Regia: Alexandru Solomon
Cu: Dan Voiculescu, Ioan Niculae, George Copos, George Padure, Dan Diaconescu, Dinu Patriciu, George Becali.
Documentarul lui Alexandru Solomon a iesit in aceasta saptamana pe ecranele romanesti. Delia Marc l-a vazut in avanpremiera si a scris o cronica detaliata si inspirata insotita de fise documentare ale principalilor ‘eroi’. Multe nu am de adaugat la cele scrise de ea, voi face doar cateva observatii personale.
Versiunea pe care am vazut-o eu a fost transmisa pe ARTE in jurul datei de 1 decembrie 2009, la 20 de ani de la rasturnarea regimului comunist din Romania. Este vorba se pare de o versiune prescurtata, de numai vreo 60 de minute a filmului care va apare pe ecranele romanesti in zilele urmatoare. Banuiesc ca structura filmului a fost pastrata, dar unele dintre episoade au fost omise.
Regizorul Alexandru Solomon face si el in acest film un bilant – este vorba despre bilantul a doua decenii de capitalism romanesc. Cel care este ‘invitat’ sa faca bilantul nu este altul decat dictatorul executat in decembrie 1989. Ce ar fi, se intreaba autorii filmului, daca Ceausescu ar ateriza in aeronava sa prezidentiala cunoscuta din atatea telejurnale pre-decembriste si cosmaruri post-decembriste intr-o ‘vizita de lucru’ in Romania de astazi? Teza cu care autorii filmului incearca sa-si conduca audienta este ca dictatorul nu ar fi chiar atat de mirat. In definitiv, cei care conduc astazi Romania au preluat de la vechiul regim o parte dintre metodele si au folosit banii acumulati de capurile vechiului regim si structurile sale politice si de represiune. Mentalitatile au ramas si ele aceleasi, dar in cadrul acestui proces a fost distrusa infrastructura (justificata economic sau nu) si au fost sleite resursele naturale ale tarii.
Cinematografic filmul este impartit in episoade, care fiecare dintre ele poate fi considerat un portret al unuia dintre maganatii noi ai Romaniei de astazi. Majoritatea dintre ei par sa fi colaborat de buna voie dand interviuri detaliate, expunandu-si biografiile si istoria succesului lor. Intre episoade segmente de legatira in stilul filmelor animate ale anilor 70 sau 80, concepute cu umor si intarind in mod grafic ideile expuse in comentariul vorbit. Daca atmosfera generala a filmului si atitudinea explicit tezista amintesc filmele lui Michael Moore, interludiile echilibreaza si balanseaza tonul general si acorda filmului tolnul de detasare si umorul necesar pentru o asimilare mai usoara a materialului documentar care altfel nu ar fi usor la vizionare.
Cu tot ambalajul estetic mesajul filmului este profund pesimist si judecata starii in care se afla astazi Romania, si mai ales a varfurilor puterii financiare si economice a tarii deosebit de aspra. Si totusi, chiar daca concluzia la prima vedere este ceva de genul ca nimic nu s-a schimbat, nu in bine in orice caz, ceva totusi cred ca s-a schimbat. Un film ca cel al lui Alexandru Solomon nu ar fi pututu niciodata fi realizat si difuzat pe vremea vechiului regim.