The Third Man (1949) – Al treilea om
Regia: Carol Reed
Distribuția: Orson Welles, Joseph Cotten, Alida Valli
Au fost anii ’40 cei mai buni ani în istoria cinematografiei? Cele mai bune trei filme din topul meu personal au fost făcute la începutul acelui deceniu. Unul dintre ele este – ați ghicit! – ‘Casablanca’. Dacă putem spune că ‘Casablanca’ deschide deceniul cinematografic, el este închis în mod magistral de ‘The Third Man’, filmul din 1949 al lui Carol Reed. Din multe puncte de vedere este vorba despre filme în oglindă. Ambele se petrec în umbra cumplitului război mondial care nu se vede pe ecran. În unul luptele se petrec în Europa, departe de Casablanca, în celălalt războiul s-a terminat de câțiva ani și a lăsat Viena ocupată, împărțită, în ruine. Locațiile sunt ‘exotice’, dar în mod foarte diferit. În ambele filme este vorba despre despre prietenii puse la încercare și despre povești de dragoste, cu triunghiuri sentimentale formate din doi bărbați și o femeie. În niciunul dintre ele eroul principal pozitiv nu rămâne la sfârșit cu femeia de care se îndrăgostește. Actorii, imaginea, banda sonoră sunt formidabile în ambele filme.
Scenariul din ‘The Third Man’ este scris de Graham Greene. Scearistul, regizorul, producătorii au cunoscut toți războiul. Astăzi privim acest film ca pe o poveste istorică, iar formidabilele imagini din Viena bombardată și împărțită în sectoare de ocupație sunt și un document. Cinematografia lui Robert Krasker a primit de altfel un Premiu Oscar, singurul obținut de acest film și primul câștigat vreodată de un australian. Pentru realizatorii filmului era vorba însă despre un film de actualitate, cu peisaje contemporane. Aceasta este scena pe care se joacă o dramă în care Holly Martins, un scriitor american de romane ieftine, vine să se întâlnească cu Harry Lime, un prieten din tinerețe,pentru a descoperi că acesta tocmai murise. În loc de întâlnire ajunge la înmormântare. Accident? Crimă? Sau poate niciuna dintre acestea? Holly va încerca să elucideze misterul dispariției lui Harry. Va afla că acesta era implicat în afaceri criminale. O va cunoaște pe Anna, iubita acestuia, o actriță care se ascundea sub o identitate falsă pentru a nu fi trimisă dincolo de Cortina de Fier. Intriga are ramificații subterane – la propriu și la figurat.
‘The Third Man’ este unul dintre acele filme care pot fi localizate exact ca geografie și ca moment istoric, și care totuși reușesc să fie universale. Unul dintre secrete este filmarea în orașul care trăia urmele războiului și consecințele ocupației. Filmând pe străzile Vienei și folosind figuranți locali, totul are un aer autentic. ‘Unghiurile olandeze’, adică filmări cu aparatul de filmat înclinat amplifică tensiunea și nesiguranța care învăluie destinul personajelor. O calitate speciala o oferă filmului și muzica intepretata la țiteră și compusă de Anton Karas. Folosirea unui singur instrument recreaza atmosfera acompaniamentelor muzicale din perioada filmului mut, în care pianul însoțea muzical imaginile care se vedeau pe ecran. Orson Welles apare doar pe la jumătatea filmului – dar ce apariție! Este unul dintre cele mai bune roluri ale sale, chiar daca astăzi ar fi considerat doar rol secundar. Se spune că Welles a contribuit cu mult mai mult – dialoguri, sugestii de regie – dar astăzi gradul său de participare la producție este controversat. Mi-a plăcut mai puțin Joseph Cottens în rolul principal și cred că dacă Jimmy Stewart sau Cary Grant ar fi jucat rolul lui Holly (cum susțin alte zvonuri) filmul ar fi avut de câștigat. Nu sunt nici un mare fan al lui Trevor Howard și filmul acesta nu m-a făcut să-mi schimb părerea. Alida Valli în schimb, în rolul Annei, este fascinantă. Radiază o frumusețe exotică și reflectă o dramă interioară care face ca atașamentul ei cu orice preț față de bărbatul care nu-i merită iubirea să pară dureros de emoționant. Scena finală este magistrală și ea pare să concluzioneze nu doar filmul ci și un întreg deceniu cinematografic.
Nota: 9/10
(Sursă fotografii: IMDb.com, https://dfordoom-movieramblings.blogspot.com/2019/12/the-third-man-1949.html)