Filme Filme europene

Drumul nu pare să ducă nicăieri: Wrong Move (1975)

Falsche Bewegung (1975) – Wrong Move
Regia: Wim Wenders
Distribuția: Rüdiger Vogler, Hanna Schygulla, Nastassja Kinski, Hans Christian Blech

Timpul nu lucrează întotdeauna în favoarea filmelor. Al doilea film pe care l-am văzut în cadrul retrospectivei Wim Wenders la cinemateca locală a fost ‘Wrong Move’ (titlul original în germană este ‘Falsche Bewegung’), care aparține ciclului de trei ‘road movies’ create de regizor la începutul carierei sale în anii ’70. Este unul dintre acele cazuri în care ca iubitor de film poți recunoaște multe dintre ideile și reperele culturale pe care se bazează filmul și poți identifica semne ale evoluției ulterioare a regizorului. Lipsește însă vibrația și chiar și o mare parte din interes, căci problemele Germaniei postbelice nu mai sunt în mare parte actuale, iar stilul încărcat cu dialoguri în care se combină existențialismul cu experiențele de scriitor ale lui Goethe nu produc nicio rezonanță pentru spectatorii de astăzi.

Cei care l-au citit pe Goethe știu că Wilhelm Meister este eroul unui roman al lui Goethe în care eroul, un tânăr scriitor în devenire, străbate viitoarea Germanie de la nord la sud, într-o călătorie de inițiere intelectuală și auto-descoperire, încercând să-și găsească resursele scriitoricești dar în special emoționale necesare profesiunii sale. Acțiunea este mutată de scenariu în Germania anilor 70, în care tânărul Wilhelm Meister primește cadou de la mama sa o călătorie similară, în care va întâlni câteva personaje bizare și mai ales alienate, tipice unei societăți care nu ieșise complet din trauma post-belică. Acumularea de informație și emoție este redată în film printr-o combinație de acțiune lentă, de dialoguri care sunt de fapt mai mult monologuri, și de text off-screen probabil extras din cartea lui Goethe. Este o combinație care poate că funcționa și era chiar interesantă în cinematograful anilor ’60 sau ’70 (folosită intens de Antonioni de exemplu), dar care în acest film are un efect adormitor.

Nu lipsesc totuși motivele pentru care ‘Wrong Move’ merită să fie văzut. În primul rând, pentru cele două formidabile actrițe care apar pe afiș. Pentru Nastassja Kinski, încă aflată la vârsta adolescenței și înainte de a-și căpăta numele sub care a devenit faimoasă, a fost filmul de debut. Pentru Hana Schygulla, la apogeul frumuseții sale, a fost probabil primul rol important. Ambele joacă splendid în roluri care li se potrivesc perfect. Fiecare dintre actori pare însă că își joacă rolul separat. Există în film o poveste care include un ambiguu triunghi sentimental din care lipsește însă orice vibrație, poate și datorită jocului încremenit al actorului din rolul principal (Rüdiger Vogler). Golul existențialist în care trăiesc personajele are motive reale în istoria Germaniei acelei perioade, dar pentru spectatorul de astăzi, mai ales dacă nu este familiar cu acea istorie, comportamentul acestora este greu de descifrat sau de înțeles. Senzația de verbozitate din anumite momente este accentuată de ritmul lent al acțiunii din scenele intermediare. În lipsa prea multor repere culturale și istorice devenice caduce, ‘Wrong Move’ nu mai spune prea mult spectatorului de film contemporan.

Nota: 6/10

Articole similare

Traversând Europa, în căutarea Soarelui: Im Juli (2000)

Dan Romascanu

O zi in Caesarea

Dan Romascanu

Spielberg (2017) – documentarul

Dan Romascanu

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult