Opera revine la Iasi. Oltea Şerban-Pârâu scrie la ‘liternet.ro’ despre premiera ‘Boemei’ la Opera Nationala din Iasi în regia lui Niky Wolcz: ‘Un teatru superb, o sală arhiplină aplaudându-şi cu entuziasm artiştii şi în general un aer optimist este ceea ce am găsit la Iaşi, unde există planuri pentru 2020 de reintrare în firescul evoluţiei normale a uneia dintre primele scene lirice ale ţării.’
Simona Preda il intervieveaza pentru ‘Semn de carte’ pe Catalin Dorian Florescu: ‘SP:Lucrați de doi ani la o documentare pentru un roman. Cum se întâmplă la dumneavoastră – mai întâi apare povestea, apar personajele, apare documentarea inerentă după care începeți să scrieți? Știți ce veți face mai departe? Sau nu știți ce urmează să facă personajele? Finalul îl cunoașteți sau se construiește pe parcurs? CDF: Finalul oricum nu îl știu, asta e clar, pentru că ar tăia respirația romanului. Să te miști de la început spre un final, deja ar însemna un corset. Iar romanul crește, crește și se schimbă. Cu prima frază pe care o scrii nu mai ai toate posibilitățile dinainte, pentru că prima frază creează o realitate a romanului. E acolo – un copil născut. A doua la fel, a treia… și se creează un covor, o țesătură care își are realitatea ei la care trebuie să te raportezi. Chiar și coloritul emoțional – e mai umoristic sau mai tragic, e mai melancolic sau nu ceea ce scrii – toate astea trebuie să le ai în evidență. Din momentul în care ai scris prima frază, textul deja te ghidează. Își are realitatea lui. Dar apoi iți dai seama că poate trebuie să schimbi direcția și iei tu hamurile în mână.’
Lista de recomandari de lectura pentru luna decembrie a Adrianei Gionea se deschide cu o carte semnata de Sigrid Nunez si publicata de editura musai: ‘Distins cu National Book Award în 2018, Prietenul este un roman plin de emaptie în care se regăsesc toti cei ce au un animal de companie devenit cea mai devotată fiinţă din viaţa lor. Protagoniștii romanului sunt o scriitoare și un un dog german pe nume Apollo. Câinele îi aparţinuse celui mai bun prieten al scriitoarei, care s-a sinucis. Alături de Apollo, ea va trebui să lupte împotriva depresiei și a vecinilor ce vor să o evacueze din apartament din cauza prezenţei noului ei prieten patruped.’
Sever Gulea scrie la ‘blog.libris.ro’ despre ‘Cina’ lui Herman Koch aparuta in colectia Biblioteca Polirom: ‘Romanul lui Herman Koch este destul de lent și inegal. Miezul moral și întreaga intrigă se consumă de fapt în a doua jumătate a romanului, până atunci autorul purtându-și cititorii într-o desfășurare uneori (prea) înceată a unei cine în care se fac pregătirile pentru lansarea temei incadescente a poveștii. E nevoie însă de timp și spațiu narativ pentru ca trecutul personajelor să iasă la suprafață, pentru a înțelege poziția lor ulterioară în controversa care se asamblează. Lansând întrebări sensibile despre moralitate și despre relația părinți copii, Koch preferă însă să ne ofere o critică dură , aproape o satiră la adresa felului în care suntem dispuși să judecăm cu standarde de măsură diferite anumite situații, atunci când ele ne privesc direct și mai ales la adresa orbirii pe care o trăim uneori când copiii noștri comit acte revoltătoare.’
Mihaela Nicolae a citit ‘Calatoria oamenilor Cartii’ a Olgai Tokarczuk, aparuta tot in Biblioteca Polirom: ‘Aproape că romanul recent premiatei cu Nobel, Olga Tokarczuk, nu are acțiune. Nu se întâmplă mai nimic în cale 200 de pagini, deși ne-am aștepta ca, un drum odată început, să ofere tot felul de aventuri. De fapt, călătoria aceasta este, mai curând, una interioară, spre sine. O călătorie este, simbolic, un labirint, păstrând sensul inițiatic al rătăcirii. Interesante sunt în roman digresiunile psihologice sau filosofice, stilul sentențios, uneori, alteori plin de nuanțe, aluziv, anticipările și ieșirile din temă, consecință a deschiderii unor povești indefinite, cum indefinită este, până la capătul ei, viața, în general.’
Recenzii cărţi pe Filme-carti.ro în această săptămână:
-”Grădinarul din Oceakov”, de Andrei Kurkov
-”Freud Museum”, de Ioana Scoruș
-”Ludice. Exerciții de umor criptic”, de Gabriel Liiceanu
-”Paravanul-Iad”, de Ryunosuke Akutagawa
-”Nici toate ale popii. Religia fără stres”, de Wilhelm Tauwinkl
(Sursă fotografii: Liternet.ro, PostModern.ro, Libris.ro)