Il racconto dei racconti – Tale of Tales (2015)
Regia: Matteo Garrone
Distribuția: Salma Hayek, Vincent Cassel, Toby Jones, John C. Reilly
‘Il racconto dei racconti’ (sau ‘Tale of Tales’ în versiunea engleză) realizat în 2015 demonstrează odată în plus că Matteo Garrone este unul dintre cei mai semnificativi regizori italieni ai momentului, capabil să abordeze genuri diverse cu siguranță și o perfecta stăpânire a mijloacelor de exprimare, aducându-și în același timp contribuțiile și viziunea sa personală în fiecare dintre filmele sale. Bazat, dar fără să adapteze fidel, pe trei din povestirile colecției lui Giambattista Basile, un echivalent italian al fraților Grimm, filmul lui Garrone construiește o galerie de personaje colorate și credibile, iar în jurul lor o lume populata cu monștri și castele medievale, cu pasiuni și violență, în care spectatorul este transportat și absorbit de-al lungul celor mai bine de două ore de proiecție. Combinația dintre basme și horror, prezentă în subtext și în interpretările cinematografice mai îndrăznețe ale basmelor fraților Grimm este aici explicită, iar rezultatul este chiar mai mult decât o colecție de basme pentru adulți.
Cele trei povestiri sunt relatate intercalat și independent, ele intâlnindu-se într-o scenă finală care nu are impact asupra firelor narative separate, unite fiind prin spațiul de legendă în care se petrec – un Ev Mediu târziu care coexistă cu lumea legendelor cu regi și prințese care trăiesc în castele înconjurate de păduri populate de animale, monștri și căpcăuni. Regii și prințesele celor trei regate, care sunt eroii povestirilor, suferă din cauza acelorași boli existențiale și traume de care este bântuită omenirea până în ziua de astăzi, dar pentru a se confrunta cu acestea au la îndemână magia și vrăjile în locul științelor și experților contemporani. Un rege și o regină nu pot avea copii și soluția le este sugerată de un călugăr sau poate vrăjitor care le propune un târg faustian. Rezultatul va fi nașterea a doi gemeni printr-o zămislire pe care astăzi am numi-o artificială, ale căror destine vor fi unite în ciuda diferențelor de rang.
Un alt rege își petrece nopțile în desfrâu, până când aude o voce de femeie care îl farmecă, dar ea nu aparține exact tinerei fecioare pe care și-o imaginase el. În fine, regele celui de-al treilea regat întreține un purice ca animal de companie cu consecințe dezastruoase, inclusiv pentru unica sa fiică trimisă la măritiș cu un căpcăun care rezolvă problema gen oracol care era condiția dobândirii mâinii prințesei. Poveștile au loc într-un decor de legende creat de Alessia Anfuso, personajele sunt îmbrăcate în costumele magnifice și extrem de precise în detalii create de Massimo Cantini Parrini, și totul este filmat superb de Peter Suchitzky. Remarcabilă este folosirea efectelor clasice de studio cinematografic și foarte puțin a graficii computerizate.
Fiecare dintre aceste povesti are echivalente în lumea basmelor pe care le cunoaștem, dar scenariștii care au adoptat poveștile lui Basile evită căile bătute. Cei doi gemeni nu-și vor schimba identitățile ca în ‘Print și cerșetor’, căpcăunul se va dovedi crud și violent până la sfârșit spre deosebire de prințul blestemat din ‘Frumoasa și Bestia’ și doar întoarcerea în tinerețe se va dovedi trecătoare ca în ‘Tinerețe fară bătrânețe’. De multe ori întorsăturile narative includ o doza de violență naturalistă și de ‘horror’ dar acestea sunt ambalate în frumusețe și expresivitate cinematografică. Remarcabilă este profunzimea psihologică a majorității personajelor, rezultat al scrierii inteligente și al talentului actorilor. Regina întruchipată de Salma Hayek evoluează de la o soție iubitoare care este gata de orice pentru a da naștere unui copil la o văduvă neagră și o mamă acaparatoare. Toby Jones și Bebe Cave întruchipează un cuplu tată – fiică în care el, regele, este acaparat de pasiunile sale ezoterice, iar ea, prințesă, trebuie să găsească singură forța de a face fata unor încercări cumplite. Singurul talent risipit mi s-a părut a fi cel al lui Vincent Cassel, un actor care mie îmi place mult, dar care aici nu a putut depăși limitările rolului unui rege obsedat sexual până la nivel de ridicol, personaj căruia nu i-a adăugat nimic din inteligența și farmecul său obișnuit.
Începutul și finalul încadrează poveștile într-un spațiu de legendă povestită în bâlciurile populare, dar nu este vorba exact despre basmele nevinovate care ne-au fost povestite în copilărie.
Nota: 8/10
(Sursă fotografii: IMDb.com, virgoletteblog.it)