Nerve (2016)
Regia: Henry Joost, Ariel Schulman
Distribuția: Emma Roberts, Dave Franco, Emily Meade
În 2016, când au realizat ‘Nerve’, Henry Joost și Ariel Schulman aveau deja în filmografia comună seriile 3 și 4 din ciclul horror ‘Paranormal Activity’ precum și ‘Catfish’, un documentar de succes care se ocupa de relațiile romantice înfiripate online și pericolele acestora. ‘Nerve’ este o combinație a acestor două genuri și mai mult decât atât, adăugând elemente de romantică adolescentină și de jocuri crude de realitate de genul ‘adevăr sau provocare’. Este stilul de filme care poate fi vizionat pur și simplu pentru destindere, mai ales de amatorii unuia dintre aceste genuri, sau care poate fi vizionat și ca un avertisment despre acapararea spațiului public și al celui privat de către rețelele sociale care transformă Internetul dintr-o medie de comunicare într-un spațiu alternativ care acaparează și controlează întreagă existență. Combinația aceasta hibridă funcționează în anumite momente neașteptat de bine în ‘Nerve’.
Filmul începe ca o poveste despre studenți de colegiu căutându-și drumul în viață și mai ales pe ei înșiși. Sunt conectați cu toții la magicul spațiu al Internetului, și pentru divertisment, și pentru că acolo se desfășoară o mare parte din viața lor sociala. Eroina principală – o fată pe nume Vee – se conectează – răspunzând provocării unei prietene – la un joc de rețea numit ‘Nerve’ care împarte lumea în ‘jucători’ și ‘observatori’. ‘Jucătorii’ accepta provocări, ‘observatorii’ îi urmăresc oriunde, pariază și îi recompensează pe cei care își îndeplinesc misiunile, care devin din ce în ce mai periculoase. În decurs de câteva ore, jocul o absoarbe pe Vee, care nu numai că trece pragul virtual dintre ‘observatori’ și ‘jucători’ dar și limita fizică – interzisă de disciplina de familie impusă de mama ei – dintre suburbia Staten Island și Manhattan, lăsându-se absorbită de joc și de marea metropola care devin zone ale pericolelor odată cu creșterea mizelor și a recompenselor în joc.
La fel ca multe alte filme de gen, ‘Nerve’ folosește cu iscusință elemente împrumutate din grafica jocurilor digitale, dând spectatorilor impresia imersiva că urmăresc un asemenea joc. Emma Roberts care interpretează rolul lui Vee și Dave Franco, în rolul partenerului, adversarului, și inevitabil, al interesului ei romantic, sunt amândoi foarte potriviți și își joacă rolurile cu farmec și personalitate. Povestea este destul de interesantă pentru o buna parte din film, cu excepția poate a parții finale care surprinde tocmai prin lipsa de inventivitate care a caracterizat restul filmului. Cum ar trebui să ne raportăm la filme ca ‘Nerve’? Să le luăm în serios sau să le tratăm ca filme de divertisment care doar folosesc formatul? Depinde până la urmă de fiecare dintre spectatori. La 12 ani după ‘Catfish’ și la 5 ani după ‘Nerve’ se poate spune că prezenta rețelelor sociale în viața noastră doar a crescut, utilizarea și beneficiile pe care le aduc s-au amplificat, dar au devenit mai evidente și pericolele. Până la urmă, și în ceea ce privește Internetul și rețelele sociale, și în ceea ce privește acest gen de filme, răspunsurile depind de noi. ‘Observatori’ sau ‘Jucători’?
Disponibil pe Netflix.
Nota: 5/10
(Sursă fotografii: IMDb.com, Thefrontrowreviewer.wordpress.com)