plăvan”. Pitt face aici cel mai bun rol al carierei sale, dar cine nu a crezut în el până acum, probabil că nu o va face nici cu ocazia asta (şi nici în viitor).’
-Emil Calinescu de la CinEmil a vazut ‘Joker’: ‘Strict cinematografic, filmul e aproape perfect. Nu doar ca Joaquin Phoenix exceleaza, dar mai avem si un Robert de Niro ce aduce aminte de vremurile sale bune. Si, de fapt, cred ca acesta a fost si secretul: pune un actor experimentat si important precum Robert de Niro langa unul care i-ar putea fi fiu si cel din urma va juca mult mai bine. Mult, mult mai bine. Sa ne intelegem: un rol greu, pe care putini actori il pot duce pana la capat.’
-LazOrtansa de la ‘Filme care merita vazute’ a vazut ‘Satantango’ regizat de Bela Tarr, film inspirat de romanul scriitorului maghiar László Krasznahorkai. Am citit cartea, nu am vazut inca filmul, iata opinia ei: ‘Imaginea , rezultatul unor filmări excelente, surprinde detaliat în nuanțarea umbrelor intermediare între alb și negru, semnificative, dar, și planuri generale. Sunetul diversificat de la muzică ce romanțează, sau, din,contra, intensifică parodia , până la sunete repetitive: mugetul sfâșietor al vacilor, zumzetul enervant al muștelor, ticăitul exasperant al orologiului,crează un tablou complex al mizeriei, promiscuității. Interpretarea este veridică, personajele foarte bine conturate. Lentoarea ritmului amintește de scenele meditative tarkovszkiene.’
Recenzii filme pe Filme-carti.ro în această săptămână:
-”Exhibition on Screen: David Hockney at the Royal Academy of Arts” (2017)
-”Joker” (2019)
–”Teroriska” (2019)
–”Chungking Express” (1994)
–”MO” (2019)
–”Tel Aviv on Fire” (2018)
(Sursă fotografii: Agenda.Liternet.ro, Impawards.com, Cinemil.ro)